Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?

På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

• Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34

Anbefalte innlegg

Du finner den nyheten der over alt, inkludert de fleste arabiske sider. Så spar deg slike lite gjennomtenkte uttalelser.

Jeg listet forøvrig opp mange av de litt tidligere i tråden. Der var det både engelske, israelske, norske og arabiske aviser.

Svært utakknemlig og frekkt av deg å gi ett slikt svar tilbake, etter at Notteliten lette opp tre linker til deg.

Du kan bare få rævva i gir og lete opp linkene selv, visst du bare er ute etter å klage på andre`s. Eller har du ikke google?

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Russland gir Iran tilbake forskuddet de hadde betalt for det planlagte rakettsalget som Russland stanset:

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/russland-gir-tilbake-rakettpenger-til-iran-3309748.html

Og kompensasjon i tillegg:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10025103

Og den såkalte henrettelsesbølgen fortsetter i Iran:

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/aatte-henrettet-ved-hengning-i-iran-3309323.html

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10025099

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Iran har dødsstraff for smugling av mer enn 5 kilo narkotika.

Det er bra. Som oftes er det uskyldige barn som prøver narkotika, og deres liv blir da ødelagt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Det er bra. Som oftes er det uskyldige barn som prøver narkotika, og deres liv blir da ødelagt.

Burde vel hatt dødsstraff for religion også da mens man var igang?

Nå snakker vi om narkotika, ikke om religion.

Men vil du ha min personlig mening ?

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Nå snakker vi vel egentlig generelt rundt hva personer skal straffes for og hvor hardt de skal straffes. Så ja, jeg vil ha din personlige mening. Religion går som oftest utover uskyldige barn og livene deres blir ødelagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Nå snakker vi vel egentlig generelt rundt hva personer skal straffes for og hvor hardt de skal straffes. Så ja, jeg vil ha din personlige mening. Religion går som oftest utover uskyldige barn og livene deres blir ødelagt.

Nei, det gjør ikke. Snakker du om Irak og Afghanistan krigen, starter av det demokratiske og fredelige regimet USA ?

Lenke til kommentar

Nei, det gjør ikke. Snakker du om Irak og Afghanistan krigen, starter av det demokratiske og fredelige regimet USA ?

Selvfølgelig gjør det det, stakkars barn som blir tvunget inn i masse regler og normer der de blir truet med vold og helvete hvis de ikke følger det usynlige spøkelse. Hvis folk ikke skal få ødelegge livene sine med narkotika, hvorfor skal de få lov til å ødelegge livene sine med religion? Eller sjokolade for den saks skyld?

Nei, og er ikke av relevans, så hvorfor trekke det inn?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Selvfølgelig gjør det det, stakkars barn som blir tvunget inn i masse regler og normer der de blir truet med vold og helvete hvis de ikke følger det usynlige spøkelse. Hvis folk ikke skal få ødelegge livene sine med narkotika, hvorfor skal de få lov til å ødelegge livene sine med religion? Eller sjokolade for den saks skyld?

Nå er du en ikke religiøs person. Så det er jo ikke vits å diskuterte med deg.

Lenke til kommentar

Ikke-religiøse er de som har bena best plantet på jorden, og er i så måte den gruppen det er mest vits i å diskutere med. Problemet ditt er at du ikke får medhold i spaghettimonster teoriene dine, og da blir du sur og tyr til irrasjonelle argumenter. La ikke dette skli ut. Tråden er en fantastisk kilde til nyheter om Iran, takket være Glimtis innsats. Keep it that way!

Lenke til kommentar

Rampage, mye av det du sier er jo relevant i Norge også, jeg leste posten din, og som blant annet jeg føler ganske sterkt som politisk aktivist. Nå, vi er jo tvunget inn i regler og normer selv, og vi får ikke lov til å ødelegge livene våre med narkotika, mens religionen er tvunget over halsen vår. Det er ikke like ekstremt som teokratiene i midtøsten men med litt kritisk tankegang fyller jo Norge de samme kriteriene.

Ikke-religiøse er de som har bena best plantet på jorden, og er i så måte den gruppen det er mest vits i å diskutere med. Problemet ditt er at du ikke får medhold i spaghettimonster teoriene dine, og da blir du sur og tyr til irrasjonelle argumenter. La ikke dette skli ut. Tråden er en fantastisk kilde til nyheter om Iran, takket være Glimtis innsats. Keep it that way!

Nå er du jo selv like gale som ey baba når du kommer med et direkte offensivt motargument, når du sier at religiøse ikke har beina plantet på bakken like mye som ateister. Både mot og for er dumt, så hvorfor bringe det opp? Du blir ikke smartere fordi du er kristen eller ateist, og ingen av dem gjør deg dummere.

Lenke til kommentar

Rampage, mye av det du sier er jo relevant i Norge også, jeg leste posten din, og som blant annet jeg føler ganske sterkt som politisk aktivist. Nå, vi er jo tvunget inn i regler og normer selv, og vi får ikke lov til å ødelegge livene våre med narkotika, mens religionen er tvunget over halsen vår. Det er ikke like ekstremt som teokratiene i midtøsten men med litt kritisk tankegang fyller jo Norge de samme kriteriene.

Det er absolutt relevant i Norge også, vi er ikke akkurat noe fremgangsland i forhold til individer og minoriteters rettigheter eller likestilling, men sett i forhold til både omfang og konsekvenser i ruspolitikk og religion her hjemme i forhold til Iran så er det jo klart at Iran er i en helt annen divisjon enn Norge.

Lenke til kommentar

Det er absolutt relevant i Norge også, vi er ikke akkurat noe fremgangsland i forhold til individer og minoriteters rettigheter eller likestilling, men sett i forhold til både omfang og konsekvenser i ruspolitikk og religion her hjemme i forhold til Iran så er det jo klart at Iran er i en helt annen divisjon enn Norge.

Jeg beklager å ødelegge tema litt men; som en Cannabis aktivist må jeg bringe opp straffen for cannabis, i Iran er straffen for å bli tatt med cannabis så lite som $1.25 eller 7 kroner og 50 øre per gram mens her i Norge er straffen for opp til og med 15 gram en ganske solid bot, og over 15 gram kan straffes med fengsel.

Selv støtter jeg ikke hva Iran gjør ellers, men cannbispolitikken deres er langt bedre enn Norges.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Troverdige kilder, neppe !

Som jeg sa, jeg annser ikke artikler som er hentet fra "Jerusalem Post" og foxy noxy news troverdige.

Nok en gang prøver sionister og vestlige medier å finne opp ting, for skade regimet til Iran.

Iran's foreign ministry spokesman denies that President Mahmoud Ahmadinejad plans to "throw stones" at Israel's border during his visit to Lebanon.

"The circulated story that the Iranian President [plans to] throw stones at the Israeli border is not true. [This rumor] is the latest in a series of attempts to undermine President Ahmadinejad's visit to Lebanon," ILNA quoted Ramin Mehmanparast as saying on Thursday.

"The president's trip will go forward as planned," the spokesman said, adding that the details and time of the visit will be to be announced in the near future.

The London-based al-Quds al-Arabi late last month reported that during the Iranian president's visit to Lebanon he would "make a symbolic gesture and throw stones towards the Zionist entity (Israel)."

Ahmadinejad is scheduled to pay an official visit to Lebanon in October -- the first such trip since he first took office in 2005.

He is expected to meet with Lebanese President Michel Sleiman, Prime Minister Saad Hariri, Parliament Speaker Nabih Berri as well as leaders of the Hezbollah resistance movement.

http://www.presstv.com/detail/145787.html

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Og regimet i Iran ødelegger ikke uskykdige folks liv? For å drikke øl offentlig får han hundre piskeslag, for å demonstrere mot et valg blir man angrepet av politi og enten satt i fengsel eller henrettet, for å være kritisk til regimet blir du fengslet om du ikke klarer å komme deg ut av landet osv... Og takket være regime for landet nå flere og flere sanksjoner mot seg. Akkurat som med Iraks befolkning under Saddam Hussein regime i Irak lider befolkningen i Iran under det iranske regimet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Ser at du ikke har svart på det postet...

Regler er regler. Det er ikke lov å drikke øl offentlig. Man kan gjøre det i det private, men ikke offentlig. Dette er fordi iran er baser på islam. Så slutt å kritiser iran bare pga det.

Da det var demonstrasjon, så var jeg i Iran. Jeg så alt. Da folk demonstrerte fredelig, så gjorde ikke politiet noe. Men da de brant biler og slo ned politimenn, så angrep de tilbake. Skal de bare se på ?!

Man kan med engang se at du du har fått fiel informasjon angående Iran. Det er både konservative og moderate aviser Iran. Alle kan se sin mening. De som blir fengslet eller blir hengt, har som oftest drept uskyldige mennnesker (selvmordsbomber) på det I.R.I står for. Unnskyldinger bare.

Jeg har heller aldri sagt at de nåværende regime er perfekt. Jeg er også kritisk, men på en annen måte.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

LITE IRAN-VENNELIG: Verdensbanken, her ved den amerikanske presidenten i banken Robert B. Zoellick, har ikke lånt penger til Iran på fem år. Foto: KIMIHIRO HOSHINO

Iran anklaget Verdensbanken for diskriminerende adferd etter at banken nektet å godkjenne ny utviklingshjelp til landet.

Irans finansminister Shamseddin Hosseini sa i en tale til Verdensbanken og Det internasjonale pengefondet (IMF), som er samlet i Washington denne helgen, at Verdensbanken hadde misforstått FNs sanksjoner.

- Utvikling og humanitær bistand er ikke en del av FNs sanksjoner for å få Iran til å dempe sin kjernefysiske aktivitet, sa Hosseini.

Hosseini mente Verdensbanken slik bidrar til å frata et medlemsland ressurser til utvikling, melder Reuters.

- Det finnes ingen juridiske forklaringer på hvorfor Verdensbanken nekter å finansiere utviklings- og humanitære prosjekter, sier Hosseini.

USA har lagt hardt press på Verdensbanken og bankens amerikanske leder Robert Zoellick. De ønsker ikke at banken låner penger til Iran.

http://e24.no/utenriks/article3848882.ece

Iran's Foreign Minister Manouchehr Mottaki says Tehran is planning to begin talks on its nuclear program with major world powers by late October or early November.

"We think that the end of October or early November is a good time for talks between Iran and the P5+1 -- China, France, Russia, the UK and the US plus Germany]," Mottaki said on the sidelines of his joint press conference with his Cuban counterpart Bruno Rodriguez Saturday.

http://www.presstv.com/detail/145925.html

Lenke til kommentar

Virker da ikke som et endelig nei:

- Vi har informert iranske myndigheter om at vi på grunn av nye sanksjoner vurderer våre utbetalinger, sier en talsmann for Verdensbanken til Reuters.

Dette er det samme som vi ser med Nord-Korea, lite skille på humanitærhjelp og politikk. Kan man foresten vise til humanitære problemer i Iran som gjør at de trenger penger fra Verdensbanken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...