Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole

Anbefalte innlegg

Det kan du vel helt sikkert men hvorfor vil du gjøre det? :blink:

Er du sikker? Har du hørt det fra noen?

Det kan se ut som om sensoren min var analfabet. H*n ga meg 5 på eksamen. Hvis klagen min når frem til en like evneveik person, kan det hende at jeg blir sendt ned i fortapelsen i evig tid. Da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Prestisjetunge skoler på østkysten av USA tar ikke i mot elever som ikke får til engelsk - og de lar seg overhodet ikke imponere av dimlinger som må prøve to ganger før de får det til. Det hjelper med andre ord ikke så mye om jeg tar privatisteksamen. Men dersom jeg kunne tatt privatisteksamen 5-10 ganger på rad, kan skadeomfanget muligenses begrenses.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det der høres jo ut som en ganske merkelig plan, det må jeg si. Men kan vel være det funker. Du kan vel bare gå opp i privatist 2 ganger i året (høst og vår), så om du skal ta den 10 ganger tar det deg 5 år + masse penger.

Lenke til kommentar

Prestisjetunge skoler på østkysten av USA tar ikke i mot elever som ikke får til engelsk - og de lar seg overhodet ikke imponere av dimlinger som må prøve to ganger før de får det til. Det hjelper med andre ord ikke så mye om jeg tar privatisteksamen. Men dersom jeg kunne tatt privatisteksamen 5-10 ganger på rad, kan skadeomfanget muligenses begrenses.

Kan man ikke alternativt ta en TOEFL-test? Forslaget ditt høres i overkant ekstremt ut.

Lenke til kommentar

Kan man ikke alternativt ta en TOEFL-test? Forslaget ditt høres i overkant ekstremt ut.

Jeg er redd for at det skal mer til for at de skal glemme en 5er. Men jeg skal selvfølgelig også ta TOEFL.

Jeg synes ikke det er ekstremt å bruke fem timer én gang hvert halvår. Det plager meg heller ikke. Det er faktisk litt underholdende.

Lenke til kommentar

Jeg er redd for at det skal mer til for at de skal glemme en 5er. Men jeg skal selvfølgelig også ta TOEFL.

Jeg synes ikke det er ekstremt å bruke fem timer én gang hvert halvår. Det plager meg heller ikke. Det er faktisk litt underholdende.

Vet du med sikkerhet at de sjekker tidligere søknader når man sender inn en søknad? Jeg måtte søke 2 ganger for å komme inn på et universitet i England, men jeg tviler sterkt på at de sjekket min forrige søknad.

Ofte så rulleres inntakspersonellet. Kan jeg spørre hvilket universitet det er snakk om?

Lenke til kommentar

Vet du med sikkerhet at de sjekker tidligere søknader når man sender inn en søknad? Jeg måtte søke 2 ganger for å komme inn på et universitet i England, men jeg tviler sterkt på at de sjekket min forrige søknad.

Dersom jeg sender inn et ikke-førstegangsvitnemål, regner jeg med å bli avskrevet med en gang.

Ofte så rulleres inntakspersonellet. Kan jeg spørre hvilket universitet det er snakk om?

Det er Ivy League jeg har i tankene.

Lenke til kommentar

Dersom jeg sender inn et ikke-førstegangsvitnemål, regner jeg med å bli avskrevet med en gang.

Du mener at de har såpass god kjennskap til det norske systemet at de vet hvordan det norske karaktersystemet fungerer?

Jeg vet i hvert fall at i Storbritannia er de ikke spesielt stødige i hvordan ting fungerer utenfor sine egne landegrenser.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

ahpadt, hvilket snitt hadde du? Jeg lurer fordi jeg tenker å søke meg til Storbritannia selv i 2012. Jeg har 4,80 i snitt og 5 i muntlig og 4 i skriftlig på VG2-engelsk. Er det tilstrekkelig for universiteter som vanligvis godtar BBB/BBC fra engelske studenter?

Lenke til kommentar

ahpadt, hvilket snitt hadde du? Jeg lurer fordi jeg tenker å søke meg til Storbritannia selv i 2012. Jeg har 4,80 i snitt og 5 i muntlig og 4 i skriftlig på VG2-engelsk. Er det tilstrekkelig for universiteter som vanligvis godtar BBB/BBC fra engelske studenter?

Jeg har/hadde 45 karakterpoeng.

Med 48 karakterpoeng (alderspoeng og alt det der teller ikke) kan du fint søke deg inn på mange av de 'bedre' (bristol,bath,manchester,durham,imperial,ucl etc etc- kommer ann på hvilke type studie du snakker om) universitetene. Stort sett vil de ha 45 for bachelor og 50 for master. Oxford og Cambridge vil at man minst har 50 poeng uansett, så de nok utenfor rekkevidde. Nå vil jeg kanskje ikke si at de to stedene er oppskrytt, men jeg vil si at kvaliteten på studiene ikke er mye dårligere andre steder.

Det eneste de muligens vil kreve siden du ikke har 5 i skriftlig engelsk er en IELTS-test.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det sto at en firer i engelsk var bra nok, og engelsklærern mente at dettte var VG1-engelsk til og med. Jeg har tenkt på følgende steder:

~ University of Portsmouth

~ University of Glamorgan

~ London Metropolition University

~ Heriot-Watt University

~ University of Glasgow

I denne rekkefølgen. Er mest gira på England, men ikke så særlig på London. Jeg har tenkt å ta dataingeniørstudier da.

Lenke til kommentar

Det var faktisk noe lignende til førstnevnte eksempel du gav jeg har tenkt å studere. :)

Jeg så igjennom de som SONOR reklamerer for, i tillegg til LondonMet, hvorfra jeg møtte en representant på utdanningsmessa i Trondheim i vår. Jeg møtte også en representant fra Glamorgan.

Jeg har ikke vært så flink til å lete på egen hånd egentlig. Det er så veldig mange å velge mellom, og jeg er litt redd for å gjøre alt på egen hånd, når SONOR for eksempel tilbyr oversetting av referansebrevet fra lærern min (som ikke er så flink i engelsk).

Er du i England nå eller?

Lenke til kommentar

Har sett på deres sider, men de har færre studiesteder som de representerer, og ikke så mange som tilbyr ingeniørprogrammer i data.

Jeg tror jeg skal stikke innom SONOR i Bergen (nærmest folkehøgskolen jeg skal på) til høsten en (eller flere) gang(er). Jeg har mye papirarbeid som må til, på grunn av synet osv.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem med studiemegden. Har slitt med angst og depresjon i 2 år nå og det å sitte i et trangt lite klasserom med over 30 andre elever funker ikke for meg. Kunne sikkert klart det i år, men vil ikke ta sjangsen og risikere enda et år hjemme.

Husk at det er mye klasseromsundervisning på medisin også...

Lenke til kommentar

Har et spørsmål selv nå. Er det slik at om jeg tar opp igjen fag (f.eks. matte og englesk fra VG1) i løpet av videregående (for meg blir det da i løpet av VG3) så kan man søke i primær kvote med forbedringene? Jeg mener å ha hørt at det er sånn og jeg vet at "forbedringer" på karakterer som blir gjort etter VGS faller innunder ordninær kvote.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...