Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man må være ganske ignorant for å ikke evne å se de åpenbare komplikasjonene ved å ta enten Kjemi 2 eller Fysikk 2 som privatistfag, samt å samtidig gå videregående 3. trinn.

 

Og, jo, denne kombinasjonen er veldig vanlig, og veldig ettertraktet. For det første får du ekstra studiepoeng, for det andre har du full realfagsfordypning (fra videregående), og kombinasjonen er god for alle krav alle realfagsinstitusjoner stiller. Det er denne kombinasjonen som er, uten tvil, den mest praktiske for alle som velger videre studie innen realfag.

Lenke til kommentar

Man må være ganske ignorant for å ikke evne å se de åpenbare komplikasjonene ved å ta enten Kjemi 2 eller Fysikk 2 som privatistfag, samt å samtidig gå videregående 3. trinn.

Nåja, jeg har fullført selv, med noen fag som privatist og noen på skolen... Du tar jo da selvfølgelig færre fag på skolen når du tar det ønskede faget som privatist. Så kan du drive med selvstudium i de fritimene du da får...

 

Og, jo, denne kombinasjonen er veldig vanlig, og veldig ettertraktet. For det første får du ekstra studiepoeng, for det andre har du full realfagsfordypning (fra videregående), og kombinasjonen er god for alle krav alle realfagsinstitusjoner stiller. Det er denne kombinasjonen som er, uten tvil, den mest praktiske for alle som velger videre studie innen realfag.

Blant de som studerer videre realfag, det aner meg at det er færre realfagsstudenter enn det er ikke-realfagsstudenter...

Lenke til kommentar

Man må være ganske ignorant for å ikke evne å se de åpenbare komplikasjonene ved å ta enten Kjemi 2 eller Fysikk 2 som privatistfag, samt å samtidig gå videregående 3. trinn.

Nåja, jeg har fullført selv, med noen fag som privatist og noen på skolen... Du tar jo da selvfølgelig færre fag på skolen når du tar det ønskede faget som privatist. Så kan du drive med selvstudium i de fritimene du da får...

 

Jeg tok også flere fag som privatist. Det har dog ekstremt lite med saken å gjøre. Enten du er villig til å innrømme det eller ikke, så kommer det med flere upraktikaliteter. For det første er undervisningen - som du som privatist ikke får - et veldig godt supplement til selvstudie. Selv om kanskje jeg selv, og kanskje også du helt fint har klart oss uten dette, så er det ikke sagt at alle dette rammer klarer seg like fint. Hvilken ignoranse og arroganse skal ikke til for å ikke evne å se dette? Det er heller ikke slik at du får velge hvor disse "fritimene" skal ta plass. Sett at du har en 8timers skoledag (skoletimer), hvorpå du har dine "fritimer" i 3-4 time fordi fagkombinasjonen ikke gikk opp. Du har ingen mulighet til å være hospitant ved en annen skole, fordi du er låst fast til den skolen du primært går på.

 

Blant de som studerer videre realfag, det aner meg at det er færre realfagsstudenter enn det er ikke-realfagsstudenter...

 

Det er jo selvfølgelig for vedkommende som studerer realfag problemet oppstår. Ser du virkelig ikke hvor idiotisk dette blir?

 

"Det gjør jo ingenting at de som kan snakke samisk ikke får lov til å bo i Norge, for de fleste gjør jo ikke det. Vel, foruten blant samene, da."

 

Er jeg nødt til å parodisere dette utsagnet såpass for at idiotien i det skal bli tydelig nok for deg til å se det? Det burde være klinkende klart at dette er en enorm uheldig kombinasjon, fordi det gjelder svært mange!

 

-----------------------

 

Ærlig talt, det virker som at du går forbi alle grenser for å legge strå over hvilket problem det er. "Hva så om det ikke finnes noen barnehage i ditt nærmiljø, du kan jo bare stå opp to timer tidligere hver dag for å få plassert barna ved den nærmeste."

 

Hva så om det går ann å ta fag som privatist - hvilket i mange tilfeller er et dårlig alternativ til primær skolegang?! Dette burde ganske enkelt ikke være nødvendig, men komme som et alternativ for de som måtte velge det. Det blir enda mer idiotisk når dette er en kombinasjon som allerede er påbegynt et år tidligere.

 

 

------------------------

 

Da jeg gikk på videregående var vi forøvrig flere realfagsstudenter enn de som tok samfunnsfaglige utdannelser, ved min skole. Ikke at det i det hele tatt skifter posisjonen til argumentet, men det er en utrolig ignorant holdning du har til problemet i det hele tatt. Hvilken boble lever du i?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hva så om det går ann å ta fag som privatist - hvilket i mange tilfeller er et dårlig alternativ til primær skolegang?! Dette burde ganske enkelt ikke være nødvendig, men komme som et alternativ for de som måtte velge det. Det blir enda mer idiotisk når dette er en kombinasjon som allerede er påbegynt et år tidligere.

Poenget er at skolen antagelig har funnet ut at antallet som vil ha den oppgitte kombinasjonen er for få i forhold til andre kombinasjoner som andre elever på skolen ønsker. Det er bedre at flere får gjennomført ønskene sine i en slik situasjon. Jeg forutsetter da naturlig nok her at de har gjennomført en form for undersøkelse om hva elevene ønsker.... Det er fryktelig vanskelig å få til en situasjon hvor alle er fornøyd, umulig vil mange si...

 

Jeg tok også flere fag som privatist. Det har dog ekstremt lite med saken å gjøre. Enten du er villig til å innrømme det eller ikke, så kommer det med flere upraktikaliteter. For det første er undervisningen - som du som privatist ikke får - et veldig godt supplement til selvstudie. Selv om kanskje jeg selv, og kanskje også du helt fint har klart oss uten dette, så er det ikke sagt at alle dette rammer klarer seg like fint. Hvilken ignoranse og arroganse skal ikke til for å ikke evne å se dette? Det er heller ikke slik at du får velge hvor disse "fritimene" skal ta plass. Sett at du har en 8timers skoledag (skoletimer), hvorpå du har dine "fritimer" i 3-4 time fordi fagkombinasjonen ikke gikk opp. Du har ingen mulighet til å være hospitant ved en annen skole, fordi du er låst fast til den skolen du primært går på.

jeg har da aldri snakket om å være hospitant... Slik at det å ha fritime i 3-4 time ikke er et problem. Men nei, det er sjeldent optimalt å være privatist i forhold til å ha undervisning, men jeg innbiller meg også at realister og folk som trenger denne fagkombinasjonen for å få nok poeng har nok selvdisiplin tl å gjennomføre et selvstudium, selv om det er et realfag og at det er vanskeligere enn samfunnsfagene.

 

"Det gjør jo ingenting at de som kan snakke samisk ikke får lov til å bo i Norge, for de fleste gjør jo ikke det. Vel, foruten blant samene, da."

 

Ærlig talt, det virker som at du går forbi alle grenser for å legge strå over hvilket problem det er. "Hva så om det ikke finnes noen barnehage i ditt nærmiljø, du kan jo bare stå opp to timer tidligere hver dag for å få plassert barna ved den nærmeste."

Jeg regner med at du selv ser at begge disse er fullstendig off the point, uansett hvor mye du karikerer...

Lenke til kommentar

Har jeg noen rettigheter i forhold til å nekte å lese fra bibelen i faget RLE? Er jo så mye snakk om at alt skal balanseres, vi skal lære like mye om alt og formålet er ikke å gjøre noen kristen. I så fall lurer jeg på om hvorfor man ikke leser fra Koranen etc.

 

Bare for å videreføre eksempelet ditt: En oversatt utgave av Koranen, som du da ville vært i stand til å lese, er ikke Koranen lenger, da den ville blitt tolket i oversettelsesprosessen, og Koranen skal ikke tolkes.

 

Jeg ville tatt det opp med læreren. Dere leser ikke noe fra Vedaene heller?

Lenke til kommentar

Vi diskuterer jo overhodet ikke hvilken evaluering skolen har måttet gjøre over temaet. Du hoppet inn i diskusjonen om hvilken ulempe dette var, med noe ala å si at det ikke er en "big deal", ettersom du likevel kan ta faget som privatist.

 

Jeg påpekte hvilken absurd holdning dette er.

 

Det er så relativt få som vil ha den kombinasjonen at det antagelig ikke gjør noe. Og du har lov til å ta det som privatist. Du MÅ ikke ta fagene på skolen.

 

Om du ikke ser hvilken ignoranse dette innlegget utlyser, så er du forut min fornuft.. Hvordan kan man svare på en klage med noe som "det antagelig ikke gjør noe."?

 

Ærlig talt..

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Har jeg noen rettigheter i forhold til å nekte å lese fra bibelen i faget RLE? Er jo så mye snakk om at alt skal balanseres, vi skal lære like mye om alt og formålet er ikke å gjøre noen kristen. I så fall lurer jeg på om hvorfor man ikke leser fra Koranen etc.

 

Bare for å videreføre eksempelet ditt: En oversatt utgave av Koranen, som du da ville vært i stand til å lese, er ikke Koranen lenger, da den ville blitt tolket i oversettelsesprosessen, og Koranen skal ikke tolkes.

 

Jeg ville tatt det opp med læreren. Dere leser ikke noe fra Vedaene heller?

 

Vi leser ikke noe annet, kun fra Bibelen.

Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver da. Man får et halv poeng av å ta R1. Men hvis man velger S vil man få et helt. Dette synes jeg er merkelig fordi S utgjør det samme som R1. Hvis man da velger R1, og stopper der, altså man tar ikke R2. Da har man mistet et halv studiepoeng fordi man valgte å gjøre det på et år, og ikke to. Er det jeg som er ute å sykler i vintermørket, eller har jeg rett? :hmm:

Lenke til kommentar

Skulle kanskje ha gjort meg selv tydeligere. Vet ikke grunnen, men kanskje det er gjort slik for å motivere folk til å ta R2 i samme slengen? Hvorfor skal du bare ta R1 hvis du først er i gang? Skjønner godt hva du mener, at S gir mer poeng enn R1, men de fleste som tar R1 pleier vel også å ta R2? Det at S 1p, mens R gir 1.5p er grei fordeling. Hadde jo vært litt drøyt om man fikk 2p bare av å velge R-matte over to år.

Lenke til kommentar

Ja, har nok litt med motivasjonen å gjøre. Selv synes jeg det er kjempefint. :) Da blir det slik at hvis jeg klarer en 4'er i S2, vil den telle som 5? Hvis du skjønner hva jeg mener. Akkurat nå spør jeg for noen venner. Vi har diskutert litt på skolen om hva vi skal velge. De har sagt at de vil ta R1, og så slutte siden de da slipper matte siste året. Ei er redd fordi hun tror S matte ikke gir poeng, han andre vil bli ferdig, men skjønner samtidig at det er bedre med 2årig siden sjangsen for bedre karakter øker. Da har jeg et godt argument til, siden det nå er positive aspekter igjen. Glimter til å gjøre gode gjerninger jeg også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...