Yumekui Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Noen her som har tatt Kjemi 1, lurer på å ta det som privatist skjønner dere. Jeg slet en del med Kjemi 1, men arbeidet ikke så mye med det. Det burde gå greit om du arbeider en del. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Jeg hadde Kjemi 1 i det skoleåret som var. Dritkjedelig fag om du spør meg. En del ting kan være litt vanskelig å forstå også, men mye er veldig greit. Det verste med å ta som privatist er forsøket du må gjøre/forklare, kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Jeg hadde Kjemi 1 i det skoleåret som var. Dritkjedelig fag om du spør meg. Det var en av de særere fagene jeg har hatt. Konseptet med mol samt alle tabellene med x-verdier som ledet frem til bruk av andregradsformelen var noe jeg aldri helt forstod. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Takk for svar, får se hva jeg gjør. Siden jeg tok engelsk i år så har jeg 3 timer i uka til gode i år. Kanskje jeg kan ta det da hvis skolen har det de timene jeg har fri. Har også hørt at man kan ta et labkurs som dekker alle de øvelsene man kan bli trekt ut til å gjøre. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Hvis du ikke har en voldsom interesse for kjemi, trenger kjemi til utdanningen (er bare noen få studier som krever det) eller har lyst på realfagspoeng så vil jeg råde deg til å la vær. Jeg angrer på at jeg hadde kjemi 1 i år, syns det var forferdelig kjedelig. Ikke så veldig vanskelig (hvis man ser på hele pensum i ett, noen ting (som titrering) er helt forferdelig), men veldig kjedelig. Hadde kanskje noe med læreren å gjøre, men jeg ble i alle fall drittlei av mol, volum, konsentrasjon, masse osv osv. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 har lyst på realfagspoeng pluss at jeg har lyst til å studere medisin hvis jeg får gode nok karakterer og da må jeg ha kjemi. Er også veldig intirissert i naturfag og spessielt atomer og grunnstoffene. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 har lyst på realfagspoeng pluss at jeg har lyst til å studere medisin hvis jeg får gode nok karakterer og da må jeg ha kjemi. Er også veldig intirissert i naturfag og spessielt atomer og grunnstoffene. Tja, ser jo den da. Du får prøve og se om du ønsker. Hvis du har en interesse for naturfag er det jo greit å prøve. Hvis du hadde naturfag nå i førsteklasse, så må du være forberedt på at det omtrent ikke er noe der som forbereder deg på kjemi. I følge min kjemi/fysikk-lærer gjennom VG2 er det så godt som ingenting kjemi i naturfag på VG1. Er en del mer kjemi i ungdomsskolepensumet, riktignok. Ikke for å skuffe deg, men kjemi 1 har forholdsvis lite med atomer og grunnstoffer å gjøre, sånn direkte. De to første kapitlene i boka vi brukte (Kjemien Stemmer) er forholdsvis korte og handler om formler og navn og om bindinger, oppbygning og egenskaper til forskjellige stoffer. Dette er vel det som kan knyttes mest til "atomer og grunnstoffer". Resten av boka handler mye om reaksjoner mellom forskjellige typer stoffer og regning på disse reaksjonene. Det er forholdsvis mye matte i kjemi 1, og man må ha tunga rett i munnen når det gjelder denne matten. Mange i klassen hadde "kun" P-matte og sleit med kjemi-matten. Også en del med R-matte sleit med dette, fordi man tenke på en "ulogisk" måte mange ganger. Man regner på konsentrasjon av stoffer i ulike løsninger, konsentrasjonen når man blander to løsninger, i tilegg regner man på løselighet (hvor mye av et salt man kan løse i vann, eller en annen løsning) og pH. Det er også et stort kapittel om organisk kjemi (det vil si det aller meste som har med karbon-atomet å gjøre, noen unntak er det, for eksempel er ikke CO2 et organisk molekyl). Dette er for det meste pugging av forskjellige navneregler og oppbygning av organiske stoffer. Det er ikke meninga å skremme deg fra å velge kjemi. Noen i klassen likte faget meget godt. Jeg syns at det for det meste var kjedelig, og som sagt angrer jeg litt på at jeg valgte faget. Kunne gjerne hatt for eksempel Internasjonal engelsk i stedet for. Hvis det er noe mer du lurer på, så må du bare spørre (enten her eller på PM). 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Takk for svar, får ta en prat med rådgiver ved studiestart å høre om det er realistisk å kunne ta det som privatist. Medisin er drømmen og jeg gir meg ikke så lett. Hadde selvfølgelig vært mye bedre om jeg hadde gått studiespess, men det funker ikke for meg. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Ja, du får ta en prat. Tror nok det (for meg i alle fall) er bedre å ta det som privatist, faktisk. Jeg syns undervisninga ble alt for treg og kjedelig. Det er nok mye fordi jeg tar ting veldig lett, og mange i kjemiklassen min ikke gjorde det. Ikke glem at på medisin (i Oslo i alle fall) trenger du også Matte R1 (eller S1+S2), Fysikk 1 og Kjemi 2 i tillegg til kjemi 1 og generell studiekompetanse Kjemi 2 er visst en del gøyere enn Kjemi 1, sier de som har hatt begge. Mer forsøk og mye mindre regning (så godt som ingenting). EDIT: Sjekka nå, er samme krav til matte, kjemi og fysikk også i Bergen og Trondheim. Endret 21. juni 2011 av Knewt Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Planen jeg har lagt er vel egentlig: Vg1 Elektro, Kjemi 1 som privatist. Vg2 Elektro, Kjemi 2 som privatist. Vg3 Påbygg til generellstudiekompetanse med fordypning i realfag (R1 og fysikk 1) Tenkte at det er bedre som privatist. Av en eller annen grunn lærer jeg noen ting bedre selv. Kjemi eksamen er muntlig ikke sant? Vet du noe om når eksamner på vgs er? Rakk bare å gå 2-3 uker på Vgs så fikk ikke vite noe om det. Men har tatt 5 timer engelsk dette halvåret og da kunne jeg bli trukket. Pleier det å være eksamen både ved juletider og om våren? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Planen jeg har lagt er vel egentlig: Vg1 Elektro, Kjemi 1 som privatist. Vg2 Elektro, Kjemi 2 som privatist. Vg3 Påbygg til generellstudiekompetanse med fordypning i realfag (R1 og fysikk 1) Tenkte at det er bedre som privatist. Av en eller annen grunn lærer jeg noen ting bedre selv. Kjemi eksamen er muntlig ikke sant? Vet du noe om når eksamner på vgs er? Rakk bare å gå 2-3 uker på Vgs så fikk ikke vite noe om det. Men har tatt 5 timer engelsk dette halvåret og da kunne jeg bli trukket. Pleier det å være eksamen både ved juletider og om våren? Det er både mulighet til å melde seg opp til eksamen på høsten (da har du eksamen rundt juletider) eller på våren (eksamen er da i mai-juni). Er usikker på når påmeldingsfristene er, men tror du foreløpig har tid til å melde deg opp både for høst- og våreksamnene. Kjemi 1-eksamen er muntlig-praktisk. Det vil si at du er inne til eksaminasjon i 45 minutter, først som en "vanlig" muntligeksamen (med presentasjon og så en spørsmålsdel) og deretter skal man gjøre rede for et forsøk. Merk deg: gjøre rede for. De fleste kjemiforsøkene tar nok mer enn 10-15 minutter (som er tida som er satt av til forsøk, som oftest), så du skal som oftest bare forklare hva du ville gjort og kanskje gjøre deler av det. Kjemi 2-eksamen er det samme som Kjemi 1, men såvidt jeg kan se på Udir.no må du i tillegg ha en skriftlig eksamen, altså begge deler. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Takk for svar, med presentasjon, mener du da powerpoint? Blir man trekt ut i et tema som andre muntlige eksamner som man skal fremføre? Tror du det er mulig å lære seg stoffet på ca et halvt år med noen timer med lesing og oppgave løsing i uken? Er lærerne som har naturfag som oftes litt proffe i kjemi også, da kunne jeg evt spurt naturfag læreren hvis det er noe jeg ikke forstår. Siden det er både skriftlig og muntlig i kjemi 2, får man da to karakterer på vitnemålet? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Takk for svar, med presentasjon, mener du da powerpoint? Blir man trekt ut i et tema som andre muntlige eksamner som man skal fremføre? Tror du det er mulig å lære seg stoffet på ca et halvt år med noen timer med lesing og oppgave løsing i uken? Er lærerne som har naturfag som oftes litt proffe i kjemi også, da kunne jeg evt spurt naturfag læreren hvis det er noe jeg ikke forstår. Siden det er både skriftlig og muntlig i kjemi 2, får man da to karakterer på vitnemålet? Med presentasjon mener jeg at du får et emne du skal presentere (mener at det er 48 timer før), om du velger å lage Powerpoint er opp til deg selv. Faget er jo i utgangspunktet 5 timer (a 45 min) i uka i 10 måneder. Så hvis du skal lære deg stoffet på et halvt år må du lese en del timer i uka, mener jeg. Kommer an på hvor fort du tar stoffet. Om læreren din kan kjemi, kommer helt an på hva slags utdanning han har tatt. For eksempel hadde min naturfaglærer i fjor fordypning i kjemi og biologi, og kunne omtrent ingenting fysikk. Det gikk utover læringen vår, som elever. Du vil få to karakterer på vitnemålet hvis det er to eksamener i kjemi 2, ja Det kan du høre med rådgiver om, er litt usikker på det som stod på Utdanningsdirektoratet sine sider. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Hadde selvfølgelig vært mye bedre om jeg hadde gått studiespess, men det funker ikke for meg. Kunne jeg få spørre om hvorfor det ikke fungerer for deg? For jeg vet ikke om noe studie, kanskje med unntak av Jus, som er et hardere studiespess-studie enn medisin. Lenke til kommentar
Quent Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Noen som vet når på døgnet privatisteksamenskarakterer for VGS ender opp på privatistweb? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Hadde selvfølgelig vært mye bedre om jeg hadde gått studiespess, men det funker ikke for meg. Kunne jeg få spørre om hvorfor det ikke fungerer for deg? For jeg vet ikke om noe studie, kanskje med unntak av Jus, som er et hardere studiespess-studie enn medisin. Enig. Hvis det er arbeidsmetodene og arbeidsmengden som er problemet på studiespesialisering ville jeg absolutt ikke gått for medisin. Veldig mye pensumstoff og blir lange dager på lesesalen. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Det er ikke noe problem med studiemegden. Har slitt med angst og depresjon i 2 år nå og det å sitte i et trangt lite klasserom med over 30 andre elever funker ikke for meg. Kunne sikkert klart det i år, men vil ikke ta sjangsen og risikere enda et år hjemme. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Dersom jeg allerede har fått 6 på privatisteksamen i engelsk, går det an å ta den opp igjen likevel? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Dersom jeg allerede har fått 6 på privatisteksamen i engelsk, går det an å ta den opp igjen likevel? Det kan du vel helt sikkert men hvorfor vil du gjøre det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå