Larsemão Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hvordan gikk dette? Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hva betyr det når du leser i foruminnlegg og i avisartikkler når journalisten plutselig legger inn: "(les: (insert noe relevant)) ?? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Det er for å pressisere meningen med et uttrykk (les: ord). Lenke til kommentar
Hdktxd Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Har litt problemer med matteleksen min denne uka. Skjønner ingenting av oppgaven. spm. er : I det engelske enhetssystemet er 3 fot = 1 yard og 1760 yard = 1 mile. a: Hvor lang er en yard? b: Hvor lang er en mile? Takker på forhånd!!! Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Jeg foreslår at du nekter å svare på alle oppgaver som bruker det imperialistiske systemet av prinsipp. Systemet er ubrukelig. 1 Lenke til kommentar
Hdktxd Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Trenger litt hjelp med engelsk leksen min. Vet ikke helt hva oppgaven går ut på. spm. er: Choose a character in the story and characterize his or her looks, personality and actions in a creative way. Håper noen kan hjelpe meg med å forklare på norsk hvordan oppgaven kan løses. Takker på forhånd!!! Lenke til kommentar
Hdktxd Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Trenger hjelp med dette spm. pga. jeg ikke finner svaret en plass i samfunnsfagboken min. spm. er: Hvorfor finnes det ikke fossiler verken i størkningsbergarter eller i omdannede bergarter? Takker på forhånd!! Lenke til kommentar
Latias Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Trenger litt hjelp med engelsk leksen min. Vet ikke helt hva oppgaven går ut på. spm. er: Choose a character in the story and characterize his or her looks, personality and actions in a creative way. Velg en figur i historien, og skriv om hans eller hennes utseende, personlighet og handlinger på en kreativ måte. Lenke til kommentar
aleksander95 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Forkort og trekk sammen. Har prøvd i rundt 3 kvarter uten å få den til >.<. Takk på forhånd for hjelp. a+b a-b a-b a+b Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Antar at det skal være parantes rundt hvert av leddene, men uansett. På slike brøker så kan man stryke like ledd med hverandre, og du ser jo at det er en "a+b" både oppe og nede, samt en "a-b" oppe og nede. Da kan du stryke dem med hverandre, og du får 1 som svar hvis jeg ikke tar feil. Ganske sikker på at det aldri blir 0 i slike brøker. Håper du forstod EDIT: Skriveleif Endret 20. oktober 2010 av Espyy Lenke til kommentar
aleksander95 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Fikk hjelp av faren min og fant ut at man måtte bruke kvadratsetning for å løse den. Takk for svar. Lenke til kommentar
Øyvri Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hei trenger hjelp med noe eg overhodet isje forstår, "Finn en formel for strekningen s som er tilbakelagt etter tiden t når gjennomsnittsfarten er v" Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Den er grei Men var svaret mitt riktig? Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Svaret ditt var helt korrekt, gitt at det står parenteser rundt. aleksander95: Du trenger ikke bruke kvadratsetninger for å løse den. Bare forkort den. Enkelt og greit Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Du skal altså sette opp et uttrykk for s ved hjelp av t(tiden) og v(gjennomsnittsfarten). Hint: Hvis du kjører 60 km/t(v) i én time(t), hvor langt har du kjørt da(s)? Lenke til kommentar
compus Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hei trenger hjelp med noe eg overhodet isje forstår, "Finn en formel for strekningen s som er tilbakelagt etter tiden t når gjennomsnittsfarten er v" Hvor langt kommer du i 1s når farten v er 10m/s? Hvor langt kommer du på 2s, eller på 10s? Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Men det står at han skal finne en formel. Mattelæreren jeg hadde før lærte oss en simpel men god måte å huske hvordan vi skulle ta oss av stykker hvor vi skulle finne strekning, fart eller tid. Vi brukte en trekant som det var tegnet et loddrett/vannrett kryss i, så det ble dannet 3 rom. (1 oppe og 2 nede) I den øverste satt vi inn S (Strekning) I den nederste til venstre satt vi inn V (velocity - fart) Og i den nederste til høyre satt vi inn T (time - tid) Trekanten fungerte slik at du skulle holde over/dekke til det som du skulle finne svaret på. For eksempel, hvis du skulle finne ut hvor lang tid du brukte på å kjøre en 40km lang strekning i 80km/t så skulle du holde over T'en, og dermed sitter du igjen med S'en og V'en. Da legger du kanskje merke til at streken som skiller S'en og V'en minner om en brøkstrek? Brøk er også det samme som deling, noe som betyr at du skal da dele strekningen på farten for å finne tiden Men hvis du skulle funnet strekningen, så sitter du igjen med V'en og T'en, og der er det ikke en brøkstrek som skiller dem. De skal da ikke deles med hverandre, men multipliseres med hverandre, og slik finner du strekningen. Jeg håper dette hjalp og at du skjønte det EDIT: Med andre ord, siden det ikke er oppgitt verken tid, eller hastighet, og at han skal finne formelen, så antar jeg at formelen blir: V*T=S (Fart multiplisert med tid = Strekning) Endret 20. oktober 2010 av Espyy Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Tid måles i s. Gjennomsnittsfart måles i m/s. Tilbakelagt strekning måles i m. Da blir da gankse åpenbart hva du må gange for å få svaret ... Lenke til kommentar
heinrich911 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Hei trenger hjelp med å forstå noe. Hva er en Samsvarserklæring?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå