KoKo_ Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hei! Jeg er på utkikk etter en lettfattelig fysikkbok, fortrinnsvis på norsk, som omhandler grunnleggende mekanikk. (Fart, akselereasjon, støt, demping, osv) Må ha med det grunnleggende, kan også gjerne gå litt videre til litt mer avansert enn vgs-pensum (der mange parametere ofte er forenklet) , men langt fra et avansert universitetsstudium. Den skal brukes på jobben som et oppslagsverk for å regne ut og finne ut av forskjellige problemstillinger vi kan komme opp i. Jobber forøvrig som testingeniør på et miljøtestsenter der hovedoppgavene blant annet går på vibrasjon og sjokkpulser. Har selvfølgelig lært en del om dette på skolen, men ting går fort i glemmeboken (og ja, jeg angrer på at jeg solgte 2FY og 3FY bøkene mine fra vgs... ) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Hvis du kan grunnleggende differensial- og integralregning ville jeg satsa på en lærebok i mekanisk fysikk fra universitetet, f. eks. Generell fysikk for universiteter og høgskoler Bd 1 av Løvhøiden, Gunnar mfl. ISBN 9788215000053 (min favoritt) eller University Physics with Modern Physics av Young & Friedman. ISBN 9780321501318. Sistnevnte er på engelsk, men den tror jeg vil fungere ganske bra som et oppslagsverk. Har stort sett veldig gode figurer og er litt mindre matematisk enn den norske boka jeg nevnte. For øvrig, du jobber som testingeniør? Med hvilken bakgrunn? Endret 18. februar 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Hei, takk for anbefalinger! Skal sjekke de ut, dette er bøker som Norli og andre vanlige fagbokhandlere fører, eller må de bestilles? Grunnleggende integraler og differensialligninger skal jeg nok fortsatt klare. Jeg har bakgrunn som elektroingeniør. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Da regner jeg med du har null problem med disse bøkene. Det er bøker som er brukt i emnet mekanisk fysikk (TFY4145) ved NTNU, som undervises første semesteret både for fysikkstudenter og sivilingeniørstudenter innen fysikk og matematikk. Som ingeniør har du jo hatt ett og annet matematikkfag, regner jeg med. Jeg vil tro de skal være å finne hos Norli og andre fagbokhandlere. Du kan jo søke etter ISBN-nummeret der. Hvis ikke kan de bestilles online hos SiT Tapir (http://sittapir.sit.no) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå