Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er blitt veldig skreptisk i det siste på om jeg skal ta Internasjonal Engelsk som valgfag. Den muntlige engelsken min ligger på 5, mens det skriftlige ligger mellom 3/4. Er som regel veldig god i samfunnsfaglige fag. Så lurer på om jeg skulle byttet til sosiologi eller psykologi. Noen som har noen erfaringer fra Int.Eng som kan si om det er vanskelig eller lett? Mye skriftlig? Er det en ulempe for videre studier å fjerne engelsk i vg2, med tanke på at mange studier foregår på engelsk (har god ordforståelse som regel, så leser bra. Bare skriftlige jeg sliter på) ? Om jeg velger vekk Engelsk nå, stenger det muligheter for å komme inn på diverse studier/skoler??

 

Håper noen kan hjelpe :)

Internasjonal engelsk var et ganske enkelt fag, ikke så mye vanskeligere enn engelsken fra Vg1; den eneste vestenlige forskjellen er at det er mindre fokus på gramatikkregler og sånt.

Lenke til kommentar

Har et litt vanskelig valg denne helgen. Må finne ut om jeg vil ta P eller T matte til mandagen. Veldig usikker. Går jo elektro så hvis jeg skal bli elektriker etc er ikke T nødvendig, men jeg er veldig usikker på om jeg skal bli noe innen det. Er en smule innstilt på at jeg kommer til å ta påbygg tredje året så vil ha alle veier åpne for meg.

 

Lurer litt på om det blir for vanskelig. Fikk bare en 3 i matte på ungdomsskolen, men hadde sikkert en måned i fravær eller noe da så det kan være litt av grunnen. Noen tips? Tror hvertfall at jeg skal prøve siden vi har muligheten til å bytte til P matte helt frem til høstferien.

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan man søker fritak fra fag. Jeg hadde nemlig 5 timer engelsk i uken på en skole i fylke dette friåret så jeg skal egentlig slippe det, men jeg må vist søke til assisterende rektor. Noen som vet hva denne søknaden må inneholde?

Lenke til kommentar

Noen tips? Tror hvertfall at jeg skal prøve siden vi har muligheten til å bytte til P matte helt frem til høstferien.

Hvis du er innstilt på å faktisk jobbe med faget, og bry deg om å skjønne det, så vil jeg si at du burde velge T. Spesielt siden du kan bytte til P igjen hvis du ikke synes det var noe særlig :)

 

Og ang fritak: snakk med rektor eller noen andre på øverste hold. De hjelper deg.

Lenke til kommentar

Har et litt vanskelig valg denne helgen. Må finne ut om jeg vil ta P eller T matte til mandagen. Veldig usikker. Går jo elektro så hvis jeg skal bli elektriker etc er ikke T nødvendig, men jeg er veldig usikker på om jeg skal bli noe innen det. Er en smule innstilt på at jeg kommer til å ta påbygg tredje året så vil ha alle veier åpne for meg.

 

Lurer litt på om det blir for vanskelig. Fikk bare en 3 i matte på ungdomsskolen, men hadde sikkert en måned i fravær eller noe da så det kan være litt av grunnen. Noen tips? Tror hvertfall at jeg skal prøve siden vi har muligheten til å bytte til P matte helt frem til høstferien.

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan man søker fritak fra fag. Jeg hadde nemlig 5 timer engelsk i uken på en skole i fylke dette friåret så jeg skal egentlig slippe det, men jeg må vist søke til assisterende rektor. Noen som vet hva denne søknaden må inneholde?

T er veldig vanskelig, og hvis du har en 3'er vil jeg anbefale deg å ta P. De fleste på min skole fikk 2-3 i t-matte, og de hadde 5 på Ungdomsskolen. Det du kan gjøre, er å ta P dette året. Når du kommer til vg2 så velger du S matte, dette er en mellomting. Jeg har nettopp begynt med S-matte nå og syntes det er middels+ vanskelig(kom fra P. Men selvfølgelig, dette er opp til deg :) Men tar du S1 (vg2) og s2(vg3) får du R1 kompetanse som er nødvendig på mange studier.

Lenke til kommentar

T-matte er da ikke vanskelig, den største forskjellen fra ungdomsskolen er egentlig bare at det er noe mer teoretisk formulerte oppgaver, og ikke "Hva koster det for et eple og for en banan dersom 5 epler og 2 bananer koster 28 kroner, og 1 eple og 3 bananer koster 17 kroner?".

 

Man løser det som et likningssett i begge tilfellene, men i T-boken vil det gjerne stå "Løs likningssettet 5x+2y=28, x+3y=17"

Lenke til kommentar

Jeg valgte Historie og Filosofi 1, og har hatt en time foreløpig, noen som kan si om de likte det faget?

 

Jeg hadde det første året det eksisterte, så jeg vet ikke om jeg da egentlig kan uttale meg siden vi ikke hadde bok.

 

Selv likte jeg faget veldig godt. Hadde to politisk aktive lærere som ga det hele en dybde som fungerte bra for klassen. I etterkant har jeg hatt stor nytte av det i for eksempel ExPhil på universitetet :)

Lenke til kommentar

Hadde første matte time idag. Synes det var litt vanskelig, men når jeg kom hjem og så litt over det så var det ikke så vanskelig like vel. Tror jeg skal prøve litt til jeg. Stemmer det at hvis man tar T matte på yrkesfag så slipper man matte på evt påbygg det tredje året? Hvordan er overgangen fra 1T til R1?

 

Overgangen fra 1T til R1 er betraktelig glattere enn fra ungdomsskolen til 1T. Pensum i R1 bygger i stor grad på det du lærer i 1T. Så lenge du ikke har store problemer med 1T, ser jeg ingen grunn til at R1 burde være noe særlig problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Jeg har fått noen spørsmål angående språket spansk. Dette innlegget skal være til hjelp for alle nybegynnere. Jeg kommer til å oppdatere fortløpende.

 

 

 

Morning, folk, kjøpe, mat, for uka, priser, billigere, supermarked, klær, sko.

 

 

 

El sabado, por la manana, una feria, los campesinos, venden, productos, la gente, compra, comida, para la semana, los precios, baratas, supermercados, flores, ropa, zapatos.

 

 

 

Naranjas, las quiere probar?, cuanto cuestan?, de verdad?, platanos, manzanas, ciruelas, pescado, marisco fresco, es decir,

= Appelsiner.

Las quiere probar = Vil du smake den?

Cuanto cuestan? = Hva koster den?

De verdad? = Så mye?

Platanos? = Bananer?

Manzanas = Epler

Ciruelas = Plommer

Pescado! = Fisk

Marisco fresco! = Fersk sjømat.

Es decir que = Det vil si at.

Lo aue necesitas = Det du trenger

Peso = myntenhet i flere latinamerikanske land

Marisco = skalldyr

Fresco = fersk, frisk

Merluza = torsk

Gamba = reke

Oferta = tilbud

Deme = gi meg

Cuanto es = hvor mye blir det?

Un kilo = en kilo

Un medio kilo = en halv kilo

 

 

En del verb får diftong i presens. I slike verb blir en vkoal til to i entall og i 3. person flertall.

 

E blir til ie

O blir til ue

U blir til ue

 

 

De donde eres? Donde esta? Estar. Que. Te. Quiero. Como se llama este pueblo? Tu. Un chale. Boligrafo. Regla. Por que? Ella/ellos. Sacapuntas. Lapiz. Estuche. Mesa. Papelera. Silla. Mochila. Esta. Hombre. Mar. Eres. Porque.

 

 

Hvor er du fra? Hvor er det? Være. Hva/Hvilke. Du/deg. Vil ha/elske. Hva heter denne landsbyen? (Man bruker se istedenfor te fordi det er en ting og ikke et menneske.) Du/din/dine. ???. Penn. Linjal. Hvorfor? Den/de. Blyantspisser. Blyant. Penal. Bord. Søppelkasse. Stol. Ryggsekk. Det/dette. Mann. Sjø. Du er. Fordi.

 

 

Jeg lurer forøvrig på hva ''un chale'' betyr.

 

Quieres. Ahora. Otros. Por supuesto. Los dias de la semana. Es. Su. De. En. Los hermanos. Los abuelos. Pensionistas. Tio. Como. Hijos. Primos/primas. Mas. Casados.

 

 

(Jeg/han/hun/de osv) Ønsker. Nå. Andre. Selvfølgelig. Ukedagene. Er. Sin. Til/i/av. I. Søsken. Besteforeldre. Pensjonert. Onkel. Som. Barn. Søskenbarn. Flere/mer. Gift.

 

 

Termina. Quienes? Joven. Derecha. Izquierda. Angelito. Compleanos. Regalo. Ninos. Diga! Como siempre. Con quien? Todavia. Vienes/venir. Seguida. Tiempo. Oiga. Camarero. Bocadillo. Queso. Algo mas? Para mi. Ensalada. Hambre. Algo de beber? De fresa. Zumo. Naranja. Zumo de naranja. Agua. Gas.

 

 

Slutter/er over. Hvem? Ung. Høyre. Venstre. Engel. Bursdag. Gave. Barn. Hei! Som Alltid. Med hvem? Fortsatt/fremdeles. Komme/kom. (Jeg skal) bort. Tid. Hey! Servitør. Sandwich/smørbrød. Ost. Noe annet/noe mer? For meg. Salat????. Sulten. Noe å drikke? Jordbær(smak?). Juice. Appelsin. Appelsinjuice. Vann. Kulsyre.

 

 

Entradas. Jamon serrano. Gambas al ajillo. Lechuga. Atun. Ensalada rusa. Pollo. A la parrilla. Bacaloa con miel. Salmon a la plancha. De verduras. Helado. Flan casero. Bebidas. Refrescos.

 

 

Foretter. Spekeskinke. Reker i hvitløk. Salat. Tunfisk. Russisk salat. Kylling. Grillet. Torsk med honning. Sterk laks. Med grønnsaker. Iskrem. Hjemmelagd karamellpudding. Drikke. Brus.

 

 

Cerezas. Tomates. Arandanos. Zanahorias. Clementinas. Pimientos. Pepinos. Platanos. Uvas. Ciruelas. Melones. Frembuesas. Ajos. Manzanas. Cebollas. Fresas. Peras. Naranjas. Patatas.

 

 

Kirsebær. Tomater. Blåbær. Gulrøtter. Klementiner. Paprika. Agurker. Bananer. Druer. Plommer. Meloner. ????. Hvitløk. Epler. Løk. Jordbær. Pærer. Appelsiner. Poteter.

 

 

 

30. 40. 50. 60. 70. 80. 90. 100.

 

 

Treinta

Cuarenta

Cincuenta

Sesenta

Setenta

Ochenta

Noventa

Cien.

 

 

OBS!

 

 

Dette må man lære seg!

 

Personlige pronomen: yo, tu, él, ella, usted, nosotros, vosotros, ellos, ellas.

 

 

jeg, du, han, hun, De, vi, dere, de og de(jentene)

 

 

- På spansk er et substantiv enten hannkjønn eller hunnkjønn. Altså ikke intetkjønn.

 

- De fleste substantiv som slutter på –o er hannkjønnsord. Mange substantiv som slutter på –ista er også hannkjønnsord. Hunnkjønnsord slutter oftest på bokstaven –a.

 

- Substantiv som slutter på –dad eller –ion er oftest hunnkjønnsord.

 

 

- Substantiv som slutter på vokal, får endelsen –s i flertall.

 

- Rana, ranas, frosk, frosker,

- Gato, gatos, katt, katter

 

- Substantiv som slutter på konsonant, får endelsen –es i flertall.

- Animal, animales, dyr, dyr,

- Ciudad, ciudades, by, byer

 

 

Bestemmeord sier noe om hvor mange eller hvilke substantiv vi har med å gjøre. På spansk bruker vi un foran ett hannkjønnsord og una foran et hunnkjønnsord.

 

- Un gato, un animal – una rana, una ciudad.

 

For visse substantiver som bare forekommer i flertall eller i par, bruker vi unos i hannkjønn og unas i hunnkjønn.

 

Spansk har to bestemte artikler i entall: El foran hannkjønnsord og la foran hunnkjønnsord.

 

- El limon = Sitronen

- La chica = Jenta

La manzana = Eplet

 

I flertall bruker vi los og las.

 

Este brukes (som hannkjønn) foran substantiv i entall, (esta som hunnkjønn) og estos og estas foran substantiv i flertall.

 

Eiendomspronomen sier noe om hvem som eier noe. MIN bil, DITT telefonnummer, HENNES bror, HANS hund.

 

På spansk bruker man mi, tu, su (min, din, dens) foran substantiv i entall og mis, tus, sus (min, din, deres) foran substantiv i flertall.

 

- Adjektiv er det som beskriver substantiv. For eksempel en LANG gate, et RØDT hus.

- Adjektivet står vanligvis etter substantivet på spansk. Una casa GRANDE.

- Adjektiv skal bøyes slik at det passer sammen med substantivet.

- Adjektiv som slutter på –o i hannkjønn, slutter på –a i hunnkjønn.

 

-Un gato blancO – Una casa blancA.

- Adjektiv som slutter på andre bokstaver, forandres ikke.

- Un gorro VERDE – Una casa VERDE.

- Un jersey AZUL – Una casa AZUL.

 

- Når det gjelder nasjonaliteter, legger man til bokstaven –a i hunnkjønn.

- Pedro es espanol – MARIA es espanolA.

 

-Hvis et adjektiv slutter på vokal, legger vi til –s I FLERTALL.

- Dos gatos blancoS. Dos ranaS verdeS. Dos gorroS rojoS.

 

- Slutter ADJEKTIVET (IKKE SUBSTANTIVET) på en konsonant, legger man til –es i FLERTALL.

- Dos gorros AZULES. Dos chaquetas AZULES.

 

 

 

- Oversett yo, tu, el, ella, usted, nosotros, vosotros, ellos, ellas.

- På norsk har vi hannkjønn, hunnkjønn og intetkjønn. Hvordan er det på spansk?

- Hva kjennetegner et substantiv i hannkjønn?

- Hva kjennetegner et substantiv i hunnkjønn?

- Hvilken endelse får substantiv i flertall som slutter på vokal?

- Hvilken endelse får substantiv i flertall som slutter på konsonant?

- Når skal vi bruke ''un'' og ''una''?

- Når skal vi bruke ''unos'' og ''unas''?

- Spansk har to bestemte artikler i entall. Hva skal stå foran hannkjønnsord og hva skal stå foran hunnkjønnsord?

- Hva bruker man i flertall?

- Hva bruker man foran substantiv i entall i hannkjønn?

- Hva bruker man foran substantiv i entall i hunkjønn?

- Hva bruker man i flertall?

- Hvilke ord kan man bruke foran substantiv i entall og hvilke ord kan man bruke foran substantiv i flertall?

- Hvilken plassering har adjektivet på spansk?

- Hvilken bøyning får adjektivet mtp. substantivet?

- Hva er viktig å huske på angående nasjonalitet når det er hunnkjønn?

 

 

 

De fleste spanske verb er regelmessige. Det finnes tre grupper REGELMESSIGE verb og de slutter på henholdsvis –ar –er og –ir i INFINITIV (Infinitiv er betegnelsen på alle verb som kan skrives med "å".).

hablAR, comER, vivIR

 

Dette må man lære seg!!

 

Hablar - å snakke

 

 

habl-o

habl-as

habla

habl-amos

habl-ais

habl-an

 

 

 

jeg snakker, du snakker, han/hun snakker, vi snakker, dere snakker, de snakker.

 

 

En del verb er UREGELMESSIGE. Dem må man lære seg utenatt.

 

Tener - å ha

 

 

Tengo

Tienes

Tiene

Tenemos

Teneis

Tienen

 

 

 

Jeg har, du har, han/hun har, vi har, dere har, de har.

 

 

Ir – å gå, reise, dra

 

 

Voy

Vas

Va

Vamos

Vais

Van

 

 

 

Jeg drar, du drar, han/hun drar, vi drar, dere drar, de drar.

 

 

Ser – å være

 

 

Soy

Eres

Es

Somos

Sois

Son

 

 

 

jeg er, du er, han/hun er, vi er, dere er, de er.

 

 

Estar – å være

 

 

Estoy

Estas

Esta

Estamos

Estais

Estan

 

 

 

jeg er, du er, han/hun er, vi er, dere er, de er.

 

 

 

Eksempler på refleksive verb på norsk er Å VASKE SEG, Å GRE SEG, Å SMINKE SEG. Slike verb er som regel refleksive på spansk også. Her er det viktig å lære seg (de som står i store bokstaver):

 

 

ME lavo

TE lavas

SE lava

NOS lavamos

OS lavais

SE lavan

 

 

 

 

Jeg vasker meg, du vasker deg, han/hun vasker seg, vi vasker oss, dere vasker dere, de vasker seg.

 

 

 

 

PS! Ikke vær redd for å kontakte meg om du har noen spørsmål. Send en -> PM <- hvis det er noe!

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...