Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-w7DZlO15

Noen som er god i naturfag? Som kan forklare meg fotosyntesen på en enkel måte?

 

Redigert: Først spaltes vann og det dannes oksygengass og hydrogen. Så brukes karbondioksid og hydrogen til å danne glukose. Stoffene som forbrukes i fotosyntesen, er altså vann og karbondioksid, mens det blir dannet glukose og oksygengass. Vannet tas opp fra jorda gjennom røttene og transporteres opp gjennom stammen og ut i bladene, der fotosyntesen foregår. Vanntransporten skjer i vedrør.

Karbondioksid tas fra lufta. Bladet har helt tett hud for å hindre uttørking, men på undersiden er det noen små åpninger som gjør at karbondioksid, oksygen og vanndamp slipper inn i og ut av bladet. Åpningen dannes i spalten mellom to spesielle lukkeceller som gjør at denne spalteåpningen kan åpnes og lukkes etter behov.

 

Forstår ingenting.

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

Jeg skal skrive en essay om identitet..

Jeg tentke å basere meg litt mot internett, men jeg er redd for å lage for mye artikel. Noen som har noen inspill eller tips?

(Du får en + for bra innlegg :cool: )

Husker jeg fikk det i oppgave på VG1, og jeg satt bom fast før jeg i det hele tatt hadde startet. Jeg spurte læreren pent om jeg kunne få et annet tema, og til alle de andres overraskelse fikk jeg det. :p

 

Dog skrev jeg samme året et essay (tentamen) om behovet for popularitet, og hvordan dette skaper identitet. Da la jeg f.eks vekt på hvordan forskjellene for identitetsbehovet i de ulike deler av både verden, landet og ulike kulturer er. I USA, spesielt på midten av forrige århundre, var det f.eks utrolig viktig å ha store ting. Hus, bil, hage osv. Alt skulle være stort, og dette skulle være en del av identiteten - den egenskapte identiteten som ville gi personen status. Status og identitet henger jo sammen. Og kultur. Forskjellene på hvilken identitet gutter i den vestlige delen av verden kontra u-land vil ta seg er jo også påfallene. Her er det f.eks hipt å skulle ha merkeklær. Jentene det samme. Og hva med biler? Hvorfor vil veldig mange av ungdom i dagens norske samfunn ha BMW'er og ikke andre biler? BMW'er er da ikke bedre biler (jeg orker ikke ta den diskusjonen, men virkelig, BMW er blitt et kultnavn, og har ikke noe med om de er best teknisk på bil eller ikke)?

 

Skrev noe sånt på tentamen:

De sier at identitet skaper folk, men identitet er også noe som folk skaper selv. Det er idealverden i hodet vårt der vi selv er høyt oppe sosialt, og redselen for hvordan andre ser oss. Det er påvirkninga av miljøet og kulturen vi vokser opp i og omgir oss med.

 

Hvordan tenker du at det skal baseres mot internett? Anonymisering og sånt? Hvordan noen kan skape seg en påfallende identitet som egentlig ikke stemmer overens med virkeligheten?

 

-----------

 

Noen som er god i naturfag? Som kan forklare meg fotosyntesen på en enkel måte?

(..)

Forstår ingenting.

 

Fotosyntesen = CO2 + H2O (+ sollys) -> C6H12O6 + O2

 

Jeg er dårlig til å forklare, men hva med å lese svarene enten her eller her?

 

-------------

 

Har et spørsmål som det virker som jeg aldri kan få et ordentlig svar på. Hvor mye teller ugyldig fravær og orden/oppførselskarakteren når det gjelder opptak til videregående. Vil helst ha svar fra noen med erfaring med dette. Har hørt alt fra "Det er snittet som gjelder" til "Du kommer deg ikke inn på vgs".

 

Akkurat hvor mye aner jeg ikke, men alle har jo i dag rett på å komme inn på vgs. Men mye ugyldig fravær og dårlig orden- og oppførselskarakter er virkelig ikke positivt. Kanskje du kan spørre noen (rådgiver på den forrige skolen din eller noe sånt)?

Kjenner til ei som hadde veldig stort gyldig fravær (sykdom), men med toppkarakterer. Hun kom lett inn på alle vgs hun søkte på. Men hun hadde som sagt gyldig fravær, og ikke ugyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et spørsmål som det virker som jeg aldri kan få et ordentlig svar på. Hvor mye teller ugyldig fravær og orden/oppførselskarakteren når det gjelder opptak til videregående. Vil helst ha svar fra noen med erfaring med dette. Har hørt alt fra "Det er snittet som gjelder" til "Du kommer deg ikke inn på vgs".

 

Det betyr ingenting for opptak på skoler. Kun for eventuelle arbeidsgivere som vil se vitnemål.

Lenke til kommentar

Det betyr ingenting for opptak på skoler. Kun for eventuelle arbeidsgivere som vil se vitnemål.

Er vel ytterst få arbeidsgivere som er interessert i grunnskolevitnemålet dersom man har høyere utdanning.

Nei, men dersom du skal søke jobb i løpet av sommerferien/første halvåret på Vg1 vil de sannsynligvis se det.

Lenke til kommentar

Noen som er god i naturfag? Som kan forklare meg fotosyntesen på en enkel måte?

 

Redigert: Først spaltes vann og det dannes oksygengass og hydrogen. Så brukes karbondioksid og hydrogen til å danne glukose. Stoffene som forbrukes i fotosyntesen, er altså vann og karbondioksid, mens det blir dannet glukose og oksygengass. Vannet tas opp fra jorda gjennom røttene og transporteres opp gjennom stammen og ut i bladene, der fotosyntesen foregår. Vanntransporten skjer i vedrør.

Karbondioksid tas fra lufta. Bladet har helt tett hud for å hindre uttørking, men på undersiden er det noen små åpninger som gjør at karbondioksid, oksygen og vanndamp slipper inn i og ut av bladet. Åpningen dannes i spalten mellom to spesielle lukkeceller som gjør at denne spalteåpningen kan åpnes og lukkes etter behov.

 

Forstår ingenting.

Hvor detter du av "lasset"? =)

 

EDIT: Dobbeltpost, det var ikke meningen. En snill moderator kan koble sammen innleggene hvis han/hun vil. =)

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Det betyr ingenting for opptak på skoler. Kun for eventuelle arbeidsgivere som vil se vitnemål.

Er vel ytterst få arbeidsgivere som er interessert i grunnskolevitnemålet dersom man har høyere utdanning.

 

En god del ser på vitnemål fra vgs for å se på fravær og orden/adferd. Karakterene der er ikke så viktige.

Lenke til kommentar

Det betyr ingenting for opptak på skoler. Kun for eventuelle arbeidsgivere som vil se vitnemål.

Er vel ytterst få arbeidsgivere som er interessert i grunnskolevitnemålet dersom man har høyere utdanning.

 

En god del ser på vitnemål fra vgs for å se på fravær og orden/adferd. Karakterene der er ikke så viktige.

Men så var det jo opptak til VGS det ble snakket om, altså vitnemål fra grunnskolen.

 

Edit: Dette var nesten litt sykt, Jørgen.

Endret av Latias
Lenke til kommentar

Det betyr ingenting for opptak på skoler. Kun for eventuelle arbeidsgivere som vil se vitnemål.

Er vel ytterst få arbeidsgivere som er interessert i grunnskolevitnemålet dersom man har høyere utdanning.

 

En god del ser på vitnemål fra vgs for å se på fravær og orden/adferd. Karakterene der er ikke så viktige.

Men så var det jo opptak til VGS det ble snakket om, altså vitnemål fra grunnskolen.

 

Edit: Dette var nesten litt sykt, Jørgen.

 

Ja men det er mulig å søke om jobber før man er ferdig med vgs også.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om universitetet har lov til å sette opp to eksamener på samme dato. Jeg tar et ekstra fag på 10 stp. i år (tar 45 poeng samlet dette semesteret), som er anbefalt valgemn dette semesteret. Dvs. det er lagt opp til ett av tre 5 eller 10 stp. valgfag, hvor jeg har valgt to av dem.

 

Dette kolliderer med et obligatorisk fag. Det er samme dato og klokkeslett.

 

Jeg kan vel ikke konte den ene heller, siden jeg uansett må møte opp eller ha legeerklæring?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har fått fem både på eksamen og i st.punkt i matte r1. Skulle gjerne sett at jeg bare hadde hatt en karakter i faget. Er det da mulig å erstatte de to mattekarakterne med en femmer på en ny eksamen i r1(tror ikke jeg klarer 6)?

Altså at vitnemålet mitt blir slik:

Matematikk R1(privatist): 5

 

framfor(slik det er nå):

Matematikk R1 standpunkt: 5

Matematikk R1 eksamen(skriftlig): 5

 

 

Har lest noen steder at privatisteksamen erstatter både st.punkt og eksamenskarakter hvis det gir et høyere snitt(direktelink til dette, trykk her . Det gjør jo ikke dette, men totalt sett på vitnemålet mitt så gir en karakter et høyere snitt. På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har fått fem både på eksamen og i st.punkt i matte r1. Skulle gjerne sett at jeg bare hadde hatt en karakter i faget. Er det da mulig å erstatte de to mattekarakterne med en femmer på en ny eksamen i r1(tror ikke jeg klarer 6)?

Altså at vitnemålet mitt blir slik:

Matematikk R1(privatist): 5

 

framfor(slik det er nå):

Matematikk R1 standpunkt: 5

Matematikk R1 eksamen(skriftlig): 5

 

 

Har lest noen steder at privatisteksamen erstatter både st.punkt og eksamenskarakter hvis det gir et høyere snitt(direktelink til dette, trykk her . Det gjør jo ikke dette, men totalt sett på vitnemålet mitt så gir en karakter et høyere snitt. På forhånd takk for svar!

De står ved siden av hverandre, slik at snittet ditt går ikke ned pga. den eksamenen.

Karakteren som blir tellende for ditt snitt er (standpunkt + eksamen)/2 Dvs. vil en femmer telle inn på ditt totale snitt.

 

Dersom du går opp som privatist i et fag og du får en bedre karakter blir de gamle karakterene strøket. Får du et dårligere resultat står de gamle karakterene.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om universitetet har lov til å sette opp to eksamener på samme dato. Jeg tar et ekstra fag på 10 stp. i år (tar 45 poeng samlet dette semesteret), som er anbefalt valgemn dette semesteret. Dvs. det er lagt opp til ett av tre 5 eller 10 stp. valgfag, hvor jeg har valgt to av dem.

 

Dette kolliderer med et obligatorisk fag. Det er samme dato og klokkeslett.

 

Jeg kan vel ikke konte den ene heller, siden jeg uansett må møte opp eller ha legeerklæring?

Selvfølgelig har de lov. Det er jo litt kjipt for deg/dere, men jeg tror ikke det er såå mye å gjøre med det. Du kan jo høre med foreleser om det er en utvei utenom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...