Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

<p>At du ikke klarer å ha orden i skolesakene dine er et ganske tynt argument. Det er ikke så veldig vanskelig å ha stålkontroll på notater heller -- hver dag tar du med deg to skrivebøker, en med linjer og en med ruter. Da har man til regnefag og til skrivefag. Skriv dato på toppen samt hvilket fag det er snakk om, og skriv notater som vanlig.<br>Hjemme/i sekken, avhengig av behov, har du et par ringpermer med noen skilleark, og her kan du organisere notatene dine som du selv ønsker.<br><br>Nå vet ikke jeg hvilke fag du har, ei heller hvor mye papir du faktisk klarer å bruke i løpet av et skoleår, men skal skissere hvordan jeg gjør det -- oppdaget dessverre ikke hvor mye enklere hverdagen ble med denne metoden før jeg startet på universitetet.<br><br>Og for å komme med et konkret eksempel -- har fire fag dette semesteret, to på 10 stp. og to på 5 stp. Har hvert av 10-poengsfagene i hver sin perm, og 5-poengsfagene deler perm (mest fordi fagene ligner en del på hverandre mtp. pensum, arbeidsmetoder etc).<br>I hver av disse permene har jeg lagt inn noen skilleark med en indeksside på starten, og har delt inn slik:</p><ul class="bbc"><li>Forelesninger (slides, forelesers notater)</li><li>Egne notater</li><li>Øvingsoppgaver</li><li>Formelsamlinger, forelesningsplan etc.</li></ul><p>Da får jeg samlet alt og har full kontroll, og det er betydelig billigere enn en iPad.</p>

Nå kommer det an på person til person:) Nå er jeg generelt ikke glad i å ha papir i sekken, men det er sikkert mye på grunn av at jeg ikke tar ordentlig vare på arkene, dermed slitte å ødelagt og det liker jeg ikke.

Alle ark jeg får av lærerene har jeg i en mappe hjemme som du snakket om etter fag.

Nå skal jeg ha iPad uansett, så da har ikke det så mye å si. Ser ikke for meg at jeg kommer til å sitte å organisere arkene etter skoledagen, vil heller si at det er lettere for meg å ha alle notater på et nettbrett/pc enn i pærmer. Da har jeg dem som oftest med meg. og jeg kan lettere farge og lage tegninger til notatene (noen ser vel ikke det som et poeng, men for meg er det avgjørende å ha farger osv for å lettere memorisere ting grunnet dystleksi) vet at man kan farge på papir, men jeg hater når jeg gjør en feil og ikke kan angre det :p men det er meg som sakt :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! På vgs bruker jeg skolepcen jeg fikk og one note.

Det jeg var litt bekymra for var at det ville være vanskelig å gjøre oppgaver ved NITH, men dersom det er pcer tilgjenelig på skolen er jo ikke dette noe problem. I tillegg er det mer økonomisk å ha en stasjonær med tanke på ytelse og oppgraderinger i forhold til pris.

One note er forøvering også tilgjengelig til IOS. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg var litt bekymra for var at det ville være vanskelig å gjøre oppgaver ved NITH, men dersom det er pcer tilgjenelig på skolen er jo ikke dette noe problem. I tillegg er det mer økonomisk å ha en stasjonær med tanke på ytelse og oppgraderinger i forhold til pris.

Du skulle ikke stolt på meg der. Ble usikker, så dobbeltsjekket.

Trenger jeg egen bærbar PC?

Ja, alle studenter ved NITH trenger sin egen bærbare PC eller Mac.

Fra FAQ: http://nith.no/bachelor/generell-informasjon/ofte-stilte-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar

Kravspesifikasjon til PC: http://nith.no/bachelor/generell-informasjon/kravspesifikasjon-til-b%C3%A6rbar-maskin

Personlig ville jeg gått for en stasjonær nå, og kjøpt en bærbar som oppfyller kravene når det nærmer seg.

Lenke til kommentar

Hvis man orker og vil (prioritere) så er det ganske enkelt å scanne inn alle papir og notater, og ha de lagret digitalt (i tillegg).

Men alle er jo forskjellige og foretrekker forskjellige lærings- og organiseringsmåter :) Noen liker "gamlemåten" med notater for hånd, mens andre tar helst alt digitalt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Kort og godt, hvordan problematiserer man en tekst?

Det kommer litt an på hvorvidt den er faglig eller skjønnlitterær, men det lønner seg ofte å se på:

- Kontekst, både sosialt, historisk og politisk.

- Hvordan teksten kan tolkes, og/eller har blitt tolket.

- Kjente og/eller tenkelige reaksjoner og motargumenter.

- Hvilke påvirkninger dette har hatt eller kan få (kulturelt og historisk).

- Egen refleksjon rundt punktene over.

"Problematiser" betyr kort og godt "drøft".

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe ny data, mac, til høsten, men klarer ikke å bestemme meg om jeg skal ha macbook air (den kraftigste i så fall) eller macbook pro. Planen er å studere Informatikk fra høsten av, så der vil det jo bli noe programmering. Ellers tar jeg litt bilder og småpjusker litt med photoshop i den sammenheng.

Når det gjelder lagringsplass er det ikke så nøye, for jeg liker å legge alt av bilder o.l. på en ekstern harddisk uansett. Men tror dere at en macbook air kan holde til mitt bruk, eller bør jeg satse på pro?

Lenke til kommentar

Jeg hadde gått for Macbook Pro. Macbook Air har bare 1 USB-inngang og 1 lydinngang, noe som er veldig lite brukbart for en som det til skole. Macbook Air er mer som en stor "mini-pc", og fungerer egentlig best til mellomlandingsunderholdning... hvis du skjønner hva jeg mener.

Macbook Pro derimot har tilgang på både CD ROM og flere USB innganger.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på det med cd-rom og usb, ja. Men sånn reint driver-messig, takler en air medium photoshop-bruk og programmering?

Har egentlig lyst på en air, men jeg skjønner jo eeegentlig at jeg bør velge pro med tanke på hva jeg planlegger å bruke den til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...