Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?

På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

• Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898

Ingen av disse to landene er mer demokratisk enn den andre.

Ja, ikke du?

Hvordan kan den iranske militæret være diktaturisk, når man kan se hvor lite penger de bruker av så mange land ?

Lenke til kommentar

Ingen av disse to landene er mer demokratisk enn den andre.

Ja, ikke du?

Hvordan kan den iranske militæret være diktaturisk, når man kan se hvor lite penger de bruker av så mange land ?

Ved at de henretter mennesker som leser magasiner som ikke er tillat?

Lenke til kommentar

At det ikke er noen forskjell på demokratiet i USA og Iran er feil! Her kan du se en oversikt over demokrati. Jo lysere et land er, jo mer demokratisk er det

post-131018-1267798684,842_thumb.png

Og igjen, hvordan kan pengebruken på militæret avgjøre hvor demokratisk eller diktaturisk et lands regime er? Hvis du ser på kartet så skulle jo alle land som er merket mørkere enn USA bruke mer enn dem på militæret i følge det du skriver.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Som sagt får du bare høre informasjon fra den vestlige verden, sier ikke mer.

Ingen som henretter mennesker i iran om man leser magasiner. Jeg skal si deg hvem den iranske republikken straffes hardest : Drap, voldtekt, narkosmugling. Utroskap straffes også hardt.

Lenke til kommentar

Fordi visst en tar en liten titt på hva Bibelen sier, så skal Iran sammen med Russland og noen andre land (til dømes Libya) gå samtidig i samlet massiv alliense til angrep mot nettopp Israel.

Hvor i bibelen står det?

Lenke til kommentar

Ingen som henretter mennesker i iran om man leser magasiner. Jeg skal si deg hvem den iranske republikken straffes hardest : Drap, voldtekt, narkosmugling. Utroskap straffes også hardt.

Hva vet du om hvor folk henter informasjonen sin fra?

Husker en norskiraner ble dømt til pisking i Iran fordi han drakk øl offentlig. Meget demokratisk og riktig...

Hvordan straffes homofili foresten?

Fordi visst en tar en liten titt på hva Bibelen sier, så skal Iran sammen med Russland og noen andre land (til dømes Libya) gå samtidig i samlet massiv alliense til angrep mot nettopp Israel.

Hvor i bibelen står det?

Og hva har bibelen med virkeligheten å gjøre?

Lenke til kommentar

Husker en norskiraner ble dømt til pisking i Iran fordi han drakk øl offentlig. Meget demokratisk og riktig...

Er vel ikke lov å drikke alkohol offentlig i Norge heller? :roll:

Jeg for min del hadde absolutt foretrukket noen piskeslag fremfor å betale ei sur bot på noen tusen kroner hvis jeg kunne velge. Vårt bøte-system er vel mere udemokratisk, siden det svir mye værre for de med dårlig råd vs de med røven full av penger?

Kommer ann på hvordan du oppfører deg. Moral-politi bryr seg visstnok ikke om hva du gjør på soverommet. Hvis du derimot reker rundt i parker og på herre-toaletter eller har en utagerende fremtoning så kan du straffes.

Hvor i bibelen står det?

Si det. Får du nesten heller spørre de her inne som lener seg på bibelen?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

USA kaller Israel for et demokratisk land ? Burde jeg forklare hvorfor USA(satan), tar feil?

Islam er statsreligonen i Iran, er det da overraskende ?

Alkohol er forbudt i Iran. Jeg vet mange som nyte Alkohol i iran, men gjør det ikke offentlig. Den idioten (som var bare ute etter oppemerksomhet), visste uansett hva som kunne skje, og gjorde det. Hans skyld.

PS: Det er veldig rart at folk har ignorert det Jundollah lederen har sagt angående USA.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Er vel ikke lov å drikke alkohol offentlig i Norge heller? :roll:

Jeg for min del hadde absolutt foretrukket noen piskeslag fremfor å betale ei sur bot på noen tusen kroner hvis jeg kunne velge. Vårt bøte-system er vel mere udemokratisk, siden det svir mye værre for de med dårlig råd vs de med røven full av penger?

Kommer ann på hvordan du oppfører deg. Moral-politi bryr seg visstnok ikke om hva du gjør på soverommet. Hvis du derimot reker rundt i parker og på herre-toaletter eller har en utagerende fremtoning så kan du straffes.

Hvor i bibelen står det?

Si det. Får du nesten heller spørre de her inne som lener seg på bibelen?

Så piskeslag er mer demokratisk enn bøter? :roll: Jeg er ikke fan av noen av tingene og spesielt ikke for en slik filleting som å drikke offentlig, men her tys det iallefall ikke til vold.

Men her er det iallefall ikke en statsleder som hevder at homofili ikke finnes...

Ikke er det den samme tvangen ang. påkledning her heller.

Var først og fremst ikke rettet til deg, men til den som trakk bibelen inn i utgangspunktet.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

USA kaller Israel for et demokratisk land ? Burde jeg forklare hvorfor USA(satan), tar feil?

Islam er statsreligonen i Iran, er det da overraskende ?

Alkohol er forbudt i Iran. Jeg vet mange som nyte Alkohol i iran, men gjør det ikke offentlig. Den idioten (som var bare ute etter oppemerksomhet), visste uansett hva som kunne skje, og gjorde det. Hans skyld.

PS: Det er veldig rart at folk har ignorert det Jundollah lederen har sagt angående USA.

Demokratiet i Israel er bullshit ja, men det gjør ikke Iran mer demokratisk eller unnskyldt.

Han var kansje vant til et sivilisert levesett siden han var norskiransk...

Da får du ta med den uttalelsen du vil ha kommentar på.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Islam forbyr alkohol. Norskiraneren visste godt, og fikk straffen. Det er jo om jeg skulle kjøpe en hore nå, for jeg ikke en straff? jo. Hadde jeg gjort det for 1 år siden, hadde jeg ikke fått det. Hadde norskiraneren gjort det for 31 år siden i iran, så hadde vært greit. Men hvor dum er han. Han kan nyte alkohol hjemme hos seg selv, ikke offentlig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

For et par dager siden gjorde Hillary Clinton det klart at USA håper på nye sanksjoner mot Iran innen tretti dager. Hun skal på en ukes reise til Latin-Amerika for å få støtte til slike sanksjoner:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7011277

Hva tror dere egentlig nye sanksjoner mot Iran vil føre til? Om Iran fortsetter å trosse sanksjonene, noe de trolig vil, kommer det til å føre til økt spenning?

i får bare se. Hillary Clinton kan bare dra til helv***. Se hvor desperat hu er ? Går til de arabiske dikaturlandene, og sier at iran begynner å få et militærdikatur ? Ehh, vi kan se hvor mye USA bruker penger til militæret sitt. Det er helt utrolig, også sier det foran arabiske land, som nærmest alle av dem har diktaturisk styre.

Men endelig fanget den islamske republikken Iran lederen av Jundollah !

Det blir vel mye tortur, for å få maks informasjon. Gleder meg også at han får dødsstraff også, men jeg tror det tar en stund før de gjør det.

Det her har lederen av Jundollah Abdu Malik Rigi sagt :

he Americans said... that we don't have a problem with al-Qaeda or the Taliban, but the problem is Iran and we don't have a military programme against Iran.

The rebel leader claimed that he was promised US support to launch attacks on Iran in return for the release of Jundullah prisoners.

"They [Americans] promised to help us and they said that they would co-operate with us, free our prisoners and would give us [Jundullah] military equipment, bombs, machine guns, and they would give us a base," he alleged, in translated comments provided by the Press TV.

Merg bar America

Merg bar Israel

Lenke til kommentar

Islam forbyr alkohol. Norskiraneren visste godt, og fikk straffen. Det er jo om jeg skulle kjøpe en hore nå, for jeg ikke en straff? jo. Hadde jeg gjort det for 1 år siden, hadde jeg ikke fått det. Hadde norskiraneren gjort det for 31 år siden i iran, så hadde vært greit. Men hvor dum er han. Han kan nyte alkohol hjemme hos seg selv, ikke offentlig.

Men om du gjorde det her i landet hadde ikke statsmakten utøvd regelrett vold mot deg slik tilfellet var med den norskiraneren. Sånn sett så ligger Iran under Vestlige land selvom demonstranter i Vesten også kan bli møtt med brutal behandling. Folk blir iallefall ikke pisket til blods for å ta en øl i offentlighet her i Vesten. Og de først blir henrettet i USA som er det eneste vestlige landet som fremdeles praktiserer dødsstraff så er den mest utbredte metoden giftsprøyte mens i iran kan du fortsatt bli steinet.

Lenke til kommentar

For et par dager siden gjorde Hillary Clinton det klart at USA håper på nye sanksjoner mot Iran innen tretti dager. Hun skal på en ukes reise til Latin-Amerika for å få støtte til slike sanksjoner:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7011277

Hva tror dere egentlig nye sanksjoner mot Iran vil føre til? Om Iran fortsetter å trosse sanksjonene, noe de trolig vil, kommer det til å føre til økt spenning?

i får bare se. Hillary Clinton kan bare dra til helv***. Se hvor desperat hu er ? Går til de arabiske dikaturlandene, og sier at iran begynner å få et militærdikatur ? Ehh, vi kan se hvor mye USA bruker penger til militæret sitt. Det er helt utrolig, også sier det foran arabiske land, som nærmest alle av dem har diktaturisk styre.

Men endelig fanget den islamske republikken Iran lederen av Jundollah !

Det blir vel mye tortur, for å få maks informasjon. Gleder meg også at han får dødsstraff også, men jeg tror det tar en stund før de gjør det.

Det her har lederen av Jundollah Abdu Malik Rigi sagt :

he Americans said... that we don't have a problem with al-Qaeda or the Taliban, but the problem is Iran and we don't have a military programme against Iran.

The rebel leader claimed that he was promised US support to launch attacks on Iran in return for the release of Jundullah prisoners.

"They [Americans] promised to help us and they said that they would co-operate with us, free our prisoners and would give us [Jundullah] military equipment, bombs, machine guns, and they would give us a base," he alleged, in translated comments provided by the Press TV.

Merg bar America

Merg bar Israel

Så du det forrige kartet som viste demokrati? Så du hvor mye lysere USA va renn Iran? Og her er et nytt om korrupsjon. De minst korrupte er mørkegrønne og de mest korrupte er mørkerøde:

post-131018-1267828319,8707_thumb.png

At de andre arabiske landene i Gulfen heller ikke har et fullt ut demokratisk styre er en sak, men igjen: Er USA unike i å unngå kritikk mot sine venner og allierte samtidig som de retter kritikk mot sin fiender? Det er de selvsagt ikke og da er oppførslen deres forståelig. Dessuten gjelder det hvem som hjelper og samarbeider med dem. De forente arabiske emirater feks. har en amerikansk flybase i landet og Saudi-Arabia har gode bånd til USA selvom de er uenige i Israel - Palestinakonflokten. Bare for å trekke fram to stykker.

Lenke til kommentar

Herregud, er det folk her som argumenterer for at Iran er et demokrati? I en demokratisk stat hadde ikke en revolusjonsgarde gått løs på demonstranter. Punktum.

Hva angår emnet: Jeg tror det klokeste det internasjonale samfunnet kan gjøre ovenfor Iran er å støtte om en diplomatisk linje. Regimet henger allerede på en tynn tråd og jeg tror det bare er et spørsmål om tid før vi begynner å se konturene til reformer og mer åpenhet.

Men alle som er over middels interessert i midtøsten og dets problematikk, stikk innom en debatt som arrangeres på studentersamfunnet i Oslo, med bl.a Bondevik og den israelske ambassadøren som paneldeltagere. Dette lover godt:

http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=347439664452&ref=ts

Endret av afrochick
Lenke til kommentar

Herregud, er det folk her som argumenterer for at Iran er et demokrati? I en demokratisk stat hadde ikke en revolusjonsgarde gått løs på demonstranter. Punktum.

Hva angår emnet: Jeg tror det klokeste det internasjonale samfunnet kan gjøre ovenfor Iran er å støtte om en diplomatisk linje. Regimet henger allerede på en tynn tråd og jeg tror det bare er et spørsmål om tid før vi begynner å se konturene til reformer og mer åpenhet.

Men alle som er over middels interessert i midtøsten og dets problematikk, stikk innom en debatt som arrangeres på studentersamfunnet i Oslo, med bl.a Bondevik og den israelske ambassadøren som paneldeltagere. Dette lover godt:

Revolusjonsgarde som går løs på 'demonstranter'..? eller en gjeng vandaliserende kjeltringer som tror de kan gjøre bokstavelig talt hva svarte de vil og kalle det 'fredelig demonstrasjon'..?

Disse såkalte 'demonstrantene' setter fyr på banker, busser, butikker, biler osv osv... En gjeng bøller som fortjener en heftig lærepenge når man setter andres liv i fare... folk eier butikker og mister jobben sin pga disse såkalte 'fredelige' tiltakene... folk som like godt kunne vært hvilken som helst normal utlending som i norge, som lever av å drive butikkene deres, jobbe som taxi med deres busser og biler osv...

Hvis dere skal kritisere om hva som foregår der borte, ha såpass fornuft til å vite VIRKELIG hva som skjer der... og for et min. slutt å tro på absolutt hver bidige lille ting media har å si om situasjonen der borte.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke bare behandlingen av demonstranter som sier hvorvidt et land er demokratisk eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hva mener du ? Skal bare det iranske styret se på demonstrantene ødelegge ting og tang ? Hva skal de gjøre ? Tror du virkelig bare iran og "ikke demokratiske land" driver med det her ? Ta en nærmere ditt på land som Hellas og England. Hva snakker du om ?

Det helt greit at demonstrantene lager kaos, men når den iranske styret slår hardt tilbake, så er plutselig ikke så demokratisk. Mener du virkelig det ? Så du hvordan demonstrantene oppførte seg ?

Jeg var i iran, da det skjedde. Jeg vet mer enn deg...

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...