rs1 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Tviler på at jeg har brukt opp IP-adresser da jeg kun har prøvd 4 forskjellige MAC-adresser og første jeg prøvde fungerte ikke. De har vel også tildelt meg flere for å løse problemet. Men er det ingen som vet hvordan kabelen skal skjøtes? Når har jeg koblet speilvendt, jeg prøvde å koble farge mot farge, men da funket ikke Toshibaen. Må vel bite i det sure eplet og tilkalle installatør, sikkert ikke billig. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Ang. kobling av kabel: siden du skal gå fra PC til veggutatket, som er koblet videre mot switch fra BBSE, skal du nrmalt sett bruke en "1 til 1 patchekabel". Så en kabel som har samme farger på de enkelte pinnene som veggkontakten har, skal virke. Men husk at "90%" av feilkildene på et nettverk skyldes dårlige kabler, så test gjerne med en "kjøpekabel". (selv jeg som lager kabel som en naturlig del av arbeidsdagen, har opplevd dette). (dersom noen av enhetene dine har Gigabit kort, så kan du oppleve at både krysset og rett kabel virker, noe som kan være forvirrende når du tester med en 100Mb enhet på samme kabel) Men ser at du spør om hvordan den skal skjøtes ? Det skal den ikke bruk heller en lengre kabel. Dersom du MÅ skjøte, finnes det skjøtestykker som er sertifisert for Cat5. <offtopic> @Nizzen: Jeg forstår ikke hvorfor du _må_ ha "fast" ip adresse på serverne dine, dynamisk DNS og NAT kan gjøre jobben Men det er jo sikkerty mer praktisk for deg på din måte, på samme måte som jeg finner det mest praktisk å kjøre mest mulig på offisielle adresser. Tanke: Er det i det hele tatt nødvendig for en vanlig sluttbruker å ha en offisiell IP adresse? </offtopic> Endret 12. mai 2010 av BearCat Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Siden vegguttaket har blitt demontert under oppussing er det kun en kabel, jeg har satt på en han-kontakt på denne og bruker et skjøtestykke hun-hun som jeg tilkobler den kabelen som ble levert av BBSE. Når det gjelder terminering av kabel i vegg har jeg prøvd 1-1 (sett mot hverandre, farge til farge, skjøting). Da fungerte det ikke, fikk ikke lys i nettverksporten. Jeg har prøvd speilvedt, lik rekkefølge på farger når de to han-kontaktene legges side ved side (ikke rett mot hverandre). Da funker toshiba og får lys i kontakten til PC som ikke funker og rotuer. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Ok, når du legger pluggene på patchekablen ved siden av hverandre, slik at pluggene og styretappene peker samme vei, skal fargene være like, *da* er kabelen 1-1. Slik som vist her: http://acecomptech.com/blog/wp-content/uploads/2009/06/cat5-wiring-diagram1.jpg Dersom de ikke gjorde noe "rart" når de kablet opp hos dere, skal du benytte 586B på kablen som var terminert i veggboksen. OBS!!! Den fast installeret kablen, som satt i veggboksen, skal *ikke* termineres på en plugg, da det er en enleder, som normalt presses ned i et V spor (Krone), Hvis du ser på en patchekabel, vil du se at den er flertrådet, og "tennene" som er på pluggen til de, skjærer inn i kablen i en 90 graders vinkel i forhold til på den andre kabelen. Så det som skjer når du terminerer feil kabel/plugg, så er du *garantert* dårlig kontakt/kabelbrudd over tid. Tro meg, dette er ikke noe du ønsker så finn deg en ny veggboks, og terminer fast-kabelen i denne. Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Men siden en av maskinene mine fungerer slik jeg har koblet nå, så er vel dårlig kontakt utelukket? Jeg har montert lederne likt som sees her: http://acecomptech.com/blog/wp-content/uploads/2009/06/cat5-wiring-diagram1.jpg Akkurat slik jeg la de ved siden av hverandre. Når disse kobles sammen vil 3 gå på 8, 6 på 7 osv. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Vi kan _kanskje_ utelukke dårlig kontakt for det problemet at den ene virker, men ikke den andre. Hvilken link-speed kommer Toshiba opp med, og er den låst eller velger den hastighet/duplex selv ? Og hvordan er dette på den som ikke virker ? (når du går fra hanplugg til hunplugg, vil du se 3-3, 6-6 ... at det blir 1-1) Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Så når jeg har koblet en hankontakt på kabelen i veggen slik: så er det den korrekte måten? Endret 15. mai 2010 av rs1 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Ja, det ser ut til å stemme bra (med unntak av at den type kabel ikke er beregnet for den type plugg). Har du testet å plugge denne rett i en av PC'ne dine for å se hva som skjer da ? Edit: Hvilken link-speed kommer Toshiba opp med, og er den låst eller velger den hastighet/duplex selv ? Og hvordan er dette på den som ikke virker ? Endret 16. mai 2010 av BearCat Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg har pc tilkoblet direkte med pluggen koblet slik som på siste bildet, kin Tooshiba får tildelt ip. Den viser 100mpbs, link speed/duplex mode står på auto mode. Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Det viser seg at jeg kun får tildelt IP på en macadresse og det er med det interne nettverkskortet til Toshibaen. Jeg kjøpte et PCMCIA nettverkskort for å kunne tilkoble min mediaspiller og prøvde for å se om BBSE tilkoblingen ville funke på det kortet. Det gjorde den ikke, akkurat samme symptomer som på alle andre enhenter jeg har prøvd på. Den prøver å få IP i det uendelige. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Det viser seg at jeg kun får tildelt IP på en macadresse og det er med det interne nettverkskortet til Toshibaen. Hvis du ser på det første svaret du fikk i denne tråden, så var den egentlig løst der. Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Var litt for rask til å trekke den konklusjonen, å klone MAC-adresse prøvde jeg rett etter at du nevnte det, det funket ikke da og det funker ikke nå. Da er det ikke avhengig av MAC-adresse. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Hvis det bare er en PC som får forbindelse, og ikke en router med klonet macadresse så kan man begynne å lure. Ligger det noen spesiell protokoll inn i PC? Burde jo bare være en standard ethernetforbindelse. Kan jo være noe problem med nettverkskort i modem, som gjør at det ikke fungerer med full duplex eller en eller annen hastighet. Hvis ISP ikke har noe forslag, så burde du bare få byttet utstyr hos de. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Var litt for rask til å trekke den konklusjonen, å klone MAC-adresse prøvde jeg rett etter at du nevnte det, det funket ikke da og det funker ikke nå. Da er det ikke avhengig av MAC-adresse. Og du koblet selvfølgelig bort den PCen som du hadde klonet MAC-adressen fra, mens du testet? Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Få din kamerat til å komme med sin maskin, kommer den på nett hos deg? Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg purret på BBSE og oppfordret dem til å se loggen for kommunikasjonen ved ip-tildeling og feilet ip-tildeling, så fikk jeg en ny epost der teknikerne oppfordet til å prøve igjen og nå fungerer det. Uvisst om de så på loggen første gang jeg sendte den, men nå har de muligens det. Jeg sa at dette burde vært utbedret tidligere og spurte om å få oppgradert fra 5mbit til 10mbit resten av året. Kommer med tilbakemelding om de er villige til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå