Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg bare lurer på om en kun ta opp internasjonal engelsk skriftlig, altså ikke muntlig? Vurderer kun å ta opp den skriftlige delen av faget ... Men hvis ikke det går an, så går det vel an å ta et fag som privatist og få slettet karakterene i internasjonal engelsk? Og hvilket fag er i så fall det "letteste" å få sekser i (altså som ikke krever altfor mye lesing)? :-)

Lenke til kommentar

Du har rett.

 

§ 3-3. Grunnlaget for vurdering i fag

 

Grunnlaget for vurdering i fag er dei samla kompetansemåla i læreplanane for fag slik dei er fastsette i læreplanverket, jf. § 1-1 eller § 1-3.

 

I vurderinga i fag skal ikkje føresetnadene til den enkelte, fråvær, eller forhold knytte til ordenen og åtferda til eleven, lærlingen eller lærekandidaten trekkjast inn. I grunnskolen skal det i faget kroppsøving i vurderinga leggjast vekt på både oppnådd kompetanse og føresetnadene til eleven. I vidaregåande opplæring skal ikkje elevens føresetnader trekkjast inn i vurderinga i faget kroppsøving.

 

Eleven, lærlingen og lærekandidaten skal møte fram og delta aktivt i opplæringa slik at læraren og instruktøren får grunnlag til å vurdere eleven, lærlingen og lærekandidaten sin kompetanse i faget. Læraren og instruktøren skal leggje til rette for at han eller ho får eit tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten, slik at den retten eleven, lærlingen og lærekandidaten har etter § 3-1, blir oppfylt. Stort fråvær eller andre særlege grunnar kan føre til at læraren ikkje har tilstrekkeleg grunnlag for å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20060623-0724-005.html#3-3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om lærer kan sette deg ned i fagkarakter fordi du ikke har levert et prosjektarbeid? Jeg mener at dette bare kan bidra til at man mangler vurdering og dermed får IV, ikke til at man blir trukket ned fra f.eks. 5 til 4, men læreren min truer med dette.

 

Det kan regnes med fordi din vurdering av prosjektarbeidet da settes til IV.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om lærer kan sette deg ned i fagkarakter fordi du ikke har levert et prosjektarbeid? Jeg mener at dette bare kan bidra til at man mangler vurdering og dermed får IV, ikke til at man blir trukket ned fra f.eks. 5 til 4, men læreren min truer med dette.

 

Det kan regnes med fordi din vurdering av prosjektarbeidet da settes til IV.

 

Joda, men IV er jo ikke en karakter som kan trekke deg ned. IV er ikke det samme som 1 f.eks. Uansett, i følge det El cartucho fant så ser det ut som om jeg i verste fall kan få IV i faget og nedsatt ordenskarakter om jeg ikke vurderer, men ikke lavere fagkarakter. Dessverre er vel faktisk det sistnevnte et bedre alternativ. :p

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om lærer kan sette deg ned i fagkarakter fordi du ikke har levert et prosjektarbeid? Jeg mener at dette bare kan bidra til at man mangler vurdering og dermed får IV, ikke til at man blir trukket ned fra f.eks. 5 til 4, men læreren min truer med dette.

 

Det kan regnes med fordi din vurdering av prosjektarbeidet da settes til IV.

 

Joda, men IV er jo ikke en karakter som kan trekke deg ned. IV er ikke det samme som 1 f.eks. Uansett, i følge det El cartucho fant så ser det ut som om jeg i verste fall kan få IV i faget og nedsatt ordenskarakter om jeg ikke vurderer, men ikke lavere fagkarakter. Dessverre er vel faktisk det sistnevnte et bedre alternativ. :p

 

IV i en del av pensum kan sette deg ned i faget ja. Ordenskarakterer har lite med saken å gjøre, men kan komme i tillegg. Det som ble uthevet fra lovteksten er noe helt annet enn det du får nedsatt karakter for.

 

Ganske patetisk at du ikke bare gjør ferdig prosjektarbeidet forresten.

Lenke til kommentar

Noen som er gode i fransk og som kan hjeloe meg litt? trenger hjelp til en fransk dialog der jeg og en annen er utvekslings studenter i paris. Noen som har noen setninger jeg kan bruke? Disse setningene hadde jeg satt stor pris på om noen kunne oversette:

Jeg kommer fra Norge men bor i Paris for tiden.

Hvorfor det?

Jeg er utvekslings student.

LIker du byen?

Ja, jeg elsker den.

HAr du noe familie i Norge?

Ja 2 brødre som er 13 og 14 år.

Hvor lenge skal du være her?

I 1 år.

Har du fått noen venner her?

Har fått mange gode venner.

 

Feel free til og legge til flere selv;)

Endret av Broes
Lenke til kommentar

IV i en del av pensum kan sette deg ned i faget ja. Ordenskarakterer har lite med saken å gjøre, men kan komme i tillegg. Det som ble uthevet fra lovteksten er noe helt annet enn det du får nedsatt karakter for.

Nå er ikke jeg jurist, men jeg synes dette høres svært merkelig ut. Det at det i paragrafen som omhandler "grunnlaget for vurdering i fag" står klart og tydelig at forhold knyttet til orden og atferden til eleven ikke skal trekkes inn, skjønner jeg ikke helt hvordan kan tolkes på en annen måte. Det å ikke levere inn en prosjektoppgave vil falle inn under "følgjer opp arbeid som skal gjerast", noe som er del av grunnlaget i ordenskarakteren.

 

§ 3-5. Grunnlaget for vurdering i orden og i åtferd

 

Grunnlaget for vurdering i orden er knytt til om eleven er førebudd til opplæringa, og korleis arbeidsvanane og arbeidsinnsatsen til eleven er. Det inneber mellom anna om eleven er punktleg, følgjer opp arbeid som skal gjerast, og har med nødvendig læremiddel og utstyr.

 

...

 

Vurderinga av orden og åtferd skal haldast åtskild frå vurderinga av eleven sin kompetanse i fag.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060623-0724.html#3-5

 

Videre hevder du at en IV kan trekke deg ned. Etter Forskrift til opplæringsloven § 3-4 skal kompetansen til eleven utrykkes ved karakterene 1-6. Hvordan skal i så fall IV påvirke snittet? IV betyr for øvrig at man ikke har fått vurdering i en vurderingssituasjon. Dette kan like gjerne komme av at man ligger i koma på sykehuset som at man skulker (Sistnevnte er dog mest vanlig). Det faller på sin egen urimelighet at en IV skal kunne trekke snittet ned. Mener læreren at han eller hun ikke har nok vurderingsgrunnlag på eleven skal eleven ha skriftlig varsel jf. Forskrift til opplæringsloven § 3-7.

 

Det er selvfølgelig mulig at jeg tolker lovteksten feil, jeg har tatt feil før:). Men jeg hadde satt pris på et mer begrunnet svar, gjerne med forklaring på hvordan lovtekstene skal tolkes, og henvisninger til andre lovtekster som er relevante:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg bare lurer på om en kun ta opp internasjonal engelsk skriftlig, altså ikke muntlig? Vurderer kun å ta opp den skriftlige delen av faget ... Men hvis ikke det går an, så går det vel an å ta et fag som privatist og få slettet karakterene i internasjonal engelsk? Og hvilket fag er i så fall det "letteste" å få sekser i (altså som ikke krever altfor mye lesing)? :-)

 

Internasjonal engelsk skriftlig (SPR3008) og internasjonal engelsk muntlig (SPR3009) er jo to forskjellige fag, har ulike fagkoder, så da skal det alltid gå an å ta bare det ene opp igjen.

 

I vår er det imidlertid for sent å melde seg opp som privatist, siden fristen for oppmelding gikk ut ved begynnelsen av februar. Det blir altså ikke før til høsten du kan få tatt opp igjen faget / tatt et nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg jurist, men jeg synes dette høres svært merkelig ut. Det at det i paragrafen som omhandler "grunnlaget for vurdering i fag" står klart og tydelig at forhold knyttet til orden og atferden til eleven ikke skal trekkes inn, skjønner jeg ikke helt hvordan kan tolkes på en annen måte. Det å ikke levere inn en prosjektoppgave vil falle inn under "følgjer opp arbeid som skal gjerast", noe som er del av grunnlaget i ordenskarakteren.

 

Det å ikke levere inn en oppgave har konsekvenser for den faglige vurderingen men også vurdering av orden/adferd. Loven sier at man ikke skal gi karakterer på bakgrunn av at eleven jobber hardt og er snill, eller en en lat fyr som oppfører seg dårlig. Man skal sette karakterer på grunnlag av det som presteres faglig oppimot mål som er satt i læreplanen. Når han ikke leverer en oppgave oppfyller han ikke målene og i tillegg vil han kunne bli satt ned i orden. Andre typer ordensanmerkninger f.eks at han kommer for sent eller glemmer å ta med seg tingene sine har vanligvis ikke de samme konsekvensene for den faglige vurderingen.

 

 

Videre hevder du at en IV kan trekke deg ned. Etter Forskrift til opplæringsloven § 3-4 skal kompetansen til eleven utrykkes ved karakterene 1-6. Hvordan skal i så fall IV påvirke snittet? IV betyr for øvrig at man ikke har fått vurdering i en vurderingssituasjon. Dette kan like gjerne komme av at man ligger i koma på sykehuset som at man skulker (Sistnevnte er dog mest vanlig). Det faller på sin egen urimelighet at en IV skal kunne trekke snittet ned. Mener læreren at han eller hun ikke har nok vurderingsgrunnlag på eleven skal eleven ha skriftlig varsel jf. Forskrift til opplæringsloven § 3-7.

 

IV i en del av vurderingsgrunnlaget er ikke det samme som å gi IV som standpunktkarakter. Her kan læreren utvise skjønn, og i dette tilfellet der eleven åpenbart ikke gidder å fullføre vil dette selvsagt kunne få konsekvenser. Situasjonen der en elev er syk og ikke kan fullføre er en helt annen enn denne.

Lenke til kommentar

Kan noen si om denne dialogen ser helt jævlig ut eller helt ok? Er bare ute etter en 4er.

 

 

M: Bonjour!

MS: Bonjour!

M: Tu t’appeles comment?

MS: Je mapelle Mathias, tu t’appelle comment ?

M : Je mappelle Mathias aussi.

M : Tu habite ou ?

MS : Je viens de la Norvège, mais vit à Paris pour le moment.

M :Pourquoi?

MS: Je suis étudiant utilisé.

M: Tu aimes paris?

MS:Oui, je 'adore Paris.

M: Avez-vous quelque chose de la famille en Norvège?

MS: Oui 2 frères qui sont de 13 et 14 ans.

M: de combien de temps allez-vous être ici?

MS:En 1 ans.

M: Avez-vous des amis ici?

MS: A reçu beaucoup de bons amis.

M: Pourquoi vous ont choisi la France?

Ms: Obtenir et apprendre la langue.

M: Si vous avez eu français à l'école?

MS: Oui.

M: Si vous avez eu français à l'école?

MS: instituteur

M: Merci de donner! Maintenant je dois aller.

Lenke til kommentar

Det å ikke levere inn en oppgave har konsekvenser for den faglige vurderingen men også vurdering av orden/adferd.

Med hvilket hjemmel kan læreren la dette påvirke den faglige vurderingen?

 

Når han ikke leverer en oppgave oppfyller han ikke målene og i tillegg vil han kunne bli satt ned i orden.

Jeg har til gode å se et læreplanmål som sier at man må levere alle oppgaver. Kilde?

 

IV i en del av vurderingsgrunnlaget er ikke det samme som å gi IV som standpunktkarakter. Her kan læreren utvise skjønn, og i dette tilfellet der eleven åpenbart ikke gidder å fullføre vil dette selvsagt kunne få konsekvenser. Situasjonen der en elev er syk og ikke kan fullføre er en helt annen enn denne.

Jeg er klar over at det er forskjell på IV i delvurdering og i halvårsvurdering/standpunkt. Det var derimot nytt for meg at det var forskjell (formelt sett) på IV grunnet sykdom og skulk. I begge tilfeller følger det at eleven kan oppnå mangelfullt vurderingsgrunnlag. Det er selvfølgelig at det kan få konsekvenser å skulke, men jeg står på at dette kun kan gå på orden og atferd, evt. at man ikke får vurdering i faget. Du hevder hardnakket at skulk kan innvirke på fagkarakteren til tross for den klare ordlyden om at den ikke skal det. Jeg vil ha kilder.

Lenke til kommentar

Kan noen si om denne dialogen ser helt jævlig ut eller helt ok? Er bare ute etter en 4er.

 

 

M: Bonjour!

MS: Bonjour!

M: Tu t’appeles comment?

MS: Je mapelle Mathias, tu t’appelle comment ?

M : Je mappelle Mathias aussi.

M : Tu habite ou ?

MS : Je viens de la Norvège, mais vit à Paris pour le moment.

M :Pourquoi?

MS: Je suis étudiant utilisé.

M: Tu aimes paris?

MS:Oui, je 'adore Paris.

M: Avez-vous quelque chose de la famille en Norvège?

MS: Oui 2 frères qui sont de 13 et 14 ans.

M: de combien de temps allez-vous être ici?

MS:En 1 ans.

M: Avez-vous des amis ici?

MS: A reçu beaucoup de bons amis.

M: Pourquoi vous ont choisi la France?

Ms: Obtenir et apprendre la langue.

M: Si vous avez eu français à l'école?

MS: Oui.

M: Si vous avez eu français à l'école?

MS: instituteur

M: Merci de donner! Maintenant je dois aller.

 

Noen som hadde giddet og svare meg veldig viktig!!!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg bare lurer på om en kun ta opp internasjonal engelsk skriftlig, altså ikke muntlig? Vurderer kun å ta opp den skriftlige delen av faget ... Men hvis ikke det går an, så går det vel an å ta et fag som privatist og få slettet karakterene i internasjonal engelsk? Og hvilket fag er i så fall det "letteste" å få sekser i (altså som ikke krever altfor mye lesing)? :-)

 

Internasjonal engelsk skriftlig (SPR3008) og internasjonal engelsk muntlig (SPR3009) er jo to forskjellige fag, har ulike fagkoder, så da skal det alltid gå an å ta bare det ene opp igjen.

 

I vår er det imidlertid for sent å melde seg opp som privatist, siden fristen for oppmelding gikk ut ved begynnelsen av februar. Det blir altså ikke før til høsten du kan få tatt opp igjen faget / tatt et nytt.

 

Tusen takk! Du vet ikke tilfeldigvis også om det går an å erstatte en av de med et annet fag, slik at bare den ene karakteren står (altså enten muntlig eller skriftlig + et annet valgfag)?

Lenke til kommentar
...

Tusen takk! Du vet ikke tilfeldigvis også om det går an å erstatte en av de med et annet fag, slik at bare den ene karakteren står (altså enten muntlig eller skriftlig + et annet valgfag)?

 

Nei det går nok ikke, du må ha skriftlig og muntlig i samme for å få timetallet & "Internasjonal engelsk" godskrevet (det er tilsvarende med andre valg også)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
...

Tusen takk! Du vet ikke tilfeldigvis også om det går an å erstatte en av de med et annet fag, slik at bare den ene karakteren står (altså enten muntlig eller skriftlig + et annet valgfag)?

 

Nei det går nok ikke, du må ha skriftlig og muntlig i samme for å få timetallet & "Internasjonal engelsk" godskrevet (det er tilsvarende med andre valg også)

 

Takk igjen! Ja, ja, da får jeg bare prøve på sekser i begge, ellers er det jo bare å ta det opp :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...