rs1 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Jeg har internett fra Bredbåndsservice, men både den nye PC'en min og den trådløse routern får ikke tildelt IP. Pc'en er en Lenovo N500 med Broadcom nettverkskort, her er statusen uidentfisert nettverk og begrenset tilkobling. Routern er en 3com med DHCP server, denne får ingen global IP. Når jeg hadde GET kabelmodem fungerte denne fint og fikk en IP. Det rare er at jeg har en gammel bærbar fra Toshiba, og denne henter IP på noen sekunder. På Lenovoen har jeg prøvd med både Vista og Linux, så det er tvilsomt noe software-problem. Routern er oppdatert med nyeste fw. Bredbåndsservice sier de har gjort det de kan fra deres side. Noen som har vært borti liknedne problem? Jeg har bestilt et expresscard nettverskort til Lenovoen for å se om et annet nettverkskort kan løse problemet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Koble den bærbare fra Toshiba til routeren og velg "clone MAC address" i routeren. Se om du får internett via router da. Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Anbefaler å holde ruteren utenom til du har fått Lenovoen på nett. Har du forsøkt en "ipconfig /release" fra Toshibaen? Hvis ikke så gjør det. Alt fra kommandotolken: ipconfig ipconfig /release ipconfig Trykk "Enter" etter hver kommando. Med den første kommandoen ser du public-adressen på nettverkskortet ditt. Noter denne. Den andre ber DHCP-serveren frigjøre denne adressen. Den tredje bør vise at adressen nå er 0.0.0.0. Ta så ut kabelen, og så koble til Lenovoen. Starte den opp og forsøk en "ipconfig" på den, noter IP_adressen, gjør så en "ipconfig /renew" etterfulgt av "ipconfig". Hvilken ipadresse har du nå fått? Eller hvilke feilkoder dukker så opp? BBSE support bør videre kunne hjelpe til med å se om du sender DHCP-forespørsler eller ikke, om disse forespørslene når deres DHCP server, og om du allerede har okkupert en reservasjon når dette skjer. Endret 17. februar 2010 av leftbrain Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 Får fortsatt limited connectivity og en 169-Windows IP. Når jeg kjører renew står det at Wifi og BT ikke er mulig å oppdatere, og så stopper cmd opp. Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Får fortsatt limited connectivity og en 169-Windows IP. Når jeg kjører renew står det at Wifi og BT ikke er mulig å oppdatere, og så stopper cmd opp. WiFi- og BT-adaptere kan vi se bort fra. Du har link på nettverkskortet, og det er aktivert? Hvilke innstillinger for hastighet m.m. har du på nettverkskortet? auto på alt? Du er tilkoblet en BBSE-switch direkte via en veggkontakt? Du har ikke tilfeldigvis ThinkVantage Access Connections preinstallert på maskinen vel? Den har skapt mye hodebry for meg før, og jeg har sloss med den på flere IBM/Lenovo-maskiner gjennom årene, selv om det har vært siste versjon, har vært satt opp etter boka, og konfigen "skal virke helt fint" i følge ekspertisen hos IBM/Lenovo. Etter avinstallering har i alt i hvert fall fungert bra. Endret 18. februar 2010 av leftbrain Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Det er aktivert, auto innstillinger (den henter IP andre steder), tilkoblet ledningen i veggen, vet ikke mer. Avinstalerte Access connections, ingen forskjell. Rare greier det her. Får fortsatt limited connectivity og en 169-Windows IP. Når jeg kjører renew står det at Wifi og BT ikke er mulig å oppdatere, og så stopper cmd opp. WiFi- og BT-adaptere kan vi se bort fra. Du har link på nettverkskortet, og det er aktivert? Hvilke innstillinger for hastighet m.m. har du på nettverkskortet? auto på alt? Du er tilkoblet en BBSE-switch direkte via en veggkontakt? Du har ikke tilfeldigvis ThinkVantage Access Connections preinstallert på maskinen vel? Den har skapt mye hodebry for meg før, og jeg har sloss med den på flere IBM/Lenovo-maskiner gjennom årene, selv om det har vært siste versjon, har vært satt opp etter boka, og konfigen "skal virke helt fint" i følge ekspertisen hos IBM/Lenovo. Etter avinstallering har i alt i hvert fall fungert bra. Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Sjekket du at Toshibaen hadde adressen 0.0.0.0 etter release? Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Har du mulighet til å se nærmere på dialogen mellom Toshiba-BBSE kontra Lenovo-BBSE via en hub/monitorport og f.eks. Wireshark? Hvis ikke må du nesten inistere på at BBSE gjør dette på sin side - til slutt er jo bare de som kan se hele kjeden frem deres egen switch og DHCP-server. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 @rs1: Hvor mange forskjellige maskiner har du hatt koblet til bredbåndet ditt? problemet kan være at du har "brukt opp" de fem mac-adressene som Bredbåndsservice gir deg. Av en eller annen grunn har Bredbåndsservice implementert et system som lagrer mac-adressene på de maskinene som får ip-adresse, og når du har fått fem stykker så er det stopp. Forsåvidt greit nok, men det er ingen "timeout" på systemet, så for å resette det må du ringe support hos Bredbåndsservice. (Alt dette ifølge en kamerat som har bredband fra Bredbåndsservice og har måttet ringe flere ganger) Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Nettopp derfor jeg foreslo en DHCP release for trådstarter, og anbefalte å blande inn kundeservice nok en gang, selv om de sier de ikke kan gjøre mer Kjenner ikke løsningen til BBSE i detalj, mulig DHCP-serveren har en klister-funksjon og ikke slipper IP-adressen uansett hvor mye man releaser. Tidligere i tråden ble det foreslått å spoofe Toshibaens MAC-adressen på ruteren. Skyldes problemet det du nevner, vil jo den metoden fungere som en workaround. Vet ikke om det er forsøkt underveis her? Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Skal prøve å bytte mac-adressen til routern til den Toshibaen har. Funket forresten ikke med annet nettverkskort i Lenovo, hverken i Vista eller Linux. Update: Satta toshiba-mac i router, fikk ikke internettadresse og mac-adressen stod som Toshiba sin i status for internett. Endret 8. mars 2010 av rs1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Skal prøve å bytte mac-adressen til routern til den Toshibaen har. Funket forresten ikke med annet nettverkskort i Lenovo, hverken i Vista eller Linux. Update: Satta toshiba-mac i router, fikk ikke internettadresse og mac-adressen stod som Toshiba sin i status for internett. Får du Toshibaen til å fungere når du kobler den til direkte i modemet nå? Hvis du får nett da, ville jeg mistenkt kabler eller router. Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Skal prøve å bytte mac-adressen til routern til den Toshibaen har. Funket forresten ikke med annet nettverkskort i Lenovo, hverken i Vista eller Linux. Update: Satta toshiba-mac i router, fikk ikke internettadresse og mac-adressen stod som Toshiba sin i status for internett. Får du Toshibaen til å fungere når du kobler den til direkte i modemet nå? Hvis du får nett da, ville jeg mistenkt kabler eller router. Toshiba har alltid funket når jeg kobler kabelen i den. Det er ikke noe modem eller router levert av BBSE, det er nettverkskabel trukket inn i leilighet. Routern jeg bruker er en 3com wifi dhcp router jeg har kjøpt. Den funket fint med kabelmodemet til Get. Toshibaen var den tredje enheten jeg prøvde, så det er rart om det skulle være slik at det var brukt for mange MAC-adresser, da skulle jo den første jeg prøvde ivhertfall funket, som var Lenovo. Etter det prøvde jeg 3com router. Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Du har selvfølgelig forsøkt å skifte droppkabelen fra veggkontakten? Får du kanskje avtalt med en nabo å kryssteste Lenovo-laptopen hos dem? Funker det der så rettes mistanken raskt mot switchport, kabling opp til leiligheten din, veggkontakt, terminering osv. - det må da være BBSEs ansvar å fikse? Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg har prøvd annen kabel, ingen forskjell. At det skal være noe galt med kabling virker rart når en pc funker fint. Det at MAC-adressene også skal være oppbrukt stemmer ikke med at den første enhet jeg prøvde ikke funket, mens den tredje som var Toshiba fungerte. Fikk instrukser av BBSE om å prøve igjen, fortsatt fungerer hverken router eller Lenovo. Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 PC'en har stått på mens BBSE har feilsøkt. De sier jeg har IP og finner ingen feil, alikevel har den stått på i 12 timer uten å ha mottatt en eneste pakke. Statistikken viser at det er sendt 2900 pakker uten at noen er mottatt. Det står fortsatt limited connectivity i Windows og IPconfig viser en 169. IP. Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Hva mener BBSE med påstanden om at "du har IP"? Mener de at den MAC-adressen er assosiert med en IP-adresse som er tildelt av deres DHCP-server? Kan de se MAC-adressen din i tabellen på sin switch? Kan de pinge den IP-adressen de mener du har fått? Feilsøker de på feil port, eller har noen gjort feil i patching av port mot boenhet e.l. så de er på villspor? Er dere enige om hvilken hastighet du skal konfigurere Ethernet-kortet ditt til for å unngå trøbbel forårsaket av autoneg? Lenke til kommentar
rs1 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Det er vel at de mener en IP er tildelt min mac-adresse hos dem. Ja, virket som de kunne se min mac-adresse. Vet ikke om de har pinget. Andre kan ivhertfall ikke pinge. Hastighet skulle stå som auto. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) PC'en har stått på mens BBSE har feilsøkt. De sier jeg har IP og finner ingen feil, alikevel har den stått på i 12 timer uten å ha mottatt en eneste pakke. Statistikken viser at det er sendt 2900 pakker uten at noen er mottatt. Det står fortsatt limited connectivity i Windows og IPconfig viser en 169. IP. IP-adresser i 169.254.x.x er (som du sikkert vet) et "lokalnett" som Windows-maskiner setter opp selv dersom de ikke finner en DHCP-server på nettet. Erfaringsmessig så hjelper ikke så mye annet enn reboot når Windows har satt opp en 169.254.x.x adresse. En annen ting: har du sjekket at Lenovo'en virker via kablet nett (et annet sted feks)? Det kan jo være feil på nettverkskortet i den. Endret 16. mars 2010 av tingo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå