Latias Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Hvis man skal inn på ei "linje" på høgskolen hvor man trenger matte R1, vil man tape på å ta det som privatist? Hvorfor skulle man det? Både privatist og skoleundervisning har samme verdi. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Kan hende man ikke får søke i førstegangskvoten? Man gjør ikke det når man tar opp fag på nytt som privatist. Men om det gjelder når man tar faget som privatist første gangen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Latias Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Så lenge privatisteksamenen avlegges innenfor de tre VGS-årene så burde det vel ikke ha noe å si? Lenke til kommentar
kallepetrus Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Om man trenger matte videre, holder det som regel ikke med S. Da må man ha R1+R2 uansett. Vil man bare ha så lite matte som mulig velger man P. Feil. R1 er somregel kravet for leger osv. Ved mindre man skal jobbe med noe som er fokusert på matematikk holder R1. Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Så lenge privatisteksamenen avlegges innenfor de tre VGS-årene så burde det vel ikke ha noe å si? La oss si at man går yrkesfag i to år, og tar privatisteksamen etter det da? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Så lenge privatisteksamenen avlegges innenfor de tre VGS-årene så burde det vel ikke ha noe å si? La oss si at man går yrkesfag i to år, og tar privatisteksamen etter det da? Privatisteksamen teller like mye som det samme faget tatt i en hvilkensomhelst annen sammenheng. Det eneste som har noe å si er at du får karakterene innen opptaket til skolen skal avgjøres. Dvs du må avlegge eksamen senest samme vårsemester som du søker på en ny skole. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Når man har sendt inn en søknad på samordna opptak, kan man da endre eller legge til nye ønsker, så lenge det blir gjort før 15.April? Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Så lenge privatisteksamenen avlegges innenfor de tre VGS-årene så burde det vel ikke ha noe å si? La oss si at man går yrkesfag i to år, og tar privatisteksamen etter det da? Privatisteksamen teller like mye som det samme faget tatt i en hvilkensomhelst annen sammenheng. Det eneste som har noe å si er at du får karakterene innen opptaket til skolen skal avgjøres. Dvs du må avlegge eksamen senest samme vårsemester som du søker på en ny skole. Okei, takk for svar. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_110531 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Hvordan inndelte man stoffer i begynnelsen og hvordan inndeler man dem nå i dag? - Hva var den første organske forbindelsen og hvem lagde det? - Rent karbon finnes i to former. Nevn dem og hvorfor de har så ulike egenskaper. - Tegn karbonatomet. Hvilket atomnummer har det i det periodiske system? - Hva er det som gjør karbonatomet så spesielt? - Hva menes det med at hydrokarbonene har et fornavn og et etternavn? Gi et eksempel. - Hva kjennetegner alkanene, alkenene og alkynene? - Skriv ned de 7 første alkanene/alkenene/alkynene med molekylformel og strukturformel og kjemisk formel. - Hva kjennetegner alkoholene? Skriv ned de to første alkoholene med molekyl og strukturformel. - Hva kjennetegner organske løsemidler? - Hvordan deler vi inn fettsyrene, gi eksempler på matvarer i de ulike gruppene. - Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Før delte de dem veldig godt men nå legger de heller grunnlag på selve bevegelsen i et samfunn Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hvordan inndelte man stoffer i begynnelsen og hvordan inndeler man dem nå i dag? - Hva var den første organske forbindelsen og hvem lagde det? - Rent karbon finnes i to former. Nevn dem og hvorfor de har så ulike egenskaper. - Tegn karbonatomet. Hvilket atomnummer har det i det periodiske system? - Hva er det som gjør karbonatomet så spesielt? - Hva menes det med at hydrokarbonene har et fornavn og et etternavn? Gi et eksempel. - Hva kjennetegner alkanene, alkenene og alkynene? - Skriv ned de 7 første alkanene/alkenene/alkynene med molekylformel og strukturformel og kjemisk formel. - Hva kjennetegner alkoholene? Skriv ned de to første alkoholene med molekyl og strukturformel. - Hva kjennetegner organske løsemidler? - Hvordan deler vi inn fettsyrene, gi eksempler på matvarer i de ulike gruppene. - Må nok skuffe deg. Forumet er ikke til for å gjøre leksene dine. Det står nok i boka alt du trenger å vite for å svare på dette. Hvis ikke har du en veldig dårlig bok. 4 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 10kr på at det tok lengre tid å skrive det inn på datamaskinen, hvis han måtte det, enn det ville tatt å lese seg til det... 1 Lenke til kommentar
kallepetrus Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Haha, ja. Uansett, teller karakteren i engelsk vg1 hvis jeg tar internasjonal engelsk senere? Lenke til kommentar
Latias Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Uansett, teller karakteren i engelsk vg1 hvis jeg tar internasjonal engelsk senere? Selvfølgelig. Ellers er det skremmende at jeg vil stå igjen med minimum SEKS engelskkarakterer på vitnemålet neste år. Lenke til kommentar
kallepetrus Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Faen. Hater engelsklæreren min. Alle får dårlige karakterer...Og nei, det er ikke slik at alle bare er dårlige. Hvilke fag er smartest og ta som valgfag på vgs? Har ikke spesielt lyst til å ha engelsk, men det er kjekt og kunne, og har ikke lyst til å gå noe annet. Problemet er at jeg ikke lærer en dritt engelsk, vi skriver bare analyser hele tiden. Frykter at det blir likt i internasjonal engelsk. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Når man har sendt inn en søknad på samordna opptak, kan man da endre eller legge til nye ønsker, så lenge det blir gjort før 15.April? Anyone? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Legge til og/eller fjerne til 15.04, endre prioritering til utti juni en gang, så vidt jeg husker. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Faen. Hater engelsklæreren min. Alle får dårlige karakterer...Og nei, det er ikke slik at alle bare er dårlige. Hvilke fag er smartest og ta som valgfag på vgs? Har ikke spesielt lyst til å ha engelsk, men det er kjekt og kunne, og har ikke lyst til å gå noe annet. Problemet er at jeg ikke lærer en dritt engelsk, vi skriver bare analyser hele tiden. Frykter at det blir likt i internasjonal engelsk. Internasjonal engelsk er mye mindre analyser, mer diskusjon rundt samfunnsfaglige spørsmål. Mye om innvandring, multikulturelle steder og slikt. Blir ofte mange gode diskusjoner, men er jo noe analyser der også. Jeg angrer ikke på at jeg kombinerte engelsk og realfag. Lenke til kommentar
kallepetrus Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Er anayser av tekster også videre pensum i VG1? Vi har ikke noe annet, og jeg har ikke lært noe engelsk siden ejg startet på VGS. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Hva er den mest effektive måten å forberede seg til en prøve på to kapitler i Biologi 1 med Bios som lærebok? Det må ikke bli "flodding" ellers blandes all kunnskapen til en stor ball som blir ubrukelig fordi jeg klarer ikke å skille de diverse kunnskapene. Det blir "flodding" hvis jeg leser det samme kapitlet 4 ganger på rad fordi det går inn det ene øret og ut det andre øret. Dette er den første prøven i Biologi 1 i termin 2, jeg har tenkt litt og velger å forsøkte å få en skikkelig karakter i faget ellers abdiserer jeg i dette faget. Noen tips på en god studieteknikk? Jeg prøver dette nå: leser halve kapitlet 2 ganger så gjør jeg oppgaver, så tar jeg den andre delen dagen etter pluss oppgaver. Det vil ta meg 4 dager å dekke opp de to kapitlene. Er dette en god eller en dårlig forbereding måte som gir lav avkastning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå