Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898

Du har jo selv sagt at Iran ikke er særlig demokratisk.

 

 

Iran er et demokratisk land, men deler ikke det samme synet som noen andre vestlige land. Iran er en islamsk republikk. Og det vil si si at all regler skal foregå etter islasmke prinsipper (shariah). For ikke muslimer kan det være veldig rart, men for muslimer er det helt vanlig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Men det er altså ikke demokrati!

 

Demokrati under islamske prinispper.

 

Nesten som om du sier at muslimer ikke har frihet. Muslimer kan f.eks ikke spise svin, drikke alkohol og heller ikke gamble....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Tvang er tvang uansett hva man blir tvunget til og det er langt mer tvang i Iran enn det er i Vesten!

 

Og nå kan du droppe å trekke inn Saudi-Arabia eller andre land da denne tråden kun dreier seg om Iran!

 

Som sagt så er iran basert på shariah. Islam har noe å si når det gjelder hvordan samfunnet skal styres. Det er ingen som tvinger folk til å be eller i det hele tatt gå til moskeen. Men en islamsk styre, kan forby f.eks alkhol og gambling i det offentlig.

 

Om du ikke liker det, så er det ditt problem. Islam har noe å si når det gjeldet hvordan samfunnet skal bli styrt. Det vil si alt fra økonomi til etiske regler.

 

 

Forresten, har du sett det jeg la ut ?

Lenke til kommentar

Som sagt så er iran basert på shariah. Islam har noe å si når det gjelder hvordan samfunnet skal styres. Det er ingen som tvinger folk til å be eller i det hele tatt gå til moskeen. Men en islamsk styre, kan forby f.eks alkhol og gambling i det offentlig.

 

Om du ikke liker det, så er det ditt problem. Islam har noe å si når det gjeldet hvordan samfunnet skal bli styrt. Det vil si alt fra økonomi til etiske regler.

 

 

Forresten, har du sett det jeg la ut ?

 

Og om det hadde vært et fritt og demokratisk land hadde folk kunnet velge om de ville følge religionen eller ikke slik det e ri moderne og siviliserte land!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Som sagt så er iran basert på shariah. Islam har noe å si når det gjelder hvordan samfunnet skal styres. Det er ingen som tvinger folk til å be eller i det hele tatt gå til moskeen. Men en islamsk styre, kan forby f.eks alkhol og gambling i det offentlig.

 

Om du ikke liker det, så er det ditt problem. Islam har noe å si når det gjeldet hvordan samfunnet skal bli styrt. Det vil si alt fra økonomi til etiske regler.

 

 

Forresten, har du sett det jeg la ut ?

 

Og om det hadde vært et fritt og demokratisk land hadde folk kunnet velge om de ville følge religionen eller ikke slik det e ri moderne og siviliserte land!

 

 

Har du sett youtube-videoen jeg la ut ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hvilken? Og ikke prøv å forbigå at det ikke finnes religonsfrihet i Iran!

 

Side 73.

 

I iran finnes det både kristne og jødiske iranere. Jeg kjenner mange kristne iranere. Ingen av dem blir undertrykket eller sett ned på. Til og med bahai (som ikke er en religion) blir respektert, om de ikke sprer deres tro til andre. Bokens folk (ifølge koranen) er jødommen, kristendommen og Zoroastrisme (gammel persisk\iransk religion) blir ikke undertrykket og har rettighter som muslimer i iran.De er også medlem av palementet.

Lenke til kommentar

"Muslimske land verst

Det er ikke overraskende at det er muslimske land i Midtøsten og Nord-Afrika som ligger på topp når det gjelder restriksjoner på religionsfriheten. De strengeste landene er Saudi-Arabia, Pakistan, og Iran der både myndighetene og samfunnet legger strenge begrensninger på utøvelse av andre religioner enn den anerkjente.

 

I 25 av verdens mest folkerike land er restriksjonene sterke både fra myndighetene og i samfunnet forøvrig. Da snakker vi om land som Iran, Egypt, Indonesia, Pakistan og India."

http://www.opendoors.no/sider/tekst.asp?side=3886

 

Dette er noe jeg fant lett og jeg tror jeg kan helt fint finne flere kilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant.

 

Nå har vi to saker som vestlig media har blåst opp, som er postet tidligere i denne tråden, og som er mye mer nyansert enn de i utgangspunktet presenteres som.

 

Det mest utrolige er at disse som vil ha disse kvinnene frikjent, helt overser at det faktisk finnes drepte personer dvs. lik i disse sakene! Noen må jo liksom ha drept offrene for å si det sånn...

 

Man kan være imot dødsstraff generellt og man kan synes synd på de, fordi de er kvinner. Men man har ikke lov å la være se på det som tradisjonelle kriminalsaker, i sin iver etter å sverte Iran. Det er det en del som synder i mot

Lenke til kommentar

Jeg har bla. gått inn på at sønnen og advokaten hennes ble arrestert bare for å snakke med utenlandske journalister og at det hevdes hun ble presset/tvunget/truet til å tilstå på tv!

 

Har du tatt det innover deg?

Jada og har forsåvidt hørt det før, men problemet mitt er at jeg har 2 lik

 

Dét faktumet hopper du over

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...