Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal drøfte problemstillingen: "Gir økt dekning i media i etterkant av en naturkatastrofe, mer penger i kassa for hjelpeorganisasjoner?". Jeg sliter litt med å komme i gang. Noen som har noen hete tips? Jeg tenkte på å sammenlikne en "plutselig" katastrofe (jordskjelv, tsunami) mot en langtvarende katastrofe (tørke, sult) og se hvem som har fått mest omtale i media og mest støtte fra hjelpeorganisasjoner. Jeg sliter med å finne noe relevant til dette. Jeg har også tenkt på å sammenlikne to plutselige katastrofer, i forskjellige områder. Jeg føler jeg kommer til å ende opp med at de har fått omtrent like mye støtte, men jeg vet jo ikke. De må jo være omtrent like store tenker jeg.

Lenke til kommentar

Velger du å sammenligne vedvarende problemer og insidenter, så finner du vel nettopp at det ikke er selve publiseringen i seg selv som hjelper, men at det er opplysningsprossessen. Nå gjetter jeg vilt her, men jeg vil tro at nyheter om for eksempel katastrofe-Japan følger en kurve med et toppunkt nesten like etter hendelsen, en eksplosiv start, og at hjelpeorganisasjoners ressurser blir supplementert i en nesten lik kurve hengende etter noen takter. Alle kurver har sitt klimaks.

 

Til sammenligning vil penge-innsamling til for eksempel fattige ha en noe gjevn graf, med en gjevn graf for nyhetsoppslag. Denne gjevne grafen vil antageligvis være på et mye lavere punkt enn klimakset til den eksplosive grafen, men det betyr ikke nødvendigvis at det er der vi "gir minst" likevel.

Lenke til kommentar

Faen, har glemt noe veldig vesentlig. Karbon har som kjent plass nr 6 i det periodiske systemet. Vil de si at den inneholder 6 elektroner eller protoner, eller begge deler?

 

Det er antall protoner som bestemmer atomnummeret, så karbon inneholder 6 protoner. På ionisk form eller i kjemiske bindinger har ikke karbon nødvendigvis seks elektroner bundet til seg, så det blir feil å si at "karbon har 6 elektroner", selv om det nøytrale karbonatomet har 6 elektroner.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Hei,

 

nærmer seg eksamen nå (blir vel offentliggjort på fredag) også lurte jeg på om det hadde noe som helst å si hva man har kommet opp i tidligere? (snakker da om i fjor, kom opp i matte)

Og hvordan fungerer trekningen sånn helt generelt? Er det 100% tilfeldig?

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Ønsker du ikke betale skal skolen ha alternativt opplegg klart. Som regel betyr det sitte på skolen for deg selv å jobbe med fag hele dagen. Fordi du du ikke vil betale får du ikke automatisk fri.

 

Uansett lettere å ta det opp med læreren før enn å plutselig bare ikke møte opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag irriterte jeg meg over mangelen på sammarbeid mellom klassekontaktene på trinnet mitt. Trakk til skriftlig eksamen foregår på fredag, og i den anledning settes denne uka av til fagdager. I dag skal jeg ha norsk. Det ble torsdag skrevet med stor, rød skrift i innfomappa på It's Learning, at alle klasser skulle begynne 9:30. Så ble det plutselig endret til 8:30 på fredag, før det på lørdag sto 10A og 10C møter 9:30. Da jeg møtte på skolen i dag, sto 15 stykker fra klassen min utenfor, og sjekket itslearning fra mobilene sine. Da kom det frem at vi begynte 9:30 vi også...

 

Meldingen var lagt inn i dag, klokka 08:03...

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål.

Hvordan er det med å ta et fag som privatist? Jeg går nå VG2. Jeg vurderer å ta gym som privatist neste år, fordi jeg har ambisjoner om å få et godt snitt og komme inn på ettertraktede studier. Dessverre holder gymmen meg tilbake. Ønsker ikke svar som: "tren mer, få bra karakter", bare så det er sagt. Det jeg lurer på er om man mister noe stipend hvis man tar gym (eller andre fag, forsåvidt) som privatist. Noen sier man mister halve stipendet eller noe. Jeg er dønn avhengig av stipend, fordi jeg går på privatskole nå, og betaler ganske mye i måneden. Så hvordan er det med stipend i forhold til gym?

 

Jeg lurer også på å ta opp igjen matte og engelsk fra første klasse. Er det annerledes når man tar opp igjen et tidligere fag, i forhold til å ta opp et fag man har samme år?

Lenke til kommentar

Faen, har glemt noe veldig vesentlig. Karbon har som kjent plass nr 6 i det periodiske systemet. Vil de si at den inneholder 6 elektroner eller protoner, eller begge deler?

 

Den inneholder 6 PROTONER. Husk at et atom kan gi fra eller ta til seg elektroner, s atomnummeret angir hvor mange protoner det er i kjernen.

Lenke til kommentar

Hallo!

Jeg går førte året på studiespesialiserende, og skal snart ha årets siste prøve i samfunnsfag. Jeg ligger og vipper mellom 5 og 6, så jeg vil, naturlig nok, gjerne ha den sekseren. Derfor lurte jeg på om noen av dere kan hjelpe meg litt på vei?

Disse er blant læreplanmålene som blir prøvd:

 


  •  
  • Gi eksempler på internasjonalt samarbeid og beskrive Norge som internasjonal aktør


  •  
  • Diskutere sammenhengen mellom økonomisk vekst, miljø og bærekraftig utvikling


  •  
  • Gjøre greie for hva som kjennetegner internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme

 

Takk på forhånd, kjære medborgere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...