Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hjelper ikke mye på at Iran absolutt skal fremprovosere samme resultater fra vesten.

 

Akkurat nå, tror jeg Iran prøver å spille politisk mynt på et vestlig angrep. På samme måte som de har gjort det hele veien.

 

http://articles.cnn.com/2011-10-11/justice/justice_iran-saudi-plot_1_informant-iranian-plot-saudi-arabia?_s=PM:JUSTICE

Her er en artikkel om det iranske forsøket på å ramme USA for et attentat-forsøk på en Saudiarabiske ambassadør.

Lenke til kommentar

Den saken med den Saudi-Arabiske ambassadøren ble vel ganske tidlig vist å være laget av FBI selv.

Har du noen kilde hvor jeg slipper å se en YouTube video om noe helt irrelevant?

Det var ikke irrelevant til selve saken om Iran og atomvåpen, men til saken om angrepet på Saudi-Arabias ambassadør til USA var den irrelevant, ja.

 

Tviler på USAs «Iran-bevis»

 

– Påstandene om at verdens ledende sponsor av terror ville benytte en bruktbilselger fra Texas og en frilans narkoterrorist til et så dramatisk og usedvanlig angrep, er forbausende og for å være ærlig ganske ukarakteristisk for Irans profesjonelle terroristapparat, sier Maloney.

 

Her er Andrew Napolitano på Fox.

http://www.youtube.com/watch?v=fzTY9dSnmcs&feature=player_embedded

 

Og igjen på Fox.

Experts question why Iran would put complex assassination plot against Saudi ambassador in the hands of used car salesman

Endret av A H P
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vesten fortsetter å presse det iranske regimet:

 

Vestlige krigsskip gjennom Hormuzstredet

 

Flere vestlige marinefartøyer seilte søndag gjennom Hormuzstredet i Persiabukta utenfor sørkysten av Iran.

 

Seilturen til de britiske, amerikanske og franske fartøyene blir sett på som en avskrekkende manøver fra Vesten mot Iran.

 

Iran har truet med å stenge Hormuzstredet og dermed ramme den omfattende oljetransporten som går gjennom farvannet.

 

En talsmann for konvoien sier ifølge Telegraph avviser at søndagens operasjon var ment som en provokasjon mot iranske myndigheter.

 

Målet var derimot å synliggjøre at den internasjonale tilstedeværelsen skal være med på å sikre fri framkommelighet for den viktige skipsfarten i området.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7964853

 

EU forbyr oljeimport fra Iran

 

EU-landene er enige om nye sanksjoner mot Irans sentralbank og et forbud mot import av iransk råolje.

 

EUs utenriksministere er samlet i Brussel for å diskutere nye sanksjoner mot Iran, etter nye trusler og tegn på at landet forsøker å skaffe seg atomvåpen.

 

Torsdag ble det kjent at EU innfører sanksjoner mot Irans sentralbank, der hensikten er å å fryse alle midler som potensielt kan brukes i utviklingen og finansieringen av atomprogrammet.

 

Nå er EU-landene også enige om å forby alle nye oljekontrakter med Iran, og et importforbud vil trolig være på plass fra 1. juli.

 

EU-landene importerte over 600.000 fat iransk olje daglig i fjor, og i Hellas sto iransk olje for over 30 prosent av oljeimporten. Hellas, Spania og Italia har derfor bedt om tid til å finne nye handelspartnere.

 

EU og USA forsøker nå å overtale asiatiske land til å redusere importen av iransk olje, og vil også ha forbud mot salg av gull, diamanter og edle metaller til Iran.

 

De nye sanksjonene er de tøffeste hittil, og EU har allerede frosset midlene til 433 selskaper og 113 personer som har drevet handel med Iran.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7965848

Lenke til kommentar

Eu bestemte seg i dag for å forby handel med Iran, noe som kun slår tilbake på oss selv. De eneste store vinnerne er Kina og India som selvsagt ikke vil gå med på blokaden, selv om enkelte vestlige ledere liker å tro det. De trenger sårt ny energi, og gjett hva, dem bryr seg ikke hvor den kommer fra, eller hvor mye den forurenser.

 

Iran er verdens tredje største oljeeksportør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Styret i Teheran og ekstremistene som støtter dem ønsker krig med vesten, for å legitimere eget styre, i håp om å unngå en ny bølge av 'arabisk vår' i landet.

 

Et eventuelt vestlig angrep på Iran vil nemlig aldri ta sikte på å styrte myndighetene. Derimot vil et fremprovosert angrep få det til å virke som om myndighetene har hatt rett hele tiden, og vil antagelig fremtvinge nasjonalisme og patriotisme særlig blandt de unge som tidligere har truet opprør mot diktaturet.

 

Vesten imidlertid, er "damned if we do and damned if we don't".

 

Vi må velge mellom å hindre gærningene å få atomvåpen, eller å vende en ny generasjon iranere mot vesten.

Lenke til kommentar

Styret i Teheran og ekstremistene som støtter dem ønsker krig med vesten, for å legitimere eget styre, i håp om å unngå en ny bølge av 'arabisk vår' i landet.

 

Et eventuelt vestlig angrep på Iran vil nemlig aldri ta sikte på å styrte myndighetene. Derimot vil et fremprovosert angrep få det til å virke som om myndighetene har hatt rett hele tiden, og vil antagelig fremtvinge nasjonalisme og patriotisme særlig blandt de unge som tidligere har truet opprør mot diktaturet.

 

Vesten imidlertid, er "damned if we do and damned if we don't".

 

Vi må velge mellom å hindre gærningene å få atomvåpen, eller å vende en ny generasjon iranere mot vesten.

 

Det er nok unge iranere som er mot Vesten allerede, og med god grunn. Selv jeg, en stolt europeiskætted ung mann, kan ikke annet enn å være imot den retningen moderne vestlig sivilisasjon har utviklet seg - en retning som ikke har avlet annet enn stygghet, dekadense, ekstrem materialisme og enorme økologiske problemer.

En ny europeisk sivilisasjon må vokse opp fra asken av den nåværende... En som er verdig oss som folk - en hyllest til økologisk balanse og skjønnhet, måtehold og nobel disiplin og selvoppoffring for folkets beste.

 

De få tingene som er positive og bærekraftige med det moderne vestlige samfunnet må bevares, men fundamentale, dyptgående endringer er nødvendig for selve vår overlevelse som et sterkt og sunt folk i friske omgivelser. Et paradigmeskifte... En ransakelse av våre nåværende verdier.

 

Jeg vet ikke hvor rett du har i analysen din ellers. Har fått inntrykk av at styret i Iran har temmelig stor oppslutning blant folket; ihvertfall ikke mindre enn diverse vestlige myndigheter.

Kanskje på tide at vi får en "Europeisk Vår"?

Endret av Wyrd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at vesten må bruke litt psykologi ved forhandlinger med Iran. Vis vesten sier at vi kan greie oss uten olje som må passere Hormuz stredet, for oss er det bare en fordel,for da kan vi tjene mere på oljen, vi kan pumpe opp mere uten risiko for å stå inne med fulle lagre.

Og vil dere sprenge så gjør det, det viser bare hvor dårlige muslimer dere er, så bare spreng i vei om dere tørr.Og sprenger dere så vil den arabiske våren være like om hjørne.

Lenke til kommentar

Etterforsker norsk handel med Iran

 

PST har altså ikke annet å gjøre enn å plage fredelige mennesker. En skam at man har en såkallt "rødgrønn"-regjering som går med på dette.

Iran er et av verdens værste land å bo i. Befolkningen blir undertrykket på det grusomste vis. Landet har enorme sosiale problemer, likevel velger diktatoren å satse på atomvåpen.

 

Hvorfor i all verden skal vi tillate at norske bedrifter samarbeider med et slikt sykt land?

 

Samme faen om det er rød-grønn, blått, brunt eller gult!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Styret i Teheran og ekstremistene som støtter dem ønsker krig med vesten, for å legitimere eget styre, i håp om å unngå en ny bølge av 'arabisk vår' i landet.

 

Et eventuelt vestlig angrep på Iran vil nemlig aldri ta sikte på å styrte myndighetene. Derimot vil et fremprovosert angrep få det til å virke som om myndighetene har hatt rett hele tiden, og vil antagelig fremtvinge nasjonalisme og patriotisme særlig blandt de unge som tidligere har truet opprør mot diktaturet.

 

Vesten imidlertid, er "damned if we do and damned if we don't".

 

Vi må velge mellom å hindre gærningene å få atomvåpen, eller å vende en ny generasjon iranere mot vesten.

 

Det er nok unge iranere som er mot Vesten allerede, og med god grunn. Selv jeg, en stolt europeiskætted ung mann, kan ikke annet enn å være imot den retningen moderne vestlig sivilisasjon har utviklet seg - en retning som ikke har avlet annet enn stygghet, dekadense, ekstrem materialisme og enorme økologiske problemer.

En ny europeisk sivilisasjon må vokse opp fra asken av den nåværende... En som er verdig oss som folk - en hyllest til økologisk balanse og skjønnhet, måtehold og nobel disiplin og selvoppoffring for folkets beste.

 

De få tingene som er positive og bærekraftige med det moderne vestlige samfunnet må bevares, men fundamentale, dyptgående endringer er nødvendig for selve vår overlevelse som et sterkt og sunt folk i friske omgivelser. Et paradigmeskifte... En ransakelse av våre nåværende verdier.

 

Jeg vet ikke hvor rett du har i analysen din ellers. Har fått inntrykk av at styret i Iran har temmelig stor oppslutning blant folket; ihvertfall ikke mindre enn diverse vestlige myndigheter.

Kanskje på tide at vi får en "Europeisk Vår"?

 

Men du, da foreslår jeg at du bare pakker tingene dine og flytter til Iran. Da kan du kanskje også bli med å bekjempe oss fæle vestlige imperalister:)

Endret av Nektard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du, da foreslår jeg at du bare pakker tingene dine og flytter til Iran. Da kan du kanskje også bli med å bekjempe oss fæle vestlige imperalister:)

 

Altså : "En kritiker? Ha deg vekk!"

 

Hvor har vi sett en slik mentalitet før? Kanskje i slike stater som blir karakterisert som de verste i verden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du, da foreslår jeg at du bare pakker tingene dine og flytter til Iran. Da kan du kanskje også bli med å bekjempe oss fæle vestlige imperalister:)

 

Altså : "En kritiker? Ha deg vekk!"

 

Hvor har vi sett en slik mentalitet før? Kanskje i slike stater som blir karakterisert som de verste i verden?

 

Nei, var snarere enn oppfordring, det må jo bare være fryktelig mye bedre for vedkommende å komme til et mye bedre sted:) neida her det ikke mye tvang :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, var snarere enn oppfordring, det må jo bare være fryktelig mye bedre for vedkommende å komme til et mye bedre sted:)

 

Så alle som snakker om "ekstrem materialisme", "dekadense" og "økologiske problemer" burde komme seg til "et mye bedre sted"?

 

Og du mener at Iran vil være "et mye bedre sted" for slike?

 

Hvis du sendte bort alle slike ville vel Europa drukne i sin egen dritt i løpet av få år...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etterforsker norsk handel med Iran

 

PST har altså ikke annet å gjøre enn å plage fredelige mennesker. En skam at man har en såkallt "rødgrønn"-regjering som går med på dette.

Iran er et av verdens værste land å bo i. Befolkningen blir undertrykket på det grusomste vis. Landet har enorme sosiale problemer, likevel velger diktatoren å satse på atomvåpen.

 

Hvorfor i all verden skal vi tillate at norske bedrifter samarbeider med et slikt sykt land?

 

Samme faen om det er rød-grønn, blått, brunt eller gult!

 

Det er mange land som er fæle og bo i, men tror du det hjelper at vi i vesten, som liksom skal være de som størrer frihet og muligheten til å velge hvem som skal styre landet, blir så populære med å nekte dem handel og sørge for at de sulter eller får mangel på næring? Er det noen som i det hele tatt tjener på dette så er det dagens regime som står opp mot vesten.

 

Forøvrig er det bare en myte spredd av mediene at Iran utvikler noe mer atomvåpen i dag enn for 4-5 år siden, og jeg tror heller ikke det hadde spillt noen rolle om de hadde brukt litt av sine ressurser på å gjøre noe vi ikke liker. Ikke at jeg ville støttet av Iran skulle hatt atomvåpen, uten at vi burde gjort så mye med det, men er det noe som tyder på at de ville fått mindre mat eller verre boforhold eller noe annet i Iran om de haddde brukt litt ressurser på atomvåpen?

 

Handel er bra om et land trenger noe et annet land har, og det andre landet ønsker å selge.

Lenke til kommentar

De idiotene Colbert og John Stewart. De later som de er venstrevridde, men de har stadige reelle støttekampanjer for "the troops". Hva i svarte er så bra med å frivillig gå inn og ødelegge andre land , godt hjulpet av avansert teknologi som svikefulle forskere har frembragt?

 

Jævla venstrevridde mediefolk! De poserer!

Lenke til kommentar

Men du, da foreslår jeg at du bare pakker tingene dine og flytter til Iran. Da kan du kanskje også bli med å bekjempe oss fæle vestlige imperalister:)

 

Det er i Europa jeg hører hjemme, og her skal jeg dø. Selv om vår sivilisasjon og kultur behøver forbedring på veldig mange områder slik at destruksjonen blir minsket, betyr ikke dette at jeg hater mitt eget land og mitt eget folk og heller vil flytte til et folkeslag hvor jeg mangler enhver historisk tilhørighet.

Mener du jeg har mindre rett til å være med på å utforme Norges/Europas fremtid enn noen andre europeere, fordi jeg ikke har dine verdier og dine meninger om dagens situasjon?

Da er du isåfall minst like fundamentalistisk som disse iranske myndighetene som du og meningsfellene dine kritiserer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange land som er fæle og bo i, men tror du det hjelper at vi i vesten, som liksom skal være de som størrer frihet og muligheten til å velge hvem som skal styre landet, blir så populære med å nekte dem handel og sørge for at de sulter eller får mangel på næring? Er det noen som i det hele tatt tjener på dette så er det dagens regime som står opp mot vesten.

Funka med Sør-Afrika, selv om det sikkert var noen som protesterte den gangen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...