Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Er bare en liten ting jeg lurer oppriktig på.

 

Hvis Iran er et så fantastisk flott og bra land, hvorfor gidder dere å kaste bort tiden her oppe i ei forfrossen steinrøys?

 

Det er altså ikke lov til å si noe positivt om landet? :eek:

 

Har du vært ute i den vide verden, så kommer du også nok til å massevis av land du kommer til å like.

 

Men om du synes Norge er en steinrøys så er det bare å flytte. Skal ikke hindre deg, hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare en liten ting jeg lurer oppriktig på.

 

Hvis Iran er et så fantastisk flott og bra land, hvorfor gidder dere å kaste bort tiden her oppe i ei forfrossen steinrøys?

 

Det er altså ikke lov til å si noe positivt om landet? :eek:

 

Har du vært ute i den vide verden, så kommer du også nok til å massevis av land du kommer til å like.

 

Men om du synes Norge er en steinrøys så er det bare å flytte. Skal ikke hindre deg, hehe

 

Poenget er at jeg ikke reiser til USA for å så promotere Norge, det er idiotisk, frekt nesten forræderi i min bok.

Lenke til kommentar

Ja, det er forferdelig med alle de SVENSKE og ENGELSKE og TYRKISKE, og alle de andre FLYKTNINGENE som MÅ rømme fra hjemlandet sitt for å unngå tortur og død grunnet sine politiske ståsteder eller seksuelle legning, eller trivielle handlinger.

 

Merkelig nok kjenner jeg bare en flyktning, og han er fra Iran.

De engelske, svenske og kanadiske vennene mine flyttet hit frivillig, blant annet for å søke jobb.

(Ja, og så har jeg en venn, hvis foreldre rømte fra vietnam)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Ja, det er forferdelig med alle de SVENSKE og ENGELSKE og TYRKISKE, og alle de andre FLYKTNINGENE som MÅ rømme fra hjemlandet sitt for å unngå tortur og død grunnet sine politiske ståsteder eller seksuelle legning, eller trivielle handlinger.

 

Merkelig nok kjenner jeg bare en flyktning, og han er fra Iran.

De engelske, svenske og kanadiske vennene mine flyttet hit frivillig, blant annet for å søke jobb.

(Ja, og så har jeg en venn, hvis foreldre rømte fra vietnam)

 

 

Begynner å hate svensker nå :!:

 

De er okkupert alt som heter seven eleven og narvesen nå.

 

Er bare en liten ting jeg lurer oppriktig på.

 

Hvis Iran er et så fantastisk flott og bra land, hvorfor gidder dere å kaste bort tiden her oppe i ei forfrossen steinrøys?

 

Det er altså ikke lov til å si noe positivt om landet? :eek:

 

Har du vært ute i den vide verden, så kommer du også nok til å massevis av land du kommer til å like.

 

Men om du synes Norge er en steinrøys så er det bare å flytte. Skal ikke hindre deg, hehe

 

Poenget er at jeg ikke reiser til USA for å så promotere Norge, det er idiotisk, frekt nesten forræderi i min bok.

 

 

Når har jeg sagt at Norge skal følge iranske\islamske regler ?

 

Det eneste jeg gjør er å dempe ned propogaendaen som foregår mot iran.

Lenke til kommentar

Poenget er at jeg ikke reiser til USA for å så promotere Norge, det er idiotisk, frekt nesten forræderi i min bok.

 

Så du kan ikke si til en amerikaner at vi har fine fjorder og damer her?

Man har altså ikke lov å prate om ditt eget land?

 

Mange har rare mening her. Men du har jo full rett å mene det du mener, skal ikke klage.

 

Nå er jeg ikke fra Iran og har aldri vært der så du kan ikke anklage meg her. Du kan vel også inrømme at framstillingen av Iran har vært veldig negativt i vestlig mediene.

Ingen nordmenn på gaten kan si meg et positivt ord om Iran som er klart medienes skyld. Alt folk kan om Iran er burka, henging og atomvåpen.

Nå er det ikke det som er realiteten. Iran har mange positive sider, negative også. Akkurat som USA og Israel.

 

Så hvorfor er alle bare interessert å fram det verste med Iran og ikke det positive?

 

At jeg har engasjert meg så mye om Iran er at jeg ikke vil ha en ny tabberkrig for å så si senere; Hva var det jeg sa?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Ey baba, det stemmer ikke, du tegner roser rundt Iran. Jeg tror heller at du som iraner heller burde reise hjem, og ikke fortelle oss hvor bra landet ditt er.

 

Iran som alle andre land, har både positive og negative sider.

Lenke til kommentar

Er det slik at man må kjenne iranere personlig for å kritisere terroregimet deres?

 

Nope. nupe2.gif

For å forstå hvorfor folk handler slik de gjør.

Nå vet du det.

 

Håper inderlig ikke jeg må forklare hvorfor det er viktig å forstå hvorfor folk handler slik de gjør.

Tilbake på skolebenken med deg thumbup.gif

 

Det er forskjell på det iranske regimet og det iranske folk. På lik linje med at de fleste forstår at den tyske sivilbefolkningen ikke var nazister alle sammen.

 

En del ting Iran gjør som jeg overhode ikke ser noe behov for å forstå. Blant annet å henrette opposisjonelle og homofile.

 

Misforstå meg rett. Er av den oppfatning at den iranske befolkningen sett under ett er over snittet kultivert og intelligent. Men jeg forakter det iranske regimet, en del av deres policier og dets isolasjonspolitikk.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på det iranske regimet og det iranske folk. På lik linje med at de fleste forstår at den tyske sivilbefolkningen ikke var nazister alle sammen.

 

En del ting Iran gjør som jeg overhode ikke ser noe behov for å forstå. Blant annet å henrette opposisjonelle og homofile.

 

Misforstå meg rett. Er av den oppfatning at den iranske befolkningen sett under ett er over snittet kultivert og intelligent. Men jeg forakter det iranske regimet, en del av deres policier og dets isolasjonspolitikk.

 

Det er bra vi kan være enig her :new_woot:

Problemet her var at alle på forumet visste hva som er best for iranerne og selv kunne de ingenting om iranske behover. :whistle:

 

Ville ikke gi et dårlig bildet av iranske befolkning, men bare å få folk til å tenke.

 

Saken er jo at iran er ikke det eneste landet i verden som sliter med menneskerettighetsproblemer. På 1950 tallet så var Iran helt anderledes. La det få tid til å utvikle seg. Ikke press styret fordi da fordi som regel det værste ut av det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Er det slik at man må kjenne iranere personlig for å kritisere terroregimet deres?

 

Nope. nupe2.gif

For å forstå hvorfor folk handler slik de gjør.

Nå vet du det.

 

Håper inderlig ikke jeg må forklare hvorfor det er viktig å forstå hvorfor folk handler slik de gjør.

Tilbake på skolebenken med deg thumbup.gif

 

Det er forskjell på det iranske regimet og det iranske folk. På lik linje med at de fleste forstår at den tyske sivilbefolkningen ikke var nazister alle sammen.

 

En del ting Iran gjør som jeg overhode ikke ser noe behov for å forstå. Blant annet å henrette opposisjonelle og homofile.

 

Misforstå meg rett. Er av den oppfatning at den iranske befolkningen sett under ett er over snittet kultivert og intelligent. Men jeg forakter det iranske regimet, en del av deres policier og dets isolasjonspolitikk.

 

 

 

Sammenligner du styret til iran med nazi.regimet ?

 

 

Skal du snart sammenligne Ahmadinejad med Hitler ?

Lenke til kommentar

Skal du snart sammenligne Ahmadinejad med Hitler ?

 

Det har Ahmadinejad oppnåd helt selv for lenge siden:

 

post-131018-1288819749,7307_thumb.gif

 

Men seriøst, USA som du stadig kritiserer, er det slik at folk som kjemper for menneskerettigheter der må flykte fra landet for å unngå arrestasjon? Er det slik at folk som er kritiske til regimet blir arrestert? Er det slik at ambassadører og diplomater flere steder i verden slutter i jobbene sin efordi de ikke lenger vil representere regimet og søker asyl der de befinner seg fordi de er redde for å dra tilbake til hjemlandet? Får de vedtatt nye sanksjoner mot seg hele tiden fra FNs sikkerhetsråd og tilleggssanksjoner fra USA og EU?

 

Nei, det gjør de ikke! Og det er heller ikke tilfelle med Saudi-Arabia eller Pakistan som du hele tiden kritiserer for å være USAs hunder. Og du snakker om svensker og engelskmenn som befinner seg i Norge. Har de flyktet for å unngå arrestasjon i hjemlandet fordi de har sagt sin opprinnelige mening? Disse sammenligningene dine er ikke holdbare!

 

Selv synes jeg at Israel er det landet som er absolutt mest likt Nazi-Tyskland på alle måter! Der har ikke Iran noe å stille opp med i forhold! Men det at Israel også oppfører seg grusomt betyr ikke at Iran oppfører seg mindre grusomt! Forøvrig anerkjenner i det minste Israel Iran. Iran derimot anerkjenner ikke Israel.

 

Og når Iran får så mye mer oppmerksomhet enn andre land der det praktiseres dødsstraff og der det finnes atomreaktorer, tror du ikke det kan ha noe å gjøre med måten Iran oppfører seg på!? Tror du feks. Ahmadinejad hadde vært så kontroversiell og upopulær hvis han ikke hadde sagt så mye om USA og resten av Vesten samt Israel hele tiden? Trr du Iran hadde fått så mye søkelys på seg dersom de hadde fulgt FN istedefor å overse alle sanksjonene mot seg hele tiden? Og her kan du ikke si at alt er propaganda fra USA for det er flere enn USA som har stemt for og innført disse sanksjonene!

 

Og Irans trening og finansiering av Hamas og Hizbollah, når de blander seg inn i en konflikt/krig, burde de ikke forvente å bli angrepet igjen selv? Det er jo de selv som blander seg inn!

 

Og et spørsmål som jeg iallefall har stilt to ganger nå og som du har oversett: Hva synes du om at Ahmadinejad støtter Robert Mugabe? Synes du støtte til Mugabes regime nedi Zimbabwe er noe å støtte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er jo at iran er ikke det eneste landet i verden som sliter med menneskerettighetsproblemer. På 1950 tallet så var Iran helt anderledes. La det få tid til å utvikle seg. Ikke press styret fordi da fordi som regel det værste ut av det.

Det er veldig sant. Nabolandene til Iran kommer betraktelig værre ut. Men nå er det Iran vi diskuterer i denne tråden :)

 

 

Sammenligner du styret til iran med nazi.regimet ?

 

 

Skal du snart sammenligne Ahmadinejad med Hitler ?

Jøss, du leser postene mine. Dvs, lese de gjør du ikke, fordi du har bommet fundamentalt på budskapet. Men fint å se at du ikke har satt meg på ignore. Du har jo ikke kommentert et eneste av mine innlegg de siste 20 sidene.

 

Skal jeg tolke det så var det at selv om staten gjør onde ting, så betyr det ikke at vanlige folk støtter det

 

Nettopp! Du har skjønt det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

At personer som Glimt begynner å sammenligne Ahmadienjad med Hitler, viser tegn på desperasjon. De vil fort gjøre Ahmadinejad en fiende, og de vil fort erstatte Hitler med Ahmadienajd. Utrolig nok var kanskje den mest grusomme og sykeste personen i verden, en fra vesten. Dette med prøve sammenligne disse to, er bare latterlig. Det er så absurd, at jeg egentlig ikke vil diskute med persone som har et slikt standpunkt.

 

Prøver du å være morsom ? Selvfølgelig annerkjener ikke Iran Israel. Du bør heller ikke annerkjenne Israel. Enhver person som annerkjenner Israel, annerkjenner også okkupasjonen de driver med. Så det er logisk. Det med at israel annerkjenner Iran, er selfølgelig basert på logisk tenkting og fakta.

 

Det Ahmadinjad sier er sant. De fleste er enige med han, men det er få som stikker ned fingeren i jorden og gjør det selv. Det er egentlig mange som er enig med Ahmadinejad når det gjelder hva USA står for. USA er jo et demokratisk land, ikke sant ? Hvor mange uskyldige menensker de drept og hvor mange kriger har de starter. Og hvor mange kriger har Iran starter etter den islamske revolusjonen ?. De ble angrepet av Irak. De har aldri angrepet andre land. Det er en liten pekind som kaller den islasmke repulikken for et terror-regime.

 

Hvorfor kritiserer du Iran med finanisering av Hamas ? Uten hjelp av Iran, så hadde palestinerne blitt knust. Det er helt greit enkelte land støtter Israel, men det er bare NO NO når andre land støtter Hamas og Hizbollah ?

 

Jeg forstår ikke. Forstår du logikken bak det ?

 

 

 

Le nå, gråt senere.

 

..

 

Afrika elsker IRI fordi folket i Afrika forstår at IRI er forsvarer av de undertrykte. Vi ønsker et fritt og velstående Afrika, og som du kan se vi jobber mot dette målet. De vil utvide handelen og slike ting.

 

 

De er politikk. USA møter korrupte stater som Israel og Saudi Arabi. Norge har et godt forhold med Saudi Arabia. Hva sier det ?

 

Du driter deg totalt ut nå. Slutt å kritser Iran for hva enn de gjør. Du har en agenda. Alt iran gjør er feil, mens andre driver handlingen deres basert på rettferdighet og kjærlighet, yeah right. Skjønner du ikke hvordna politikken foregår ?

05W_IRAN_narrowweb__300x364,0.jpg

 

Nå tror du at Iran og Saudi Arabia har et kjempe godt forhold ? ...

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt rommet et par nyanser som ikke kom skikkelig frem fordi jeg nødig ville fornærme noen. Men jeg skal prøve å utdype.

 

De fleste som kommer til Norge fra land som Iran o.l. rømmer fra landet fordi de blir forfulgt av det barbariske regimet og risikerer liv og lemmer ved å bli værende (det påstår de i hvert fall). Om ikke dere her i tråden, så foreldrene deres.

 

http://www.imdi.no/no/Kunnskapsbasen/Innholdstyper/Rapporter/2005/Innvandrere-i-norske-kommuner/9/6/

 

74% av iranske innvandrere har kommet som flyktninger, 19% på familiegjenforening, altså et resultat av at flyktningene allerede har kommet.

 

Men når de kommer i sikkerhet i Norge eller et annet land, er plutselig Iran et utrolig bra land å leve i.

 

Skjønner dere at man kan begynne å stusse litt over dette? Hvorfor rømmer man for livet fra et land som er så fantastisk?

Endret av Kalahari
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at jeg ikke reiser til USA for å så promotere Norge, det er idiotisk, frekt nesten forræderi i min bok.

 

Så du kan ikke si til en amerikaner at vi har fine fjorder og damer her?

Man har altså ikke lov å prate om ditt eget land?

 

For at dette eksempelet skal ha noen som helst logisk mening, må vi regne med at du IMMIGRERER til USA. Etter dette, om du går opp til en amerikaner forteller han om hvordan Norge er det beste landet i Europa, og hvordan folk i Sverige er noen idioter, at polakker er ubrukelige arbeidere, og at politikken i Norge er genial. -Da hadde du vært en forræder, og jeg som (amerikaner i eksempelet) hadde ønsket å fått deg deportert.

 

Jeg ønsker intet ondt, tingen er at jeg rett og slett er lei av immigranter som IKKE assimileres til Norge. Det burde ikke være noe valg.

 

Nå er jeg ikke fra Iran og har aldri vært der så du kan ikke anklage meg her. Du kan vel også inrømme at framstillingen av Iran har vært veldig negativt i vestlig mediene.

Ingen nordmenn på gaten kan si meg et positivt ord om Iran som er klart medienes skyld. Alt folk kan om Iran er burka, henging og atomvåpen.

Nå er det ikke det som er realiteten. Iran har mange positive sider, negative også. Akkurat som USA og Israel.

Det er nok fordi Ola Nordmann har bedre ting å tenke på enn Iran. Jeg regner med om du spør dem om å nevne noe positivt om Israel vil du få samme svar. Iran har vært veldig negativt rapportert i vestlige medier, jeg er helt enig, men så mener jeg forsåvidt at landet burde bombes tilbake til steinalderen fordi deres "diktator" absolutt skal ruste opp hæren, lage ny teknologi, og få atombomben.

 

En positivt rapportert sak om Iran har jeg også lest, blant annet hallveis-revolusjonen de hadde der, noe jeg er stolt av Iranere for å ha gjort.

 

Så hvorfor er alle bare interessert å fram det verste med Iran og ikke det positive?

 

Tror å håper at det har noe med atombomben, opprusting og "diktaturet" der nede.

 

At jeg har engasjert meg så mye om Iran er at jeg ikke vil ha en ny tabberkrig for å så si senere; Hva var det jeg sa?

 

Ny tabbekrig? USA kan kjempe kriger nå, siste tabbekrig var vell Vietnam.

 

Referer du til Irak krigen, var det en total suksess, eneste problemet (som vil ødelegge Irak over tid) var at Obama trakk seg ut for tidlig.

Lenke til kommentar

 

Er det slik at man må kjenne iranere personlig for å kritisere terroregimet deres?

 

Nope. nupe2.gif

For å forstå hvorfor folk handler slik de gjør.

Nå vet du det.

 

Håper inderlig ikke jeg må forklare hvorfor det er viktig å forstå hvorfor folk handler slik de gjør.

Tilbake på skolebenken med deg thumbup.gif

 

 

Det er forskjell på det iranske regimet og det iranske folk. På lik linje med at de fleste forstår at den tyske sivilbefolkningen ikke var nazister alle sammen.

Nazismen var utrolig populær på den tiden, mesteparten av sivilbefolkningen var nazister. Jeg er også sikker på at jødehat var ekstremt på den tiden, ettersom at du kan lese dette i den originale norske grunnlov (som forbød jøder adgang til riket).

 

Misforstå meg rett. Er av den oppfatning at den iranske befolkningen sett under ett er over snittet kultivert og intelligent. Men jeg forakter det iranske regimet, en del av deres policier og dets isolasjonspolitikk.

 

Iran viser seg å være på et stadie hvor de skal vise verdenssamfunnet at de har baller, som er grunnen til at nye raketter blir vist frem hele tiden, sammen med krigsleker og liknende.

Lenke til kommentar

De fleste som kommer til Norge fra land som Iran o.l. rømmer fra landet fordi de blir forfulgt av det barbariske regimet og risikerer liv og lemmer ved å bli værende (det påstår de i hvert fall). Om ikke dere her i tråden, så foreldrene deres.

 

http://www.imdi.no/no/Kunnskapsbasen/Innholdstyper/Rapporter/2005/Innvandrere-i-norske-kommuner/9/6/

 

74% av iranske innvandrere har kommet som flyktninger, 19% på familiegjenforening, altså et resultat av at flyktningene allerede har kommet.

 

Men når de kommer i sikkerhet i Norge eller et annet land, er plutselig Iran et utrolig bra land å leve i.

 

Skjønner dere at man kan begynne å stusse litt over dette? Hvorfor rømmer man for livet fra et land som er så fantastisk?

 

Godt poeng du kommer med her. Tingen er nok som du sier at de kommer her, og da blir Iran til et kjempebra land, deres agendaer blir geniale. De maler rett og slett roser på landet, dette gjør meg nesten irritert, jeg hadde personlig som leder av landet påkrevd at alle nye innvandrere sverget en ed til å bare være lojal til det norske riket, og til å ikke lengre promotere sitt gamle land. Ettersom at jeg regner med at det er en god grunn for at de kom her.

 

Jeg blir direkte forbannet når folk blant annet søker asyl i landet, får det, og ender opp med å sende penger eller besøke hjemlandet sitt etterpå, snakk om missbruk av systemet!

Lenke til kommentar

 

Ny tabbekrig? USA kan kjempe kriger nå, siste tabbekrig var vell Vietnam.

 

Referer du til Irak krigen, var det en total suksess, eneste problemet (som vil ødelegge Irak over tid) var at Obama trakk seg ut for tidlig.

 

Tror du er ganske er alene med denne meningen. Og jeg trenger ikke å si hvorfor.

 

Tenker du i hele tatt på de sivile?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...