Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

England har visstnok sendt ut signaler om at USA ikke vil få benytte seg av baser i England ( pluss britiske baser "on Ascension Island, Cyprus, and Diego Garcia" ) for et eventuelt angrep på Iran, da et slikt angrep ville være i strid med internasjonal lov :

 

http://www.lobelog.c...of-iran-strike/

 

"The UK position should be of legal interest in Washington because Great Britain would not be the attacking nation, merely a government assisting the attacker. If UK legal instincts are so extraordinarily cautious about even passively aiding an attacker, one wonders how the US, in the role of the attacker, could muster such confidence about being on legal solid ground."

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Hvem sier at det å starte krig er ulovlig?

 

Sitat fra linken :

 

“’The UK would be in breach of international law if it facilitated what amounted to a pre-emptive strike on Iran.’”

 

Det finnes altså noe som kalles "international law", og England mener at man bør følge "international law", og at et "pre-emptive strike" mot Iran vil være brudd på "international law".

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Både denne konflikten samt konflikten mellom Israel og Palestina er avhengi av at Likud forsvinner fra maketen i Israel og erstattes av Kadima.

 

Ja da blir jo alt helt andeledes og kommer til å ordne seg. Hvorfor har ingen tenk på det før?

Tullebukken ;-)

 

PS: Ikke bry deg om å svare, jeg har forstått at det ikke passer deg ;-)

Lenke til kommentar

Litt nytt om saken har kommet fram:

 

Israelsk TV: Israel var klar til å angripe Iran i 2010

 

Israels statsminister Benjamin Netanyahu og forsvarsminister Ehud Barak var i 2010 svært nær å gå til militærangrep på iranske atomanlegg, melder israelsk TV.

 

Etter et møte med blant annet sju av de viktigste ministrene i regjeringen ga Netanyahu og Barak ordre til stabssjef Gabi Ashkenazi om å iverksette den såkalte «kode P+», som innebærer å forberede militæret på en snarlig operasjon. Det kommer fram i faktaprogrammet Uvda, som ble sendt på den israelske Channel 2 mandag.

 

Ashkenazi på sin side protesterte voldsomt mot ordren og argumenterte med at en slik ordre måtte avgjøres av hele regjeringen samlet, og ikke bare noen ministre. Han påpekte også at militæret ikke hadde den operasjonelle kapasiteten som trengtes for å gjennomføre et slikt angrep på kort varsel.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Israelsk-TV-Israel-var-klar-til-a-angripe-Iran-i-2010-7037258.html

Lenke til kommentar

Et Israelsk angrep på Iran er for øyeblikket noe som er helt umulig:

  • Israel har ikke de materielle kapasitetene som trenges og et angrep uten massiv støtte fra USA et helt utelukket.
  • Et angrep (med amerikansk støtte) vil få langt større negative virkinger enn den eventuelle meget begrensede tilbakesettingen av det iranske atomprogrammet og vil ikke bli være verdt slitet.

På den andre siden så er det ingen tvil om at Israel har all interresse av å holde oppe presset:

  • Det er viktig for dem at Iran forblir en meget farilg fiende og en av metodene er å slå på stortrommen.
  • Det er viktig å vedlikeholde verdens oppfattning om at Iran er farlig og Israel har bare en eneste måte å opprettholde dette på

 

Guttene her med tinnhatter hører stortrommen men forstår ikke musikken :huh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg var gud skulle jeg sprengt hele midtøsten i fillebiter. Da hadde verden blitt kvitt et stort problem. Jeg er ikke gud, så det beste vi kan gjøre ovenfor midtøsten / den muslimske verden er å la dem være i fred, og håpe at de gjør det samme med oss.

 

Vi får imidlertid et problem når de truer oss og vår sikkerhet. Er det en god ide å bare sitte og se på mens Iran lager atomvåpen? Hva skjer den dagen de har utviklet teknologien langt nok til å kunne treffe mål i USA og Europa? Jeg sier ikke at de kommer til å bruke våpnene, men de kan få større politisk innflytelse bare ved trusselen om at de kan bruke dem.

 

Dette er selvsagt et spørsmål det nesten er umulig å ta stilling til. Du får følelsen av at du taper uansett hva du velger. Det blir et valg mellom pest og kolera. Jeg skulle helst ha unngått det, men har vi en klar indikasjon på at Iran er i ferd med å få laget atomvåpen må vi gripe inn. Først med boikotter, diplomati og andre virkelidler. Funker ikke det må vi dessverre gå hardere til verks. Ikke nødvendigvis med en invasjon, men ved i det minste å slå ut de anleggene som produserer våpnene, ødelegge infrastruktur, og få det fordømte prestestyret til å skjønne at de har alt å tape om de ikke gir seg.

Lenke til kommentar

På den andre siden så er det ingen tvil om at Israel har all interresse av å holde oppe presset:

  • Det er viktig for dem at Iran forblir en meget farilg fiende og en av metodene er å slå på stortrommen.
  • Det er viktig å vedlikeholde verdens oppfattning om at Iran er farlig og Israel har bare en eneste måte å opprettholde dette på

 

Det er nok ikke umulig at dette er slik det er... Føler det virker som en fornuftig konklusjon...

Lenke til kommentar

Vil du fortsatt spøke dersom det faktisk blir krig mellom Israel og Iran?

 

Tja... jeg for min del vil forbeholde meg retten til å ivareta det gode humøret mitt og når helvete eventuelt bryter løs vil jeg innta en noe arrogant "hva var det jeg sa holdning"....

 

Noen her inne, (uten å nevne navn) vil jo selvsagt støtte bombing og det er vel heller de som må stå til ansvar for sin egen samvittighet og ikke jeg...

Lenke til kommentar

Vi får imidlertid et problem når de truer oss og vår sikkerhet. Er det en god ide å bare sitte og se på mens Iran lager atomvåpen? Hva skjer den dagen de har utviklet teknologien langt nok til å kunne treffe mål i USA og Europa? Jeg sier ikke at de kommer til å bruke våpnene, men de kan få større politisk innflytelse bare ved trusselen om at de kan bruke dem.

 

Hvor mange land har Iran invadert og bombet i nyere tid da ?

 

På hvilket grunnlag vil du påstå at Iran er en trussel for vår eller andres sikkerhet når de ikke har noen historie som krigersk nasjon ??

 

Løgn blir fort sannhet og hva som er fred er usikkert når løgnere har styrt sannheten i generasjoner...

 

Eksempel:

the-endless-wars-united-states-started-king-philips-war-62506.jpg

 

Kanskje vi har alliert oss med feil stormakt og har solgt sjela vår til djevelen i bytte mot bedre økonomi og militær sikkerhet..

 

Israel, et apartheid regime som terroriserer alt og alle skal vi liksom stole på i denne saken ??

 

Og hvorfor skal ikke Iran ha de samme rettighetene som alle andre land, uavhengig av hva vi måtte mene om atomvåpen eller ei?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange land har Iran invadert og bombet i nyere tid da ?

 

Vet ikke om Iran har invadert andre land i moderne tid, men de har ihvertfall opprettet og finansiert Hisbollah. Dette er en islamistisk terrororganisasjon med bla selvmordbombing på samvittigheten, også mot sivilbefolkning.

 

På hvilket grunnlag vil du påstå at Iran er en trussel for vår eller andres sikkerhet når de ikke har noen historie som krigersk nasjon ??

 

Irans president har bla uttalt følgende:

 

“Anybody who recognizes Israel will burn in the fire of the Islamic nation's fury.”

 

“Iran can recruit hundreds of suicide bombers a day. Suicide is an invincible weapon. Suicide bombers in this land showed us the way, and they enlighten our future.”

 

"I want to tell them (western countries) just as the Soviet Union was wiped out and today does not exist, so will the Zionist regime (in Israel) soon be wiped out"

 

Du finner flere sitater om du googler litt. Tror ikke dette er det værste han har sagt heller. Ønsker vi at en statsleder som gir uttrykk for disse oppfatningene skal ha tilgang til atomvåpen?

 

Løgn blir fort sannhet og hva som er fred er usikkert når løgnere har styrt sannheten i generasjoner...

 

Kanskje vi har alliert oss med feil stormakt og har solgt sjela vår til djevelen i bytte mot bedre økonomi og militær sikkerhet..

 

Israel, et apartheid regime som terroriserer alt og alle skal vi liksom stole på i denne saken ??

 

Og hvorfor skal ikke Iran ha de samme rettighetene som alle andre land, uavhengig av hva vi måtte mene om atomvåpen eller ei?

 

Det er ingen som sier at USA, Nato, Vesten eller Norge er perfekte, men de er vel bedre, tross alt, enn Iran og de massive menneskerettighetsbruddene som begås der? USA har ikke alltid hatt rent mel i posen, men de voldtar i det minste ikke kvinner som er fengslet, og som er jomfru, slik at de ikke skal slippe inn i paradis:

 

http://www.news.com....9-1225752873650

 

Hva med offentlige henrettelser av homofile?

 

http://www.youtube.com/watch?v=zL_zP2pHp3w

 

Steining av kvinner?

 

http://www.liveleak....ew?i=b1e7e992d7

 

Også har vi dette med levestandard, ytringsfrihet, sosial og økonomisk utvikling. Du må bare flytte til Iran og bo der om du vil, men jeg tror jeg foretrekker Norge, eller USA for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...