Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Kan vi være jalfall være enig i at iranene ikke ønsker å bli invadert av USA pga de vil fjerne Ahmadinijad? Det var det poenget mitt var.

 

Angående hvor stor del av befolkningen lever under umenneskelige forhold, tror jeg at du hadde endt opp på en ubetydelig liten prosent hadde folk svart ærligt.

 

Har pratet med en del folk som bor i Iran. Kan til og med gi deg skype adressen til flere iranere som er i Theran nå og det bildet jeg har fått av folk er at de er ganske likegyldig til styret. De mener det er helt greit å leve i Iran, men selfølgeligt kunne ting vært bedre.

 

Jeg tror veldig lite på at de fleste menneskene som møtte opp for å støtte Ahmedinijad, var der fordi de var skremt til det. Kanskje noen var det, men det må være svært liten del.

Grunnen er veldig simpel. Folk her i vesten vet veldig lite hva som er i hode på en vanlig iraner når de våkner opp om morgenen. Mediene viser aldri en sak fra deres side, og derfor kommer vi aldri til å skjønne hvordan en iraner tenker til vi har pratet med en.

Historisk sett så har Iranere alltid vært gode på å komme seg ut i gaten og demonstrere for å gi utrykk til sine meninger og ikke fordi de har blitt tvingt til det.

 

Eksempler er: at visste du at en stor del av øst-tyskere vil tilbake til tiden under muren? Og hvorfor tror du at så mange russere vil tilbake til tiden under kommunismen?

Hvorfor tror du så mange invandrere her går med burka eller hijab når de ikke trenger det?

Det er ingen i eksemplene ovenfor hvor folk blir tvingt til å mene noe.

 

At ambasadører hopper av, synes jeg det er veldig modigt gjort av dem som satser hele karrieren sin for å prøve å gi litt mer frihet til landet. Synes at det er bra siden dette er internt der du ikke har en utenlands makt som lærer andre hvordan de skal leve. Istedenfor viser det at befolkningen er klare å ta et steg videre og noen personer vil alltid lede vei som ambasadørene her gjorde.

 

Akkurat som i russland har vi f.eks mentoren til Magnus Carlsen, Garry Kasparov som er sterk kritiker og også risikerer karrieren sin. Men tar man å prater med den gjennomsnittelige russeren er de ganske likegjyldig når det gjelder demokrati/utringsfrihet. Alle har sine meninger.

 

En annen ting som gjør meg enda mer usikker på studentdemonstrasjonene, er at jeg vet at mediene/vesten kunne bruke dette til fordel for deres agenda. Verste tilfelle tenkelig var at mediene kunne blåst en liten studentdemonstrasjon opp til å si at hele landet er i demonstrasjon. Så videre overtalt vår befolkning her i vesten at "stakkars iranere" vi trenger å hjelpe dem. Deretter etter de hadde overtalt vår befolkning med litt propoganda ville vi ha begynt å utstyre studentene med penger. Slik at det hadde endt opp som et nytt CIA 1954 coop.

 

Blir alltid skeptisk til kilder som jeg vet har en stor fordel for å skrive det de skriver.

Endret av Suder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898

 

Ikke drikk deg full, så går det greit:D

 

Forresten, hvor i Iran har du tenkt å reise ?

 

Flybiletten til Theheran er bestilt så skal være der noen dager og treffe venner. Skal også ta turen til noen andre viktige byer, men har ikke helt bestemt meg til hvilke enda. Er så mange jeg vil til. Kanskje Qum.

Ellers jeg alltid imot reisetips, hehe

 

 

Isfehan bør du reise til, om du har tid.

 

Hvis du spør meg, så er Isfehan den "reneste" byen i iran.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Isfahan

 

 

kjenner du mange iranere ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Vet du hva? For noen år siden var det bilder av Saddam Hussein over hele Irak. Men det betyr altså ikke at den irakiske befolkningen elsket ham slik det ble framstilt! De ble stort sett presset, betalt eller skremt til å stemme på ham og late som om de elsket han og regimet hans. Tror du det kan være noe av det samme som skjer i Iran nå... Og foresten, det at flere iranske ambassadører har sluttet i jobbene og søkt asyl i utlandet samt at menneskerettighetsforkjempere stadig må forlate Iran sier også sitt...

 

Nei. Mange elsker Rahbar, altså Imam Khamenei i iran. Det er kanskje litt rart for deg, men ikke for iranere.

 

Det er ingen som sier at over 60 millioner i iran er enig med hvordan regimet styre landet. Det skjer uansett aldri. Ikke i Norge, England og heller ikke i USA..

 

Men det 1 ting alle iranere er enige med hverandre, er at iranere ikke vil ha innblandense fra utlandet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Iran congratulates Brazilian elect

 

 

 

Iranian President Mahmoud Ahmadinejad has congratulated Dilma Rousseff for her victory in Brazil's presidential election.

 

 

"I am confident that Brazil will go ahead with its progress and development with full speed during your presidential term," Ahmadinejad said in his message to his new Brazilian counterpart, IRNA reported on Monday.

 

"The Islamic Republic believes that the establishment of regional and international justice, security and stability will be possible through observing rights of nations and respecting international regulations while refraining from using force and dual standards in resolving crises," he added.

 

The Iranian chief executive said friendly cooperation between Iran and Brazil has brought great achievements in mutual, regional and international fields during the office of outgoing Brazilian President Luiz Inacio Lula da Silva.

 

He expressed hope that friendly relations between Iran and Brazil would be further developed under Rousseff.

 

Rousseff was elected as Brazil's first female president to succeed da Silva.

 

She garnered 56 percent of the 95 percent of the ballots counted and managed to beat her rival, former Sao Paulo state governor Jose Serra.

 

The 62-year-old Rousseff, who was jailed in the 1970s for guerrilla activities, will take over as the country's president on January 1, 2011.

 

Brazil's media have nicknamed Rousseff the "Iron Lady," comparing her personality to former British Prime Minister Margaret Thatcher.

 

http://www.presstv.com/detail/149168.html

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Iranian woman says US tortured her

asohrabi20101101024754500.jpg

 

 

An Iranian woman detained in the United States since 2007 says she is innocent and she has been tortured in prison.

 

Shahrzad Mir-Qolikhan made the remarks in an exclusive interview with Press TV from prison.

 

“The US government invited me for governmental business… They even took a ticket for me… They put me in handcuffs at the airport and put me in the prison and started to torture me in every possible way,” she said.

 

Mir-Gholikhan, then just 26 years old, was arrested in the US in 2007.

Her ex-husband, Mahmoud Seif, allegedly tried to export night-vision goggles to Iran from Austria.

 

But she was detained and sentenced to five years in prison by a Florida federal court in his absence.

 

The single mother of two has now been in prison for nearly 3 years.

 

Her young daughters met with US national Sarah Shourd before she left Iran.

 

Bauer and Fattal, both 27, along with Sara Shourd, 31, were arrested on Iranian territory in July 2009 after illegally crossing the border from the mountains of northern Iraq's Kurdistan region.

 

They were later charged with espionage after Tehran Prosecutor General Abbas Jafari-Dolatabadi found "compelling evidence" that the three US citizens had actually been cooperating with US intelligence agencies.

 

Iran released Shourd on bail of $500,000 in September, 14 months after her arrest. The decision was made "because of the detainee's health condition," Jafari-Dolatabadi said.

 

The US has detained several Iranian nationals on charges of violating the US-imposed sanctions against Iran.

 

Contrary to the harsh treatment of Iranians in US custody, the detained US citizens were treated well, despite the fact that they are facing very serious charges.

 

Iran allowed their mothers to travel to Iran and visit their children, a decision that Iran said was made due to humanitarian concerns and in accordance with the tenets of Islam.

Lenke til kommentar

Nei. Mange elsker Rahbar, altså Imam Khamenei i iran. Det er kanskje litt rart for deg, men ikke for iranere.

 

Det er ingen som sier at over 60 millioner i iran er enig med hvordan regimet styre landet. Det skjer uansett aldri. Ikke i Norge, England og heller ikke i USA..

 

Men det 1 ting alle iranere er enige med hverandre, er at iranere ikke vil ha innblandense fra utlandet.

 

Så det er derfor det er så mange avhoppere blant diplomater og ambassadører i utlandet samt folk som må flykte ut fra Iran?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Nei. Mange elsker Rahbar, altså Imam Khamenei i iran. Det er kanskje litt rart for deg, men ikke for iranere.

 

Det er ingen som sier at over 60 millioner i iran er enig med hvordan regimet styre landet. Det skjer uansett aldri. Ikke i Norge, England og heller ikke i USA..

 

Men det 1 ting alle iranere er enige med hverandre, er at iranere ikke vil ha innblandense fra utlandet.

 

Så det er derfor det er så mange avhoppere blant diplomater og ambassadører i utlandet samt folk som må flykte ut fra Iran?

 

 

Som sagt finnes det iranere som er uenig med regimet. Men flestparten hyller Rahbar. Noen vil refomere styret, som Mosavi og Co. De betyr ikke at de er imot den islamske republikken. Det er jo noen den vestlige media vil forestille.

 

 

Og vær så snill, ikke snakk om iranere i utlandet. De fleste er enten shah tilhengere, MKO tilhengere eller kommunister eller nasjonalister. Altså de utnytter den grønne bevegelse, for deres egen vinning.

Lenke til kommentar

Glimti synes du fokuserer så mye på enkelthendelser, men aldri på det totale bildet. Du prater ofte om en liten delen av befokningen, men ikke om gjennomsnittet.

Si meg et land i verden utenom Norge hvor folk ikke har fluktet fra regime sitt?

Jeg kan vedde på at stor del av Irans befokningen ville støtte regjeringens beslytning med å utvise de personen de utviste

Lenke til kommentar

Kan vi være jalfall være enig i at iranene ikke ønsker å bli invadert av USA pga de vil fjerne Ahmadinijad? Det var det poenget mitt var.

 

Vil du nå være så sikker på det? Da USA først kom til Irak og styrtet Saddam Hussein og hans regime ble de hyllet som helter. At de fikk befolkningen mot seg i stor grad skyltes at de ikke klarte å holde landet rolig og stabilt etter innvasjonen. Selve angrepet som felte regimet ble de hyllet for!

 

Hvordan kan du vite om ikke iranerne ville ha reagert på samme måte om Ahmadinejad og regimet hans ble styrtet?

Lenke til kommentar

Vil du nå være så sikker på det? Da USA først kom til Irak og styrtet Saddam Hussein og hans regime ble de hyllet som helter. At de fikk befolkningen mot seg i stor grad skyltes at de ikke klarte å holde landet rolig og stabilt etter innvasjonen. Selve angrepet som felte regimet ble de hyllet for!

 

Hvordan kan du vite om ikke iranerne ville ha reagert på samme måte om Ahmadinejad og regimet hans ble styrtet?

 

Vi har ganske forskjellig meninger om ting og det for vi bare respektere. Så finnes det mange ting jeg vet vi kan være enig i fordi da er det ikke meningen våres som gjelder, men fakta, selvinsikt og kritisk tenking av en sutuasjonen.

Nå er jeg ganske sikker på at grunnen du diskuterer her på forumet er den samme som jeg.

At vi vil finne en felles løsning på et problem. Her er det ingen fasit. Ingen har rett eller galt.

Men får følelsen etter å lese noen innlegg her at folk har mål å vinne og bevise at de har rett. Hvis det er sånn, så sløser jeg min tid her...

 

Istedenfor å stille meg det spørsmålet, still det spørsmålet til deg selv og tenk deg fram ved å sette deg i skoene til en iraner.

 

Sannheten er at selv om du prater om iranregimet største kritikere så er det ingen som vil bli invadvadert av USA. Nå vet du svaret, men vet du hvorfor det er slik?

Irakere vil heller ikke bli invadert, men stor deler av landet jublet når Saddam falt. Hvorfor tror du det er slik? :hmm:

 

Jeg gidder ikke å gi svar på disse spørsmålene fordi det er ting du selv kan tenke deg frem til. Kanskje begynne først med å stille spørsmålet hva er krig og hvordan ser irakere/afganistanere på på vestens tilstedeværele i landene?

Lenke til kommentar

Merk deg nå at jeg ikke snakket om å bli værende i landet. jeg snakket om selve fjerningen av regimet. USA og deres støttespillere i Irak skulle aldri ha blitt værende så lenge. Det var irakere som der og da sa at de takket USA for å ha befridd dem fra Saddam Hussein, men at nå måtte de dra hjem igjen og la irakerne bygge fremtiden selv.

 

Vet nå ikke om så mange iranere ville ha sørget om selve regimet ble fjernet med militærmakt. Men å fortsette å være til stede etterpå tror jeg ville vært en svært dårlig ide. Folk vil leve under frihet og ikke under okkupasjon, men det betyr ikke at de ikke ville jublet om et regime som torturerte befolkningen bla. ved villkårlige arrestasjoner og henrettelser ble fjerne tav en eller flerre fremede makter.

 

Og dsropp slike usakeligheter som "så nå vet du det" ol. som du har skrevet. Den slags får bare innlegget ditt til å fremstå som useriøst.

Lenke til kommentar

Og dsropp slike usakeligheter som "så nå vet du det" ol. som du har skrevet. Den slags får bare innlegget ditt til å fremstå som useriøst.

 

Er det fordi du tror du kan alt? Kanskje du frykter du mister grepet for hvordan du ser en sak på? Frykter du vanskelige spørsmål?

 

Det er ingen spørsmål som er dumme. Spørsmål er laget for å få folk til å tenke. Ofte lærer man selv best ved å tenkte seg frem til svaret.

Det er ingen nedtur å si "Dette visste jeg ikke"

 

jepp, jeg vet allerede hvilket svar jeg får her.

Lenke til kommentar

"Er det fordi du tror du kan alt?" :roll: Akkurat like useriøst igjen! Hvor har jeg gitt inntrykk for noe sånt? Jeg lufter nå muligheten for at det faktisk kunne vært stor støtte i den iranske befolkningen for et angrep som fjernet regimet, men uten en videre okkupasjon av landet. Dog tror jeg ikke noe sånt vil skje uansett. Om USA og/eller Israel velger å angripe blir det nok bare bombing av atomreaktorene. Tviler på at noen av dem har ønske om å rote seg inn i Iran og kjempe geriljakrig mot opprørere der i flere år.

Lenke til kommentar

"Er det fordi du tror du kan alt?" :roll: Akkurat like useriøst igjen! Hvor har jeg gitt inntrykk for noe sånt? Jeg lufter nå muligheten for at det faktisk kunne vært stor støtte i den iranske befolkningen for et angrep som fjernet regimet, men uten en videre okkupasjon av landet. Dog tror jeg ikke noe sånt vil skje uansett. Om USA og/eller Israel velger å angripe blir det nok bare bombing av atomreaktorene. Tviler på at noen av dem har ønske om å rote seg inn i Iran og kjempe geriljakrig mot opprørere der i flere år.

 

Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar:)

 

Men godt du sier at du "lufter muligheten". Fordi da kan det kanskje være vi er enig her :new_woot:

 

Som sagt tidligere så vil ikke Iranere ha noen vestelig inblanding angående dette. Akkurat som du ville ha gjort i samme situasjon. Krig kan ikke beskrives som et "millitærangrep som fjerner ledelsen". Og særlig en krig i Iran ville ha enorme konsekvenser for landet.

 

Mange flere sivile drep enn i Irak/Afganistan og ødelegelsene av landet ville bli massive. Fra et vakkert land ville landet bli til grus. Nå er spørsmålet, er det værdt det? Nope. Iranere idag som jeg prater med sier de er ganske fornøyd med å bo i Iran. Å ha en krig for å forbedre forholdet deres for dem er absurd.

Iranere generelt "frykter" krig. De er redd for å bli angrepet. Og skulle det bli krig, så vil det iranske folk sloss for landet sitt, uansett hvem som sitter i styret. Å angripe Iran for å forbedre deres villkår, er jo da bare tull.

 

Husk at islamrevolusjonen var satt igang av folket. Det var et resultat av lang feilsått vestlig inblandelse. Har vi ikke lært av dette?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt et ord om Afghanistan. Jeg var fullt og helt for både bombing, innvasjon og okkupasjon og jeg er fullt og og helt for krigføringen der nå! Det var Al Quaida som var annsvarlig for 11/09001 og Taliban hadde latt Al Quaida slå seg til og utvikle seg i Afghanistan. Det man aldri skulle gjort var å rote seg opp i Irak! Skulle heller ha konsentrert seg fullt og helt om Afghanistan. Hadde man fortsatt klappjakt på Osama bin Laden og resten av Al Quaida samt Mullah Omar og resten av Taliban og arbeidet for at opprørsgrupper ikke skulle bli opprettet og med å stabilisere landet og få folket på sin side kunne nok mye vært anderledes fra dagens kaos!

 

Men tilbake til Iran. Som sagt har jeg ingen tro på hverken innvasjon eller okkupasjon, men på bombing av atomannleggene deres enten det blir fra USA eller fra Israel. Den faren det medfører og som sikkert vil skje er at grupper som Al Quaida og Taliban såvel som grupper som Hamas og Hizbollah får mer støtte og det blir lettere for dem å rekrutere og det vil nok dermed bli flere selvmordsangrep i Irak og flere raketter skutt fra Gazastripen mot Israel. Unge palestinere som går amok inni Israel med annleggsmaskiner kan det nok også bli flere av. Samt rasende palestinere som kaster stein og skyter mot israelsk politi slik det stadig skjer. Om Hizbollah i Libanon begynner å røre på seg igjen er jeg usikker på, men det kan nok fort skje. Vil sikkert blir flere selvmordsangrep i Afghanistan og.

 

Når du ser på demonstrasjonene som var samt ambassadører og diplomater som forlater stillingene sine og søker asyl der de befinner seg samt menneskerettighetsaktivister som flykter ut fra Iran så er det tydelig at ikke alle er så fornøyd med regimet. Og om de er redde for angrep burde det være god grunn til å være imot regimet da det er regimet og ikke folket som gjør landet utsatt for angrep.

 

Forøvrig finnes det svært mange dumme spørsmål, men det går vi ikke inn på her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...