Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898

Vet dere hva som er likheten mellom Mahmoud Ahmadinejad, Ali Khamenei og Adolf Hitler?

 

Talene deres er bare skriking og armbevegelser:

 

 

Ser at du har lite å gjøre om dagen. Du prøver å finne likheter mellom vår rahbar og hitler osv. Det viser jo hvor patetisk du er.

 

Hvordan kan man i det hele tatt finne likheter mellom Khamenei\Ahmadienjed og Hitler ?

 

Som sagt annerkjenner ikke Iran Israel, siden "israel" har okkupert et annet land. De som annerkjenner Israel, annerkjenner også sionistene. Noe du burde skjønne..

 

idiotisk.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Å lese rapporter er hobby for de fleste her. Men hvem her har intervjuet en gjennomslittelig kristen som bor i Theran og spurt dem hvordan livet er?

 

I de fleste tilfellene er realiteten helt anderledes enn hva du får ut av en rapport.

 

Jeg skal til Theran om noen måneder. Blir gøy å se om jeg kommer levende tilbake :D :D :D :D :D :D :D

 

Ikke drikk deg full, så går det greit:D

 

Forresten, hvor i Iran har du tenkt å reise ?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal verdenssamfunnet "gripe inn" mot Iran? Hva har de gjort mot oss? Kanskje de har atomvåpen, hva så ? Det har da alle vestlige supermakter også.

 

De har ikke atomvåpen.

 

Hvorfor skal vi (vesten), som motstandere av Iran godta at de får masseødeleggelsesvåpen? Vi kan kun godta at land med stabile, og pro-vestlig politikk, kan få atomvåpen. Dette er selvsagt, ettersom at både du og jeg vet at ahmadinejad har våte drømmer om å slippe en atombombe over israel.

Lenke til kommentar

Akkurat, hvis de ikke har atomvåpen, da har vi ihvertfall ingen grunn til og frykte dem. De som derimot burde frykte Iran, av andre grunner enn atomvåpen, er USA. Iran har verdens tredje største oljeresverer, og de er klare til og selge oljereservene i EURO, og da vil USD miste enorm verdi.

Lenke til kommentar

Akkurat, hvis de ikke har atomvåpen, da har vi ihvertfall ingen grunn til og frykte dem.

 

Hvorfor ikke stoppe dem nå, slik at vi slipper å utslette dem totalt når de får atomvåpen?

 

De som derimot burde frykte Iran, av andre grunner enn atomvåpen, er USA. Iran har verdens tredje største oljeresverer, og de er klare til og selge oljereservene i EURO, og da vil USD miste enorm verdi.

 

Da må også disse vestlige kjøperne gå inn for det, dette er fortsatt bare en debatt vet du. Atomvåpen er uansett den største trusselen, og de bør stoppes før de får det.

Lenke til kommentar

Akkurat, hvis de ikke har atomvåpen, da har vi ihvertfall ingen grunn til og frykte dem.

 

Hvorfor ikke stoppe dem nå, slik at vi slipper å utslette dem totalt når de får atomvåpen?

 

De som derimot burde frykte Iran, av andre grunner enn atomvåpen, er USA. Iran har verdens tredje største oljeresverer, og de er klare til og selge oljereservene i EURO, og da vil USD miste enorm verdi.

 

Da må også disse vestlige kjøperne gå inn for det, dette er fortsatt bare en debatt vet du. Atomvåpen er uansett den største trusselen, og de bør stoppes før de får det.

 

Jaha, så vi skal bare ta sjansen og regne med at Iran kommer til og lage atomvåpen og sprenge Israe, og ta dem før de rekker det? Det hørtes litt vel drøyt ut..

Endret av Dezulo
Lenke til kommentar

Akkurat, hvis de ikke har atomvåpen, da har vi ihvertfall ingen grunn til og frykte dem.

 

Hvorfor ikke stoppe dem nå, slik at vi slipper å utslette dem totalt når de får atomvåpen?

 

De som derimot burde frykte Iran, av andre grunner enn atomvåpen, er USA. Iran har verdens tredje største oljeresverer, og de er klare til og selge oljereservene i EURO, og da vil USD miste enorm verdi.

 

Da må også disse vestlige kjøperne gå inn for det, dette er fortsatt bare en debatt vet du. Atomvåpen er uansett den største trusselen, og de bør stoppes før de får det.

 

Jaha, så vi skal bare ta sjansen på at Iran kommer til og lage atomvåpen og sprenge Israel? Det hørtes litt vel drøyt ut..

Nei, vi skal IKKE ta den sjansen, vi skal være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

 

Ikke drikk deg full, så går det greit:D

 

Forresten, hvor i Iran har du tenkt å reise ?

 

Flybiletten til Theheran er bestilt så skal være der noen dager og treffe venner. Skal også ta turen til noen andre viktige byer, men har ikke helt bestemt meg til hvilke enda. Er så mange jeg vil til. Kanskje Qum.

Ellers jeg alltid imot reisetips, hehe

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal vi (vesten), som motstandere av Iran godta at de får masseødeleggelsesvåpen? Vi kan kun godta at land med stabile, og pro-vestlig politikk, kan få atomvåpen. Dette er selvsagt, ettersom at både du og jeg vet at ahmadinejad har våte drømmer om å slippe en atombombe over israel.

 

Hvis ditt største problem med at Iran får atomvåpen er at de skal sende en "nuke" mot Israel, da har du ingenting å frykte.

 

Kan si det rett ut at det større fare en at USA eller israel sender en Nuke mot Iran.

Ingen storpolitikere i USA tar valget vekk fra bordet å bruke atomvåpen mot Iran og kunne huske for noen somre siden at jeg leste en rapport at millitæret i USA hadde drøftet hvordan det hadde vært å bruke "nuke" mot Theran.

 

Det er mange argumenter hvorfor Iran ikke bare finner på en vakker sommerdag å sende sende en nuke bare for gøy til Israel. Da tror jeg virkelig på at Iranere ville ha kasta ned Ahmedinijad fra tronen før USA gjorde det, hehe. Så dumme er lederne i Iran ikke.

 

Det er nok et annet argument hvorfor Vesten frykter at Iran får atomvåpen. Noen som vet? Tror jeg har en idee.

 

Ellers ser jeg verdensbildet litt anderledes and noen folk her på forumet. Mange ser på konflikter som hvordan vil jeg løse sutuasjonen for å sikre våre interesser?

Jeg mener da sterkt at vi må respektere alle og vært land har like rettigheter og lik stemme. Hvis vi gjør noe, så må vi også respektere at andre land kan gjøre det samme.

Vi har atomvåpen så har Iran full rett å ha våpen de også. Også kan vi prate om ustabile regimer som har atomvåpen eventuelt Pakistan...

Endret av Suder
Lenke til kommentar

Hvorfor skal verdenssamfunnet "gripe inn" mot Iran? Hva har de gjort mot oss? Kanskje de har atomvåpen, hva så ? Det har da alle vestlige supermakter også.

 

Andre ting også som spiller inn. Tyranniet mot egen befolkning og at de vender ryggen til alt Sikkerhetsrådet sier feks. Så har de heller ikke prøvd å fremstå som vennelige med pågripelsen av de britiske soldatene som var i irakisk farvann for en tid tilbake samt alle disse uttalelsene til Ahmadinejad om Vesten. Hvis det er noe den mannen ikke er interessert i så er det å roe situasjonen!

Lenke til kommentar

Andre ting også som spiller inn. Tyranniet mot egen befolkning

 

Dette er sånn typisk vi ser ting i vesten. "Stakkars befolkning", vi må hjeple dem. Men realiteten er veldig anderledes. Iranere vil ikke ha noen vestlig inblandelse angående dette problemet. De har det fra erfaring at jo mer vi stikker nesen i deres salat, jo værre blir situasjonen.

 

Man kan også finne fram tall og statestikker ang hvor mange sovjet statsborgere ble drept under komunismen og hvor få rettigheter de hadde. Men prater man med en tidligere sovjet borger så er de faktisk ganske fornøyd hvordan de levde og sine rettigheter da.

 

Akkurat som når jeg brater med viterussere som har en diktator til leder. Mange er faktisk ganske fornøyd med han og ingen vil ha inblandelse fra andre land som forteller dem hvordan de skal leve.

Endret av Suder
Lenke til kommentar

Demonstrasjonene etter president"valget" fortalte meg noe annet...

 

Forøvrig, med uttalelser som det her så må han bare forvente å være upopulær!

 

– Grunnen er lagt for at sionistregimet snart farer til helvete. Og alle

land som støtter dette regimet, kommer til å følge Israel på veien til

helvete, sa han.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7339323

 

Som du ser på det han sier så er det ikke bare Israel han vil true selvom det er det som er tittlen på artikklen. Israel interesserer meg forøvrig ikke, men som sagt er det andre han er truende mot og! Og da kan ha ikke forvente at andre skal ha armene åpne for Iran!

Lenke til kommentar

Hvor stor sansynlighet tror du jeg kommer til å se noe av dette i videon når jeg reiser ned til Iran?

Er dette en god beskrivelse om hvordan en gjennomsnitelig iraner opplever hverdagen?

 

Kunne lett laget en video om narkomanene på sentralbanestasjonen i Oslo å få det til å se som at hele norge var bare narkomaner...

Lenke til kommentar

Vet du hva? For noen år siden var det bilder av Saddam Hussein over hele Irak. Men det betyr altså ikke at den irakiske befolkningen elsket ham slik det ble framstilt! De ble stort sett presset, betalt eller skremt til å stemme på ham og late som om de elsket han og regimet hans. Tror du det kan være noe av det samme som skjer i Iran nå... Og foresten, det at flere iranske ambassadører har sluttet i jobbene og søkt asyl i utlandet samt at menneskerettighetsforkjempere stadig må forlate Iran sier også sitt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...