Tunky Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Veldig kjapp googling hjelper som oftest, i alle fall på så konkrete spørsmål. http://www.food-info.net/no/qa/qa-fi30.htm http://www.apotek1.no/raadogtjenester/kosttilskudd/vitaminer/vitamin-c Lenke til kommentar
raider000 Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Veldig kjapp googling hjelper som oftest, i alle fall på så konkrete spørsmål. http://www.food-info.net/no/qa/qa-fi30.htm http://www.apotek1.no/raadogtjenester/kosttilskudd/vitaminer/vitamin-c Haha. Noen ganger tenker man at ting er altfor vanskelige. Thanks anyways! Lenke til kommentar
strongwoman Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 noen som vet hvordan jeg løser denne oppgaven? To skip A og B beveger seg fra et punkt O slik at vinkelen AOB=60 grader . Ved et tidspunkt er OA=20km og farten til A,Va=15km/h .OB=15km og farten til B, Vb = 20 km/h . Med hvilken hastighet øker distansen mellom skipene ved dette tidspunktet? (cosinussetningen?) Lenke til kommentar
compus Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Posisjonen til A: a = a0 + a0Vat/a0 Posisjonen til B; b = b0 + b0Vbt/b0 Avstanden: a - b = a0 - b0 + (a0Va/a0 - b0Vb/b0)t Deriverer m.h.t. tida for å finne hastigheten: v = (a0Va/a0 - b0Vb/b0) Det spørres om absoluttverdien v til v: Siden a0/a0 og b0/b0)er enhetsvektorer: v2 = Va2 + VaVbcos 600 + Vb2 Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Jeg vet det finnes regel-trekant for prosentvis øking/synking, men husker den ikke. Er noe sånt: -------/\ ------/--\ -----/----\ - Hele verdien ----/------\ ---/--------\ --/-----|----\ -/------|-----\ - Prosent / Del av tallet? /-------|------\ ------------------ Godt mulig jeg har veldig feil. EDIT: Mellomrom funka ikke. Endret 13. oktober 2010 av Jevrio Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Økning/synking av hva da egentlig? 1 Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Tall. Foreksempel: Tobias har 200kr, beløpet øker 15% hver mnd i et år. 200x1,0.15^12, er "svaret", egentlig stykket, men skal være en trekant som viser hvilken formen bruke. Er noe delen av tallet (delt på) hele tallet, for å finne ut noe også. Lenke til kommentar
92mon92 Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) vfda Endret 22. oktober 2010 av 92mon92 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Jeg tar en råsjangs og tipper at du får svaret på alle disse spørsmålene i læreboken din. Har du åpnet den? Dette er diskusjon.no ikke gimegsvarpåleksenesåjegslipperålese.no Endret 13. oktober 2010 av grovetussen Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg vil ikke ha deg som elektriker i huset mitt når du ikke evner å oppsøke enkel, grunnleggende informasjon på egenhånd. Skal du spørre på diskusjon.no før du skal koble opp sikringskapet mitt? Nå er det heldigvis slik at alt av elektrikere kan holde seg langt unna boligen min, da jeg er elektriker selv, så det er et fett for meg. Anyhow, gruppene kommer an på hva en tenker på. Du har automatsikringer og diazedsikringer. Hva som er viktig; Vernstørrelse, type, kortslutningsstrøm. En 16A sikring til en elektrisk motor er feks ikke den samme som brukes til en 16Akurs hjemme i stua di. Strøm-tid... Så og så mye strøm over tid fører til at sikringen bryter. Feks kan et vern typisk takle 1,4-1,5 ganger merkestrømmen i løpet av en time. Dette kan leses av strøm-tid-diagrammene. Vernets bryteevne: Har noe med at ikke kontaktene i sikringen skal smelte fast og holde konstant. Mer sier jeg ikke. Vernets utløsergrense........ Patronsiker? Typ kniv og diazed I&II eller treg og hurtig? To vern i en automatsikring. Et som skal sikre mot kortslutning og et mot overbelastning. Merk at pr dags dato skal alt i tillegg ha en jordfeilbryter. Det mot kortslutning har et eget navn og løser ut ved I5. Lenke til kommentar
92mon92 Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg tar en råsjangs og tipper at du får svaret på alle disse spørsmålene i læreboken din. Har du åpnet den? Dette er diskusjon.no ikke gimegsvarpåleksenesåjegslipperålese.no Finner ikke svaret på de nei. Vet heller ikke hvor jeg kan gå inn å lese om det. Også sto det skole og leksehjelp da. Lenke til kommentar
92mon92 Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg vil ikke ha deg som elektriker i huset mitt når du ikke evner å oppsøke enkel, grunnleggende informasjon på egenhånd. Skal du spørre på diskusjon.no før du skal koble opp sikringskapet mitt? Nå er det heldigvis slik at alt av elektrikere kan holde seg langt unna boligen min, da jeg er elektriker selv, så det er et fett for meg. Anyhow, gruppene kommer an på hva en tenker på. Du har automatsikringer og diazedsikringer. Hva som er viktig; Vernstørrelse, type, kortslutningsstrøm. En 16A sikring til en elektrisk motor er feks ikke den samme som brukes til en 16Akurs hjemme i stua di. Strøm-tid... Så og så mye strøm over tid fører til at sikringen bryter. Feks kan et vern typisk takle 1,4-1,5 ganger merkestrømmen i løpet av en time. Dette kan leses av strøm-tid-diagrammene. Vernets bryteevne: Har noe med at ikke kontaktene i sikringen skal smelte fast og holde konstant. Mer sier jeg ikke. Vernets utløsergrense........ Patronsiker? Typ kniv og diazed I&II eller treg og hurtig? To vern i en automatsikring. Et som skal sikre mot kortslutning og et mot overbelastning. Merk at pr dags dato skal alt i tillegg ha en jordfeilbryter. Det mot kortslutning har et eget navn og løser ut ved I5. takk:) men jeg regner med du også gikk på skole for å lære dette? Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hvilke to hovedgrupper deler vi inn overstrømsvernene inn i? Hva er viktig når man velger vern? at det er stort nok til forventet last, og at det er lite nok til at kabelen tåler det Hva leser vi ut av strøm-tid-karakterstikk? Det er vel 4 punkt, hvor liten/stor strøm den kobler ut ved på 0,1sek? Og hvor liten/stor strøm det tåler før det kobler ut i løpet av en time med last. Hva menes med vernets btyteevne? Ik? Hvor stor strøm det tåler å bryte før det brenner seg fast inni Hvilken verdi kalles vernets utløsergrense? Iz ? Dette skal du finne lett i boken din.. Hvilke to typer patronsikringer har vi? De gamle Uz-elementene (patronsikringene) i allefall, om den andre er neozed saker eller NH høyeffekt-knivsikringer vet jeg ikke, har aldri vert borti neozed sikringer, men haugevis med knivsikringer Hvilke utløsemekanismer har autmatsikringer? Termisk for overlast, og elektromagnetisk for kortslutning? Hvilke dokumentasjon kreves av leverandører av automatsikringer? Det holder sikkert med CE-merking, du får jo altmulig kinagreier i drittkvalitet som er godkjent, så er ikke mye som skal til Hvilke karakterstikker leveres automatsikringer i idag? B,C,D? og OV som har annerledes karakteristikk.. Poenget mitt over var at disse svarene skal du ha fått om du fulgte noenlunde med i timen, eller leste i læreboken din :-) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 200x1,0.15^12, er "svaret", egentlig stykket, men skal være en trekant som viser hvilken formen bruke. I ditt tilfelle tror jeg du er ute etter dette: ....................1070 ................200 x 1,15^12 (5,35) eller:.......sluttsum utgangssum x vekstfaktor Brukes som alle andre slike trekanter; du dekker over det ukjente du vil fram til med fingeren og deler/ganger de to parametrene som gjenstår med hverandre. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Skrev feil, 1,015 skulle det være. Men, samma det, fikk bruke boka på det værste. Lenke til kommentar
Navn11 Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Ikke meninga å forstyrre, men kjapt spørsmål." hvordan får andre sett profilbildet mitt når jeg skriver et innlegg?" Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 ny verdi = gammel verdi * vekstfaktor Så setter du inn den infoen du har og løser som likning. Dette er den eneste formelen du trenger å huske for vanlig prosentregning. Lenke til kommentar
Spansk Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Hva er utfallsrommet når et par får fire unger? Takk Lenke til kommentar
Zash Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Det er vell mange? 16 forskjellige (2^4), : Gutt gutt gutt gutt gutt gutt gutt jente gutt gutt jente gutt gutt gutt jente jente gutt jente gutt gutt gutt jente gutt jente gutt jente jente jente gutt jente jente gutt jente gutt gutt gutt jente gutt gutt jente jente gutt jente gutt jente gutt jente jente jente jente gutt gutt jente jente gutt jente jente jente jente jente jente jente jente gutt Lenke til kommentar
-kate Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 noen som vet ka oppløsningsevnen, hysteresen og lineariteten til et instrument e? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå