Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898

Hemmeligstemplet FN-rapport: Iran og Nord-Korea utveksler rakett-teknologi:

 

http://www.dagbladet.no/2011/05/14/nyheter/politikk/utenriks/nord-korea/iran/16536628/

 

Iran kan iallefall bare glemme å si at atomprogrammet deres er fredelig!

 

 

Den dagen verden blir en atomfri verden, så kan vi alle kritsere iran. Men så langt, så har land som USA (som også har brukt atomombe før, og foresaket at mange uksyldigem mennesker har død), nazi israel, ustabile pakistan osv.

 

Ifølge en hemmeligstemplet FN-rapport nyhetsbyrået Reuters har fått tilgang til, jobber de to landene sammen om å utvikle rakett-teknologi

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Iran er medlem av Ikkespredningsavtalen så det har ingen ting å si hvorvidt verden er atomfri eller ikke. USA eller Israel har heller ingen ting å si da USA har tillatelse til å ha slike våpen ifølge avtalen og Israel ikke er en del av den.

 

Og hva tror du den rakett-teknologien dreier seg om?

Lenke til kommentar

Hemmeligstemplet FN-rapport: Iran og Nord-Korea utveksler rakett-teknologi:

 

http://www.dagbladet.no/2011/05/14/nyheter/politikk/utenriks/nord-korea/iran/16536628/

 

Iran kan iallefall bare glemme å si at atomprogrammet deres er fredelig!

Hvorfor er rapporten hemmligstemplet?

 

"Forbudte komponenter" kan være ei pakke skruer også. Vi har jo sett før hva USA legger i begrepet, bl.a. da de forsøkte å stoppe ei heisekran som skulle eksporteres fra Tyskland til Iran

 

(i tillegg forsøkte de å stoppe eksport av to småbåter fra et norsk båtbyggeri på sør-landet, angivelig fordi de kunne "utstyres med kanoner" i ettertid)

 

Inntil videre anser jeg det som FUD :)

Lenke til kommentar

Vil ikke gjennomføre syrestraff, ønsker økonomisk erstatning

 

Syreskadede Ameneh Bahrami (32) vil ikke utføre «gjengjeldelsesstraffen» iransk høyesterett dømte henne til å utføre. Nå ønsker hun heller to millioner euro fra mannen som vansiret henne i 2004.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4123883.ece

 

Internasjonalt press muligens. Underlig helomvendig uansett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg personlig vil gjerne ha en verden uten atombombe. Men jeg vet også at dette er noe som ikke skjer i nær fremtid. Maktsyke land som USA og Israel vil som sagt kontrollere hele verden, og vil aldri gi glipp av deres atombomber. Pakistan, India, Russland og Israel har atombomber. Alle disse nevnte landene grenser Iran, ihvertfall ikke langt unna dem. Så hadde jeg vært lederen i Iran, så hadde jeg også laget atombombe. Ironisk nok er det land som USA som ikke vil at Iran skal ha atomobe, i frykten at de skal bruke det. De USA har vel glemt at de selv har brukt atombombe mot mange uskyldige mennesker...

 

Men nå har Ali Khamanei sagt at Iran ikke vil atombombe. Det samme har også nåværende president Ahmadinejad sagt.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Ang. Irans atomprogram er det en "artig" kuriositet hvordan Israel løy USA og verdenssamfunnet rett opp i ansiktet når de etablerte sine egne reaktorer. Først løy de om at det i heletatt fantes et atomanlegg, så løy om at det kun var fredelige hensikter og byggde deretter bl.a. falske kontrollrom for å lure inspektørene;

 

Kennedy encountered problems with the Israeli government regarding the production of nuclear weapons in Dimona. After the existence of a nuclear plant was initially denied by the Israeli government, David Ben-Gurion, in a speech to the Israeli Knesset on December 21, 1960, stated that the purpose of the nuclear plant at Beersheba was for "research in problems of arid zones and desert flora and fauna".

 

When Ben-Gurion met with Kennedy in New York, he claimed that Dimona was being developed to provide nuclear power for desalinization and "for the time being the only purposes [of the nuclear plant] are for peace".

 

Kennedy did not believe this, and in May 1963 sent a letter to Ben-Gurion stating, "this commitment and this support would seriously be jeopardized in the public opinion in this country and the West as a whole if it should be thought that this Government was unable to obtain reliable information on a subject as vital to peace as Israel's efforts in the nuclear field."

 

Ben-Gurion repeated previous reassurances that Dimona was being developed for peaceful purposes, and Israel firmly resisted American pressure to open its nuclear facilities to International Atomic Energy Agency (IAEA) inspections. According to Seymour Hersh, the Israelis set up false control rooms to show American inspectors (fortsetter -->

 

http://en.wikipedia.org/wiki/John_F._Kennedy#Israel

Lenke til kommentar

Jeg personlig vil gjerne ha en verden uten atombombe. Men jeg vet også at dette er noe som ikke skjer i nær fremtid. Maktsyke land som USA og Israel vil som sagt kontrollere hele verden, og vil aldri gi glipp av deres atombomber. Pakistan, India, Russland og Israel har atombomber. Alle disse nevnte landene grenser Iran, ihvertfall ikke langt unna dem. Så hadde jeg vært lederen i Iran, så hadde jeg også laget atombombe. Ironisk nok er det land som USA som ikke vil at Iran skal ha atomobe, i frykten at de skal bruke det. De USA har vel glemt at de selv har brukt atombombe mot mange uskyldige mennesker...

 

Ang. atomvåpen: Ikkespredningsavtalen tillater USA, Storbritania, Frankrike, Russland og Kina å ha atomvåpen. Alle land som har underskrevet avtalen har rett til å bruke atomenergi til atomkraft, men da under overvåkning fra IAEA. Iran har underskrevet denne avtalen og er dermed pliktig til å ikke ha eller importere atomvåpen såvel som å gi innspektører fra IAEA adgang til atomanleggene deres. IAEA har flere ganger klaget på manglende samarbeidsvilje fra Iran og anslått når Iran kan ha utviklet en atombombe. I denne sammenhengen er Israel totalt irelevant da de aldri har underskrevet Ikkespredningsavtalen.

 

Når det kommer til Russland samarbeider de med Iran selvom de også går imot dem iblant. Personelig synes jeg den artikklen om at Russland under Putin forskinket det iranske atomprogrammet var veldig overraskende.Men Russland har hovedsakelig støttet Iran i denne saken. Russland er altså ikke noe argument for at Iran skulle trengere atomvåpen.

 

De som hadde makten den gang USA brukte atomvåpen er borte fra makten for lengst så det har ingen betydning. Obama startet karrieren sin med å strekke ut hånden til Iran og sa at han ville skrive et brev til Ahmadinejad. Bush angrep heller ikke Iran selvom Israel bad om det. Så hva tideligere makthavere har gjort har ingen ting å si for hva nåtidens vil gjøre.

 

Selv er jeg usikker på hva jeg mener om iranske atomvåpen. At Israel får en motvekt og maktbalansen i Midtøsten gjevnes ut er utelukket positivt, men at Iran har et så fanatisk og religiøst regime gjør tanken på iranske atomvåpen skremmende.

 

Men nå har Ali Khamanei sagt at Iran ikke vil atombombe. Det samme har også nåværende president Ahmadinejad sagt.

 

Khamanei og Ahmadinejad har sagt så mye. Bla. at holocaust aldri har skjedd og at profeten Muhammed vil vende tilbake til jorden. Akkurat de to er det ingen grunn til å ta seriøst!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg personlig vil gjerne ha en verden uten atombombe. Men jeg vet også at dette er noe som ikke skjer i nær fremtid. Maktsyke land som USA og Israel vil som sagt kontrollere hele verden, og vil aldri gi glipp av deres atombomber. Pakistan, India, Russland og Israel har atombomber. Alle disse nevnte landene grenser Iran, ihvertfall ikke langt unna dem. Så hadde jeg vært lederen i Iran, så hadde jeg også laget atombombe. Ironisk nok er det land som USA som ikke vil at Iran skal ha atomobe, i frykten at de skal bruke det. De USA har vel glemt at de selv har brukt atombombe mot mange uskyldige mennesker...

 

Ang. atomvåpen: Ikkespredningsavtalen tillater USA, Storbritania, Frankrike, Russland og Kina å ha atomvåpen. Alle land som har underskrevet avtalen har rett til å bruke atomenergi til atomkraft, men da under overvåkning fra IAEA. Iran har underskrevet denne avtalen og er dermed pliktig til å ikke ha eller importere atomvåpen såvel som å gi innspektører fra IAEA adgang til atomanleggene deres. IAEA har flere ganger klaget på manglende samarbeidsvilje fra Iran og anslått når Iran kan ha utviklet en atombombe. I denne sammenhengen er Israel totalt irelevant da de aldri har underskrevet Ikkespredningsavtalen.

 

Når det kommer til Russland samarbeider de med Iran selvom de også går imot dem iblant. Personelig synes jeg den artikklen om at Russland under Putin forskinket det iranske atomprogrammet var veldig overraskende.Men Russland har hovedsakelig støttet Iran i denne saken. Russland er altså ikke noe argument for at Iran skulle trengere atomvåpen.

 

De som hadde makten den gang USA brukte atomvåpen er borte fra makten for lengst så det har ingen betydning. Obama startet karrieren sin med å strekke ut hånden til Iran og sa at han ville skrive et brev til Ahmadinejad. Bush angrep heller ikke Iran selvom Israel bad om det. Så hva tideligere makthavere har gjort har ingen ting å si for hva nåtidens vil gjøre.

 

Selv er jeg usikker på hva jeg mener om iranske atomvåpen. At Israel får en motvekt og maktbalansen i Midtøsten gjevnes ut er utelukket positivt, men at Iran har et så fanatisk og religiøst regime gjør tanken på iranske atomvåpen skremmende.

 

Men nå har Ali Khamanei sagt at Iran ikke vil atombombe. Det samme har også nåværende president Ahmadinejad sagt.

 

Khamanei og Ahmadinejad har sagt så mye. Bla. at holocaust aldri har skjedd og at profeten Muhammed vil vende tilbake til jorden. Akkurat de to er det ingen grunn til å ta seriøst!

 

Ser at du har manglende kunnskap her. Ingen av dem har snakket om at profeteten Muhammed kommer tilbake. De snakker om Imam Mehdi, messias figur. Samme som når kristne snakker om Jesus tilbakekomst. Når har Ahamadienjad sagt at Holocaust aldri har funnet sted? Jeg trodde han sa at staten israel bruker denne hendelsen på å rettferdigjøre handlingene deres. Og han har stilt spørsmåltegn på hvor mange som egentlig har død. Men det uansett ikke noe med saken å gjøre. Du kan ikke bruke dette argumentet til å mene at Iran ikke kan få atombombe.

 

Men som sagt, så har lederne i iran sagt at de IKKE vil ha atombombe.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Det er du som viser manglend ekunnsklap her. Ahmadinejad har flere ganger sagt at holocaust er ren løgn. Faktisk opprettet jeg en tråd om det hvor det ble diskutert lenge. Den ble stengt for oppryddning nylig, men skal gjenåpnes. Er du interessert kan jeg legge ut link.

 

Jeg bruker ikke den uttalelsen som argument om noe annet enn at ingen av de to er verdt å høre på. Så jo, det kan brukes for at de lyver ang. atomprogrammet deres. Uansett er de viktigste argumentene det IAEA har sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...