Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?

På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

• Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898

Vet jo alle godt siden det er dem han snakker med først. Hva har du å si om at flere frykter han splitter Libanon med besøket?

Ve, Dr. Ahmadienajd fikk jo en varm velkomst fra lederne i Libanon. Så jeg tror neppe at folk er kritisk mot han. De sa jo også at vi støtter iran kjerneprogram og andre ting (PS: Det var ikke Hassan Nasarallah som sa det)

Iranian President Mahmoud Ahmadinejad has strongly criticized Western countries for depriving other nations of access to peaceful nuclear technology.

“They exploit nuclear technology themselves, but they want to deprive us of this technology,” President Ahmadinejad said in his speech at the Lebanese University on Thursday.

Jeg er helt enig med Ahmadinejad.

fathi20101014110304293.jpg

Iranian President Mahmoud Ahmadinejad (2nd R) and Lebanese Parliament Speaker Nabih Berri (2nd L) ahead of a state dinner on Tuesday in honor of Iran's president

Lenke til kommentar

Ahmadinejad nærmer seg grensen mellom Libanon og Israel og dermed den planlagte steinkastingen mot Israel:

http://www.dagbladet.no/2010/10/14/nyheter/mahmoud_ahmadinejad/iran/utenriks/atomprogram/13838620/

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7335771

Ahmadinejad ble hyllet i Sør-Libaonon av en folkemasse. Og bla. av en Hizbollah-gutt:

http://www.dagbladet.no/2010/10/14/nyheter/utenriks/ahmadinejad/libanon/13843999/

Ahmadinejad skrøt av Hizbollah:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7336495

Imidlertid vil EU ha Iran tilbake til forhandlinger om landets atomprogram:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10033857

Lenke til kommentar

Barneprostitusjon er lovlig og utbredt i Iran, sjiaislams høyborg. De samme mullaene og ayatollaene som er tvangsmessig opptatt av «umoral» legitimerer voldtekt av jentebarn med Koranen i hånd – og Muhammed i ryggen. Begrepene moral og umoral har i islam et helt annet innhold enn i den ikke-islamske kultursfære.

I juni 2002 vedtok iranske myndigheter en lov som hevet giftealderen for jenter uten foreldrenes samtykke fra 9 til 13 år. Nasjonalforsamlingen, Irans folkevalgte, lovgivende makt, vedtok loven allerede i år 2000, men Vokterrådet, et organ bestående av 12 mannlige, konservative geistlige, nedla veto med begrunnelsen at den sto i motstrid til islamsk sharialov.

Irans geistlige institusjoner insisterer på at ekteskap med unge jenter er et virkemiddel for å «bekjempe umoral».

Meklerrådet, som mekler mellom den folkevalgte nasjonalforsamlingen og det teokratiske Vokterrådet, vedtok tiltaket fryktsomt. Loven endrer likevel ikke giftealderen for barn (ni år for jenter og 14 år for gutter), men fastsetter at jenter yngre enn 13 år og gutter yngre enn 15 år må ha sine foreldres samtykke samt godkjenning fra en «rettvis domstol». Iranske reformister hevder at den nye loven ikke beskytter barn, siden de fleste som inngår ekteskap i så ung alder gjør det under tvang.

Et religiøst dekret fra Khomeini forordner at kvinnelige arrestanter som ennå er jomfru, må voldtas før henrettelse for å hindre dem adgang til Jannah, det islamske paradis.

En vakt utfører voldtekten natten før henrettelsen.

Neste dag utsteder en mulla en vielsesattest, som sendes til hennes familie sammen med en konfekteske som bryllupsgave.

Det er vanlig i Iran at eldre menn gifter seg med jentebarn, så lenge de betaler en passende brudepris til jentas familie. Dette innebærer i praksis at faren kan selge sin datter til hvem han vil, mens de avsindige mullaene anser dette som et middel for å opprettholde «moralsk renhet».

Irans geistlige anerkjenner tradisjonen med «midlertidig ekteskap» (mut'a), som kan vare i mindre enn 24 timer og kan gjentas så ofte som ønskelig. Dette er barneprostitusjon og voldtekt. Denne formen for utnyttelse er utbredt i Iran og legitimerer seksuelle overgrep mot barn. Mannen kan til og med besøke sin «midlertidige kone» hver helg i farens hus – for en pris tilsvarende ca. 50 kroner besøket.

Av Morten Andersen

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Bullshit. Vestlig propoganda. Gi meg ordentlig kilder.

Et religiøst dekret fra Khomeini forordner at kvinnelige arrestanter som ennå er jomfru, må voldtas før henrettelse for å hindre dem adgang til Jannah, det islamske paradis.

Vestlige meider er veldige kreative om dagen. Hvordan klarer de å finne opp slike ting ? Først var det at Ahmadienajd skulle kaste steiner mot israle, og nå dette ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Vet du hvor mye du driter deg ut ?

Den første linken du postet, er fra en bloggside som er anti islamtisk. Skal man kritiseree Iran på grunn av dette ?

Den andre er fox news. Var ikke dem som var så sikre at Ahmadienajd skulle kaste steiner mot israer ?

Kan du ikke heller hente kilder fra Jersulalem Post også ?...

Det viser jo at du stoler på alt som er postet på nettet..

Lenke til kommentar

Vet du hvor mye du driter deg ut ?

Den første linken du postet, er fra en bloggside som er anti islamtisk. Skal man kritiseree Iran på grunn av dette ?

Den andre er fox news. Var ikke dem som var så sikre at Ahmadienajd skulle kaste steiner mot israer ?

Kan du ikke heller hente kilder fra Jersulalem Post også ?...

Det viser jo at du stoler på alt som er postet på nettet..

Siden du tar opp det med kildebruk, hvorfor har du ikke kritisert andre kilder som blir brukt her? Blant annet bruker Glimti nrk, Aftenposten. Jeg ser også kilder som VG og Dagbladet, hvordan kan du si at disse er mer nøytrale enn Fox News eller Jerusalem post.

Hvorfor har det seg at du ikke tar opp Aljazeera?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg stoler heller ikke fult på Aljazeera...

Men fox news og Jersulam Post er drevet av tilhengere av sionist regime og det er heller ikke rart at de da er imot den iranske regjeringen. De er jo oftes dem som starter ryktet om Iran. Alt fra at Ahmadienajd skal kaste steiner mot israel, til at det er en regel i iran at man skal voldta kvinner som er jomfruer før de blir hengt...

Alt jeg som har med Iran å gjøre, tar jeg det med en klype salt. Dette er ikke fordi jeg lever i fornektelse, men det er fordi jeg har etter hvert sjekket at det er bare BS.

* Vg og dabladet bare henter informasjon fra andre siden....

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Er ikke hele verden kontrollert av sionistene da?

lol...

Jeg sier ikke at alt er kontrolert av sionister. Men spesielt Fox News og Jersulem Post er kontrolt av tilhengere av den sionistiske regime. Man kommer aldri å lese saklige og objektive artiker om Iran. De er de er vel de som nevnte at Ahamdienajd skulle kaste steiner mot Israel. Dagladet og Vg henter "bare" henter stoffet fra slike sider.

Lenke til kommentar

Jeg stoler heller ikke fult på Aljazeera...

Men fox news og Jersulam Post er drevet av tilhengere av sionist regime og det er heller ikke rart at de da er imot den iranske regjeringen. De er jo oftes dem som starter ryktet om Iran. Alt fra at Ahmadienajd skal kaste steiner mot israel, til at det er en regel i iran at man skal voldta kvinner som er jomfruer før de blir hengt...

Alt jeg som har med Iran å gjøre, tar jeg det med en klype salt. Dette er ikke fordi jeg lever i fornektelse, men det er fordi jeg har etter hvert sjekket at det er bare BS.

* Vg og dabladet bare henter informasjon fra andre siden....

Aljazeera er rettet mot muslimer i midtøsten, og er tydelig imot en jødisk stat, og er dermed etter din egen argumentasjon, en ubrukelig kilde. Nå, jeg kan også bevise at CNN, CBS, ABC, MSNBC, NP og NJ er relativt MOT en jødisk stat. Nå hvordan kan noen som ikke støtter en jødisk stat være en nøytral kilde.

HVa mener du meg at VG og Dagbladet henter informasjonen fra den andre siden? Deres artikler er bare for å skape jødehat.

Lenke til kommentar

Er ikke hele verden kontrollert av sionistene da?

lol...

Jeg sier ikke at alt er kontrolert av sionister. Men spesielt Fox News og Jersulem Post er kontrolt av tilhengere av den sionistiske regime. Man kommer aldri å lese saklige og objektive artiker om Iran. De er de er vel de som nevnte at Ahamdienajd skulle kaste steiner mot Israel. Dagladet og Vg henter "bare" henter stoffet fra slike sider.

Helt feil. Steinkasting nyheten kom opprinnelig fra alt annet enn sionistisk kilde. Den kom fra den London baserte arabiske avisen Al-quads al Arabi, den 28.september. Deretter ble nyheten gjengitt i flere medier i verden, men mest arabiske medier.

Så at du skylder sionister for å lage denne nyheten, er totalt skivebom. Så sant du da ikke inkluderer araberne som sionister.

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg har aldri sagt at er en ubrukelig side. Jeg har nevnt at jeg ikke stoler 100% på siden siden, selv om den retter mot muslimer.

Jeg ser ledere fra Egypt, Jordan og Saudi Arabia som hyklere. Vesten, og spesielt USA kritiserer så vidt Saudi Arabia, på grunn av politiske og økonomiske årsaker.

Jeg tror dere har mistforstått her. Jeg tror ingen er imot en jødisk stat. Jeg er ikke imot det, og det er heller ikke IRI. Problemet er at de har okkupert en del av landet. Det er derfor Iran IKKE godkjenner staten Israel. En hver person som godkjenner statern Israel, godkjenner også den sionitiske regimet.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...