Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898

Jeg har sagt at den amerikanske regjeringa og deres allierte tar feil når de tror at de kan gå inn for en resolusjon, for så å sette seg ned å prate med oss. Det vil aldri skjer, sa presidenten på en nyhetskonferanse i dag, ifølge nyhetsbyrået AFP.

 

Enig. Tror USA og vesten at Iran er dumme ?

 

Når man leser litt historie, så skjønner man at land som USA og Storbritannian har gjort mye faenskap.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Jeg vil vite mer om saken. Jeg er ikke for at vanlige protester skal føre til dødstraff. Men se på dette :

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/fem-henrettet-i-iran-3204071.html

 

Ifølge iranske myndigheter var de fem medlemmer av en antirevolusjonær gruppe, og de var dømt til døden for «terrorvirksomhet». De skal blant annet ha utplassert bomber på offentlige steder.

 

 

Jeg vil vite om disse personene har gjort noe lignende. Tror neppe pga "vanlige protester" mot regimet kan føre til dødstraff.

 

Her snakkes det om fem stykker, ikke alle de som er blitt henrettet. Og som det heter så er man uskyldig inntill det motsatte er bevist. Når det gjelder bombeanklagene mot dem så er jo spørsmålet om de faktisk får en demokratisk rettssake eller ikke. Og når man ser på den behandlingen de fengslede amerikanerne har fått så tviler jeg sterkt...

 

Jeg har sagt at den amerikanske regjeringa og deres allierte tar feil når de tror at de kan gå inn for en resolusjon, for så å sette seg ned å prate med oss. Det vil aldri skjer, sa presidenten på en nyhetskonferanse i dag, ifølge nyhetsbyrået AFP.

 

Enig. Tror USA og vesten at Iran er dumme ?

 

Irans problem her er at de snart ikke har noen igjen på sin side nå som selv Russland er for sanksjoner. Dessuten har Iran motsatt seg samarbeid med IAEA og oversett tideligere sanksjoner så hva slags behandling burde de vente seg?

 

Når man leser litt historie, så skjønner man at land som USA og Storbritannian har gjort mye faenskap.

 

Men det er ikke akkurat det denne tråden dreier seg om.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Selvølgelig er det en demokratisk rettsak. Den iranske regimet henger ikke folk for "funn".

 

Jo, fordi da man man skjønne hvorfor den iranske regimet ikke sier "ja takk" til alt. De vet jo at USA og Storbritannia kun tenker på seg selv.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Ang. saken med amerikanerne som ikke engang fikk møte forsvarerne sine, ser det ut som det iranske rettssystemet er demokratisk?

 

Du vet at det blir en forskjell mellom iranere i iran og i utlandet. Det er ikke "bare bare".

 

On Sunday, Iran's intelligence minister said the three Americans are spies, but he hinted that Iran may consider releasing them in exchange for the release of Iranian prisoners, state media reported.

 

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast/05/24/iran.hikers.engaged/index.html

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Ahmadinejad roser jo denne avtalen iran har inngått med Brazil og Tyrkia og mener Vesten bør stille seg bak denne avtalen istedefor å være skeptiske til den:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10001254

 

Men nå går jo den avtalen ut på at Iran skal motta høyanriket uran, hvilket kan brukes i atomvåpen. Så jeg lurer på hvordan han kan innbille seg at Vesten skulle ta imot avtalen med åpne armer...

Lenke til kommentar

Det er klart for nye sanksjoner mot Iran. Og at det er Vladimir Putin som kunngjør det burde jo være et klart signal til Iran...

Dog står det også;

 

"Russland ønsker derimot ikke å innføre strenge sanksjoner mot Iran"

 

I forlengelsen av dette tyder vel ting på at et israelsk angrep er forestående. Alle disse resolusjonene som stadig fremmes og "ikke går langt nok" skal vel liksom danne grunnlag for "vi måtte angripe nå, kunne ikke vente lenger"

 

Personlig er jeg nesten sikker på det vil skje et angrep i år, muligens allerede innen 3-5 uker

Lenke til kommentar

 

Eller kansje han har gjort som Mordechai Vanunu og hoppet av frivillig slik USA hevder. ord mot ord gir ingen beviser og det virker jo ikke som det iranske regimet er interessert i å få ham tilbake da de gjør det klart med den gang at det ikke er aktuelt å utlevere ham mot de amerikanerne som sitter i iransk fangenskap.

Lenke til kommentar

Mahmoud Ahmadinejad har på ny holdt en tale som inneholder trussler mot Israel. Denne gangen sier han at Israel "kan begynne nedtellingen for sin eksistens":

 

http://www.dagbladet.no/2010/06/09/nyheter/mahmoud_ahmadinejad/iran/utenriks/politikk/12050768/

 

Nøyaktig hva er det han vil oppnå med slike uttalelser? Dette i tillegg til det Iran har sagt om å sende revolusjonsgarden for å eksortere skip til Gazastripen tegner ikke bilde av noe annet enn at iran ønsker konfrontasjon med Israel og dermed blir bare misstankene om at det Iran ønsker med atomprogrammet er atomvåpen enda større. Det vil sikkert også gjøre FNs sikkerhetsråd enda mer innstilt på sanksjoner ovenfor Iran og selv blir ikke Ahmadinejad tatt mer seriøst.

Lenke til kommentar

Ikke så lett å tolke utifra uttalelsen hans når han faktisk sier "Israel" og ikke konsekvent "Det israelske regimet".

 

Og igjen, er det taktisk smart av ham å komme med slike uttalelser nå? FNs sikkerhetsråd ser ut til å være klare for nye sanksjoner, hvilket viser at iran ikke har tillit fra verdenssamfunnet ang. atomprogrammet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...