genetex Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Heisann folkens. Jeg lurte på hvilke programmer som finnest der ute som jeg kan bruke til å sette opp skjemaer til forskjellige elektriker instalasjoner med? Fks. Oppkobling av en motor med styrestrøm, husinstalasjon og lignende. Hadde vært ett stort pluss om jeg med det programmet kan simulere kjøring og testing av anlegg. Jeg er ikke ute etter noen high-end programmer som kanskje er svært vanskelige å lære, men alle forslag og tips er bra uansett! Takker for alle svar! Lenke til kommentar
V_B Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Heisann folkens. Jeg lurte på hvilke programmer som finnest der ute som jeg kan bruke til å sette opp skjemaer til forskjellige elektriker instalasjoner med? Fks. Oppkobling av en motor med styrestrøm, husinstalasjon og lignende. Hadde vært ett stort pluss om jeg med det programmet kan simulere kjøring og testing av anlegg. Jeg er ikke ute etter noen high-end programmer som kanskje er svært vanskelige å lære, men alle forslag og tips er bra uansett! Takker for alle svar! Autocad er fint for å lage tegninger. Kan også bruke Autosketch som er et enklere program. Program som simulerer har jeg aldri vært borti, men tror de blir mer komplekse og dyre/vanskelige å få tak i Lenke til kommentar
Roholola Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Heisann folkens. Jeg lurte på hvilke programmer som finnest der ute som jeg kan bruke til å sette opp skjemaer til forskjellige elektriker instalasjoner med? Fks. Oppkobling av en motor med styrestrøm, husinstalasjon og lignende. Hadde vært ett stort pluss om jeg med det programmet kan simulere kjøring og testing av anlegg. Jeg er ikke ute etter noen high-end programmer som kanskje er svært vanskelige å lære, men alle forslag og tips er bra uansett! Takker for alle svar! Når jeg begynnte på 1. vgs elektro brukte vi et ganske standar nybegynner programm, men det husker jeg ikke hva heter. Litt mer avansert programm som jeg selv bruker heter : Proteus http://www.labcenter.co.uk/index.cfm Har kan du kjøre simulasjoner, men er mest beregnet for svakstrøm og kanskje ikke så mye for ditt behov. Et annet program er Visio Min lenhttp://office.microsoft.com/en-us/visio/default.aspxke Flott hvis du skal tegne oversikt over ett nettverk ol. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Et annet program er Visio Min lenhttp://office.microsoft.com/en-us/visio/default.aspxke Flott hvis du skal tegne oversikt over ett nettverk ol. Ha! Den siden du lenket til ser ut til å være spærra for FF brukere. Iallefall for meg (FF 358). Bedre (og gratis) forslag: Inkscape. Forum tilhørende programmet finner du her. Har funnet ut at dette programmet er genialt til enlinjeskjemaer. Du må tegne komponentene selv, men man kan få kjempefine sluttresultater ut av det Et annet program: ExpressPCB CAD Endret 24. februar 2010 av geir__hk Lenke til kommentar
Quote Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Et annet alternativ enn autocad, er velkjente ELCAD. Det er vel hovedsaklig dette programmet som blir brukt for å tegne elektriske skjema. Jeg vet ikke hvor enkelt det er å bruke dette programmet, eller om en kan teste oppkoblinger. Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Har selv brukt et program som heter crocodile technology, men skal ikke sitte her og be deg/dere om å laste det ned ulovlig, men google har vært til stor hjelp for meg Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Hvis man allerede har MS Office (er usikker på om det finnes forskjellige versjoner) så har man sansynligvis også Visio. For min del fungerer det bra nok, eneste problemet jeg har med det er at det lite symboler med som standard, så man er nesten nødt til å lage selv enkelte ganger. Dog vil jeg ikke anbefale det til profesjonnel bruk. Endret 22. mars 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Microsoft Visio er ikke en del av Office-pakken fra Microsoft. MS Visio må derfor kjøpes separat om man har behov for det. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 PCschematic ELautomation 40 Har jeg brukt noen ganger når jeg har måttet tegne... Gratis til "småbruk"... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå