Gå til innhold

Hvilke problemer møter du i fotgjengeroverganger?

Zepticon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jobber for tiden med et prosjekt (på NTNU) som omhandler fotgjengeroverganger og trafikkflyt. Vi skal ta for oss en standard fotgjengerovergang over en vei (ikke i nærheten av et veikryss, men en ren overgang).

Disse overgangene er hovedsakelig i by.

Hvilke problmere opplever dere som sjåfører og/eller fotgjengere i disse overgangene?

Så langt har vi en del poeng vi ønsker å se på, men innspill fra andre hadde vært til stor hjelp.

Det kan være i fobindelse med sikt, signalgiving, måte overgangen er lakt opp, hvordan den brukes, hvordan folk oppfører seg i den. I all hovedsak hva mener dere er galt med dagens overganger, og hva kan eventuellt forbedres?

Vær ukritisk. VI har behov for alle mulige innspill :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring fra Trondheim er at sjåførene har langt mindre respekt for fotgjengeroverganger enn i andre deler av landet.

Opplevde ofte at sjåførene ikke tok hensyn til fotgjengerovergangen med mindre det befant seg en person i den. Personer som stod og ventet på å gå over ble ofte ikke tatt hensyn til. Var selv ofte i situasjonen at jeg gikk med sykkel mot overgangen og dersom jeg hadde ført sykkelen litt foran meg så hadde bilen meid ned sykkelen.

Man opererer med en vikeplikt for fotgjengere i overgangsfeltet, men ingen stoppeplikt for folk som står klar til å gå over.

En annen ting er om man sitter på sykkelen. Det er klart her at reglene sier ulike ting, men så lenge syklisten tar hensyn og oppfører seg som et fotgjenger (ikke stor fart eller brå manøvre) vil både billist og syklist tjene på at syklisten sykler over fotgjengerovergangen istedenfor å gå av sykkelen og leie den over. Det gfår raskere for alle parter. Dette føler jeg at ikke alle bilister innser og anser syklister (på sykkel) i fotgjengerovergang som fritt vilt.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Det blir vel sjeldent grønt for bil og fotgjenger samtidig, såfremt du ikke skal svinge til venstre eller høyre selvsagt.

Nettopp! Da er det vel ikke så sjelden da...

Du har jo vikeplikt for disse. Alternativet hadde vært å ha rødt lys for biler alle veier en periode og rødt lys for fotgjengere alle veier en annen periode. Dette ville ført til mindre smidig trafikkavvikling.

Lenke til kommentar
Det blir vel sjeldent grønt for bil og fotgjenger samtidig, såfremt du ikke skal svinge til venstre eller høyre selvsagt.

Nettopp! Da er det vel ikke så sjelden da...

Du har jo vikeplikt for disse. Alternativet hadde vært å ha rødt lys for biler alle veier en periode og rødt lys for fotgjengere alle veier en annen periode. Dette ville ført til mindre smidig trafikkavvikling.

Dette er en problemstilling vi har sett på, men valgt å ikke inkludere. De fotgjengerovergangene vi ser på er disse som ligge midt på en vei og ikke i nærheten av kryss.

Overgangene kan også være lysregulert.

Lenke til kommentar
Min erfaring fra Trondheim er at sjåførene har langt mindre respekt for fotgjengeroverganger enn i andre deler av landet.

Opplevde ofte at sjåførene ikke tok hensyn til fotgjengerovergangen med mindre det befant seg en person i den. Personer som stod og ventet på å gå over ble ofte ikke tatt hensyn til. Var selv ofte i situasjonen at jeg gikk med sykkel mot overgangen og dersom jeg hadde ført sykkelen litt foran meg så hadde bilen meid ned sykkelen.

Man opererer med en vikeplikt for fotgjengere i overgangsfeltet, men ingen stoppeplikt for folk som står klar til å gå over.

En annen ting er om man sitter på sykkelen. Det er klart her at reglene sier ulike ting, men så lenge syklisten tar hensyn og oppfører seg som et fotgjenger (ikke stor fart eller brå manøvre) vil både billist og syklist tjene på at syklisten sykler over fotgjengerovergangen istedenfor å gå av sykkelen og leie den over. Det gfår raskere for alle parter. Dette føler jeg at ikke alle bilister innser og anser syklister (på sykkel) i fotgjengerovergang som fritt vilt.

Støttes til de grader, har mange ganger hvert ute i veien når biler suser forbi.

leif

Endret av Izor
Lenke til kommentar

Mener det er ett kryss her i Bergen, hvor både fotgjengere og billist har grønt lys.

Tror veien ned imot krysset (Heggebakken), hvis man tar til venstre så har fotgjengerene også grønt.

Selv har jeg ikke noen spes problemer med fotgjengerovergang, litt kjipt når folk bruker en evighet over men ikke noe å si på.

Lenke til kommentar

Det er ufattelig irriterende at folk subber over som om de hadde hele dagen på seg.

For ikke å glemme at det gjerne kommer en tre-fire-fem av typen ovenfor på rad, med akkurat nok mellomrom mellom seg til at det blir umulig å få kjørt, skulle nesten tro fotgjengere konspirerer mot sjåfører.

Lenke til kommentar

Fotgjengeroverganger som er lite trafikerte, plassert utenfor kryss, og som krysser forholdsvis trafikerte veier er skumle. Ta f.eks denne overgangen: kvasir kart - jeg har kjørt forbi utallige ganger over en periode på 2 1/2 år, og jeg kan telle antall ganger jeg har stoppet for fotgjengere der på en hånd. fv17, 50-sone gjennom et tettsted.

Fotgjengerne føler seg trygge på slike overganger - men jeg tviler på at alle bilistene er flinke nok til å se seg om. I bygatene er hastigheten vanligvis lavere der det er fotgjengeroverganger uten lysregulering, og de er så trafikerte at man er vant til å måtte stoppe.

Det fins også 60-soner med slike forgjengeroverganger som ikke er spesielt mye brukt. Ikke noe problem for de som ikke er kjent - men for de som kjører forbi jevnlig og er vant til at man ikke behøver å stoppe der kan det fort bli så man glemmer å se etter godt nok.

Lenke til kommentar
Mener det er ett kryss her i Bergen, hvor både fotgjengere og billist har grønt lys.

Tror veien ned imot krysset (Heggebakken), hvis man tar til venstre så har fotgjengerene også grønt.

Dette er helt normalt. Du har vikeplikt for fotgjengere som krysser en gate du skal svinge inn i.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er fotgjengerene, spessielt hvis jeg har dårlig tid og de enten somler eller ikke viser tydelig tegn med kroppsspråket sitt når de nærmer seg feltet at de skal over. Fks. at de går rett fram langs veien og nesten går forbi feltet før de plutselig finner ut at de skal over og bråsnur å går rett ut i veien. Skulle nesten ønske det var en regel om at folk måtte stå i noen sekunder foran fotgjengerfeltet før de kan gå over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...