Gå til innhold

Fjern revisjonsplikt for små AS


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et stort ønske om at revisjonsplikten for små aksjeselskaper skal fjernes, så har derfor laget en gruppe jeg håper alle som er enig med meg i kan hjelpe å få i gang.

 

Fjern revisjonsplikt for små aksjeselskaper (AS) | Facebook

 

Bli gjerne medlem, inviter andre du kjenner som driver små selskaper eller har ønske om det, skriv om det på twitter og støtt opp! Om vi legger press på staten, så kan det skje ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Jeg har et stort ønske om at revisjonsplikten for små aksjeselskaper skal fjernes, så har derfor laget en gruppe jeg håper alle som er enig med meg i kan hjelpe å få i gang.

 

Fjern revisjonsplikt for små aksjeselskaper (AS) | Facebook

 

Bli gjerne medlem, inviter andre du kjenner som driver små selskaper eller har ønske om det, skriv om det på twitter og støtt opp! Om vi legger press på staten, så kan det skje ting.

 

Fjerning av revisjonsplikten på små AS var akkurat oppe til debatt og dette ble kraftig nedstemt. Alle som driver næring i Norge har godt av at en kvalifisert utenforstående ser gjennom det som blir levert til myndighetene.

 

Dersom du driver i så lite omfang at ingen har bruk for et revidert regnskap, så omdann hele selskapet til en annen selskapsform som ikke er revisjonspliktig.

Lenke til kommentar
Fjerning av revisjonsplikten på små AS var akkurat oppe til debatt og dette ble kraftig nedstemt

Ja, og nettopp av ledende revisjonsselskaper og deres egeninteresser i den saken slik som jeg tolket resultatet.

 

Helt enig at små AS bør har samme krav/vilkor for revidering som personlige selskaper/ANS/DA før revisjonsplikten for disse inntreffer.

http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...arent_7/hDKey_1

 

 

Jeg støtter den saken. :)

 

Edit: bedre formulering nå..

Lenke til kommentar

Noen kjappe kommentarer

 

På FB-siden din står det: "Hvorfor skal ikke staten av natur stole på den norske befolkning?"

 

Det finnes andre feilkilder i et regnskap enn bevisste misligheter.

 

Angående rammevilkår så finnes det jo andre forskjeller mellom ENK/ANS og AS/ASA enn regnskaps- og revisjonsplikt hvor kanskje det viktigste er at i et ENK/ANS så hefter deltakeren(e) personlig og solidarisk ovenfor hverandre for ENK/ANS' forpliktelser mens i et AS/ASA er man begrenset til innskutt aksjekapital (dog styre/eiere kan bli heftende personlig ved svindel/bedrag/e.l. i AS).

 

At ledende (og sikkert alle andre) revisjonsselskaper har en egeninteresse av å beholde også de minste kundene (som ofte har mindre revisjonsselskaper som revisor) tar jeg som en selvfølge. De er profittmaksimerende selskaper/personer. På samme måte som Cypherus er, som ønsker å unngå revisjonsplikten for å spare penger da han også (selvfølgelig) er profittmaksimerende.

 

Det er heller ikke slik at verdien av revisjonen er lik 0, selv for de minste AS. Men dette har disse folkene i utvalget debattert opp og ned samt at det har vært flere artikler om emnet i Revisjon og Regnskap. Anbefalt litteratur, men ha et kritisk blikk.

 

Litt artig så er man ikke revisjonspliktig i USA før man velger å børsnoteres. Dog, mange lar seg likevel revidere pga. krav fra finansinstitusjoner, leverandører, egeninteresse, aksjonærer etc.

 

En forenkling av regelverket støtter jeg opp om, samtidig som jeg også skjønner mange av argumentene for begge sider av saken. Hva vi, som et samfunn, er best tjent med i det lange løp kan ikke jeg svare på, desverre.

Lenke til kommentar
Fjerning av revisjonsplikten på små AS var akkurat oppe til debatt og dette ble kraftig nedstemt. Alle som driver næring i Norge har godt av at en kvalifisert utenforstående ser gjennom det som blir levert til myndighetene.

 

Dersom du driver i så lite omfang at ingen har bruk for et revidert regnskap, så omdann hele selskapet til en annen selskapsform som ikke er revisjonspliktig.

 

Så hvorfor greier de seg uten revisor i store deler av Europa?

Hvis myndighetene ønsker kontroll så får de gjøre det selv, dessuten er ikke revisjon noen kvalitetsgaranti jmf endel store revisorskandaler ala Finace Credit saken og endel andre hvor kontrollfunksjonen åpenbart ikke fungerte. Bukken og havresekken gjelder der også selv om revisorene fremstiller seg selv som siste forsvarslinje mot økonomisk kaos og anarki...

 

Og hvorfor blir alle sett på som svindlere til det motsatte er bevist av stat og skattevesen? Næringsfientlig som alltid ovenfor de små, Norske myndigheter er paranoide.

Lenke til kommentar

Noen kjappe kommentarer

 

På FB-siden din står det: "Hvorfor skal ikke staten av natur stole på den norske befolkning?"

 

Revisjon er jo rett og slett ikke annet enn et apparat for å se om bedriften og regnskapsfører har gjort jobben sin. For nystartede bedrifter som ikke har en historie for å snyte på skatten/moms og som har alle intensjoner om å gjøre oppgavene sine riktig, så burde dette strengt talt være unødvendig. Da vil jeg heller ha strengere krav på at regnskapsføreren skal gjøre jobben sin riktig fra starten av.

 

Angående rammevilkår så finnes det jo andre forskjeller mellom ENK/ANS og AS/ASA enn regnskaps- og revisjonsplikt hvor kanskje det viktigste er at i et ENK/ANS så hefter deltakeren(e) personlig og solidarisk ovenfor hverandre for ENK/ANS' forpliktelser mens i et AS/ASA er man begrenset til innskutt aksjekapital (dog styre/eiere kan bli heftende personlig ved svindel/bedrag/e.l. i AS).

 

Ja, og det er akkurat derfor mange ønsker å gå over til AS, nettopp fordi risikoen er begrenset til innskutt aksjekapital. I tillegg er det jo noen andre fordeler man ikke har i ENK/DA også..

 

 

At ledende (og sikkert alle andre) revisjonsselskaper har en egeninteresse av å beholde også de minste kundene (som ofte har mindre revisjonsselskaper som revisor) tar jeg som en selvfølge. De er profittmaksimerende selskaper/personer. På samme måte som Cypherus er, som ønsker å unngå revisjonsplikten for å spare penger da han også (selvfølgelig) er profittmaksimerende.

 

Selvfølgelig vil man alltid tenke på seg selv, men dette blir litt som å lære styret som skal definere røykeloven bestå av lederene i de største tobakksbedriftene. På ingen måte ser jeg for meg at vi får en rettferdig røykelov som virkelig vil folket det beste da. Det samme gjelder her!

 

 

Det er heller ikke slik at verdien av revisjonen er lik 0, selv for de minste AS. Men dette har disse folkene i utvalget debattert opp og ned samt at det har vært flere artikler om emnet i Revisjon og Regnskap. Anbefalt litteratur, men ha et kritisk blikk.

 

Selvfølgelig er det ikke slik at verdien av revisjon er lik null selv for en liten bedrifteier, men det er ekstremt sjeldent at verdien av revisjonen overstiger den totale kostnaden til revisjonsutgifter.

 

 

Litt artig så er man ikke revisjonspliktig i USA før man velger å børsnoteres. Dog, mange lar seg likevel revidere pga. krav fra finansinstitusjoner, leverandører, egeninteresse, aksjonærer etc.

 

Og dette er jeg selvfølgelig helt enig i at er litt for ekstremt at man skal ha så stor veks før det blir et krav!

 

 

En forenkling av regelverket støtter jeg opp om, samtidig som jeg også skjønner mange av argumentene for begge sider av saken. Hva vi, som et samfunn, er best tjent med i det lange løp kan ikke jeg svare på, desverre.

 

Jeg er personlig sikker på at "samfunnet" vil være tjent på fjerning av revisjonsplikt. Samfunnet er jo da noe begrenset i det store løp, men fjerning av revisjonsplikt er for mange et hinder i å opprette et aksjeselskap, og det er alt for mange som sløver med ENK. Det er også et faktum at i B2B markedet så er det mange som velger bort leverandører som ikke kan vise fram sitt "AS" stempel, da ENK oftere blir oppfattet som mer useriøse. ENK-eiere er jo også notoriske når det gjelder å mikse privat og bedriftens økonomi.

 

Kort sagt: Det burde være mye lettere å opprette AS, selv som liten. Det burde ikke være nødvendig å må fraskrive seg en rekke rettigheter og nøye seg med et ENK.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et selskap med begrenset ansvar, hvorfor ikke registrere et selskap i England, og opprette en norsk avdeling. Dette blir i praksis det samme som et AS, men man er ikke revisjonspliktig under en viss omsetning.

 

EU driver vel òg på med en ny ordning kalt SPE (Societas Privata Europaea)?

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et selskap med begrenset ansvar, hvorfor ikke registrere et selskap i England, og opprette en norsk avdeling. Dette blir i praksis det samme som et AS, men man er ikke revisjonspliktig under en viss omsetning.

 

EU driver vel òg på med en ny ordning kalt SPE (Societas Privata Europaea)?

 

 

Dette vil jeg aldeles ikke anbefale. For det første blir du oppfattet som useriøs, for det andre må du forholde deg til regnskapslover i 2 forskjellige land, da både ditt morselskap i England er regnskapspliktig der, og ditt avdelingsselskap er regnskapspliktig i Norge. Selskapet blir også revisjonspliktig om du omsetter for mer enn 5 mill. Skattemyndighetene i Norge har nå et raid hvor de avdekker misligholdte regnskaper på morselskapene i England. Dette har tidligere vært et problem at vi ikke har hatt noe register for å fange opp om det fortsatt er drift i morselskap.

 

Se http://www.brreg.no/presse/pressemeldinger/2010/02/varsler_sletting_av_nuf.html

 

1700 NUF er blir nå tvangsslettet grunnet brudd på regnskpasloven.

 

I ekstremt mange tilfeller hvor det utføres revisjon finnes det feil i regnskaper som overstiger revisjonshonoraret både en og felre ganger, dette kan selvfølgelig slå ut begge veier, men er du seriøs aktør og ønsker å avlegge et korrekt regnskap er det sunt at en utenforstående vurderer regnskapsmateriale.

Lenke til kommentar

 

 

Kort sagt: Det burde være mye lettere å opprette AS, selv som liten. Det burde ikke være nødvendig å må fraskrive seg en rekke rettigheter og nøye seg med et ENK.

 

 

Strengt tatt er det nå veldig enkelt å opprette et AS. dette kan gjøres 100% elektronisk på Altinn.no og er du sånn noenlunde oppegående så skjønner du hva som skal være med som stiftelsesdokumenter.

 

Åpningsbalanse

Vedtekter

Innskudd av kapital - erklæring fra en revisor som vil påta seg oppdraget

Stiftelesedokument.

 

Det er ikke slik at en revisor eller advokat må utarbeide disse papirene for deg. Det kan du meget godt gjøre selv.

Endret av rarnfinn
Lenke til kommentar

Selv ser jeg heller ikke et stort problem i å opprette et AS. Alternativt kan man jo også starte som et ENK og konvertere dette til et AS om en føler for det.

 

Litt off-topic, men alikevel litt relevant er forslaget om ny aksje- og regnskapslov for såkalte mikroaksjeselskaper: http://www.na24.no/article2620187.ece - som jo også ser ut til å kunne føre til besparelser for de mindre selskapene.

Lenke til kommentar

 

 

Kort sagt: Det burde være mye lettere å opprette AS, selv som liten. Det burde ikke være nødvendig å må fraskrive seg en rekke rettigheter og nøye seg med et ENK.

 

 

Strengt tatt er det nå veldig enkelt å opprette et AS. dette kan gjøres 100% elektronisk på Altinn.no og er du sånn noenlunde oppegående så skjønner du hva som skal være med som stiftelsesdokumenter.

 

Åpningsbalanse

Vedtekter

Innskudd av kapital - erklæring fra en revisor som vil påta seg oppdraget

Stiftelesedokument.

 

Det er ikke slik at en revisor eller advokat må utarbeide disse papirene for deg. Det kan du meget godt gjøre selv.

 

Trodde du virkelig jeg mente at selve prosessen i å opprette et AS var problemet, når temaet i tråden er fjerning av revisjonsplikt?

Lenke til kommentar

 

Trodde du virkelig jeg mente at selve prosessen i å opprette et AS var problemet, når temaet i tråden er fjerning av revisjonsplikt?

 

 

jeg vet ikke hva du mente, men du skrev at det burde være mye lettere...

 

Kort sagt: Det burde være mye lettere å opprette AS, selv som liten

 

Da burde du komme deg uten av boblen din og se hele sammenhenget med tråden - nemlig ønsket om å fjerne revisjonsplikt slik at man slipper å holde på økonomisk diskriminerende ENK eller NUF!

Lenke til kommentar

Hvordan går det med alle revisorene i landet hvis revisjonsplikten for små AS med omsetning under 5 mill kroner blir fjernet? Ettersom det jeg har lest har over halvparten av alle AS i Norge omsetning på under 5 mill. Dette ville vel vært katastrofalt for revisorer siden de mister over halvparten av kundene sine?!

Lenke til kommentar

Hvordan går det med alle revisorene i landet hvis revisjonsplikten for små AS med omsetning under 5 mill kroner blir fjernet? Ettersom det jeg har lest har over halvparten av alle AS i Norge omsetning på under 5 mill. Dette ville vel vært katastrofalt for revisorer siden de mister over halvparten av kundene sine?!

Også? Hvis de ikke trengs så kan de da finne seg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvordan går det med alle revisorene i landet hvis revisjonsplikten for små AS med omsetning under 5 mill kroner blir fjernet? Ettersom det jeg har lest har over halvparten av alle AS i Norge omsetning på under 5 mill. Dette ville vel vært katastrofalt for revisorer siden de mister over halvparten av kundene sine?!

Også? Hvis de ikke trengs så kan de da finne seg noe annet å gjøre.

Det er jo selvfølgelig klart at dem kan finne seg noe annet å gjøre hvis man er revisor og revisjonsplikten blir fjernet, men skulle revisjonsplikten bli fjernet blir det jo nesten ikke noe behov for revisorer i samfunnet. Det vil jo nesten ikke være noen som gidder å utdanne seg som revisor hvis dette blir tilfellet.

Leie saker dette her, jeg som hadde planer om å bli revisor, men får vel heller bli siv.øk eller noe lignende.

Endret av TCRW
Lenke til kommentar

Det er jo selvfølgelig klart at dem kan finne seg noe annet å gjøre hvis man er revisor og revisjonsplikten blir fjernet, men skulle revisjonsplikten bli fjernet blir det jo nesten ikke noe behov for revisorer i samfunnet. Det vil jo nesten ikke være noen som gidder å utdanne seg som revisor hvis dette blir tilfellet.

Leie saker dette her, jeg som hadde planer om å bli revisor, men får vel heller bli siv.øk eller noe lignende.

 

Det er ingen grunn til å holde liv i en industri som ikke er nødvendig bare for å holde liv i den. Da bør du kanskje vurdere å finne noe annet du kan gjøre, eller innstille deg på å bli blant de beste sli kat du konkurrerer om selskapene over 5 mill.

 

Det er på ingen måte leit om revisjonsplikten for små selskaper fjerner. Det er bare en uting som bremser næringslivet for de små bedriftene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er svært uenig i at det er en god ide å oppheve revisjonsplikten for små AS'er. Revisjonsplikt på AS er en sikkerhet for at regnskap og ligningspapirer er uten vesentlige feil. Dette er svært viktig for næringslivet, som ville få mye større motpartsrisiko ved bortfall av revisjonsplikt for små AS'er. Små AS'er er viktige i "livssyklusen" i det finansielle økosystemet, og et bortfall av revisjonsplikt for disse ville medføre at disse selskapene, som jo ofte er mer sårbare enn større selskaper, vil oppfattes som mer risikable å gjøre forretninger mer. Jeg føler meg overbevist om at gevinsten ved bortfall av revisjonshonorarer for disse mer enn oppveies av den reduserte økonomiske veksten ved økt motpartsrisiko.

 

Jeg jobber i et stort selskap med mange datterselskaper, hvorav noen små. Jeg skjønner godt at man kan bli irritert og synes revisor bare er i veien, men det er likevel en trygghet. Det er nemlig slik at revisor ikke bare skal fange opp feil som gjøres med vilje, de skal også fange opp feil man gjør ubevisst. Man klarer rett og slett ikke å se feilene sine like godt når man jobber med regnskapet som en ekstern part vil gjøre. Jeg har satt opp mange regnskaper som jeg har vært helt sikre på at har vært rett, for deretter å få beskjed fra revisor om at bokføringsavdelingen har ført noen bilag med feil fortegn, at noen permanente forskjeller er utelatt i ligningspapirer etc.

 

Til sist vil jeg nevne at et bortfall av revisjonsplikt for små AS'er vil være en gavepakke til kriminelle. Vi ville sett en utrolig vekst av små AS'er med balanser som inneholder god knows what. I lys av den finansielle krisen vi nå har vært gjennom, ønsker vi virkelig at det skal være mulig å gjemme ting i SPV'er? Nei, det skal faen vite at vi ikke gjør!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...