Goreface Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Nei. Endret 2. november 2010 av Goreface Lenke til kommentar
lpf01 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Hei Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med denne algebraoppgaven: (a-3)(a+1) - (a-1)(a+2) Fasiten: -3a -1 ? Jeg har prøvd å regne dette stykket ut men alt det jeg endte opp meg var: -2a-5 Kan noen forklare meg hvordan jeg regner dette ut ? På forhånd takk. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Først regner du ut parentesene. Da får du (a^2-2a-3)-(a^2+a-2)=-3a-1 Jeg tipper du har glemt parentesene når du har trekt stykket sammen. Forøvrig har vi en egen tråd for matematikkhjelp. Den finner du her. Lenke til kommentar
korehoret Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 hey hey! Er den noen som kan definere politisk system og sosiale forhold? Søkte det opp på google, men fant ikke noe godt svar.. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 hey hey! Er den noen som kan definere politisk system og sosiale forhold? Søkte det opp på google, men fant ikke noe godt svar.. Klarer ikke forklare sosiale forhold på en god måte, men politisk system er måten staten, og staten i forhold til samfunnet, er organisert på. Utdypende her: http://www.snl.no/politisk_system Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) NOEN SOM HAR EKSAMENSOPPGAVENE I ENGELSK 2009? TRENGER SVAR VELDIG FORT! Forstår deg godt når du ikke skriver med caps lock på også. Du finner tidligere gitte eksamensoppgaver på Utanningsdirektoratet sine nettsider. http://www.udir.no/Eksamensoppgaver/ EDIT: Beklager to poster på rad. Failz Endret 3. november 2010 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
korehoret Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) hey hey! Er den noen som kan definere politisk system og sosiale forhold? Søkte det opp på google, men fant ikke noe godt svar.. Klarer ikke forklare sosiale forhold på en god måte, men politisk system er måten staten, og staten i forhold til samfunnet, er organisert på. Utdypende her: http://www.snl.no/politisk_system Takker Er det noen som kan definere sosiale forhold da? Endret 3. november 2010 av korehoret Lenke til kommentar
Latias Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Er den noen som kan definere politisk system og sosiale forhold? Sosiale forhold: - Hvilke grupper eller klasser finnes i samfunnet? - Hvilke rettigheter eller plikter har gruppene? - Hvordan er familielivet innrettet? - Hvordan er arbeidsfordelingen i familien? - Hvordan bor folk, hva spiser de og hvordan kler deg seg? - Er det store forskjeller mellom folk? - Hvordan er kjønnsrollene? - Går folketallet opp eller ned? Hva er årsakene til dette? Utifra det kan du finne en definisjon på betegnelsen "sosiale forhold". Lenke til kommentar
korehoret Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Er den noen som kan definere politisk system og sosiale forhold? Sosiale forhold: - Hvilke grupper eller klasser finnes i samfunnet? - Hvilke rettigheter eller plikter har gruppene? - Hvordan er familielivet innrettet? - Hvordan er arbeidsfordelingen i familien? - Hvordan bor folk, hva spiser de og hvordan kler deg seg? - Er det store forskjeller mellom folk? - Hvordan er kjønnsrollene? - Går folketallet opp eller ned? Hva er årsakene til dette? Utifra det kan du finne en definisjon på betegnelsen "sosiale forhold". Herlig! Lenke til kommentar
AllmenPåbygg Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (a-3)(a+1) - (a-1)(a+2) Fasiten: -3a -1 ? 1. Først må du dele og gange sammen parantesene. 2. Så fjerne parantesene. 3. Så systematisere. 4. Så trekke sammen. Nå skal jeg vise deg: (a-3)(a+1) - (a-1)(a+2)= (a*a+a*1-3*a-3*1) - (a*a+a*2-1*a-1*2)= (a2+1a-3a-3) - (a2+2a-1a-2)= Minus foran parantese* a2+1a-3a-3 - a2 - 2a + 1a +2 = a2-a2 +1a-3a-2a+1a -3+2= -3a-1 Håper du skjønner det, jeg har ikke matte i år men hadde dt i fjor og har det i neste år. Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Et av kompetansemålene for 10. trinn er: Mål for opplæringa er at eleven skal kunne gje døme på og drøfte demokrati som styreform, gjere greie for politisk innverknad og maktfordeling i Noreg og bruke digitale kanalar for utøving av demokrati.” Hva menes egentlig med "...bruke digitale kanalar for utøving av demokrati"? Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Hvordan er det med fravær når man skal søke på høyere utdanning etter vgs egentlig? Jeg har en kronisk tilstand som gjør det vanskelig for meg å holde meg under de 10 dagene jeg kan få skrevet bort fra vitnemålet, i fjor (VG1) stod jeg med rundt 40 dager igjen, kommer til å bli mindre i år og mindre igjen neste år, men jeg lurer på om høyskolene avskriver meg helt dersom jeg har mye fravær til tross for gode karakterer. Skal ha vedlegg med vitemålet Noen som vet? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Fravær på vgs. har ikke en dritt å si. Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Høgskoler og universitet ser ikke på fraværet ditt nei, så det ordner seg nok. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Det lærere skremmer oss med er at det er vanskeligere å få jobb med mye fravær, fordi arbeidsgivere ser på VGS-vitnemål (nettopp fordi det er siste vitnemål med fravær). Hvor godt dette stemmer for alle arbeidsgivere er vanskelig å si. Lenke til kommentar
Latias Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Et av kompetansemålene for 10. trinn er: Mål for opplæringa er at eleven skal kunne gje døme på og drøfte demokrati som styreform, gjere greie for politisk innverknad og maktfordeling i Noreg og bruke digitale kanalar for utøving av demokrati.” Hva menes egentlig med "...bruke digitale kanalar for utøving av demokrati"? Bruke digitale medier til å lære om demokrati. Bruke internett, PowerPoint-presentasjoner, ol. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Så lenge du kan forklare fraværet med en gyldig grunn (som i dette tilfellet er kronisk sykdom) skal det ikke ha mye å si. Hvis de spør hvorfor du har 80-90 fraværstimer (enkelttimer) kan det bli litt verre å forklare. Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Så lenge du kan forklare fraværet med en gyldig grunn (som i dette tilfellet er kronisk sykdom) skal det ikke ha mye å si. Hvis de spør hvorfor du har 80-90 fraværstimer (enkelttimer) kan det bli litt verre å forklare. Takker for alle svar! Jeg får en del enkelttimer også, i fjor fikk jeg 40 (men det var pga. føringsfeil), så jeg ender stort sett opp med ca. 10 i året. Er dette kritisk? (Er ikke skulk) Lenke til kommentar
Latias Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 10 skoletimer på 190 dager er ikke mye. Faktisk er det bare to hele dager. Det er altså ikke særlig kritisk. Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Åja, ok, fint! Da kan jeg endelig puste lettet ut ;p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå