Gå til innhold

Stipend/studielån når jeg har meldt meg av fag


veggiz1

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Det har seg sånn at jeg på nåværende tidspunkt går på høgskole og får både studielån og stipend, da jeg også er borteboer. Fra forrige semester bestemte jeg meg for å ikke fortsette min bachelorutdanning etter mitt andre ingeniørår (som er nå), og deretter starte på noe helt annet, nemlig maritimt, som da blir til høsten. Pga dette valgte jeg å melde meg av et fag i fjor, i håp om å få et litt roligere år da jeg ikke kommer til å fullføre denne utdaninngen likevel. Jeg har også meldt meg av et fag dette semesteret, så jeg kommer ikke til å få godkjent 30 studiepoeng (25 hvert semester ca) noen av semesterne.

 

Spørsmålet mitt er da hvor mye jeg kommer til å tape på dette i form av stipend, og om jeg eventuelt nå kan melde meg av enda et fag uten at jeg taper noe på dette? Som dere kanskje skjønner er jeg ikke særlig interessert i det jeg går nå, så jeg prøver bare å få tiden til å gå fort så jeg kan starte til høsten :)

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge man ikke består 30studiepoeng, men samtidig får utbetalt fullt stipend og lån så vil du jo miste noen prosenter. Var det 25 studiepoeng du ville ta hvert semester?

Jeg sa i fra til lånekassen og fikk de til å justere studielånet mitt etter studiepoeng..Man får jo mindre penger, men man da blir man iaf sittende igjen med mindre lån.

 

Om det er et alternativ, råder jeg deg til å ta kontakt med lånekassen asap :)

 

Man kan jo totalt ikke stryke mer en 60 studiepoeng, før lånekassen stenger "kassa" for å si det sånn. Så om du er uheldig eller havner i samme situasjon senere, kan du risikere å miste stønaden etterhvert :/

Lenke til kommentar

Sånn som det står nå, fikk jeg 15(!) studiepoeng forrige semester, og kommer til å få 25 dette semesteret (pga et helårsfag som deler skevt)..

 

Jeg skjønner at jeg ikke kan "melde" meg av fler enn 60 studiepoeng, men mot all formodning er jeg faktisk en ganske flink elev :p så det blir ikke no problem.. det jeg heller er "redd" for er hvor mye stipend jeg nå kommer til å gå glipp av pga jeg ikke får 60 poeng det helåret her, og om jeg eventuelt kan melde meg av enda et fag uten at jeg mister no særlig mer.

 

Senke studielånet er nok ikke aktuelt da jeg bor alene og benytter lånekassen som min eneste inntekt ;)

Endret av veggiz1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...