Gå til innhold

Nytt fraværreglement, en god løsning?

Nytt fraverreglament, en god løsning?  

39 stemmer

1. 1. Har du vært klar over denne endringen i reglamentet?

• Ja
      10
    • Nei
      29
  2. 2. Tror du denne løsningen kan medføre økt helseplage?

• Ja
      18
    • Nei
      10
    • Vet ikke, ingen formening?
      11
  3. 3. Tatt i betrakning, tror du at dette vil minke fraværet?

• Ja
      4
    • Nei
      32
    • Vet ikke, ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

Isåfall skulle det vel ikke by på de store problemene å fortelle at de 16 dagene med fravær i VK1 er fordi du hadde influensa 4 dager i desember, tilsammen 9 dager med valgkamparbeid for Senterpartiet og at 1 dag gikk med til oppkjøring og 2 dager var det så fint vær at du ble hjemme? Trenger ikke dele opp i "gyldig" og "ikke gyldig" fravær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ikke for gyldig fravær på organisasjons/frivillighetsarbeid så vil de som faktisk ønsker å arbeide få ugyldigfravær. Dette reglementet går faktisk ikke ut over dem som har mye fravær fra før av... Men det nye reglamentet sier også at om du skal til en legebehandling, har bevis og returnerer til skolen skal du få dagsfravær..

Lenke til kommentar

Hvis man ikke for gyldig fravær på organisasjons/frivillighetsarbeid så vil de som faktisk ønsker å arbeide få ugyldigfravær. [...]

Nei, de vil få "fravær". Å dele opp i grader av gyldighet er ikke noen gudegitt nødvendighet. Kan heller ikke se hvordan det er skolens interresse at du arbeider isteden for å være på skolen. Har du ikke tid til å gå på skolen, så er det bare å gjøre noe annet i steden. Men som alt annet har også slike valg konsekvenser.

Lenke til kommentar

[...]Hvorfor skal staten bestemme hva du skal få lov til å gjøre eller ei? Hvorfor skal du nekte meg å arbeide på et suppekjøkken om jeg vil?

Jeg har ikke tenkt å nekte deg noe som helst, staten har også (eller burde hvertfall hatt) fint lite med hva du fyller dagene dine med. Når jeg skal vurdere din måloppnåelse og i hvilken grad du har tilegnet deg kunnskap fra min undervisning så er det en forutsettning at du faktisk har vært tilstede. Om du sitter hjemme å napper løken eller jobber friviller for Leger Uten Grenser i Angola, er egentlig meg revende likegyldig. Om du ikke liker min undervisning, eller finner mer givende ting å foreta deg, så helt greit: Velg noe annet, men alle valg har konsekvenser. Jeg synes da det er en helt naturlig konsekvens av at noen er fraværende at de får fravær...

Lenke til kommentar

"Det lille man skal gjøre" kan vel alle lese hjemme? Uavhengig om de er fraværende fordi de gjør frivillig arbeide eller om de sitter hjemme å spiller WoW/CS/runker til frokost-TV?

Ordningen skader fordi den lett vil være urettferdig, da det alltid vil være forhold som ikke fanges opp av en slik ordning. F.eks. om "styremøte i KRFU" egentlig er "fyllefest midt på dagen med styret i KRFU" eller "ugyldig fravær mandag 03.11" egentlig er "bytte bleier på sin demente bestemor som ikke får plass på sykehjemmet fordi komunen spilte bort alle penga på børsen"

Lenke til kommentar

"den lille minoriteten" ødelegger alltid for flertallet, det er stort sett på grunn av "den lille minoriteten" det finnes lover og regler i det hele tatt. Og selvsagt er det moralsk fosvarlig å endre/avvikle en ordning om den blir utnyttet, ikke virker etter hensikten eller rett og slett ikke ansees å ha en aktverdig hensikt. Kan heller ikke se hvordan endring/fjerning av ordningen ødelegger særlig nevneverdig, at du får noen dager fravær bør da lett veies opp av at du kan vise til din "gode og ærlige jobb"?

Lenke til kommentar

Enkelte ønsker lavt fravær, men samtidig ønske å være engasjert i sin egen hverdag. [...]

Selvfølgelig ønsker du det, men hvorfor skal du ha muligheten til begge deler samtidig? At du vil gjøre andre ting enn å være på skolen er vel ingen grunn til at du ikke skal fraver når du er fraværende?

Lenke til kommentar

Med det gamle systemer var dette mulig. Dette medførte at jeg kunne gå på politisk stand, være aktiv å forme hvordan K/M speideren skulle se ut, være med på frivillig arbeid innen organisasjonslivet. Nå kan jeg ikke det. Jeg har sluttet all arbeid fordi jeg ikke ønsker å fra fravær. Er dette en positiv retting? Vet at flere skoler landet over har nå demonstrert mot denne ordningen, dette viser kun at elever vil være med på å bestemme over sin hverdag

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg synes det er negativt at fravær skal veie så tungt som det gjør.

Jeg har pr. dags dato klassens beste karaktersnitt, men er trolig også den med mest fravær. Alt fraværet jeg har er min egen feil og det er jeg fullt klar over. Det er mange av de fraværsdagene jeg har, der jeg kunne ha vært på skolen. Men når jeg føler at skoleåret er for lite utfordrende og jeg ikke får oppgaver som tilfredsstiller mine behov, hvofor skal jeg da sitte på skolen dag inn og dag ut uten noe å gjøre? Det tjener hverken jeg eller skolen på. Det resulterer bare i at jeg blir skolelei i stedet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er negativt at fravær skal veie så tungt som det gjør.

[...]

Fordi at om jeg trenger en fyr til en drepende kjedelig jobb, så er det greit å se at han møter hver dag til drepende kjedelige skoletimer og dermed sansynlighvis også kommer til å dukke opp på jobb. (selv når det er fint vær, første dag av rypejakta og bare rydding av arkivet på planen på jobben). Er du av de som skal ha en spennende og utfordrende jobb etter 5-6-7-10 år til med skole etter VGS, så teller vel ikke hvor mye fravær du hadde når du var 17 så fryktelig mye lenger uansett.

Lenke til kommentar

Angående time=dagsfravær så er det en tolkning av UDIR's reglement og et tilleggsreglement som fylkeskommunene har fått via brev. Dog så står det verken på UDIR eller brevet at timefravær ikke skal være gyldig. Så jeg antar dette er et spontant åpenbaring som hvis nok skal redusere fraværet hos elever. Dog så tilsier sunn logikk det motsatte, samt en uoffisiell spørreundersøkelse som en klasse har gjort her på vår skole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...