Gå til innhold

Nikon D3s - dpreview sin anmeldelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Igjen løfter Nikon isoytelsen flere hakk med brukenes kvalitet på iso 51200.

Et herlig kamera til sport og natur.

dpreview

Ja det må være et kongekamera , blir spennende å se om hva Canon gjør med 1Ds MkIV.

Canon ligger et stykke bak Nikon når det gjelder ytelser ved ekstreme ISO verdier.

Ser nesten ut som om de går hver sin vei , Canon velger høyere oppløsning mens Nikon velger høyere ISOytelser. Nikon ser ut til å stoppe på 12 mp , det er kanskje nok..

Lenke til kommentar
Nikon ser ut til å stoppe på 12 mp , det er kanskje nok..

Nikon har "alltid" segmentert proffhusene sine i en høyoppløst og en lavoppløst versjon - egentlig på samme måte som Canon.

D3 er siktet inn mot samme segment som 1D.

D3x er siktet inn mot samme segment som 1Ds.

Jeg føler meg rimelig sikker på at ingen (eller i det minste svært få) i D3-målgruppen har høyere oppløsning som sin førstepri.

Lenke til kommentar

Etter mye vurdering har jeg kommet til konklusjonen at det ikke blir noe D3s på meg, D3 gjør fremdeles en ekstremt bra jobb (spesielt med utvidet buffet). Så blir nok D4 neste år; potensielt en D3xs i mellom?

Edit:

Bedre ISO ytelse frister, men for kort frem til neste generasjon, D4 (som vil ha enda bedre ISO og litt høyere oppløsning tipper jeg).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det er alltid gøy å se hvor langt inn i et bilde man kan "zoome" på skjermen, men dèt er jo omtrent det eneste mer enn 10 megapiksler brukes til i praksis :ermm:

Ingen skriver ut i de størrelsene som skal til for at 12 MP blir for lite!

De som gjør det, bruker helt andre format uansett.

Jeg håper Nikon holder seg til den praksis de har fulgt til nå: Å prioritere det som faktisk gir oss bedre bilder under alle lysforhold, fremfor å gi oss større filer, lengre overføringstider og lavere seriebildehastighet uten at vi ellers ser noen forbedring i bildet.

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Det er alltid gøy å se hvor langt inn i et bilde man kan "zoome" på skjermen, men dèt er jo omtrent det eneste mer enn 10 megapiksler brukes til i praksis :ermm:

Ingen skriver ut i de størrelsene som skal til for at 12 MP blir for lite!

De som gjør det, bruker helt andre format uansett.

Jeg håper Nikon holder seg til den praksis de har fulgt til nå: Å prioritere det som faktisk gir oss bedre bilder under alle lysforhold, fremfor å gi oss større filer, lengre overføringstider og lavere seriebildehastighet uten at vi ellers ser noen forbedring i bildet.

Går utviklingen sin vante gang så ser vi D4 med 16-18 MPixels, og D4x i 32+ Mpixels område. D4 med høyere oppløsning bør under ingen omstendighet gå ut over ISO-egenskapene. Teknologien går fremover og man nærmer seg allerede på D3s så bra høy-ISO egenskap at man kan øke oppløsningen på bekostning av høy-ISO egenskap. Neste generasjon gir også muligheter for ny teknologi; så ikke nødvendigvis sikkert vi ser tradisjonell sensor slik vi i dag er vant med. Jeg gleder meg, eneste som er sikkert er at det blir bedre, hva/hvordan/hvor mye vil først vise seg under lansering. Tror også vi ser et kraftig løft på AF systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...