Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Atomforhandlingar med Iran hanglar vidare på overtid

 

Forhandlingane om det iranske atomprogrammet held fram på andre dagen i Bagdad, men ein iransk delegat seier torsdag morgon at det ikkje er grunnlag for nye forhandlingar.

 

Dei såkalla 5+1-landa, Storbritannia, Kina, Frankrike, Russland og USA pluss Tyskland, håpar å kunne få Iran til å stanse opprikinga av uran til 20 prosent, og tilbyr i staden fleire tiltak for å betre forholdet mellom Iran og omverda.

 

Forslaget skal tilby Iran ein form for bytehandel, der Iran ved å stanse oppriking av uran til 20 prosent skal få det dei treng til sivilt bruk frå utlandet. Ein medlem i den iranske delegasjonen seier til AFP at dette forslaget er uinteressant for Iran, sidan dei no produserer det uranet dei treng.

 

Det vart tidlegare i dag sagt at forhandlingane i dag neppe ville vare meir enn eit par timar, men samtalane er no fleire timar på overtid.

 

Iran skal ha presentert eit motforslag til delegasjonen, men det er uklart kva det konkrete innhaldet er.

 

Det statlege iranske nyheitsbyrået IRNA har kalla forslaget frå 5+1-landa, som vart lagt fram av EUs utanrikssjef Catherine Ashton i går, som utdatert og ubalansert.

 

Ein journalist i den iranske fjernsynsstasjonen Al-Alam seier til AFP at det ikkje blir nokon avtale om nye forhandlingar, om ikkje 5+1-landa endrar synspunkta sine.

 

Han meiner at dei seks landa i stor grad brukar dei same argumenta som Israels statsminister Benjamin Netanyahu.

 

Israel og fleire vestlege land er sikre på at Iran har som mål å skaffe seg atomvåpen. Iran avviser dette, og både den øvste leiaren, ayatolla Ali Khamenei og president Mahmoud Ahmadinejad, har fleire gonger slått fast at atomvåpen er i strid med islam.

 

Dette er det ingen som let seg overtyde av, og Israel har gjort det klart at landet kan handle på eiga hand mot Iran, dersom det er naudsynt.

 

Israelske leiarar har fleire gonger sagt at det ikkje er tvil om at Iran prøver å skaffe seg atomvåpen, og at målet til landet er å utslette staten Israel. Israelske styresmakter har gjort det klart at dei ikkje kan akseptere eit Iran med atomvåpen, og det same har USA sagt.

 

Fleire land har åtvara mot eit angrep på Iran, fordi det kan utløyse ein storkrig i Midtausten som ingen anar konsekvensane av.

 

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8152920

 

Forventar at Iran dempar bekymringane til verdssamfunnet

 

Nye samtaler mellom Iran og verdsmaktene er sett til 18. og 19. juni i Russland, ifølgje utanriksministeren i EU, Catherine Ashton.

 

 

– Me skal fortsetje å ha nær kontakt med våre iranske motpartar og førebu oss på eit nytt møte i Moskva, seier Catherine Ashton på ei pressekonferanse.

 

– Både Iran og forhandlingspartnarane ønskjer å skape framgang i samtalene om atomprogrammet til iranarane, seier ho.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8155077

 

Ser ikke akkurat ut som noen stor utvikling... Samtaler har nok utspilt sin rolle i denne saken.

Lenke til kommentar

Fiender har angrepet hverandre med gjevne mellomrom gjennom hele verdenshistorien!

 

Mordere har drept folk og tyver har stjålet fra dem gjennom hele verdenshistorien også. Ditt argument faller nærmest sammen av seg selv, men bra at du viser dine egentlige farger.

 

Da du startet denne tråden, fremstod du som om du ønsket å være moderator for en balansert debatt, som tok hensyn til begge sider i saken. Det virker åpenbart at dette kun var et skalkeskjul for å fremme et aggresivt politisk syn, som søker å ødelegge og dominere andre kulturer gjennom bruk av vold.

Endret av Avien
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg vil oppfordre folk her til å forberede seg til 3 verdenskrig. For jeg tror ikke det er lenge nå før det bryter løs for alvor.

NDAA Authorizes War Against Iran

 

 

http://www.huffingto..._b_1524474.html

 

In preparation for war against Iran, U.S. set to give Israel largest grant of military aid ever

 

http://revolutionary...itary-aid-ever/

 

Jeg tror det vil bli en falsk flagg aksjon i London i løpet av OL, kanskje også falsk flagg aksjoner i USA på samme tid.

Iran vil så bli beskyldt for disse angrepene, og 3 verdenskrig vil antakelig være et faktum i løpet av høsten.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Jeg tror det vil bli en falsk flagg aksjon i London i løpet av OL, kanskje også falsk flagg aksjoner i USA på samme tid.

Iran vil så bli beskyldt for disse angrepene, og 3 verdenskrig vil antakelig være et faktum i løpet av høsten.

 

Nå har vel strengt tatt 3 verdenskrig sånn rent teoretisk sett allerede pågått en stund da, men om et angrep på Iran egentlig vil starte 4 verdenskrig er jeg egentlig ikke helt skråsikker på.

 

Uansett.. Har ikke Israel sagt ganske klart i fra at de må angripe Iran før slutten av Juni for å hindre dem å få "bomben" ?

 

Er det ikke da mest sannsynlig at det oppstår noe før høsten, og da kanskje allerede i Juni ?

 

Og hvorfor i alle dager skulle de angripe OL når det er så mange flotte hangarskip og andre amerikanske militær baser ol. mye nærmere. Ser det som mye mer sannsynlig at det kommer en missil mot israel eller andre militære mål... Enten fremprovosert eller false flag ..

Endret av αкαѕнα
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fiender har angrepet hverandre med gjevne mellomrom gjennom hele verdenshistorien!

 

Mordere har drept folk og tyver har stjålet fra dem gjennom hele verdenshistorien også. Ditt argument faller nærmest sammen av seg selv, men bra at du viser dine egentlige farger.

 

Eksempelet ditt er komplett ubrukelig og dermed blir det ikke noen sammenligning i det hele tatt! Det er du som har bevist noe her og det er at du bare er ute etter å gå på person istedefor å diskutere saken.

 

Da du startet denne tråden, fremstod du som om du ønsket å være moderator for en balansert debatt, som tok hensyn til begge sider i saken. Det virker åpenbart at dette kun var et skalkeskjul for å fremme et aggresivt politisk syn, som søker å ødelegge og dominere andre kulturer gjennom bruk av vold.

 

Du bare dummer deg ut! Jeg har hele tiden kommet argmenter både for og imot inngripen i Iran. Jeg har også vært innom hva et angrep på Iran kan føre til flere ganger. At andre må dra inn kultur og historie som skjedde for flere årtusener siden samt konstant være nedlatende og avfeie virkelige eksperter som det blir henvist til er faktisk ikke min feil eller mitt ansvar!

 

Når det gjelder bruk av vold som du nevner så er det iblant umulig å unngå det! Bare se på Saddam Husseins Baathregime i Irak. Man prøvde og prøvde gjennom årene å bli kvitt dette regimet ved hjelp av sanksjoner og etter hvert flyforbudssoner, men uten effekt. At Iraks kurdiske befolkning fikk selvstyre og internasjonal støtte fikk heller ingen effekt. Ikke gjentatte militæraksjoner heller som bombing fra luften. Det som felte regimet var invasjon av Irak.

 

Og se på Zimbabwe under Robert Mugabe. Hvordan tenker du deg at man skal bli kvitt Mugabe og hans regime så Zimbabwe og dets folk blir fritt igjenn? Fordømmelser og sanksjoner har vært prøvd ut i årevis uten noen effekt. Det eneste som har hendt er det samme som skjedde i Irak da man prøvde ut dette: At regimets elite fortsetter luksuslivet sitt mens befolkningen drukner i elendighet!

 

Det samme kan du si om Nord-Korea og dets regimet samt om en god del andre land og deres regimer...

 

Så for å holde oss til Iran som tråden omhandler, ser det ut som om fordømmelser, sanksjoner og samtaler vil virke på Irans regime? Og hvem tror du egentlig blir hardest rammet av straffetiltakene, regimet eller befolkningen?

Lenke til kommentar

Interessant kronikk om sanksjonene mot Iran. Selv om Iran skulle legge ned hele sitt atom-program, vil det ikke bli lettet på sanksjonene. Så Iran har ingenting å vinne på å inngå kompromisser.

 

"By not lifting sanctions, West and Obama are helping Iran enrich uranium.

 

The West just blew its latest chance to rein in Iran's nuclear enrichment program. Though Iran expressed willingness to compromise on key demands, by refusing to ease sanctions, the P5+1 nations offered no meaningful reciprocity, derailing the possibility of a deal with Tehran.

 

(...)

 

Many US allies, such as Bahrain and Saudi Arabia, could not satisfy all these conditions. So even if Tehran were to stop all uranium enrichment and dump all of its centrifuges into the Gulf and shutter its nuclear program entirely, Iran would still continue to be sanctioned by the US."

 

http://news.yahoo.com/not-lifting-sanctions-west-obama-helping-iran-enrich-175612746.html

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant kronikk om sanksjonene mot Iran. Selv om Iran skulle legge ned hele sitt atom-program, vil det ikke bli lettet på sanksjonene. Så Iran har ingenting å vinne på å inngå kompromisser.

 

Det de først og fremst har å vinne er å unngå nye sanksjoner. Utenom det, hvorfor skulle ikke sanksjonene fjernes dersom Iran oppgir atomprogrammet? Det er nettopp atomprogrammet som er årsaken til sanksjonene.

Lenke til kommentar

Utenom det, hvorfor skulle ikke sanksjonene fjernes dersom Iran oppgir atomprogrammet? Det er nettopp atomprogrammet som er årsaken til sanksjonene.

 

Fordi det står i vedtaket om sanksjonene ( de amerikanske ) hva som må til for at de skal fjernes, og det er - som du selv kan lese - mer omfattende enn opphør av atomprogrammet.

 

Dermed har ikke Iran noe å vinne på å samarbeide. ( Bare at de kan unngå flere sanksjoner. )

Lenke til kommentar

Jeg vil oppfordre folk her til å forberede seg til 3 verdenskrig. For jeg tror ikke det er lenge nå før det bryter løs for alvor.

Grave oss et hull i bakken og gjemme oss, med aluminiumshatter, våpen og mat? :)

 

Jeg tror det vil bli en falsk flagg aksjon i London i løpet av OL, kanskje også falsk flagg aksjoner i USA på samme tid.

Iran vil så bli beskyldt for disse angrepene, og 3 verdenskrig vil antakelig være et faktum i løpet av høsten.

Selvsagt tror du det. Uansett hva som skjer - så tror du automatisk det er en falsk flagg-aksjon. Eksisterer ikke terrorister i tankene dine, eller?

Hva gjør du hvis det IKKE skjer noe?

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Iran forbyr slips - igjen

 

Etter den islamske revolusjonen i 1979, ble slips forbudt i Iran – fordi man mente det var et symbol på vestlig dekadense. Forbudet brytes stadig, men denne uken slo moralpolitiet til mot forretninger i Teheran.

 

 

De siste årene har det iranske moralpolitiet på sommerstid hatt kampanjer for å påse at iranerne kler seg anstendig, altså i tråd med religiøse regler.

 

I fjor var det smykker for menn og trange T-skjorter som var utpekt mål. I år er det slipset.

 

Denne uken oppsøkte iranske politimenn klesbutikker og markedsboder og bad innehaverne fjerne alle slipsene som de hadde til salg. Hvis de ikke respekterte forbudet, ville butikken bli stengt, forteller butikkeiere til nyhetsbyrået Isna.

 

Lederen for interesseorganisasjonen for den iranske klesbransjen, Javad Doroodian, sier at sammenslutningen til og med er bedt om å bytte logo, fordi den inneholdt et bilde av et slips.

 

Ifølge reglene skal iranske kvinner bære hodeplagg som dekker alt av hår samt en utenpåkappe som går nedenfor knærne og som skjuler kroppens konturer. Bar hud er forbudt å vise og mye sminke og neglelakk er heller ikke lov.

 

I går slo politiet mot en internasjonal matmesse som ble holdt i Teheran, med deltakere fra både Tyskland, Østerrike, Franrike, Italia, Spania, Tyrkia, Kina og Sør-Korea.

 

 

80 stander ble stengt fordi kvinnene ikke overholdt reglene for anstendig påkledning. Det er uklart om det bare var iranske kvinner som var målet for aksjonen, eller om også de internasjonale ble tatt.

 

 

Den offisielle straffen for brudd på klesreglene er fra 10 dager til 2 måneder i fengsel, for begge kjønn.

 

Og det er ikke bare påkledningen som er under lupen, moralpolitiet passer også på at ugifte menn og kvinner ikke oppholder seg sammen.

 

Myndighetenes hensikt er å bevare verdiene fra den islamske revolusjonen i 1979 mot «moralødeleggende vestlig innflytelse».

 

Også leketøy går under moralpolitiets ansvarsområde. I januar ble en rekke leketøysforretninger stengt fordi de solgte Barbie-dukker, som ble klassifisert som «tegn på vestlig kultur».

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8169235

 

Virkelig et fritt og godt land å leve i... Jeg har i det siste helt mer og mer mot å gripe inn i Iran. Det har ingen ting med trusslene mot Israel å gjøre, langt ifra alt å gjøre med atomprogrammet, men først og fremst denne behandlingen og tidvis tortureringen av landets egen befolkning!

 

Hele verden hadde vært tjent med at regimet til Ayatolla Ali Khamenei og president Mahmoud Ahmadinejad forsvant fra jordens overflate!

Lenke til kommentar

Fordi det står i vedtaket om sanksjonene ( de amerikanske ) hva som må til for at de skal fjernes, og det er - som du selv kan lese - mer omfattende enn opphør av atomprogrammet.

 

Dermed har ikke Iran noe å vinne på å samarbeide. ( Bare at de kan unngå flere sanksjoner. )

 

Dette er internasjonal politikk og den er ikke A4. Amerikanerne spiller stadig tøffere fordi iranerne nekter å vike. Men den amerikanske regjeringen vet godt at dersom det iranske regimet etter hvert begynner å gi etter og samarbeider med IAEA såvel som landene i sekslandssamtalene så må sanksjonene lettes på som belønning og oppmuntring for videre samarbeid. Om Iran begynte å samarbeide og USA fortsatt å opprettholde enhver sanksjon ville de bare ødelegge for den positive utviklingen og det vet de utmerket godt selv.

Lenke til kommentar

Men den amerikanske regjeringen vet godt at dersom det iranske regimet etter hvert begynner å gi etter og samarbeider med IAEA såvel som landene i sekslandssamtalene så må sanksjonene lettes på som belønning

 

Den artikkelen jeg linket til i forrige post, sier at det er nettopp det som ikke skjer :

 

"Though Iran expressed willingness to compromise on key demands, by refusing to ease sanctions, the P5+1 nations offered no meaningful reciprocity, derailing the possibility of a deal with Tehran."

 

http://www.csmonitor.com/Commentary/Opinion/2012/0525/By-not-lifting-sanctions-West-and-Obama-are-helping-Iran-enrich-uranium

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8169235

 

Virkelig et fritt og godt land å leve i... Jeg har i det siste helt mer og mer mot å gripe inn i Iran. Det har ingen ting med trusslene mot Israel å gjøre, langt ifra alt å gjøre med atomprogrammet, men først og fremst denne behandlingen og tidvis tortureringen av landets egen befolkning!

 

Hele verden hadde vært tjent med at regimet til Ayatolla Ali Khamenei og president Mahmoud Ahmadinejad forsvant fra jordens overflate!

 

Selv om det sikkert er et ærlig forsøk fra NRK for å vise dagens Iran, så blir det hele dessverre bare en serie med bilder uten noen som helst perspektiv som tydeligvis gir grunnlag for fabulasjoner og missforståelser.

 

Før vi går vidre så tror jeg at det er nødvendig å etablere et par viktige poeng:

 

Akkurat på samme måte som mange i Norge ikke liker at muslimske kvinner går med heldekkende hijab og finner dette helt uforenelig med norsk kultur, så er et enormt flertall av Iranere som synes at det er fullstendig uakseptabelt at kvinner går "lettkledd", bruker sminke, eller sterk makeup og negelakk. De finner det helt normalt at disse blir stoppet og irettesatt av politiet. Hvem er vi da for å forklare iranerne hvordan deres samfunn skal være?

 

Frihet kan fortolkes på mange måter, og nå en mullah forteller meg om hvordan de vestlige samfunn er i ferd med å bryte sammen på grunn av en utbredt dekadence og hvordan vestlige kvinner stort sett er prostituerte, så tillater jeg meg å dra på smilebådet. Vi skal ikke være forundret når Iranerne gjør det samme.

 

Vi kan lese side opp og side ned i iranske aviser om hvordan unge menesker i Europa dør av de mest forferdelige kjønnsykdommer. Selvfølgelig skjer dette, men det er ikke et av det europeiske samfunns hovedproblemer og man kan fortsatt leve ganske bra i Europa til tross for dette.

 

Begivenhetene som blir beskrevet i NRK’s artikkel eksisterer selvfølgelig i Iran, men de berører en minimal og helt ubetydelig del av befolkningen og er overhodet ikke represntative for iranernes daglige problemer.

 

Uansett betyr dette at regimet prøver å slå ned på noen stakkars pikebarn eller unge gutter?

Tjaaaa...? Nei egentlig ikke. Regimet har helt andre problemer å ta seg av og vi står nok en gang ovenfor en av menneskehetens gamleste plager. Grådighet og korrupsjon.

 

Det iranske politiet er som overalt ikke spesielt godt betalt, mens unge kvinner med makeup, smykker og dyre moderne klær er nødvendigvis og soleklart representanter fra den rike, vestlig orienterte overklassen. Min kone bil arrestert minst to ganger i året og hver gang er det den samme historien, jeg må på politi stasjonen for å hente henne, og jeg får valget immellom å la henne bli sent til en rettsal eller å betale en klekkelig uoffesiel "støtte" til de "stakkars" politi folkene som bare gjør jobben sin. Med tiden så har vi nesten blitt venner og jeg har en "klippekort" løsning med en av Teheran’s politisjefer som har en lang arm i byens mange politi stasjoner.

 

Slips er overhodet ikke forbudt i Iran, det er bare tull. Det som er forbudt er å være kledd uanstendig og da er selvfølgelig døren åpen for uendelige fortolkninger.

Personlig så har jeg gått med slips på jobben hver bidige dag siden jeg kom hit, og alle mine mannlige iranske medarbeidere går også med slips. Det har aldri hvert et problem og jeg ser ingen grunn til at det skal bli det.

Selvfølgelig kan en tulling i et hjørne av landet eller byen ha funnet ut at slips er uanstendig og prøver lokalt å sko seg på det, men å gjøre dette til et samfunnsproblem blir bare rot.

Endret av MaxStafford
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den artikkelen jeg linket til i forrige post, sier at det er nettopp det som ikke skjer :

 

"Though Iran expressed willingness to compromise on key demands, by refusing to ease sanctions, the P5+1 nations offered no meaningful reciprocity, derailing the possibility of a deal with Tehran."

 

http://www.csmonitor...-enrich-uranium

 

Once more we are confronted with a not very partial website and expressions that are highly subjected to interpretations.

 

Use of words and expressions like “hawks in the west” obviously sends this website down the drain to the world of biased and not very serious internet crap.

What are these “key demands” that Iran has expressed willingness to compromise on? Especially who has decided that they are key demands?

Nobody in the world that has a basic knowledge on this subject would consider that allowing access to ONE site could be considered as any whatsoever willingness.

That is a typical Middle-eastern tactic as the guys that contractually owes 100 and expects a discount because they are willing to pay 20. Pure nonsense!!

 

Instead of wasting time on such websites, rather try some of these:

 

http://www.cfr.org/

 

http://www.crisisgroup.org/fr.aspx

 

http://www.chathamhouse.org/

 

http://www.frstrategie.org/

 

http://www.ifri.org/

 

http://www.iiss.org/

 

None of them has the perfect and correct answer to any question, but it will give a more balanced view of the situation.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...