Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Nobody in the world that has a basic knowledge on this subject would consider that allowing access to ONE site could be considered as any whatsoever willingness.

 

Jeg vet ikke om du siterer andre, eller om du selv har slått over i engelsk. Hvis det er du selv som skriver dette, så mener du vel at det er andre steder som Vesten ønsker å inspisere, men ikke får tilgang til?

 

Hvilke er de? Jeg har fått inntrykk av at for Vesten er det nå inspeksjon av Parchin som er stridsspørsmålet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt. Først sier man at det er Israel, så sier man at det er USA og så sier man at det er begge to... Det kan godt være at både Israel og USA har forsøkt å slå ut Irans atomprogram ved hjelp av data og sabotasje (Israel har iallefall), men disse greiene om å drive hemmelig krig gjennom flere år er en overdramatisering og et forsøk på å selge mest mulig aviser.

Lenke til kommentar

Israels metoder har vært dårlige ja. Ikke minst når du tenker på hva slags militær og teknologisk makt landet er... Personelig tviler jeg på om USA har bedrevet noen slik aktivitet mot Iran og om de har gjort det kan det ikke være helhjertet.

 

Obama har jo hele tiden ønsket å bedre forholdet til den arabiske delen av verden, også Iran. Om Bush fortsatt hadde vært president ser jeg ikke bort ifra at et angrep alt hadde vært utført.

 

Når det gjelder forholdet mellom USA og Israel er det ene og alene Israels feil at det er elendig nå, men det blir en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Når det gjelder forholdet mellom USA og Israel er det ene og alene Israels feil at det er elendig nå, men det blir en helt annen diskusjon.

 

Det er ikke noe elendig forhold mellom Israel og USA, for Israel kontrollerer regjeringen i USA.

Alt er et spill for galleriet.

Men som du sier, det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe elendig forhold mellom Israel og USA, for Israel kontrollerer regjeringen i USA.

Alt er et spill for galleriet.

Men som du sier, det er en annen diskusjon.

 

Jo, det er komplett elendig pga. at den israelske regjeringen fortsetter byggingen av ulovelige bosettninger på okkupert, palestinsk jord! Men pga. gjenvalget tør ikke Obama å være tøff med Israel nå for tiden.

 

Israel kontrollerer imidlertid ingen ting av den amerikanske regjeringen. Faktisk hører det delvis til denne tråden for dersom det var Israel som kontrollerte regjeringen i USA hadde USA angrepet Iran for lengst! Israel har jo verket etter at USA skal gjøre det for dem helt siden Ehud Olmert var israelsk statsminister.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe elendig forhold mellom Israel og USA, for Israel kontrollerer regjeringen i USA.

Alt er et spill for galleriet.

Men som du sier, det er en annen diskusjon.

 

Jo, det er komplett elendig pga. at den israelske regjeringen fortsetter byggingen av ulovelige bosettninger på okkupert, palestinsk jord! Men pga. gjenvalget tør ikke Obama å være tøff med Israel nå for tiden.

 

Israel kontrollerer imidlertid ingen ting av den amerikanske regjeringen. Faktisk hører det delvis til denne tråden for dersom det var Israel som kontrollerte regjeringen i USA hadde USA angrepet Iran for lengst! Israel har jo verket etter at USA skal gjøre det for dem helt siden Ehud Olmert var israelsk statsminister.

 

Foran kulissene så er forholdet nok ikke det beste for tiden, men bak kulissene er det noe helt annet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=LvnSn-ZRKTQ

 

Det er heller ikke bare USA Israel kontrollerer, men de kontrollerer også Europa og FN. Igjen så er det vi ser skje foran kulissene, noe helt annet enn det som skjer bak kulissene.

Det vi ser skje foran kulissene er mao bare spill for galleriet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=vI9V8mgRu5s

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Foran kulissene så er forholdet nok ikke det beste for tiden, men bak kulissene er det noe helt annet.

 

Bullshitt! Det er temmelig enestående at du mener en dum propagandafilm skal vise en hemmelig virkelighet. Hvis du istedefor disse latterlige konspirasjonsteoriene tar for deg hva Barack Obama har sagt og gjort siden han ble president i USA samt hva Benjamin Netanyahu har sagt og gjort siden han ble statsminister i Israel samt hvordan dette går overens med hverandre og hvordan tonen deres har vært ovenfor hverandre vil du se hva som egentlig er realiteten.

 

Israel kontrollerer ikke USA på noen måte, men israellobbyen kan påvirke det amerikanske valget i stor grad og dessuten er Israel USAs nærmeste venn og allierte i Midtøsten så derfor interesserer det amerikanske folket seg for Israels sikkerhet. I tillegg er det også et stort antall jøder i USA som kan påvirke valget med hvem de stemmer på. Å gå for tøft ut mot Israel nå vil skade Obamas muligheter for å bli gjenvalgt som president og derfor er det han ikke lenger tør å føre en tøff linje ovenfor Israel slik han gjorde i begynnelsen av presidenttiden.

 

Hadde Israel kontrollert USA hadde Iran vært angrepet og knust for lenge siden! Som jeg nevnte har Israel verket etter et amerikansk angrep på Iran siden Ehud Olmerts tid som statsminister i Israel. Men USA har sagt nei både til å angripe selv samt til å støtte et israelsk angrep så det har ikke blitt noe av.

 

Det er heller ikke bare USA Israel kontrollerer, men de kontrollerer også Europa og FN. Igjen så er det vi ser skje foran kulissene, noe helt annet enn det som skjer bak kulissene.

Det vi ser skje foran kulissene er mao bare spill for galleriet.

 

Fantastisk... Europa har bare fått et dårligere og dårligere forhold til Israel siden Andre intifada begynte i år 2000! Det har blitt stadig mer fordømmelser, stadig mer forbud og sanksjoner samt forsøk på å stille israelske ledere for en domstol. I tillegg har bare flere og flere land anerkjent Staten Palestina!

 

FN har gjort alt de kan for å fordømme Israel siden år 2000 samt kommet med forslag til en rekke resolusjoner, men de har blitt stanset av USA. Israel er det landet i verden som har oversett mest i verden hva det gjelder krav, forpliktelser og fordømmelser fra FN.

Lenke til kommentar

Foran kulissene så er forholdet nok ikke det beste for tiden, men bak kulissene er det noe helt annet.

 

Bullshitt! Det er temmelig enestående at du mener en dum propagandafilm skal vise en hemmelig virkelighet. Hvis du istedefor disse latterlige konspirasjonsteoriene tar for deg hva Barack Obama har sagt og gjort siden han ble president i USA samt hva Benjamin Netanyahu har sagt og gjort siden han ble statsminister i Israel samt hvordan dette går overens med hverandre og hvordan tonen deres har vært ovenfor hverandre vil du se hva som egentlig er realiteten.

 

Israel kontrollerer ikke USA på noen måte, men israellobbyen kan påvirke det amerikanske valget i stor grad og dessuten er Israel USAs nærmeste venn og allierte i Midtøsten så derfor interesserer det amerikanske folket seg for Israels sikkerhet. I tillegg er det også et stort antall jøder i USA som kan påvirke valget med hvem de stemmer på. Å gå for tøft ut mot Israel nå vil skade Obamas muligheter for å bli gjenvalgt som president og derfor er det han ikke lenger tør å føre en tøff linje ovenfor Israel slik han gjorde i begynnelsen av presidenttiden.

 

Hadde Israel kontrollert USA hadde Iran vært angrepet og knust for lenge siden! Som jeg nevnte har Israel verket etter et amerikansk angrep på Iran siden Ehud Olmerts tid som statsminister i Israel. Men USA har sagt nei både til å angripe selv samt til å støtte et israelsk angrep så det har ikke blitt noe av.

 

Det er heller ikke bare USA Israel kontrollerer, men de kontrollerer også Europa og FN. Igjen så er det vi ser skje foran kulissene, noe helt annet enn det som skjer bak kulissene.

Det vi ser skje foran kulissene er mao bare spill for galleriet.

 

Fantastisk... Europa har bare fått et dårligere og dårligere forhold til Israel siden Andre intifada begynte i år 2000! Det har blitt stadig mer fordømmelser, stadig mer forbud og sanksjoner samt forsøk på å stille israelske ledere for en domstol. I tillegg har bare flere og flere land anerkjent Staten Palestina!

 

FN har gjort alt de kan for å fordømme Israel siden år 2000 samt kommet med forslag til en rekke resolusjoner, men de har blitt stanset av USA. Israel er det landet i verden som har oversett mest i verden hva det gjelder krav, forpliktelser og fordømmelser fra FN.

 

Nå må du slutte å ro før du kommer ut på så dypt og urolig vann at båten synker. La du merke til det jeg skrev om spill for galleriet, og at det som foregår bak kulissene er noe helt annet enn det som foregår foran kulissene ?

 

Og du må slutte å kalle alt som ikke støtter din mening for propaganda, for slik er det ikke. http://www.mediamonitors.net/khodr49.html

 

http://occupiedpalestine.wordpress.com/2011/04/02/israel-controls-us-eu-policies/

 

Det er som sagt ikke bare USA Israel kontrollerer

Og de bruker også litt "ufine" metoder for å kontrollere oss, og ikke bare politisk press og lobbyvirksomhet

http://www.mathaba.net/news/?x=622465

Lenke til kommentar

Det kan godt være at både Israel og USA har forsøkt å slå ut Irans atomprogram ved hjelp av data og sabotasje (Israel har iallefall), men disse greiene om å drive hemmelig krig gjennom flere år er en overdramatisering og et forsøk på å selge mest mulig aviser.

 

Hemmelig cyberkrig. At det har skjedd gjennom flere år, er ingen overdrivelse. At det har vært hemmelig, inntil nå, er ingen overdrivelse. Og at det har vært en cyberkrig, er ingen overdrivelse.

 

Her er det Reuters som har vært i kontakt med to kilder innenfor systemet :

 

"The United States under former President George W. Bush began building a complex cyber-weapon to try to prevent Tehran from completing suspected nuclear weapons work without resorting to risky military strikes against Iranian facilities, current and former U.S. officials familiar with the program said.

 

(...)

 

Two sources with direct knowledge of the U.S. program said it cost hundreds of millions of dollars to carry out.

 

The United States for years has been developing - and using - offensive cyber-capabilities to interfere with the computers of adversaries, including during the Battle of Falluja in Iraq in 2004 and in finding Osama bin Laden and other al Qaeda figures, the sources said."

 

http://articles.chic...n-cyber-attacks

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du slutte å ro før du kommer ut på så dypt og urolig vann at båten synker. La du merke til det jeg skrev om spill for galleriet, og at det som foregår bak kulissene er noe helt annet enn det som foregår foran kulissene ?

 

Ja, jeg la merke til alt det latterlige bullshitet som ikke har noe som helst med virkeligheten eller sannheten å gjøre i det hele tatt!!!

 

Og du må slutte å kalle alt som ikke støtter din mening for propaganda, for slik er det ikke.

 

 

Jeg gjør ikke det. Stort sett er det kun dine innlegg som ikke engang kvalifiserer til fri fantasi jeg kaller propaganda. Så vær forsiktig med å si hvem som ror...

 

Det er som sagt ikke bare USA Israel kontrollerer

 

De gjør ikke engang det. Dog kontrollerer de deler av politikken. Det varrierer utifra hva slags regjering begge landene har samt hvor nærme et amerikansk presidentvalg det er.

 

Og de bruker også litt "ufine" metoder for å kontrollere oss, og ikke bare politisk press og lobbyvirksomhet

 

 

Jada... Norge er et av de minst israelvennelige landene i hele verden...

Lenke til kommentar

Hemmelig cyberkrig. At det har skjedd gjennom flere år, er ingen overdrivelse. At det har vært hemmelig, inntil nå, er ingen overdrivelse. Og at det har vært en cyberkrig, er ingen overdrivelse.

 

Det kommer helt og holdent ann på sannhetsgalten i utsagnene.

 

Her er det Reuters som har vært i kontakt med to kilder innenfor systemet :

Se her ja, du som sier at andre suger til seg amerikansk propaganda som en svamp kommer plutselig med noe du hevder er kilder og det fra USA...

 

"The United States under former President George W. Bush began building a complex cyber-weapon to try to prevent Tehran from completing suspected nuclear weapons work without resorting to risky military strikes against Iranian facilities, current and former U.S. officials familiar with the program said.

 

Det høres forsåvidt ikke helt idiotisk ut. Og kan også være en forklaring på hvorfor Bush var så avvisende til å angripe Iran slik Israel ønsket. Men i det tilfellet vil jeg gjerne vite nøyaktig hvor hemmelig dette programmet var. Dick Cheney som var visepresident ønsket jo selv å angripe Iran, men Bush sa nei. SKulle jo tro at visepresidenten visste om et slikt prosjekt...

 

Two sources with direct knowledge of the U.S. program said it cost hundreds of millions of dollars to carry out.

 

Helt sikkert. Og at den amerikanske økonomien ble ødelagt under Bush er jo en kjent sak...

 

The United States for years has been developing - and using - offensive cyber-capabilities to interfere with the computers of adversaries, including during the Battle of Falluja in Iraq in 2004 and in finding Osama bin Laden and other al Qaeda figures, the sources said."

 

Høres enda mer interessangt ut at Obama skal være villig til å fortsette et slikt pengeslukende program. Spesielt siden noe av det første han gjorde etter å ha kommet til makten var å skrive et brev til Ahmadinejad, si at han ville rekke ut en hånd til den arabiske verden samt si at han skulle være tøff og ærlig med Israel...

 

Men igjen, spørs hvor stor sannhetsgalten er.

Lenke til kommentar

spørs hvor stor sannhetsgalten er

 

(...)

 

Se her ja, du som sier at andre suger til seg amerikansk propaganda som en svamp kommer plutselig med noe du hevder er kilder og det fra USA...

 

Mener du må se dette i sammenheng. Når Obama-administrasjonen legger fram at veldig få sivile blir drept av droner, så har de all mulig motiv for å lyve, fare med propaganda.

 

Men hvorfor skulle kildene som Reuters og New York Tomes har snakket med dikte opp at de var med i cyber-angrepene på Iran, og var med på å lage Stux-Net?

 

Vet ikke om du fikk med deg reaksjonen fra Obama-administrasjonen :

 

"White House spokesman Josh Earnest declined comment on the substance of the New York Times article, but denied "in the strongest possible terms" that it was an authorized leak of classified information."

 

http://articles.chic...n-cyber-attacks

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det sikkert er et ærlig forsøk fra NRK for å vise dagens Iran, så blir det hele dessverre bare en serie med bilder uten noen som helst perspektiv som tydeligvis gir grunnlag for fabulasjoner og missforståelser.

 

Så du er den eneste nordmannen som kan uttale deg om Den islamske republikken Iran samt samfunnet og dagliglivet der?

 

Før vi går vidre så tror jeg at det er nødvendig å etablere et par viktige poeng:

 

 

Det viktigste poenget er det som ble siktet til ovenfor, at du ikke er den eneste nordmannen med kunnskap om dette.

 

Akkurat på samme måte som mange i Norge ikke liker at muslimske kvinner går med heldekkende hijab og finner dette helt uforenelig med norsk kultur, så er et enormt flertall av Iranere som synes at det er fullstendig uakseptabelt at kvinner går "lettkledd", bruker sminke, eller sterk makeup og negelakk. De finner det helt normalt at disse blir stoppet og irettesatt av politiet. Hvem er vi da for å forklare iranerne hvordan deres samfunn skal være?

 

 

Saken er at i Iran får den slags helt andre konsekvenser for kvinnene enn det gjør i Norge. Det samme med en hel rekke andre ting. Som feks. norskiraneren som fikk hundre piskeslag for å drikke øl offentlig i Iran. Vi har kommet litt lenger enn den slags i Norge...

 

Frihet kan fortolkes på mange måter, og nå en mullah forteller meg om hvordan de vestlige samfunn er i ferd med å bryte sammen på grunn av en utbredt dekadence og hvordan vestlige kvinner stort sett er prostituerte, så tillater jeg meg å dra på smilebådet. Vi skal ikke være forundret når Iranerne gjør det samme.

 

 

Du mener det iranske samfunnet er friere enn det norske? Eller hvordan er din fortolkning av begrepet "frihet"?

 

Vi kan lese side opp og side ned i iranske aviser om hvordan unge menesker i Europa dør av de mest forferdelige kjønnsykdommer. Selvfølgelig skjer dette, men det er ikke et av det europeiske samfunns hovedproblemer og man kan fortsatt leve ganske bra i Europa til tross for dette.

 

 

Og dette mener du er like omfattende som feks. kvinnesynet i Iran, forskjellen på kvinner og menn eller henging og stening som foregår i Iran?

 

Begivenhetene som blir beskrevet i NRK’s artikkel eksisterer selvfølgelig i Iran, men de berører en minimal og helt ubetydelig del av befolkningen og er overhodet ikke represntative for iranernes daglige problemer.

 

 

Og dette vil du underbygge med hva da? Og ikk gnål om medier og/eller vrangforestillinger, men underbygg dette skikkelg og uten en nedlatende og barnslig tone!

 

Uansett betyr dette at regimet prøver å slå ned på noen stakkars pikebarn eller unge gutter?

 

Ha en viss kontroll over hele befolkningen. Og det over de de kommende generasjoner også.

 

Tjaaaa...? Nei egentlig ikke. Regimet har helt andre problemer å ta seg av og vi står nok en gang ovenfor en av menneskehetens gamleste plager. Grådighet og korrupsjon.

 

 

Det iranske regimet tar avsolutt folkets ønske om ytterlige frihet alvorlig! Samtidig som de forsøker å nedkjempe det for enhver pris...

 

Det iranske politiet er som overalt ikke spesielt godt betalt, mens unge kvinner med makeup, smykker og dyre moderne klær er nødvendigvis og soleklart representanter fra den rike, vestlig orienterte overklassen. Min kone bil arrestert minst to ganger i året og hver gang er det den samme historien, jeg må på politi stasjonen for å hente henne, og jeg får valget immellom å la henne bli sent til en rettsal eller å betale en klekkelig uoffesiel "støtte" til de "stakkars" politi folkene som bare gjør jobben sin. Med tiden så har vi nesten blitt venner og jeg har en "klippekort" løsning med en av Teheran’s politisjefer som har en lang arm i byens mange politi stasjoner.

 

 

Og poenget ditt er egentlig hva?

 

Slips er overhodet ikke forbudt i Iran, det er bare tull. Det som er forbudt er å være kledd uanstendig og da er selvfølgelig døren åpen for uendelige fortolkninger.

Personlig så har jeg gått med slips på jobben hver bidige dag siden jeg kom hit, og alle mine mannlige iranske medarbeidere går også med slips. Det har aldri hvert et problem og jeg ser ingen grunn til at det skal bli det.

 

Jeg tror foreløbig mer på mediene enn på deg. Men om du kan linke til en iransk lov som sier at slips er tillat er det noe annet. Men det må være skrevet på engelsk, ikke persisk. (Regner med at det ikke er mulig å finne dokumentasjon for den slags på norsk).

 

Selvfølgelig kan en tulling i et hjørne av landet eller byen ha funnet ut at slips er uanstendig og prøver lokalt å sko seg på det, men å gjøre dette til et samfunnsproblem blir bare rot.

 

Tvert imot. I et slikt land kan nok trenden fort spre seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...