Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tåpelig propaganda! Hadde USAs ønske vært en krig mot Iran hadde de angrepet for lenge siden. De kan bruke Irans motvilje til å samarbeide med IAEA såvel som at Iran sender bevæpnede opprørere over grensen til Irak for å kjempe mot de allierte styrkene der som argument for et angrep. Ønsker de mer er det bare å ta med støtten til Hamas på Gazastripen og Hizbollah i Libanon i tillegg.

Lenke til kommentar

USA og Israel vil angripe Iran når alt er klart.

 

Jobben med å isolere og omringe Iran er snart gjort, og etter dette vil de angripe Iran, men først må de ta Syria som er det sise hinderet før hovedmålet som er Iran.

 

http://www.debka.com/article/22073/Obama-speeds-up-limited-air-strike-no-fly-zones-preparations-for-Syria

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan ikke bare hoppe på hvem som helst helt uten videre...

 

Jo, det kan de. Dette viste de helt klart i år 2003 da de angrip Irak... Nøyaktig hvem skulle sette foten ned og faktisk tvinge USA til å ikke angripe Iran dersom de ønsket det?

 

De må først danne grunnlaget og knuse andre i regionen som kan støtte iran...

 

 

Begrunnelser har de hatt lenge og Iran har faktisk ikke store støtten.

 

At de vil ha en krig har de vist lenge...

 

 

Tvert imot. Det er Israel som ønsker den krigen.

Lenke til kommentar

Så du er den eneste nordmannen som kan uttale deg om Den islamske republikken Iran samt samfunnet og dagliglivet der?

 

Tjaaa… Det blir i allefall fort begrenset og det er ikke mange som har grunnlag for å uttale seg.

 

Nok en gang; en informajon som tatt ut av perspektiv og er på grensen til feilaktig blir totalt verdiløs.

 

Ifølge det norske barhehage syndromet så må selvfølgelig alle få lov å uttale seg, og det de eventuelt mener er selvfølgelig viktig. Men spørsmålet blir da hvem er mest egnet til å uttale seg? Nordmannen som har bodd der i ti år, som er gift der, snakker språket og har en mannsalder med erfaring fra muslimske land, eller Nordmannen som ikke har noen som helst erfaring med Iran og Midt-Østen generelt, som fortsatt har tydelige merker etter potteringen på ræva og som baserer sine kunnskaper på det han eventuelt kan lese på internet?

 

Jeg er selvfølgelig klar til å lære, og jeg lærer faktisk hver eneste dag, men når jeg forestiller meg det trassige veslevoksne ansiktet du setter opp når du skal liksom forklare meg verdens realiterer så må jeg innrømme at jeg trekker på smilebådet.

 

Dette lille forumet er et meget interresant eksempel på hvor håpløst feilaktig «internetkunnskaper» kan bli og hvor tragisk det blir når man fra bak sin PC i verden tryggeste land med potetgull og cola kan bygge seg opp en fantasi mening som ting man ikke har det fjerneste grunnlag for å forstå.

 

ABB gjorde det samme. Uten hemmninger tegnet han kart over hvordan Midt-Østen skulle se ut og hvordan alle problemer kunne løses med et norsk «geni’s» pennestrøk. Hvorfor ikke? Han hadde jo forstått alt og det falt han jo helt naturlig at det han mente var viktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg tror foreløbig mer på mediene enn på deg. Men om du kan linke til en iransk lov som sier at slips er tillat er det noe annet. Men det må være skrevet på engelsk, ikke persisk. (Regner med at det ikke er mulig å finne dokumentasjon for den slags på norsk).

 

Hør nå her unge venn, har du en lov i Norge som tillater det eller det andre plagget.

 

Hva du eventuelt tror på er meg knekkende likegyldig, men jeg noterer at du er fortsatt overbevist om at hvis det ikke står på internet så er det ikke mulig.... ja ja ... Du om det

 

Det kunne eventuelt finnes en lov som forbyr slips i Iran, men det å forlange dokumentasjon på at en lov tillater slips blir selvfølgelig helt tullete.

 

Det finnes ikke slike lover i Iran, men det finnes lover som sier at man skal være anstendig kledd, og da som jeg har forklart deg om og om igjen er døren åpen for fortolkninger.

Lenke til kommentar

 

Saken er at i Iran får den slags helt andre konsekvenser for kvinnene enn det gjør i Norge. Det samme med en hel rekke andre ting. Som feks. norskiraneren som fikk hundre piskeslag for å drikke øl offentlig i Iran. Vi har kommet litt lenger enn den slags i Norge...

 

Og ble han pisket? Nei selvfølgelig ikke :hmm:

 

På den andre siden så er det faktisk en del av Irans lover som er vedtatt via en konstitsjon som ble etablert på de mest demokratiske prinsipper og ved folkevastmmning.

Hvem i allverden er da vi for å bestemme at det skal være andeledes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og ble han pisket? Nei selvfølgelig ikke :hmm:

 

Jepp, det ble han. Og det kun for å drikke øl offentlig.

 

På den andre siden så er det faktisk en del av Irans lover som er vedtatt via en konstitsjon som ble etablert på de mest demokratiske prinsipper og ved folkevastmmning.

Hvem i allverden er da vi for å bestemme at det skal være andeledes?

 

Iran finnes ikke demokratisk! Under Ahmadinejad ligner det bare mer og mer på diktatur.

Lenke til kommentar

Hva kan være på gang... ??

 

Umulig å si. Det er kun en kommentar fra en ivrig leser, men man skal selvfølgelig ikke avfeie alt sammen heller. Israel heller nok mer og mer mot å angripe Iran enn å ikke gjøre det, men de er fortsatt redde for hva USA skal si og gjøre. Om israelske ledere gjør noe spesielt nå er det nok først og fremst å mase på amerikanske ledere for å få USAs støtte til et angrep mot Iran.

Lenke til kommentar

Iran finnes ikke demokratisk! Under Ahmadinejad ligner det bare mer og mer på diktatur.

 

Selvfølgelig er det et diktatur!! Demokrati (som du ser det) er noe som overhodet ikke eksisterer i denne delen av verden og det er overhodet ikke noe håp for å det kommer til å eksistere i årene som kommer.

 

Det blir akkurat like lite logisk som å ønske en islamsk republikk i Norge.

 

Men det forblir en realitet at den aktuelle Iranske konstitusjoen, ble vedtatt ved folkeavstemning og på de mest demokratiske måter.

 

Liker det ikke? Neivel men dette er slik den iranske befolkningen vil ha det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israel heller nok mer og mer mot å angripe Iran enn å ikke gjøre det,

 

Virker på meg som at alt snakket om å angripe har forstummet.

 

"Gradually and without fanfare, the possibility of a military strike against Iran, which only a few months ago seemed imminent, has lately receded from view. It seems that perhaps the U.S. and Israel came to their senses and realized that an attack on Iran would be disastrous."

 

http://www.salon.com...iran/singleton/

 

Så lenge det er full borgerkrig i Syria så er det kanskje veldig liten sjanse for at Israel skal finne på noe hodeløst. Og borgerkrigen ser jo ut som den kan vare lenge enda.

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er alt klart for å angripe syria. Og etter syria vil Iran bli angrepet, og da vil Kina også hive seg med i spillet.

Og 3 verdenskrig er et faktum, etter forpostfektnigner og posisjoneringer som har vart i mer enn et år nå.

Vel, tar man med Irak og Afghanistan så har posisjoneringen vært i gang i mer enn 10 år.

Den korte krigen i Georgia var også en del av denne kampen om posisjoner.

 

http://worldnews.msn...hopes-fade?lite

 

http://www.infowars....its-territory/#

 

http://www.aftenpost...ml#.T-We6BeLztk

 

http://www.infowars....rikes-on-syria/

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Vi er nok fortsatt et godt stykke unna en situasjon hvor Syria kan angripes av andre makter og det er idag ingenting som tyder på at noe slikt skal skje. Syria er i en borgerkrig eller i allafall så nært en borgerkrig som det er mulig å komme, men det finnes dessverre eller heldigvis ikke noen internasjonal politisk samhold eller vilje som kunne gi grunnlag for et angrep.

 

At det syriske regimet blir støttet av Teheran er det ingen tvil om, men å ville se et eventuelt fremtidig angrep på Syria i sammenheng med Iran holder ikke mål.

 

Det er heller ingen tvil om at Kina blir nødt til å være meget forsiktige og kommer til å ta en fremtidig konflikt i Midt-Østen meget alvorlig, men så lenge andre kan garantere Kina de råvarene de trenger så er det heller ingen grunn til å tvile på at en løsning kan finnes der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...