Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Og hva synes du om reaksjoner som økt hat mot USA og Israel samt økt støtte til organisasjoner som Al-Qaida, Taliban, Hamas og Hizbollah?

 

Kan du gi meg ordentlig kilder der Iran støtter al qaid og Taliban. Glimt, jeg hadde forventet noe mer av deg. Taliban og Al qaida dreper uskyldige muslimer og ikke muslimer. Spesielt er de ute etter shi muslimer. Tror du virkelig at Iran støtter disse to ?`

 

USA støtter israel og har flere 1000 atombomber. Nok sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA har sjeldent støttet Israel når det står om liv eller død. USA nektet å hjelpe eller sende millitært utstyr og våpen til Israel i den svært kritiske 1948 krigen. Takket være mange rike jødiske privat personer i USA, som sendte over enorme summer med økonomisk nødhjelp som Israel handlet våpen for så vippet Israel krigen i sitt favør. Staten USA dreit i Israel, og nektet å hjelpe dem.

 

...Israel kan ikke regne med å i all fremtid få hjelp av USA. Viktig for Israel å være mest mulig selvstendige, veldig viktig for ett slikt land. Plutselig kan USA få en idiot av en president.

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar

Og hva synes du om reaksjoner som økt hat mot USA og Israel samt økt støtte til organisasjoner som Al-Qaida, Taliban, Hamas og Hizbollah?

 

Kan du gi meg ordentlig kilder der Iran støtter al qaid og Taliban. Glimt, jeg hadde forventet noe mer av deg. Taliban og Al qaida dreper uskyldige muslimer og ikke muslimer. Spesielt er de ute etter shi muslimer. Tror du virkelig at Iran støtter disse to ?`

 

USA støtter israel og har flere 1000 atombomber. Nok sagt.

 

Sa jeg at Iran støttet dem? Nei, det sa jeg ikke selvom jeg misstenker det.

 

Men for å spørre på en litt annen måte, hva tror du vil bli konsekvensene av et amerikansk eller israels angrep mot Iran og hva mener du om det?

 

USA har sjeldent støttet Israel når det står om liv eller død. USA nektet å hjelpe eller sende millitært utstyr og våpen til Israel i den svært kritiske 1948 krigen. Takket være mange rike jødiske privat personer i USA, som sendte over enorme summer med økonomisk nødhjelp som Israel handlet våpen for så vippet Israel krigen i sitt favør. Staten USA dreit i Israel, og nektet å hjelpe dem.

 

...Israel kan ikke regne med å i all fremtid få hjelp av USA. Viktig for Israel å være mest mulig selvstendige, veldig viktig for ett slikt land. Plutselig kan USA få en idiot av en president.

 

USA støtter ikke Israel sier du? Hva har USA gjort i nyere tid, la oss si siden Andre intifada brøt ut sent i år 2000?

Lenke til kommentar

Igjen, la oss ta utgangspunktet i Andre intifada som begynte sent i år 2000. Hva er det USA har gjort som ikke har vært i Israels fravør? Under George W. Bush fikk Israel mer eller mindre gjøre som de ville og det samme under Obama siden han ikke har mot eller styrke til å sette foten ned. De gangene USA har reagert mot bosettninger eller angrep som har drept sivile i store tall har det kun vært med ord mot Israel. Reaksjoner har det ikke vært snakk om og det er utelukket pga. USA at Israel ikke har måttet svare for seg og at ingen av lederne deres har blitt stilt ovenfor den internasjonale krigsforbryterdomstolen!

 

Men det er uansett en avsporing ettersom denne tråden dreier seg om Iran. Hvorfor begynte du egentlig å gå inn på amerikansk støtte til Israel?

Lenke til kommentar

Jeg begynte med USA pga. ett svar til Ey Baby ang. USA hadde 1000 a.bomber og støttet Israel...

 

....hehehe. OK så vi går tilbake til Iran.

 

Castro kritiserte Ahmadinejads jødehat

 

Cubas tidligere president Fidel Castro har nettopp bedt Irans president Mahmoud Ahmadinjad om å slutte med hatske utfall mot jødene.

 

Castro sier i et intervju med den amerikanske nettsiden The Atlantic, at Ahmadinejad burde forstå konsekvensen av antisemittismen.

 

Jødene har levd i en virkelighet som er mye hardere enn vår. Det finnes ikke noe som kan sammenliknes med Holocaust, legger Castro til

 

Dette har pågått i to tusen år. Jeg tror ikke noen har blitt baktalt mer enn jødene

post-160065-1283936084,291_thumb.jpg

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar

Nei det er selvsagt ikke bra, men heller det enn ett aggresivt snakkende Iran med atomvåpen. 95 prosent av verden er uansett imot Israel allerede, og når det virkelig gjelder kan Israel kun stole på seg selv uansett.

 

Iran er ikke mer agresivt enn Israel og får de atomvåpen vil det bli en stabiliserende effekt i Midtøsten ettersom Israel endelig vil få en motvekt.

 

Kan du oppgi kilde til at 95% av verden er imot Israel? Motstanden mot dem kan de takke seg selv for og hvis de vil ha anerkjennelse og normalisering kan de bare si ja til tilbudet fra Den arabiske liga. Nå er riktignok ikke Iran medlem av ligaen, men de har uttalt at de ikke har problemer med jøder, men med dem som har stjålet palestinernes land så det kan godt være at Iran også vil anerkjenne Israel om de tar imot dette tilbudet som går ut på full anekrjennelse fra hele ligaen i bytte mot tilbaketrekkning til grensene fra før Seksdagerskrigen.

 

Israel har i aller høyeste grad USA å stole på og om det skulle komme til angrep på Iran kan det vel så mye komme fra USA som fra Israel.

 

 

Det kan egentlig virke som at flesteparten misliker Israel uansett hvordan dem forsvarer seg, det er bare når dem forsvarer seg dårlig og mange israelere blir drept dem ikke blir krittisert. Forsvarer dem seg bra og få israelere blir drept, så får dem flengende kritikk.

 

Det Israel bedriver er IKKE selvforsvar, men jeg foreslår at vi tar det i Israel-tråden og konsentrerer oss om Iran her. Israel er kun relevant i denne tråden i forhold til Iran.

 

Ja så heller prøve å eliminere trussler i Iran, og få kritikk tilbake, enn at Iran engang i fremtiden utsletter Tel Aviv med atomvåpen og Israel slipper unna kritikk.

 

Hva med alle skadene et angrep på Iran vil få? Er det ikke nok elendighet i Midtøsten allerede? Og hvordan kan du være så sikker på at de vil angripe Israel med atomvåpen? Tror du ønske deres er å bli utslettet, noe de vet at de vil bli dersom Israel og gjenre USA angriper tilbake med alle de våpnene de har!?

 

I 90 prosent av tilfellene når Israel får flengende kritikk, så har Israel gjort det rette. I 90 prosent av tilfellene når Israel ikke får kritikk, så har Israel ikke gjort det rette.

 

Nok engang, Israel kan kun stole på seg selv. Og det er renspikket fakta.

 

Begge disse påstandene er bullshit og har dessuten ingen ting i tråden å gjøre! Ta det heller i Israel-tråden.

Lenke til kommentar

Jeg trodde vi skulle gå tilbake til Iran jeg, som du sa ett par innlegg tilbake. Jeg sa meg enig og gikk tilbake til Iran. Men da kommer du med ett nytt innlegg her og krittiserer videre at jeg ikke snakker nok om Iran. Hva er problemet?

 

Uansett når det gjelder ditt siste svar ovenfor, ang. Israel kritikk. Så har det i høyeste grad med Iran å gjøre, visst du bare hadde giddet å lest innlegget mitt angående det.

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar

Jeg besvarte innlegget ditt og besvarte da kun det som hadde med denne tråden åg jøre, men kan jo skrive på ny med dette avsnittet:

 

Hva med alle skadene et angrep på Iran vil få? Er det ikke nok elendighet i Midtøsten allerede? Og hvordan kan du være så sikker på at de vil angripe Israel med atomvåpen? Tror du ønske deres er å bli utslettet, noe de vet at de vil bli dersom Israel og gjenre USA angriper tilbake med alle de våpnene de har!?

 

De første kan selvsagt også være relevant når det gjelder atomvåpenforholdet mellom Iran og Israel. Israel er i dag det eneste landet i Midtøsten med atomvåpen og har et av de sterkeste flyvåpnene i verden så du kan kalle dem en regional supermakt. Sånn sett hadde det vært stabiliserende og utjevnende at Iran fikk atomvåpen og maktforholdet ble jevnet ut.

 

Og hvorfor er du så sikker på at Iran ville angrepoet Israel? Har mer tro på en tilstand ala. Den kalde krigen der ingen sider angrep hverandre fordi de ville kunne utslettet hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg besvarte innlegget ditt og besvarte da kun det som hadde med denne tråden åg jøre, men kan jo skrive på ny med dette avsnittet:

 

Hva med alle skadene et angrep på Iran vil få? Er det ikke nok elendighet i Midtøsten allerede? Og hvordan kan du være så sikker på at de vil angripe Israel med atomvåpen? Tror du ønske deres er å bli utslettet, noe de vet at de vil bli dersom Israel og gjenre USA angriper tilbake med alle de våpnene de har!?

 

De første kan selvsagt også være relevant når det gjelder atomvåpenforholdet mellom Iran og Israel. Israel er i dag det eneste landet i Midtøsten med atomvåpen og har et av de sterkeste flyvåpnene i verden så du kan kalle dem en regional supermakt. Sånn sett hadde det vært stabiliserende og utjevnende at Iran fikk atomvåpen og maktforholdet ble jevnet ut.

 

Og hvorfor er du så sikker på at Iran ville angrepoet Israel? Har mer tro på en tilstand ala. Den kalde krigen der ingen sider angrep hverandre fordi de ville kunne utslettet hverandre.

 

Situasjonen i Midtøsten blir ikke betre om Iran får atomvåpen, bare fordi Israel har atomvåpen. USA kommer ikke til å angripe noen i Midtøsten med atomvåpen, det gjør ikke Israel heller så sant dem ikke synger på siste verset. Iran derimot har planer om å kuppe og ta over helle Midtøsten, uten engang å skjule planene sine, så jeg tror ærlig talt ikke Iran bør få atomvåpen.

 

For meg virker det som at du bare fokuserer på Iran vs Israel. Du burde heller fokusert på realiteten, som er Iran vs hele Midtøsten. Det er ingen land i Midtøsten (bortsett fra Tyrkia, Syria, Hamas og Hisbolla) som ønsker at Iran skal få atomvåpen.

 

Det er ikke uten grunn at f.eks Saudi Arabia samarbeider med Israel for å stanse Iran sine planer om å kuppe hele Midtøsten.

Lenke til kommentar

Castro kritiserte Ahmadinejads jødehat

 

Cubas tidligere president Fidel Castro har nettopp bedt Irans president Mahmoud Ahmadinjad om å slutte med hatske utfall mot jødene.

 

Castro sier i et intervju med den amerikanske nettsiden The Atlantic, at Ahmadinejad burde forstå konsekvensen av antisemittismen.

 

Jødene har levd i en virkelighet som er mye hardere enn vår. Det finnes ikke noe som kan sammenliknes med Holocaust, legger Castro til

 

Dette har pågått i to tusen år. Jeg tror ikke noen har blitt baktalt mer enn jødene

 

Hva med alle de uttalelsene bla. Avidgor Lieberman har kommet med mot arabere? Hva med all diskrimineringen av arabere i Israel? Når det gjelder slik rasisme er ikke israelerne/jødene noe bedre enn araberne. Ahmadinejad er absolutt frittalende, men det er også folk på den israelske siden som bla. Lieberman jeg akkurat nevnte. Fikk du foresten med deg linkene om at hans avgang ønskes siden han ikke tror på fred med palestinerne? Og hva med Ariel SHaron som advarte USA mot strategier som innebar samarbeid med arabsike land? Var den uttalelsen noe mindre rasistisk? Du finner vel så mye rasisme og ekstreminisme i Israel som du gjør i arabiske land, det være seg Iran eller andre.

 

Når det kommer til holocaust så snakker Castro bare bullshit. En fæl hendelse ja, men det har vært uttallige andre folkemord opp gjennom verdenshistorien og holocaust er ikke unikt selvom Israel konstant fremstiller det sånn.

 

For å holde oss til tema her så er jeg enig i at Ahmadinejad burde slutte med alle disse uttalelsene da det ikke gjør noe annet enn å skape mer misstillit og sinne blant den vestlige verden og i Israel, men jeg tror ikke det først og fremst er det han konsentrerer seg om, men støtte i den arabiske verden. At disse uttalelsene kan brukes til å være med på å rettferdiggjøre et angrep på Iran burde han nok ha tenkt over...

Lenke til kommentar

Å bruke en totalt proisraelsk kilde er dårlig ettersom den aldri uttaler seg nøytralt, men når det gjelder atomprogrammet er jeg enig i at det nok er atomvåpen som er målet. Dog er jeg ikke særlig urolig.

 

Det er en rapport fra Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA). At miff har henvist til deres rapport, betyr ikke at IAEA rapport automatisk blir pro israelsk.

 

Du som er får atomvåpen, bryr deg nok ikke så mye nei.

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar

Bryr meg ikke nei og kan liste opp et par enkle saker:

 

1) Som jeg alt har sagt vil det være bra med mer maktbalanse i Midtøsten.

 

2) Som en amerikansk general har uttalt for lange tider siden så lever de i dag med et Kina med atomvåpen og Iran er ingen selvmordsnasjon så de kan fint keve med et Iran med atomvåpen. Iran vet hvordan det vil gå om de skulle finne på å angripe med disse våpnene.

 

Forøvrig: Har du merket noe til atomangrep fra Nord-Korea noen gang? Eller har det kun blitt med trussler og propaganda?

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke merket noe til atomangrep fra Nord-Korea. Men visst noen hadde hatt en nabo som hadde atomvåpen, og truet naboen verbalt i ett sett med at han skulle få smake dritt og kanskje bli utslettet visst han ikke gjorde som han sa...

 

...ja så hadde han kanskje ikke direkte blitt øydelagt fysisk i første omgang, men det psykiske kunne ha begynt å skrante litt til slutt og det igjen kunne gått utover det fysiske.

 

Tror du det er uten grunn at 80 prosent av barna i den israelske byen Sderot lider av posttraumatisk stress, angst og andre alvorlige psykiske lidelser.

 

Det er fordi Palestinerne i Gaza sender raketter inn over byen regelmessig. Det går knapt en uke uten at alarmen går i Sderot og befolkningen har få sekunder på seg til bomberom.

 

...men det er sjelden at norsk media som NRK, Dagbladet osv i det hele tatt gidder å nevne at Palestinerne har sendt kassam raketter mot sivile mål i Israel.

 

Senest idag gjorde en granat sendt fra Gaza, lettere skader på en bygning i sør-israel. Den landet forøvrig rett ved siden av en barnehage.

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke merket noe til atomangrep fra Nord-Korea. Men visst noen hadde hatt en nabo som hadde atomvåpen, og truet naboen verbalt i ett sett med at han skulle få smake dritt og kanskje bli utslettet visst han ikke gjorde som han sa...

 

Akkurat som Sør-Korea har med andre ord.

 

...ja så hadde han kanskje ikke direkte blitt øydelagt fysisk i første omgang, men det psykiske kunne ha begynt å skrante litt til slutt og det igjen kunne gått utover det fysiske.

 

Hvilket er svært individuelt. Men du må samtidig ta med at den som ble truet som tydeligvis er Israel ifølge deg er den som er skyld i elendigheten og dessuten stadig truer med angrep selv.

 

Tror du det er uten grunn at 80 prosent av barna i den israelske byen Sderot lider av posttraumatisk stress, angst og andre alvorlige psykiske lidelser.

 

Hva tror du de palestinske barna lider av?

 

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/article2291688.ece

 

Det er fordi Palestinerne i Gaza sender raketter inn over byen regelmessig. Det går knapt en uke uten at alarmen går i Sderot og befolkningen har få sekunder på seg til bomberom.

 

...men det er sjelden at norsk media som NRK, Dagbladet osv i det hele tatt gidder å nevne at Palestinerne har sendt kassam raketter mot sivile mål i Israel.

 

Senes idag gjorde en granat sendt fra Gaza, lettere skader på en bygning i sør-israel. Den landet forøvrig rett ved siden av en barnehage.

 

Hva har det med denne tråden å gjøre?

 

I det hele tatt, hva har innlegget ditt med tråden å gjøre? Dette dreier seg om Iran, ikke Israel - Palestina. Det eneste jeg kan misstenke/tolke er at du hinter til at Iran vil kunne sponse Hamas med atomvåpen, men i så fall burde du gjøre det vesentlig klarere.

Lenke til kommentar

Iran med atomvåpen er ikke bra. Det fordi det ekstreme styret der, vil misbruke det med å hærse å true hvem dem vil når dem vil, i tide og utide.

 

Bare så hvor steike aggresiv og destruktiv Iran er i ordbruken, selvsagt bør dem ikke få atomvåpen når dems planer er å krige og true til seg hele Midtøsten. Ett såkallt stor rike...

 

...noe du kanskje ikke har fått med deg? Det er isåfall bemerkelsesverdig, du som åpenbart følger så mye med ang. Iran.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...