Gå til innhold

Nytt fraværreglement, en god løsning?

Nytt fraverreglament, en god løsning?  

39 stemmer

1. 1. Har du vært klar over denne endringen i reglamentet?

• Ja
      10
    • Nei
      29
  2. 2. Tror du denne løsningen kan medføre økt helseplage?

• Ja
      18
    • Nei
      10
    • Vet ikke, ingen formening?
      11
  3. 3. Tatt i betrakning, tror du at dette vil minke fraværet?

• Ja
      4
    • Nei
      32
    • Vet ikke, ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

henholdsvis til UDIR's paragraf § 3-47 har det kommet et tilleggreglement på brev til alle fylkeskommunene. Med andre ord altså hele reglementet på nasjonalt nivå.

Derimot så står det verken på paragraf § 3-47 eller tilleggreglementet at eneste gyldig fravær vil være dags-fravær, ikke time-fravær. Dette vil si at om du som elev som har behov for å gå til tannlege/lege/kiropraktor/psykolog ect... og drar til behandling i 2 timer for så å returnere til skolen for å være der resten av dagen resultere med å få dags-fravær. Derimot om du har behandling over en hel dag blir dette gjort om til gyldigfravær. Dette kan på langtsikt medføre at færre tar sin nødvendige behandling pga frykt for fravær.

Dette nye reglementet skulle planlagt gå til høring, men det har vært en massiv kommunikasjonssvikt en plass og høringen ble tilbakekalt. Dette tyder på at det er en tolkning av paragrafen og tilleggs-reglementet som i utgangspunktet skulle gjelde under svineinfluensa. Og dette har resultert til den nåværende ordningen.

Blant annet har Nordland fylkeskommune har reagert og etterlyst mer info om dette. Det har også vært snakk om at denne ordningen vil frafalle høsten 2010

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kansje det dummeste forslaget jeg noen gang har hørt om.

Hva er vitsen med å gå på skolen hvis man på forhånd vet at man skal være borte en time? Fraværet blir jo det samme. Ser ingen grunn til å gå på skolen i det hele tatt når en feks. har kjøretime, mister bussen, kommer over 10 min for sent etc.

Dette vil kun resultere i mindre elever i klasserommene og dårligere karakterer for dem som ikke evner å åpne boka hjemme.

Hvis jeg forsover med gidder jeg hvertfall ikke dra på skolen hvis fraværet blir det samme.

Dette er kansje så idiotisk at jeg får vondt inni meg. Hvis jeg er borte en time fra jobb mister jeg jo ikke en hel dags lønn.

Dessuten vil ikke dette gi en arbeidsgiver et fullstendig bilde av fraværet til jobbsøkeren.

Hvem er det som kommer på slike ting? Må jo være fullstendig blottet for all iq.

Det skulle tatt seg ut om de 7 timene med fravær jeg har skulle tilsvart 7 dager.

Lenke til kommentar

Slik dette fungerer på skolen vår, har vi mulighet til å fjerne intill 14 dager fravær på vitnemålet, hvis fraværet er meldt. Vi kan sende en sms til læreren, skrive i elevheftet at "jeg var syk" og fraværet blir strøket. Men er jeg for eksempel borte for mye i et fag, kan jeg få stryk for å ikke ha møtt opp, men likevell ha null dager i fravær.

Slik det har fungert i klassen min, er at folk som har vert flinke med å gå på skolen, ser på dette som ekstra fridager.

For min del er det jo bra, 14 dager kan jeg være borte fra skolen, uten at det vises på vitnemålet, men jeg kan absolutt ikke skjønne poenget. Det stilles ingen krav, og er du borte fra skolen, så er du borte fra skolen, dette burde uansett vises på vitnemålet. men kanskje heller som Xdager meldt/gyldig fravær og X dager ugyldig fravær.

Og skal vi til tannlegen eller noe annet som bare tar timer av tagen, så vil man få det timetallet man har vert borte på vitnemålet, men det er i vertfall gyldig fravær, så lenge man sier ifra.

Jeg syntes hele opplegget er helt på trynet! Er man på skolen, så er man der, er man ikke, så skal man ha fravær, gyldig eller ugyldig.

Edit: Ettersom jeg skjønner av førsteposten, så har skolen min tolket gyldig fravær, som fravær som kan strykes fra vitnemålet(?)

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Marxisten: Tja, du har jo et lite poeng i og med at det ikke skader andre enn eleven selv, men nå er det jo slik at vi har ti års tvungen skolegang her i landet, noe som ikke lenger vil fungere i praksis dersom man ikke noterer fravær. Frivillig skole vil aldri fungere da alle trenger grunnleggende ferdigheter for å greie seg i dagens samfunn. Hvor mange barn tror du hadde giddet å dra på skolen om de ikke måtte? :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

De burde være redusert til 0 dager. Har du hatt langvarig sykdom eller driver med noe helt spesielt viktig som gjør at du har høyt fravær er det uansett en smal sak å fortelle om det i de tilfeller noen setter spørsmål ved fraværet ditt.

Lenke til kommentar

Har laget en lignende tråd her. Skal spørre om en moderator kan flette begge trådene til en tråd...

m98kf1; Ved å drepe samfunnsengasjementet vil man ikke forhindre fravær. Det vil dog øke. Du kan lese mer i detalj hva den nye ordningen innebærer i linken.. Den vil blant annet gjøre slik at lege timer i enkelttimer resulterer med dagsfravær, selv med gyldig bevis

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Fravær er fravær, om du har lymfekreft eller er leder for ungdomsgruppa i Norgespatriotene eller bare sitter hjemme å spiller WoW. Har heller aldri vært borte i at fravær som man kan forklare, med sånn passe aktverdig og fornuftige grunner, har vært noe problem hverken her eller der. Og om samfunnsengasjementet ditt er avhengig av særregler og spesialtilpassning, så er det kanskje ikke så mye å spare på?

Egentlig hadde jeg gjerne sluppet hele fraværsstyret, man ser fort hvem som har lært seg det de skal på eksamen og med hyppige obligatiriske innleveringer blir det uansett ikke noen karakter på unnasluntrerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...