EvenL Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Hei. Sitter å tenker på om jeg skal gå til innkjøp av et Nikon D3000 speilreflekskamera, nå som sommeren smått nærmer seg. Har aldri hatt eller brukt et speilreflekskamera mye før. Eneste jeg har kjenskap til er et helt vanlig digitalt kamera for sikkert 5 år siden. En kamerat av meg anbefaler Nikon, og da D3000, siden dette skal være enkelt for nybegynnere. Kameraet skal i hovedsak brukes mest til å ta bilder av hobbyen min som er biler, samt noe landskap. Jeg liker veldig godt Nikon fra før av, og det virker ut som om det er stabile kameraer. Har tenkt å bruke rundt 3-4000,- kroner, så derfor mener jeg selv at Nikon D3000 passer fint for meg. Er det noen som har noen tips/innvendinger? All hjelp mottas med takk. EDIT: Fant dette (Nikon D3000 /m 18-55mm) hos JapanPhoto nå. Det kan vel ikke være så ille pris? Mvh Even Endret 17. februar 2010 av EvenL Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Kjøp det inn. Handler mer om å kjøpe seg inn i et system enn det første huset du starter med. Nikon er like bra som noe annet, og det andre er like bra som Nikon. Lenke til kommentar
EvenL Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Har planer om det Er det verdt å kjøpe med 18-55 VR objektiv for 500 kroner ekstra? De hadde tydeligvis et pakke tilbud. Vedkommende på JP skrev: - "Da får du stabilisator i objektivet, og objektivet er også oppgradert mtp skarphet og bildekvalitet i forhold til den gamle 18-55 som er i tilbudet til 2999. Et kamera er aldri bedre enn objektivet som sitter på, så det er noe å tenke på i det minste." Endret 18. februar 2010 av EvenL Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg ville gått for VR utgaven. Forøvrig enig med rogkas Lenke til kommentar
EvenL Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Da har jeg handlet kameraet, gikk for VR-kitet. Er veldig fornøyd hittil. Har så vidt prøvd å ta noen bilder med det. Grønn som jeg er så glemte jeg å kjøpe minnekort... hehe. Er det noen som har en bra "setup" for å ta bra bilder av biler? Og hvordan får jeg til HDR? Mvh Even Lenke til kommentar
oddi Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Satt akkurat å så på samme kamera selv da jeg fant denne tråden . Hvordan vil Nikon D3000 m/18-55mm (evt med VR) være i forhold til Sony Alpha A230 m/18-55mm eller Pentax K-m m/18-55mm AL. Alle kitene koster ca 3000 hos japanphoto. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Oddi; Ingen forskjell, velg det du liker best. "Setup" for biler; I bevegelse (aka Gatebil o.l.) må du har veldig rask lukkertid, 1/1000 sansynligvis. Med VR-kitet er det bare å se når det blir skarpt, men laveste blender og la ISO-en blø Om bilen står stille, kan du bruke høyere blendertall, altså f/8 og høyere, dette gir større dybdeskarphet, og det er ofte greit fordi en bil kan være ganske stor. HDR er en forkortelse for High Dynamic Range, for å lage et HDR-bilde, må du ha et stativ. Så tar du 3 bilder. Et undereksponert, et korrekt eksponert og et overeksponert. Så kan du legge disse oppå hverandre i dertiegnet programvare. Jeg bruker photomatix. Uansett anbefaler jeg deg å lære mer om fotografering før du begir deg ut på dypet. Magnar Fjørtoft har skrevet "Digital fotografi i praksis". Det er god lektyre, som tar med alle basics. Ellers er vel du som de fleste andre kjent med søkemotoren google Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå