Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm, kan noen linke til en mer utfylt artiklen på hva Evilfish linket til?

Er det noen statestikk over hva de som er dømt for? Sakens argumenter dette ofte ned til: "Buhu! I Iran har de henrettelser", noe som ikke er er spesielt sterkt argument.

Hvor mange er det av de som blir dømt og drept som har drevet med bestialske lovbrudd, og hvor mange er det som er bare poltiske fanger? Og hvor mange er det som bare er dømt for å drive med politikk?

Hva var statestikken for desember 2009 forresten?

Og mange flere spørsmål........... :(

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hvorfor snakker du tull når du forsvarer et diktatur som Iran? jeg snakker utifra de tingene jeg tideligere har linket til her i tråden.

 

Kan du ikke lese litt hvordan systemet til Iran fungerer? Om du virkelig er interessert i Iran, så hvorfor ikke ta deg tid til å lese hvordan systemet blir praktisert?

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Hvorfor snakker du tull når du forsvarer et diktatur som Iran? jeg snakker utifra de tingene jeg tideligere har linket til her i tråden.

 

Anbefaler å lese linken.

Og ta det rolig, anbefaler å finne en ordbok eller forandre ordbruken. Snevre inn begrepe dine, så unyansert det er nå, bruker du alt for store ord.

Jeg tror folk flest forstå hva du mener med demokrati, som jeg antar er:

*Fungerende rettstat etter eget etikk

*Fungerende regjering etter egen etikk

*Folket har det "bra", som i at det ikke er 1650-frankrike standard

*Et "media" som er tillat å publisere selv ekstremt kontroversielle ting, og noe uavhengig av stat

*Folket kan fritt demonstrere

*Terskelen for noe som dødstraff er virkelig stor(aka skjer skjeldent)

*Poltisk er nasjonen i stand til å starte en krangel med en annen nasjon uten å prøve å dri propaganda til folket, eller å drive med massiv gisseltaking i form av politiske fanger

*Storavstemmning fra folket i ny og ne, for f.eks valg av representanter til storting

"Demorkati" som ord betyr ikke mye mer en "Et styresett av folket", som orginalt gjaldt det atenske borgerskapet, og resten av tingene som gjør at den norske modellen fungerer har lite eller ingenting med ordet å gjøre. Vi kan fint ha en eneveldig hersker som ikke driver nasjonen rett til helvete, aka et fornuftig diktatorskap.

"Iran" er ikke udemokratisk", de er derimot litt ufrie, men teokratiet driver ikke med nok undertrykking til å klare å holde det som er uholdbart der i lengden, hadde de ikke vært under store mengder sanksjoner hadde de ikke gjenvalgt den tulling de har gjenvalgt. OG de har en demokratisk prosses, derfor er de demokratiske.

Lenke til kommentar

Prøv å heve nivået selv.

 

Det var forøvrig slikt som dette jeg ville gå inn på:

 

Ifølge Amnesty International ble 29-åringens rettssak holdt bak lukkede dører

uten at advokaten hans fikk delta. Senere opprettholdt en ankedomstol

dødsdommen.

 

Dette er ikke å annse som noen demokratisk rettssak! Jeg kritiserer ikke landet og befolkningen, men regimet og dets behandling av befolkningen samt deres oppførsel internasjonalt.

Lenke til kommentar

Og? Disse "sakene" er i de fleste tilfeller "skjeldne". Dette er ikke hverdagen til hvermann.

Jeg sier ikke at det er akseptabelt, for det er uakseptabelt.

La meg heller stille et spørsmål: Hva er det vi skal gjøre med Iran da?

Erklære direkte krig på regimet? Det vil lede til at Iran samler seg, og blir verre etterpå.

Spre hverdagens nyheter? Dette skjer allerede, og folk er ikke intrisert fordi ting ikke så så spesielt ille.

Eller så kan vi la dem være i fred, kutte ut å sende tonnevis av sanksjoner, være litt forsiktige, og la Iran få lov til å få en sjanse til å gripe fornuften, og reformere seg selv via folket?

Kom gjerne med alternativer og forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...