MittBrukernavn Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Hei. Har trent nå i 6 mnd uten noe spesielt program... Er i militæret en plass og har sett og lært av et par i troppen og fulgt 2 ark som sto på veggen med div øvelser så kan vel kalle med nybegynner. Har tenkt til å bli mere seriøs nå og fant Rippetoe's program på nettet og har lest boka hans om teknikker og øvelser. Utifra bodybuilding.com forumposten her har jeg satt sammen dette programmet. Litt modifisert, men ikke mye... A: Kneøy 3x5 Benk 3x5 Markløft 1x5 Stangroing 3x5 Skråbenk 3x5 B: Knebøy 3x5 Skuldre 3x5 Markløft 1x5 Pullups 3xf Planken 3x30-40sec Tillegg fredager: Dips 2x8-12 EZ bar biceps 2x8-12 Det blir en A, B, A uke 1 og B, A. B uke 2 osv program. Noen inspill på noe jeg bør endre/ta bort eller legge til? Eneste oppvarmingen jeg tenker foreløpig er stanga på markløft, knebøy og benk. 1 x 10 eller noe sånt. Er det nok? Holder helt til jeg blir sterkere og begynner med større vekter? Endret 18. februar 2010 av MittBrukernavn Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hvorfor ikke bare følge programmet/ne hans? Det gir forsåvidt ikke mening at du føler deg trygg på bøy, mark og benk - men ikke stående press? Lenke til kommentar
MittBrukernavn Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 Føler den ser litt dum ut bare Og det er sittende med vekter jeg har brukt de siste 6 mnd og det har gitt resultater så hvis det ikke har noen værdi i form av muskler jeg ikke trener på andre måten, kan jeg nok bytte. Fant en skrivefeil på den jeg hadde, dips 2 ganger istedenfor skråbenk/pushups, har endra det nå Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Det ser ikke dumt ut når du er blitt sterk i øvelsen Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Det overrasker meg egentlig at mange nybegynnere sier de skal kjøre det ene eller andre programmet og nær sagt alle gjør diverse endringer i det. Hvorfor ikke bare prøve det som det står? Om du har trent i flere år og kjenner kroppen din svært godt kan du gjøre endringer, men til å begynne med har de færreste kompetanse til å gjøre det. Kan stille noen spørsmål ift endringene: Hvorfor skråbenk når du ahr både skulderpress og benkpress? Hvorfor bicepscurl når du har stangroing og mark som belaster biceps i massevis? Det eneste jeg kan være tilbøyelig å være enig i er at det kan være lurt å ha med noen mageøvelser, planken\sideplanken ville jeg da sagt var førstevalgene siden disse bruker mye de samme musklene du trenger for å løfte tung i mark og bøy. Lenke til kommentar
MittBrukernavn Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 Skråbenk har jeg fordi jeg har lest på div forum at det bygger litt på stedet mellom puppene og skuldre så det blir rettere overgang. Jeg har en del manboobs etter barndommen og har ikke noe særlig mage samtidig som jeg ikke har fett mellom pupper og nakke/skuldre så kropsfasongen min ser ganske rar ut fra siden. Håpet skråbenk ville rette litt på det. Kan ta vekk bicepscurl hvis stangroing og mark holder i massevis Kan vurdere planken. Holder det med 3 x 30 sec da eller? Syns jeg kan huske det fra et forum. Hvor lang pause? Takker for innspill forresten Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det er omtrent umulig å "forme brystmusklene", sliter du med manboobs er det trolig fettprosenten som er for høy. Planken i 3x30 sek går fint ja. Om du synesp rogrammet blir for lite omfattende kan du jo alltids prøve stronglifts 5x5, myorevolution 5x5 eller andre 5x5-programmer Lenke til kommentar
MittBrukernavn Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Oppdatert opplegget nå og la til et fredagstillegg Tok forresten A i går. Resultatene der blei: Knebøy - 55kg, Har et par kilo til jeg kan legge på der føler jeg, kjente øvelsen godt et par min etter at jeg var ferdig og i dag Benkpress - 62kg, gikk greit, litt sein på den 5te på runde 2 og 3 Stangroing - 25kg, kan lett gå opp en del der, blei litt usikker på utførelsen så tok ikke så mye. Første gang jeg bruker øvelsen. Markløft - Glemte den rett og slett... trudde jeg hadde den på B Skråbenk - 2 x 22,5kg, Gikk greit, litt sakte på slutten. ca 40grader på benken Har mye tid fritid, er det noe problem å ta A,B,A,B osv annavær dag uten å ta helt fri i helgene? Istedenfor mandag, onsdag, fredag helgefri så legger jeg til søndag og forsyver den neste uke så det blir tirsdag, torsdag, lørdag, mandag osv... Utskeiing med alkohol i helgene skjer nok ikke... har alkoholforbud i tjenesten Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det overrasker meg egentlig at mange nybegynnere sier de skal kjøre det ene eller andre programmet og nær sagt alle gjør diverse endringer i det. Hvorfor ikke bare prøve det som det står? Om du har trent i flere år og kjenner kroppen din svært godt kan du gjøre endringer, men til å begynne med har de færreste kompetanse til å gjøre det. Kan stille noen spørsmål ift endringene:Hvorfor skråbenk når du ahr både skulderpress og benkpress? Hvorfor bicepscurl når du har stangroing og mark som belaster biceps i massevis? Det eneste jeg kan være tilbøyelig å være enig i er at det kan være lurt å ha med noen mageøvelser, planken\sideplanken ville jeg da sagt var førstevalgene siden disse bruker mye de samme musklene du trenger for å løfte tung i mark og bøy. Nå ligger boka mi pakket ned i et flyttelass et sted, så jeg kan ikke finne den frem for å sjekke dette, men er 99% sikker på at helt vanlige straight bar bicepscurls er en del av Rippetoe sitt programforslag. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ikke på noviceutgaven ihvertfall, men mulig det finnes andre varianter Lenke til kommentar
War Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 men er 99% sikker på at helt vanlige straight bar bicepscurls er en del av Rippetoe sitt programforslag. Biceps-øvelser skal ikke være nødvendig på en 5x5, men noen programmer har det med pga alle legger det til alikevel. Alle vil ha stor biceps og ingen trur på at man kan få det uten den isolasjonsøvelsen de legger til. Skal man gjøre det rett så legger man til 1-2 isolasjonsøvelser som man kjører en annen progresjon og rep på en selve programmet på en og en muskelgruppe pr program/periode der man vil spesialisere ( svakeste ledd) Men samtidig kutter man og kjører vedlikehold på en annen gruppe da man ikke kan legge til noe når man allerede kjører nervesystemet på maks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå