Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du fortsett baserer deg på hva Sovjetunionen måtte ha planlagt og hvis du fortsatt tror at alle de gamle sovjetrepublikkene samarbeider er det langt ifra jeg som er naiv her! Sovjetunionen kollapset i 1991 og hadde før det store problemer med å henge sammen.

Hvem snakker om at de gamle sovjetrepublikkene samarbeider?

Det at jeg nevnte Sovjet, var som et eksempel på denne typen planer. Akkurat som at USA har laget planer for hva de skal gjøre dersom de feks. må gå til krig mot Russland eller andre land.

 

Her kan du feks. lese om USA's planer på 20-30 tallet for forskjellige kriger de måte utføre (og du har fått med deg at dette er hypotetiske planer, ikke akkurat planer de har lyst til å gjennomføre).

 

Dette kalles å være forberedt på situasjoner man helst ikke vil havne i, men dersom det allikevel skulle skje, så er planene klare. Det kan sammenlignes med å ha planene klare i tilfelle en naturkatastrofe.

 

Israel er en stat med fiender på alle kanter. Iran er en av de som har støttet Hizbolla med våpen og trening. Det er EKSTREMT naivt å ikke tro de ikke har utarbeidet planer for en rekke forskjellige scenarioer.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis naivt. For svært mange har spekulert om Israel i det hele tatt har kapasitet til å kunne angripe atomreaktorer i Iran. Det har bla. vært heftig diskuter i denne tråden. Jeg heller mot at de har det, men kan selvfølgelig ikke si det 100%. Det har kommet fram at Israel tidligere har spurt USA om å få bombe Iran eller ønsket at USA skal gjøre det, men de har fått avslag så det er ikke sikkert at Israel faktisk kan gjøre det alene med de våpnene de har. Kanskje de må ta i bruk atomvåpnene sine og det tviler jeg på at de tør. De har riktignok bombet reaktoren i Irak, men dette var i en tid mens Irak var i krig mot Iran og hadde andre ting å tenke på. Og de hevdet at det var en atomreaktor de bombet i Syria selv om det syriske regimet benektet det.

 

Så er det en sak til og det er at Israel er livredde for å miste støtten fra USA! Derfor tviler jeg på at de tør å gjøre noe uten først å ha fått tillatelse fra USA. De vil nok heller prøve å presse amerikanerne til å velge side før de enten kan få våpen fra USA eller få amerikanerne til å ta seg av bombingen for dem. Bare synd for Israel at ikke USA lenger fører bushdoktrinen med "Amerika gjør som Amerika vil...

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis naivt. For svært mange har spekulert om Israel i det hele tatt har kapasitet til å kunne angripe atomreaktorer i Iran. Det har bla. vært heftig diskuter i denne tråden. Jeg heller mot at de har det, men kan selvfølgelig ikke si det 100%. Det har kommet fram at Israel tidligere har spurt USA om å få bombe Iran eller ønsket at USA skal gjøre det, men de har fått avslag så det er ikke sikkert at Israel faktisk kan gjøre det alene med de våpnene de har.

 

Men da er vi jo enige?

Tror du Israel ber USA om lov til å bombe Iran UTEN å ha lagt en plan først?

Lenke til kommentar

Nei, vi er ikke enige. Jeg er usikker på om disse ryktene er sanne eller ikke mens du er sikker på at de er sanne.

Det jeg har sagt, er at Israel (og mange andre land) har utarbeidet planer for en rekke forskjellige scenarioer. At de har utviklet et slikt scenario der Saudi-Arabia hjelper til i et angrep mot Iran, er ikke utenkelig (Saudi-Arabia og Iran ikke er spesielt gode venner).

Lenke til kommentar

Det spørs hva vi definerer som en seier da...

 

Jeg er usikker på om de kan vinne dersom folket motsetter seg invasjon, men noe teknologisk overtak har de selvsagt ikke...

 

Men du vinner ikke en krig med droner...

 

Hverken USA eller Israel er interesserte i å invadere eller okkupere Iran. Om det skulle komme til en krig mot Iran som inkluderer både USA og Israel (skjønt USA vil nok gjøre mesteparten) vil det ikke være snakk om annet enn å bombe Irans atomanlegg samt alt av militære flyplasser og fly, raketter, bomber, militære bygg ol. Samt muligens regjeringsbygg slik at det ikke blir mulig for det iranske regimet å svare på noen angrep. Så snart Iran ikke eier makt eller mulighet til å utgjøre så mye som en teoretisk fare engang vil angrepene stanse. Mulig USA vil innføre flyforbudssoner for å holde øye med utviklingen slik de gjorde med Irak under Saddam Hussein og muligens de vil støtte at kurderne for de områdene av Iran de gjør krav på, men å invadere og okkupere Iran derimot er de helt uinteresserte i uansett hva som måtte befinne seg av olje eller andre muligheter der. Husk at det ikke lenger er George W. Bush som leder USA og at Barack Obama prioriterer helt annerledes.

Lenke til kommentar

Det jeg har sagt, er at Israel (og mange andre land) har utarbeidet planer for en rekke forskjellige scenarioer. At de har utviklet et slikt scenario der Saudi-Arabia hjelper til i et angrep mot Iran, er ikke utenkelig (Saudi-Arabia og Iran ikke er spesielt gode venner).

 

Du kan snakke om scenarioer så mye du vil. Spørsmålet som mange har stilt seg er om Israel i det hele tatt har kapasiteten som trengs. Israel er en av verdens sterkeste militærmakter og selvsagt den regionale supermakten i Midtøsten, men de er langt ifra en supermakt i verdenssammenheng slik USA er og de kan heller ikke ture fram som de vil uten støtte fra USA. Derfor er det klart at de ikke vil tørre å angripe helt uten videre. Forholdet deres til USA er jo allerede i faresonen ettersom USA nå jobber aktivt for opprettelsen av en palestinsk stat samt en fredelig løsning på konflikten med Iran.

Lenke til kommentar

Må bare riste på hodet over deg.

Hvorfor var det viktig å utarbeide slike planer under den kalde krigen, da man hadde en fast fiende, og ikke i dag, der fiendebildet er langt mer uklart?

 

Innleggene dine er så jeg ikke gidder å riste på hodet en gang... Verden er faktisk ganske endret siden Den kalde krigen. Det er bare de aller mektigste landene som fortsatt kan angripe noen uten å oppleve konsekvenser som da USA og Storbritannia med andre frivillige angrep Irak og da Russland angrep Georgia. Imidlertid finnes det mange former for straffer/sanksjoner som bla. økonomiske boikotter. Du så jo klart hvordan det gikk med oljekrisen som straff for vestlige lands støtte til Israel... Og sanksjonene mot Irak etter invasjonen og okkupasjonen av Kuwait... Dessuten er det nå flere store organisasjoner som støtter hverandre slik som feks. NATO og EU. Russland er et land med stort militære, men det er kun i de siste årene at de har klart å begynne å ruste opp militæret igjen. Det har vært i et enormt forfall siden Sovjetunionen kollapset. Mange snakker om Kina som kommende supermakt, men det er også kun i de siste årene at Kina har opplevd enorm vekst og har rustet opp. Og kunne de kanskje hindre USA da Irak ble invadert i år 2003? Niks, de kunne ikke gjøre noe som helst. Like lite som Russland kunne gjøre da NATO bombet Serbia i år 1999. Russland ville aldri klart å invadere Europa! Og hadde de angrepet feks. Norge som er et fredelig land, en del av NATO og en enorm bidragsyter til FN og forskjellige, internasjonale organisasjoner hadde de aldri sluppet unna med det! Uansett om de har vetorett i FNs sikkerhetsråd og har det største lageret av atomvåpen aldri så mye! Det er ikke tenkelig eller i det hele tatt teoretisk ved mindre det oppstår en ny verdenskrig! Og Kina tør ikke å gjøre noe som helst militært mot noen. De driver utelukket å forsøke å isolere andre og motarbeide dem økonomisk.

 

Du har helt rett i at det er en annen verden i dag enn under Den kalde krigen, men nye kriger og invasjoner er ikke det som blir resultatet. Jeg vil tro det blir en ny kald krig (er faktisk nesten 100% sikker), men den vil i mye større grad dreie seg om økonomisk rivalisering, våpenkappløp og romkappløp framfor å bistå forskjellige land i krig.

Lenke til kommentar

 

Innleggene dine er så jeg ikke gidder å riste på hodet en gang... Verden er faktisk ganske endret siden Den kalde krigen. Det er bare de aller mektigste landene som fortsatt kan angripe noen uten å oppleve konsekvenser som da USA og Storbritannia med andre frivillige angrep Irak og da Russland angrep Georgia.

 

Hva er det med "hypotetiske planer" du ikke forstår?

Lenke til kommentar

Hva er det med at dette er tomme trusler du ikke forstår?

 

Hvordan kan Israel legge hypotetiske planer om et angrep dersom de faktisk ikke har den militære makten til å gjennomføre angrepet? Om de i det hele tatt har den makten er usikkert selv om flere mener det. Og om de har den er de helt avhengige av støtte fra USA for ikke å måtte svare for seg denne gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...