Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?

På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

• Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er om verden har "baller" nok til å gripe inn ovenfor Iran.

Alle har lyst til å grip inn, men alle er feige.

Det størrste del av verden håper på, er at Israel griper inn, slik at dem kan forbanna Israel til helvete etterpå.

Og på den måten så håper sansynlegvis verden på å ikke bli totalt fordømt av Russland, Kina, Bin Laden og gjengen. Selv om den siviliserte vesten hadde blitt kjempe glade visst Israel bombet atombombene til Iran til helvette vekk.

En skal jo være passe naiv visst en tror verden har godt av ett Iran med atombomber som er innstill mot alt fra Italia til Saudi Arabia. Og att på til har ekstrem nok regjering og styresmakter til å fyre løs akkuratt når dem føler for det...

...styret i Iran vil at det skal bli en hei dundrene grusom kaotisk krig i verden, det fordi da kommer muslimenes messias tilbake. Presidenten i Iran skjuler ikke engang sine planer. Han er ganske åpen om at det er ham som skal starte det hele i Allahs navn.

Ja, ærlig talt altså, jeg tror faktisk verden bør gripe inn snart. Problemet er bare at det kan virke som om dem egentlig ikke forstår det fulle alvoret i situasjonen.

Når du kommer med så kraftige påstander som det der er det greit å komme med litt underbyggende argumenter samt kilder samtidig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om verden har "baller" nok til å gripe inn ovenfor Iran.

Alle har lyst til å grip inn, men alle er feige.

Det størrste del av verden håper på, er at Israel griper inn, slik at dem kan forbanna Israel til helvete etterpå.

Og på den måten så håper sansynlegvis verden på å ikke bli totalt fordømt av Russland, Kina, Bin Laden og gjengen. Selv om den siviliserte vesten hadde blitt kjempe glade visst Israel bombet atombombene til Iran til helvette vekk.

En skal jo være passe naiv visst en tror verden har godt av ett Iran med atombomber som er innstill mot alt fra Italia til Saudi Arabia. Og att på til har ekstrem nok regjering og styresmakter til å fyre løs akkuratt når dem føler for det...

...styret i Iran vil at det skal bli en hei dundrene grusom kaotisk krig i verden, det fordi da kommer muslimenes messias tilbake. Presidenten i Iran skjuler ikke engang sine planer. Han er ganske åpen om at det er ham som skal starte det hele i Allahs navn.

Ja, ærlig talt altså, jeg tror faktisk verden bør gripe inn snart. Problemet er bare at det kan virke som om dem egentlig ikke forstår det fulle alvoret i situasjonen.

Når du kommer med så kraftige påstander som det der er det greit å komme med litt underbyggende argumenter samt kilder samtidig.

Ahmadinejad presidenten fra Iran har til og med hatt flere "åpenbaringer".

Ahmadinejad hadde en merkelig, paranormal opplevelse under ett møte i FN i New York i september i fjor. Han forteller hvordan han fant seg badet i lys hele talen. Men dette var ikke lys rettet mot podiet av FN og TV kamera. Det var et lys fra himmelen sa han.

Den iranske presidentens kollegaer fikk også syner da presidenten talte i FN og når han begynte med ordene" i Allahs navn ", da ble det sett et lys som kom, som omgir presidenten og beskyttet han. Ahmadinejad var enige om at han følte det samme.

Dette er noe av presidentens egne ord til radio iran:

"På en av de siste dagen da jeg talte, da fortalte en i min delegasjon at da jeg sa" Bismillah Muhammed", så såg han et grønt lys komme rundt presidenten, og han ble plassert i denne auraen. Jeg følte det selv sa presidenten. Jeg følte at atmosfæren plutselig ble forandret, og for de 27 eller 28 minutter det varte, kunne alle lederne i verden ikke blinke. Det kunne ikke flytte ett øyelokk engang, og jeg overdriver ikke. Ahmadinejad's "visjon" på FN er underlige minner og alarmerende uttalelser han har gjort om sin personlige rolle i en innledene avkasting av shia-muslimske Messias...

...nemlig at presidenten av Iran kan dure på uten at verden kan gjøre noe for å stoppe han. Verden er blitt "bundet" av Allah, slik at han kan gjøre seg klar til å bygge opp en shia muslimsk stormakt. Og dermed også ligge til rette for muslimenes messias.

Presidenten av Iran sier at hans hovedoppgave, som han fortalte i et 16 november tale i Teheran, om å "bane vei for den strålende shia-muslimske messias MAHDI, må Allah fremskynde hans komme sier han.

Ifølge sjiamuslimene, forsvant den 12. imam som et barn i år 941. Når han kommer tilbake, mener de, han vil regjere på jorden i sju år, før å få til en endelig dom, og slutten på verden.

Ahmadinejad har oppfordret iranerne til å forberede den kommende av Mahdi Messias ved å slå landet inn i en mektig og avansert islamsk stor samfunn.

Jesus kommer samtidig med MAHDI sier Ahmadinejad, begge to kommer sier han. Men det er Mahdi som er messias, fordi Jesus sa til Mahadi at han er mer verdig til oppgaven. Dette er også Ahmadinejad overbevist om.

Presidenten av Iran er også overbevist om at han skal spille den viktigeste rollen på jorden før messias mahdi kommer, og at han må fremskynde og forberede hans komme ved hjelp av allah...

... blant annet ved å lage ett stormakt imperium, noe kun en stor krig kan få til, det er derfor han er sugen på så mange atombomber.

Etter en voldsom krig som verden aldri har set maken til før, som selvsagt Iran vinner (ifølge prestestyret i Iran og Allah) og dermed oppstår det ett stort makt imperium og så kommer messias Mahdi, Jesus skal visst også være med selv om han ikke er messias sier Ahmadinejad.

Nå kan en finne mye både her og der rundt Iran og dette greiene her, men nedenfor er iallefal en link. Som har hentet sin informasjon fra den offisielle iranske radioen (ala NRK)

Kilde (Iran Offisielle Radio)

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Hvorfor kritiserer du Iran, når de ikke har atombombe engang. Hvorfor ikke kritisere land som USA, som har brukt det.

Vi har da allerede vært inne på dette, hva har du tenkt å kritisere med en 65 år gammel hendelse der ingen som satt ved makten da lenger er ved makt? Og sett i hele tatt i forhold til konteksten. Hva er det du egentlig vil kritisere?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg kan til og med kritisere USA idag også. De har startet to kriger, og lar Israel få fritt spillerom. Hva med den islamske republikken Iran ? De kan kanskje lage en atombombe, ifølge USA.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Du trakk frem atombomben, hva er det å kritisere der? Sett i forhold til idag?

Hvorfor skal USA ha atombombe ? Hvem er de ? Og vis Iran i det hele tatt skal lage atombombe, så hvorfor skal USA bry seg ? Ikke kom dette tøve, at Ahmadinejad skal bombe ISRAEL,altså utslette hele israel. Det er noe som vesten har funnet opp. Jeg kan forstå persisk\farsi, og det er det ikke han sa. Er det jeg som misforsto som kan forstå persisk, eller folk fra amerika? Som "liksom" ikke skjønte hva han mente med det. Ahamadinejad ga til og med eksempel angående det han sa. Russland - Sovjetunionen. Tullet med at Obama vil at vi skal ha en atomfri verden, vel da må han starte med det først. USA er maktsyke, og det vel alle. Det vet den islamske republikken Iran. Det vet du. Det vet jeg.

Lenke til kommentar

Hvorfor de skal ha atombomben er jo ganske opplagt, det er det ultimate sikkerhetsmaksimerende virkemiddelet som finnes. Hva mener du med hvem de er? Spørmålet var hva du kunne kritisere med USA, siden de tross alt hadde brukt atombomben, hvordan var det relevant?

Jeg vet nok hva han sa, men du kan jo gjerne forklare for oss hva det var han sa?

USA er maktsyke? Hva ligger i å være maktsyk? Og hvorfor tror du Iran er noe mindre maktsyke?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

At de vil kontroll overalt, og tenker regel bare på seg selv. Så du synes det er ganske opplagt? Så hvorfor kan ikke Iran ha det da. Selv om jeg personlig ikke tror at de lager, men hvorfor i det huleste skal Amerika bryr seg, når de har. Ikke ta med Israel tøvet, jeg har sagt hva Ahamadinejad egentlig sa. Dette er noe Amerika og zionistene har funnet på, for å få vekk oppmerksomheten.

Lenke til kommentar

Og det tror du ikke Iran egentlig ønsker? Hvordan de blander seg inn i nabolandene sine og støtter grupper i Palestina og Libanon? De har ikke kapasiteter til å strekke seg noe lengre enn det, men hadde de hatt det, ville de gjort det.

De fleste tenker at spredning av atomvåpen vil medføre mer usikkerhet og for USA og Israel sin del så er det særlig det at maktbalansen blir forskjøvet.

Jeg spør igjen, hva er relevant med atombombene som ble sluppet over Hiroshima og Nagasaki i forhold til dagens USA og hvis du har allerede forklart hva han sa kan du vel gjerne finne det eller gjenta det igjen? Du har vel ikke nevnt det i denne tråden såvidt jeg har fått med meg?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Det er alltid de samme folket som styrer USA. Tror du virkelig at det er Obama som bestemmer alt ? Dette er bare tull og tøys. Det er så mange andre faktorer. De har det samme mentalitet som for 50 år siden.

Hvorfor de støtter Palestina ? Fordi de støtter rettferdighet. Merkelig at USA beskylder Iran å støtte terrorister, altså hamas som er i Palestina. Men USA er selvfølgelig ikke noe terrorister, fordi de støtter Israel. Iran er det eneste landet som virkelig viser USA og står imot deres syke ideologi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mahmoud_Ahmadinejad_and_Israel#2005_.22World_Without_Zionism.22_speech

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Ikke ta med Israel tøvet, jeg har sagt hva Ahamadinejad egentlig sa. Dette er noe Amerika og zionistene har funnet på, for å få vekk oppmerksomheten.

Hahaha, er det amerika og zionistene som skriver talene og utsagnene til president iran? Er det virkelig dem som finner på hva han gang på gang har uttalt mot sioniststaten israel?

Han regelrett hater zionister og zionist makten Israel i Allahs navn. Fordi Israel kan ikke eksistere midt i allahs hus, fordi da kommer ikke shia muslimenes messias tilbake. Og dessverre for presidenten av iran, så eksisterer faktisk israel i beste velgående midt i det som blir betegner som islams hus. Israel er en vantroende styggedom for Allah, Muhammed og ikke minst det ekstremt religiøse prestestyret i Iran.

...ja riktig nok har han ikke noe imot jødene sier han, så sant de ikke støtter jødelandet israel eller støtter sionister, altså folk som mener jødene har rett til å bo og ha sin egen jødisk stat i midtøsten/israel.

Så du tror faktisk at Ahamadinejad bare tøver og tøyser med sionststaten Israel? Og at det er amerika og sionistene som har funnet på at Ahamad liksom misliker sionststaten israel?

HM! Ja han er en god klovn han der Ahamadinejad. Bare tøv og tøys med han. Men dessverre du, jeg er redd for at han ikke ser på seg selv som en tøyse klovn. Prestestyret i Iran er svært farlig for hele midtøsten, en kan ikke bare stikke under en stol at de har stormakts ambisjoner og at mange atombomber må til.

Tror du ikke at Iran ønsker seg atombomber? Tror du virkelig ikke det? Er du seriøs og oppriktig nå og lyver ikke?... ...med handen på hjertet i Allahs Og Muhammeds navn!

Salaaam!

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Det er alltid de samme folket som styrer USA. Tror du virkelig at det er Obama som bestemmer alt ? Dette er bare tull og tøys. Det er så mange andre faktorer. De har det samme mentalitet som for 50 år siden.

Som sagt, mener du virkelig at det er de samme som styrer? Obama styrer selvfølgelig ikke alt, men hele apparatetet rundt styresmaktene er hovedsakelig byttet ut for lenge siden. Ihvertfall i forhold til 2. verdenskrig. Derfor lurer jeg sterkt på hvorfor Nagasaki og Hiroshima er relevant kritikk til dagens USA. Jeg har jo allerede forklart her hvorfor deres mentalitet var helt annerledes i perioden rundt 2. verdenskrig og i etterkant her.

Hvorfor de støtter Palestina ? Fordi de støtter rettferdighet. Merkelig at USA beskylder Iran å støtte terrorister, altså hamas som er i Palestina. Men USA er selvfølgelig ikke noe terrorister, fordi de støtter Israel. Iran er det eneste landet som virkelig viser USA og står imot deres syke ideologi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mahmoud_Ahmadinejad_and_Israel#2005_.22World_Without_Zionism.22_speech

De støtter ikke rettferdig, de støtter en militærkamp mot Israel og sivilie israelere, samme om det er noe rettferdighet inne i bilde eller ikke.

Jeg har vel også tidligere sagt at sålenge definisjonen av terrorisme er som den er, så har både USA og Israel bedrevet terror mot sivile i ulike stater.

Det er merkelig at USA blir vist hva slags syk ideologi de står for (neokonservatismen) fra et land som henretter folk for å lese magasiner som blir dømt "upassende" av landets regime.

Ja, der står det veldig mye forskjellig. Det man kan konkludere med til slutt er at Ahmadinejad ønsker Israel vekk, men mener at det vil løse seg selv.

Lenke til kommentar

USA er maktsyke? Hva ligger i å være maktsyk?

Eks; de har intervenert øya Haiti drøyt 20 ganger. Faktisk så ofte at noen amerikanere føler seg så "stue-varme" at det liksom bare er å reise dit å raske med seg noen småunger under armen.

Og hvorfor tror du Iran er noe mindre maktsyke?

Eneste krigen de har vært innblandet i nyere tid var vel når Saddam Hussein med hjelp av våpenleveranser fra USA angrep/innvaderte Iran 1980

Lenke til kommentar

USA er maktsyke? Hva ligger i å være maktsyk?

Eks; de har intervenert øya Haiti drøyt 20 ganger. Faktisk så ofte at noen amerikanere føler seg så "stue-varme" at det liksom bare er å reise dit å raske med seg noen småunger under armen.

Det er ganske normalt å prøve å ivareta egne interesser internasjonalt, særlig når det ligger så nærme seg selv. Du kan jo gjerne utdype litt på den siste kommentaren, for det hørtes jo interessant ut. Hvem er noen amerikanere og hvorfor rasker de med seg småunger?

Og hvorfor tror du Iran er noe mindre maktsyke?

Eneste krigen de har vært innblandet i nyere tid var vel når Saddam Hussein med hjelp av våpenleveranser fra USA angrep/innvaderte Iran 1980

USA var nok ikke de eneste de fikk hjelp av, men det er sant. Dog skal det nevnes at de ikke har hatt kapasiteter til å handle noe særlig utover. Så da er det ganske logiske begrensninger i det. Nå søker Iran atomvåpen, de støtter seperatister i nabonasjoner. Det er klart at de ønsker langt mer innflytelse i regionen. Hvis definisjonen av å være maktsyk er å ønske mer innflytelse og kontroll, så vil Iran havne under akkurat den samme definisjonen.

Lenke til kommentar

Man kan uansett ikke sammenligne Iran med måten f.eks. USA og Storbritania har bedrevet "imperialistisk politikk" i hundre år.

Det er i grunn betenkelig når man ser hvor mange som uten videre refleksjon (tenker ikke på deg i den sammenhengen) bruker begrep som "når skal vi gripe inn" overfor ikke bare Iran, men også Jemen, Somalia, osv. you name it. Liksom like uproblematisk som å bestemme hvornår man skal dra til butikken for å handle melk & brød.

Skremsel-propaganda/hjernevasken har kommet langt når denslags åpenbart har blitt en naturlig del av tankemønsteret hos veldig mange mennesker.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke sammenligne de? De er i all hovedsak stater som ønsker større innflytelse, noen har handlet på det, andre har hatt mer turbolente forhold de siste hundre årene.

Vel, er enig der, men de som faktisk gjør den intervensjonen og de som gir råd før disse handlingene tar plass, vurderer faktisk alt dette i langt større grad enn det enkelte menigmenn med "hvorfor kan vi ikke bare bombe hele midtøsten og bli kvitt"-mentalitet gjør.

Ikke nødvendigvis bare skremselspropaganda, folk er lite opplyste og de ser enkle løsninger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Ikke ta med Israel tøvet, jeg har sagt hva Ahamadinejad egentlig sa. Dette er noe Amerika og zionistene har funnet på, for å få vekk oppmerksomheten.

Hahaha, er det amerika og zionistene som skriver talene og utsagnene til president iran? Er det virkelig dem som finner på hva han gang på gang har uttalt mot sioniststaten israel?

Han regelrett hater zionister og zionist makten Israel i Allahs navn. Fordi Israel kan ikke eksistere midt i allahs hus, fordi da kommer ikke shia muslimenes messias tilbake. Og dessverre for presidenten av iran, så eksisterer faktisk israel i beste velgående midt i det som blir betegner som islams hus. Israel er en vantroende styggedom for Allah, Muhammed og ikke minst det ekstremt religiøse prestestyret i Iran.

...ja riktig nok har han ikke noe imot jødene sier han, så sant de ikke støtter jødelandet israel eller støtter sionister, altså folk som mener jødene har rett til å bo og ha sin egen jødisk stat i midtøsten/israel.

Så du tror faktisk at Ahamadinejad bare tøver og tøyser med sionststaten Israel? Og at det er amerika og sionistene som har funnet på at Ahamad liksom misliker sionststaten israel?

HM! Ja han er en god klovn han der Ahamadinejad. Bare tøv og tøys med han. Men dessverre du, jeg er redd for at han ikke ser på seg selv som en tøyse klovn. Prestestyret i Iran er svært farlig for hele midtøsten, en kan ikke bare stikke under en stol at de har stormakts ambisjoner og at mange atombomber må til.

Tror du ikke at Iran ønsker seg atombomber? Tror du virkelig ikke det? Er du seriøs og oppriktig nå og lyver ikke?... ...med handen på hjertet i Allahs Og Muhammeds navn!

Salaaam!

Ja, han hater zionister. Alle gjør det. Se hva de gjør.

Disse er ikke ikke zionister, men praktiserende jøder:

http://sanaei.com/photos/ahmadinejad_shaking_hands_with_a_jew.jpg

http://theconservativeblog.co.uk/wp-content/articlepics/075fc7e7c089.jpg

Du må lese litt mer, fordi du bare babler i vei. Liker du det Israel driver gjør med Palestinerne ? Jeg annerkjenner ikke staten Israel, før de deler landet med Palstina. Er det så galt ? Er han en klovn ? De som virkeligere er store klovner er Obama og resten av USA. De som støtter Israel. De som støtter terror og krig.

Lenke til kommentar

Ahmadinejad presidenten fra Iran har til og med hatt flere "åpenbaringer".

Ahmadinejad hadde en merkelig, paranormal opplevelse under ett møte i FN i New York i september i fjor. Han forteller hvordan han fant seg badet i lys hele talen. Men dette var ikke lys rettet mot podiet av FN og TV kamera. Det var et lys fra himmelen sa han.

Den iranske presidentens kollegaer fikk også syner da presidenten talte i FN og når han begynte med ordene" i Allahs navn ", da ble det sett et lys som kom, som omgir presidenten og beskyttet han. Ahmadinejad var enige om at han følte det samme.

Dette er noe av presidentens egne ord til radio iran:

"På en av de siste dagen da jeg talte, da fortalte en i min delegasjon at da jeg sa" Bismillah Muhammed", så såg han et grønt lys komme rundt presidenten, og han ble plassert i denne auraen. Jeg følte det selv sa presidenten. Jeg følte at atmosfæren plutselig ble forandret, og for de 27 eller 28 minutter det varte, kunne alle lederne i verden ikke blinke. Det kunne ikke flytte ett øyelokk engang, og jeg overdriver ikke. Ahmadinejad's "visjon" på FN er underlige minner og alarmerende uttalelser han har gjort om sin personlige rolle i en innledene avkasting av shia-muslimske Messias...

...nemlig at presidenten av Iran kan dure på uten at verden kan gjøre noe for å stoppe han. Verden er blitt "bundet" av Allah, slik at han kan gjøre seg klar til å bygge opp en shia muslimsk stormakt. Og dermed også ligge til rette for muslimenes messias.

Presidenten av Iran sier at hans hovedoppgave, som han fortalte i et 16 november tale i Teheran, om å "bane vei for den strålende shia-muslimske messias MAHDI, må Allah fremskynde hans komme sier han.

Ifølge sjiamuslimene, forsvant den 12. imam som et barn i år 941. Når han kommer tilbake, mener de, han vil regjere på jorden i sju år, før å få til en endelig dom, og slutten på verden.

Ahmadinejad har oppfordret iranerne til å forberede den kommende av Mahdi Messias ved å slå landet inn i en mektig og avansert islamsk stor samfunn.

Jesus kommer samtidig med MAHDI sier Ahmadinejad, begge to kommer sier han. Men det er Mahdi som er messias, fordi Jesus sa til Mahadi at han er mer verdig til oppgaven. Dette er også Ahmadinejad overbevist om.

Presidenten av Iran er også overbevist om at han skal spille den viktigeste rollen på jorden før messias mahdi kommer, og at han må fremskynde og forberede hans komme ved hjelp av allah...

... blant annet ved å lage ett stormakt imperium, noe kun en stor krig kan få til, det er derfor han er sugen på så mange atombomber.

Etter en voldsom krig som verden aldri har set maken til før, som selvsagt Iran vinner (ifølge prestestyret i Iran og Allah) og dermed oppstår det ett stort makt imperium og så kommer messias Mahdi, Jesus skal visst også være med selv om han ikke er messias sier Ahmadinejad.

Nå kan en finne mye både her og der rundt Iran og dette greiene her, men nedenfor er iallefal en link. Som har hentet sin informasjon fra den offisielle iranske radioen (ala NRK)

Kilde (Iran Offisielle Radio)

Linken din fungerer ikke. Videre er jeg skeptisk til å tro på en oversettelse av hva en journalist tror han hørte på Iransk radio. Det er såpass mange bindeledd her, at en fjær fort kan blir til fem høns.

Ahmedinejad->Iransk radios kommentar->er det noe imellom her?->wnd.com sin subjektive oversettelse->deg->oss

Endret av de la Mancha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...