Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Du prater om forebyggende angrep, og du hisser til krig uten hemninger. Siden det ikke er du som skal selv i den krigen så er ikke det så vanskelig. Du har ikke det fjerneste begrep om hva krig innebærer og bortsett fra på Playstation så er det et ukjent konsept for deg.
Jeg må bare si at jeg er helt enig i det du skriver over her, men du bør kanskje vurdere å begrense den noe nedsettende tonen ovenfor andre brukere. Misforstå meg rett her, jeg kaster nå stein i verdens største glasshus, og selv om jeg stort sett er uenig med Glimti i 99,9% av alt vi diskuterer så engasjerer han seg i alle fall. PEACE <3

 

Du har sikkert rett i at tonen min er nedlatende og jeg må innrømme at det var litt meningen.

Etter side opp og side ned hvor jeg tegner og forklarer sammtidig som jeg prøver med mine begrensede norsk kapasiteter å sette verdens realiteter litt i perspektiv så kan det til slutt bli litt frustrerende når unge og uerfarne mennesker kommer med kommentarer som er hinsides all fornuft.

 

Krig og konflikter har hvert en del av mitt dagligliv i mange år; etter å ha begynt med 15 år i Midt-Østen og Afrikas kriger så har jeg etterhvert total mistet lysten på væpnede konflikter. Etter å ha gjort de snart 15 år deretter i Midt-Østen hvorav storparten i Iran så begynner jeg sakte men sikkert å få en aldri så liten forståelse om hvordan disse samfunnene fungerer.

Det er beklagelig om jeg fremstår som nedlatende men jeg finner det helt uakseptabelt at unge mennesker uten det minste perspektiv, uten den minste erfaring, og uten den fjærneste forståelse tillater seg og komme med kommentarer som vi erfarer her.

 

Jeg forstår meget godt ditt forslag om forrandring av tonefall og jeg håper at det skal kunne forbedre seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8147784

 

Må si at så lenge det ikke kommer fram noen detaljer om hva de snakket om og hva Iran svarte så sier ikke dette meg stort. Om Iran plutselig skulle oppgi programmet eller samarbeide helt uforpliktet med IAEA slik de er pålagt ville det iallefall overraske meg stort...

 

Iran og regimet begynner å virkelig føle presset fra økonomiske sanksjoner og siden de trenger tid, så vil de gjøre alt de kan for å prøve å lette på sanksjons presset.

Dessevrre så er det ikke FN sanksjonene som er vanskelige men de Amerikanske bank sanksjonene og det er nok lite håp for en rask løsning fra den siden.

 

Iran kommer til å være så snille å greie i månedene som kommer at vi kommer til å få lyst å grine, men så fort de ikke lengere har noen utvei så kommer de til å smelle igjen forhandlings døren og det internasjonale felleskap kommer til å bli nødt til å starte fra null (nok en gang).

 

Verden tjener ingenting og Iran får seg to eller tre års lengere tidsfrist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

– Samtalene var intense og veldig nyttige, sier Yukiya Amano til det iranske TV-selskapet IRIB.

 

Han forteller også at atmosfæren har vært god.

 

 

Iran har faktisk et visst "moralsk overtak" i forhold til atomenergibyrået. For Iran kan vise at en del av sabotasjeaksjonene mot iranske anlegg, og noen av likvidasjonene av iranske forskere, har kommet som et resultat av at noen i apparatet til atomenergibyrået har lekket informasjoner etter at de har vært på inspeksjoner i Iran :

 

"Report: Iran Pressed IAEA Chief on Leaks, Assassinations.

 

Agency's Leaks Helped Israel Kill Scientists, Iran Warned.

 

Though the negotiation side of IAEA chief Amano Yukiya’s visit to Tehran was apparently upbeat, reports suggest that there were some uncomfortable moments related to the IAEA’s tendency to leak supposedly confidential data.

 

One report, from Israel’s Channel 2, said Iran confronted Amano directly about the leaks and said they believed that the data from the leaks had been used by Israel to identify and assassinate top nuclear scientists in the nation."

 

http://news.antiwar....assassinations/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Kubin,

 

Ikke for å være vanskelig, men helt ærlig så synes jeg overhodet ikke at den historien holder.

 

Alle de myrdede "forskerne" var velkjente innefor både det tekniske og politiske miljøet og ingen trengte IAEA for å identifiser dem.

 

At Iranerne kommer med slike deklarasjoer er noe man må forvente seg, men det er overhodet ingen grunn til (akkurat som mye annet) å ta dem seriøst.

 

Jeg vil heller se disse deklarasjoene som en vilje til å dekke opp Iran’s manglende sikkerhetskapasiteter (en praktisk syndebukk) og som en helt normal del av en pågående propaganda krig.

Lenke til kommentar

 

At Iranerne kommer med slike deklarasjoer er noe man må forvente seg, men det er overhodet ingen grunn til (akkurat som mye annet) å ta dem seriøst.

 

 

Vel, det kan du umulig vite. Dette blir jo bare din synsing om at du synes ikke at det burde være slik at IAEA lekker informasjon, derfor sier du : Ta det ikke seriøst, det er ikke slik.

 

Men det kan du altså ikke vite.

 

Selv ikke IAEA-sjefen, Amano, kan vite noe sikkert.

 

"Amano reportedly responded by expressing condolences to the families of the scientists."

 

http://www.timesofisrael.com/un-nuclear-agency-chief-in-tehran-for-key-talks-ahead-of-p5-1-summit/

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel ikke om IAEA lekker informasjon, det er bland annet IAEA’s oppgave å raportere det de finner på de mest legale og offisielle måter; de har normalt sett ingenting å lekke.

 

Det er ingen synsning å påsta at de myrdede «forskerne» var vellkjente og at ingen hadde behov for IAEA for å identifisere dem.

 

At du ikke liker det og foretrekker å bruke politiserte websiter som passer mer inn i den realiteten du foretrekker er helt OK for meg, men det blir ikke mere riktig av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen synsning å påsta at de myrdede «forskerne» var vellkjente og at ingen hadde behov for IAEA for å identifisere dem.

 

At du ikke liker det og foretrekker å bruke politiserte websiter som passer mer inn i den realiteten du foretrekker er helt OK for meg, men det blir ikke mere riktig av den grunn.

 

Den realiteten jeg foretrekker? Jeg påpeker at du ikke kan vite hva som er fakta i denne saken. Og det tåler du ikke å høre? Da buser du ut om at jeg foretrekker politiserte realiteter?

 

Nei, jeg vil gjerne kunne innrømme at det ikke er noe i dette. Hvis du overbeviser meg.

 

Men så langt er det eneste du har, at forskerne var velkjente. Altså at det var velkjent at de var atomforskere. Men ut ifra det kan jeg ikke trekke noen konklusjoner. For alt jeg vet, kan det være slik at forskerne som har blitt drept, alle har hatt et spesiale, altså at de som har valgt ut forskere å drepe har valgt seg ut et felt, for slik å gjøre sin mordkampanje mer effektiv. ( At det blir vanskeligere å erstatte forskerne i en fei. )

 

Hvordan det enn er, bare denne mordkampanjen i seg selv, gir Iran et "moralsk overtak" ovenfor folkene fra IAEA som kommer og skal inspisere.

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha googlet litt, ser jeg at det antagelig er denne saken som iranerne sikter til, når de snakker om at IAEA har lekket opplysninger.

 

I November i fjor offentliggjorde IAEA en rapport der de oppga navn på iranske atomforskere :

 

"A prominent US law professor says the International Atomic Energy Agency has committed an “outrageous” mistake by revealing the names of Iranian nuclear scientists in its latest report on Tehran, Press TV reports."

 

http://www.presstv.i...ail/211172.html

 

En prominent amerikansk juss-professor sier altså at dette var "outrageous". Og det er vel hårreisende fordi det ikke finnes noen gyldig grunn for at de skulle gå inn på navn, og oppgi navn.

 

Når situasjonen er slik, så kan alltids IAEA argumentere med at det hadde ingenting å si, fordi de som drepte enda en forsker nå i Januar, sikkert ikke hadde fått vite noe fra rapporten til IAEA som de ikke allerede visste.

 

Men det blir uansett slik at det gir Iran et "moralsk overtak" når IAEA helt unødvendig har oppgitt navn på iranske forskere selv om de visste at flere iranske forskere har blitt likvidert.

 

Edit : Jeg ser litt på videoen på linken min over her. Jeg rekker ikke se alt nå, men de har gode poenger, om at dette var helt utenfor retningslinjene, det som IAEA gjorde. Og en må spørre seg hvorfor det ble gjordt. Forsterke konflikten, blir nevnt som motiv.

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iran og regimet begynner å virkelig føle presset fra økonomiske sanksjoner og siden de trenger tid, så vil de gjøre alt de kan for å prøve å lette på sanksjons presset.

Dessevrre så er det ikke FN sanksjonene som er vanskelige men de Amerikanske bank sanksjonene og det er nok lite håp for en rask løsning fra den siden.

 

Iran kommer til å være så snille å greie i månedene som kommer at vi kommer til å få lyst å grine, men så fort de ikke lengere har noen utvei så kommer de til å smelle igjen forhandlings døren og det internasjonale felleskap kommer til å bli nødt til å starte fra null (nok en gang).

 

Verden tjener ingenting og Iran får seg to eller tre års lengere tidsfrist.

 

Joda, det kan se ut slik. Men nå er det ikke du som har muligheten eller makten til å beordre et angrep på Iran. Og det er heller du som vet om et angrep er under oppseiling eller ikke slik ikke vi andre her på forumet heller gjør.

 

Derfor kan Iran ha langt mindre tid enn du aner og konflikten fort eskalere...

Lenke til kommentar

Iran og IAEA nær inspeksjonsavtale

 

Det internasjonale atomenergibyrået IAEA er nær en avtale med Iran om å inspisere iranske militæranlegg.

 

Det hevder IAEA-lederen Yukiya Amano, som sist fredag overraskende ble invitert til Iran.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8150339

 

På overflaten er jo dette en glimrende nyhet. Spørsmålet er bare hvor stor betydning dette egentlig vil få. Er alt Iran er ute etter å vise godvilje for å skaffe seg mer tid? Hvor omfattende inspeksjoner vil de godta?

 

Tiden vil vise...

Lenke til kommentar

 

Joda, det kan se ut slik. Men nå er det ikke du som har muligheten eller makten til å beordre et angrep på Iran. Og det er heller du som vet om et angrep er under oppseiling eller ikke slik ikke vi andre her på forumet heller gjør.

 

Derfor kan Iran ha langt mindre tid enn du aner og konflikten fort eskalere...

 

Jeg har da heller aldri påstått at jeg har makten til å beordre noe angrep. Hva er det du vil frem til?

 

For øyeblikket er det ikke noe angrep under oppseiling, hverken fra USA eller Israel:

Israel har ikke de offensive kapasitetene som er nødvendig for å gjennomføre et velykket angrep og USA har overhodet ikke den meget trengte politiske viljen.

 

Det de prøver å gjøre nå er å presse Iran til å ta det første steget og begå en fundamental tabbe.

Som et eksempel, hvis Iran skulle (av diverse grunner) bestemme seg for å stenge Hormouz stredet så ville det være en perfekt unskyldning.

 

Selv om det i dag er en begrenset risiko for at dette skulle skje, så er vi enda langt unna en eventuel konfrontasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei ingen har rett til å angripe Iran, og det å påstå at noen har rett til det er endten en blank løgn eller et usagn fra et dumt og umodent barn.

 

Jeg har gjentatte ganger forklart deg at det er opp til Iranerne og ingen andre til å bestemme hvilket regime de vil ha. Det akkurat på samme måte som det er opp til nordmennene å bestemme hvilket regime man skal ha i Norge. For det første så har vi ingen rettigheter til å tvinge på et folk et politisk system, og på den andre siden så ville det bli en total katastrofe siden uansett av historiske og kulturelle grunner demokrati (som vi ser det) overhodet ikke kan fungere i dagens Iran.

 

Vi har prøvd mange ganger før og bortsett fra kanskje i Japan så har det aldri fungert.

 

Ja jeg vet at Japan og Iran er bare flekker på et kart for deg og at fra ditt synspunk så blir det akkurat det samme, men Japan er ikke Iran, langt der ifra.

 

Irans eventuelle utvikling imot et demokratisk moderne samfunn er noe som bare kan oppnåes ved informasjon og utdanning. Det er en klokke som sakte og sikkert tikker for Iran’s regime, og det kommer til å ta mange år, veldig mange år. Spesielt siden regimet gjør alt de kan for a stritte imot, men regimet i Iran er allerede ferdig, det er bare et tidspørsmål før de kollapser av seg selv.

 

Du prater om forebyggende angrep, og du hisser til krig uten hemninger. Siden det ikke er du som skal selv i den krigen så er ikke det så vanskelig. Du har ikke det fjerneste begrep om hva krig innebærer og bortsett fra på Playstation så er det et ukjent konsept for deg.

Fra bak din pc med potetgull og cola så kan nok krig være en løsning, ogjeg håper indelig at du aldri får oppleve krig, men helt ærlig, ikke ønsk andre disse forferdelige opplevelsene for du har ikke den minste rett elle formening om det.

 

Fremragende innlegg som vanlig Max. En stund siden jeg har besøkt tråden, men gledelig å se at du fremdeles gir så hatten passer. Du skriver vel ikke for noe seriøst medie? Hadde vært spennende å lese noe lengre av deg.

Endret av Avien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremragende innlegg som vanlig Max.

 

Ikke på noen måte! Enhver som betrakter Iran som en fiende eller blir truet av dem har full rett til å angripe. Og dersom Iran ikke overholder de internasjonale avtaler og forpliktelser de skal har det in ternasjola verdenssamfunnet med FNs tillatelse full rett til å gripe inn.

 

gledelig å se at du fremdeles gir så hatten passer.

 

Det er med andre ord ikke tilfellet i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Du kan da ikke bruke PressTv som referangse!!! Det blir jo helt fjollete.

 

Du må nesten fortelle meg hva det er Press TV skriver her, som du mener ikke er riktig.

 

Mener du det ikke er riktig at IAEA offentliggjorde navn på iranske forskere i November?

 

Mener du at det ikke er riktig at dette bryter med retningslinjene til IAEA?

 

Mener du det ikke er riktig at Daoud Khairallah ( som uttaler at det IAEA gjorde er "outrageous" ) er "professor of law" ved Georgetown University?

 

Ser ut for meg som Press TV lærte meg noe nytt. Og noe du heller ikke var klar over. Uff da, skikkelig fjollete gjordt. Komme her og lære oss noe nytt. :)

 

Edit : Hvis det er professorens uttalelse om at det IAEA gjorde er hårreisende som får deg til å reise bust, så er det jo bare én professors uttalelse. Du kan selvsagt si at Press TV bare gir den éne siden av saken, lar ingen få motsi den, det er jeg helt enig i. Men det var jo ikke det som var poenget her. Poenget var at vi fikk vite om denne helt åpne offentliggjøringen av navn på iranske forskere. Om vi synes at dette var en hårreisende handling eller ikke, kan diskuteres, men hovedsaken var at vi gjennom linken min fikk kunnskap om at dette skjedde.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Du kan da ikke bruke PressTv som referangse!!! Det blir jo helt fjollete.

 

Du må nesten fortelle meg hva det er Press TV skriver her, som du mener ikke er riktig.

 

Mener du det ikke er riktig at IAEA offentliggjorde navn på iranske forskere i November?

 

Mener du at det ikke er riktig at dette bryter med retningslinjene til IAEA?

 

Mener du det ikke er riktig at Daoud Khairallah ( som uttaler at det IAEA gjorde er "outrageous" ) er "professor of law" ved Georgetown University?

 

Ser ut for meg som Press TV lærte meg noe nytt. Og noe du heller ikke var klar over. Uff da, skikkelig fjollete gjordt. Komme her og lære oss noe nytt. :)

 

Edit : Hvis det er professorens uttalelse om at det IAEA gjorde er hårreisende som får deg til å reise bust, så er det jo bare én professors uttalelse. Du kan selvsagt si at Press TV bare gir den éne siden av saken, lar ingen få motsi den, det er jeg helt enig i. Men det var jo ikke det som var poenget her. Poenget var at vi fikk vite om denne helt åpne offentliggjøringen av navn på iranske forskere. Om vi synes at dette var en hårreisende handling eller ikke, kan diskuteres, men hovedsaken var at vi gjennom linken min fikk kunnskap om at dette skjedde.

 

PressTv er et statseid offentlig organ som kan sammenlignes med et propaganda departement eller med TASS og PRAVDA på syttitallet. Uten noen form for uavhengig kontroll og med nesten ubegrensede økonomiske midler i et land hvor fri presse ovehodet ikke eksisterer er PressTv et talerør for et undertrykkende diktatur og kan overhodet ikke fortolkes som en troverdig informasjons kilde.

 

Jeg har profesjonelt og innenfor vår industri hadd med dem å gjøre uttaldige ganger, og jeg har aldri opplevd at de la frem realitetene som de er.

 

Det er selvfølgelig mulig at IAEA offentligjorde navn. Det er deres jobb å gi ut offentlige rapporter og det skulle selvfølgelig ikke være noen hindring for dette.

Uansett (jeg gjentar nok en gang) det var overhodet ikke nødvendig å vente på IAEA for å eventuelt få disse navnene som var allerede velkjent innenfor dette «miljøet».

Det å ville skylde på IAEA er bare en klønete og typisk PressTv metode for å diskrediditere IAEA ovenfor de naive og uinformerte massene i de landene hvor PressTv er aktuelt.

 

Daoud Khairallah’s politiske overbevisninger er allerede velkjent og han er berømt for sine PR kåte triks innenfor kontrovesielle mediaer som PressTv. Hva han måtte mene om IAEA er helt uinterresant. Nok en gang, det er praktisk ovenfor de naive massene men helt ute på jordet når det kommer til den virkelige verden slik den er.

 

Fra PressTv kan du lære mye rart og det helt ned til at det var CIA som drepte Neda.

Man kan få lyst å spy av mindre.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig mulig at IAEA offentligjorde navn. Det er deres jobb å gi ut offentlige rapporter og det skulle selvfølgelig ikke være noen hindring for dette.

 

Jeg tror også det er mulig. Jeg tror faktisk det er tilfelle. ( Se sitat nederst ) Hvis du finner noen som motsier at det er tilfelle, så er jeg selvsagt lutter øre, men jeg tror ikke du finner noen.

 

Så da vet jeg ikke om det er noe mer vi er vesentlig uenig om. Min påstand er at denne lekkasjen fra IAEA ga Iran et "moralsk overtak" ovenfor IAEA. Ettersom IAEA gikk utenom retningslinjene og offentliggjorde navn, selv når de visste at iranske forskere blir drept.

 

Så langt har jeg ikke hørt noen gyldig grunn for å gjøre det, og dermed blir det en unødvendig fiendtlig handling.

 

Og for meg gir det et inntrykk av et IAEA som "kryper til korset", når de i neste omgang må tåle å bli konfrontert med dette under forhandlingene, og alt de på sin side kan gjøre, er å gi sine kondolanser til de etterlatte. ( "Confronted with the accusation during talks in Tehran on Monday, Yukiya Amano sent condolences to victims’ families, according to Channel 2" - Times of Israel )

 

-----

 

"In a letter to IAEA Director General Yukiya Amano, Soltanieh argued that the UN nuclear watchdog violated its Comprehensive Safeguards Agreement when it released the names of Iranian nuclear scientists in findings about Tehran's supposed ongoing research for developing a nuclear weapon."

 

http://www.jpost.com....aspx?id=246086

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Greit nok det. :)

Jeg ser overhodet ikke noe moralsk overtak:

  • Fordi disse menneskene var allerede godt kjent
  • Fordi det er IAEA’s oppgave å akkurat gjøre hva de gjør
  • Det er overhodet ingen grunn til å tro (snarere tvert imot) at de ble drept på grunn av at deres navn (blant mange andre) eventuelt sto i en IAEA rapport.
  • Fordi det er i min mening en alt for enkel og grenser til naiv måte å dekke Iran’s egene sikkerhets feil, spesielt når vi tenker på den almene oppfatningen mannen i gata i Iran har av akkurat denne situasjonen.

Lenke til kommentar

Greit nok det. :)

Jeg ser overhodet ikke noe moralsk overtak:

  • Fordi disse menneskene var allerede godt kjent
  • Fordi det er IAEA’s oppgave å akkurat gjøre hva de gjør
  • Det er overhodet ingen grunn til å tro (snarere tvert imot) at de ble drept på grunn av at deres navn (blant mange andre) eventuelt sto i en IAEA rapport.
  • Fordi det er i min mening en alt for enkel og grenser til naiv måte å dekke Iran’s egene sikkerhets feil, spesielt når vi tenker på den almene oppfatningen mannen i gata i Iran har av akkurat denne situasjonen.

 

Greit nok. Jeg ser det slik at det ga Iran et moralsk overtak.

 

Fordi det ikke var IAEAs oppgave å offentliggjøre navn på forskere. Hvis du kan dokumentere at det er deres oppgave blir det en annen sak. Men så lenge du ikke gjør noe som helst forsøk på å dokumentere det eller underbygge det, har jeg vanskelig for å tro det.

 

Derfor ble IAEAs offentliggjøring av navn et stort bomskudd, som ga Iran et moralsk overtak, siden IAEA med offentliggjøringen av navnene implisitt sier at de er veldig langt fra å ta skarp avstand fra likvideringene av iranske forskere. De sier implisitt : vi er så langt fra å ta avstand fra det, at nå skal vi gå utenom retningslinjene og offentliggjøre navn, bare for å demonstrere hvor langt vi er fra å ta avstand fra likvideringene.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...