Gå til innhold

PHP-programmerere foretrekker Windows

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå tenkte jeg utelukkende til desktop-bruk der man ikke har behov for annet enn en IDE og en nettleser. Jeg er stor fan av pakkesystemet til serverbruk, men til både til desktop og serverbruk har det noen vesentlige svakheter:

- Tar ofte lang tid før nye "major" versjoner av programvaren er allment tilgjengelig til det når pakkesystemet. To eksempler jeg selv har opplevd fra tiden jeg brukte Linux Mint på desktoppen er

- da Firefox 3.5 kom ut. Det tok så vidt jeg husker flere uker fra 3.5 var lansert til pakkesystemet hadde "fått med seg" oppdateringen. Endte med at jeg måtte ha to separate installasjoner, én fra pakkesystemet og en fra en ekstremt lite brukervennlig egen-installasjon

- og, en som "vi" fremdeles sliter med: PHP 5.3. Vel og bra at man vil kvalitetssikre pakkene før de slippes løs i pakkesystemet, men hva med de som bruker serveren som utviklingsserver og trenger det siste nye, men som fremdeles er stable? De må enten kombilere dritten selv eller finne en pakke på en 3.parts pakkedistributør som støtter akkurat deres type linux-server. For noe pes!

Skal du ha bleeding edge programvare så kan du bruke ein distro som har bleeding edge programvare i pakkesystemet. Arch linux er ein av dei. Har du som krav at pakkesystemet alltid skal ta i bruk bleeding edge programvare så bruker du ikkje Ubuntu.

Alle de viktige tingene jeg har på desktoppen har automatisk oppdatering (eller varsler i det minste automatisk). F.eks IDE (netbeans), operativsystemet, FTP-klienten, nettlesere og epostklienter har mer eller mindre helautomatisk oppdatering som standard.

Netbeans maser bare om dei mindre oppdateringane, men ikkje dei større som f.eks v6.7 til v6.8

Når du sier "redigere" regner jeg med du mener kjapp småprogrammering i enkeltfiler? Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke ante at vi(m) hadde auto complete og refaktorering, men med mindre det finnes en GUI-versjon av vim der ute et sted kan jeg ikke fatte og begripe at noen ville brukt det til noen som helst programmering i større prosjekter. Mulig jeg er på viddene nå, men for meg virker det litt som tiden fra noen år tilbake når XHTML og CSS virkelig ble populært og alle de "kule" webutviklerne skrev all koden sin i notepad.exe. Nå har heldigvis evolusjonen slått til og de som driver seriøst bruker en skikkelig IDE til jobben.

Og hva skal man med minne hvis man ikke bruker det? For øvrig bruker Netbeansen min nå 220 MB med 7 filer åpnet i to kodevinduer og ett prosjekt på røffly 300 php-filer, som alle overvåkes for interne og eksterne endringer som kan være greit for SVN-klienten å få med seg.

Ytelse på hva da? Det tar meg 0,1 sekunder å åpne filer på fåglarna-veit-hvor-mange linjer i Netbeans og tastetrykk registreres 1ms etter jeg trykker knappen. Kompilering, CVS-arbeid og mye annet skjer i egne prosesser i en verden utenfor GUIet. Eneste ytelsesproblemer av nevneverdig art er når man starter det fra scratch (men hvor ofte gjør man det?).

Vim har mykje meir enn det dei fleste kan fantasere på. Og det er mange i min bedrift som koder dagleg i VIM istadenfor Eclipse eller / Netbeans. Grunnen er enkel, dei er for treige, å åpne nye filer tar tid, å kopiere/flytte på tekst tar tid, kjapp tilgang til terminalen tar tid. Og det verste, koding over SSH er håplaust. Ein IDE fungerer om du har god tid og ikkje er så nøye på at ting tar eit eller to sekund ekstra. Men for andre så er dei små sekundane ein skikkeleg irritasjonsfaktor som øydeleggjer konsentrasjonen. Bare det å dra opp søk tar jo sekunder!

Kanskje du burde vurdere en skikkelig IDE? :p

Netbeans har støtte for SVN, CVS og Mercurial out of the box. Git mener jeg er tilgjengelig som plugin med 2-3 tastetykk og hvem bryr seg om Bazaar? ;)

For ikke å snakke om integrasjon mot Jira, Bugzilla og Trac, fjernstyring av servere av ymse slag og en million andre funksjoner som ingen teksteditorer har.

Vim har også integrasjon mot SVN, Git og Trac og mykje anna. Spørsmålet er heller kva er det Vim ikkje støtter?

Hvis man skal kjøre serverfunksjonalitet på Windows - ja, men ellers vil jeg mene det er en befrielse å ikke ha det.

Du om det, eg synes det er greit å kunne ha kjapp tilgang til tredjepart applikasjoner/moduler.

Og hvor mange plugins må du installere for at VIM og EMACS skal nå funksjonalitetsnivået til en vanlig IDE som Netbeans eller Eclipse?

Og kor mange plugins må du innstallere for at Eclipse og Netbeans skal nå funksjonalitetsnivået til ein skikkeleg teksteditor som f.eks Vim?

For å bli mest effektiv så drar ein nytte av ein stor klumpete IDE saman med ein lett teksteditor. Ingen av dei er best aleina.

Lenke til kommentar
Og kor mange plugins må du innstallere for at Eclipse og Netbeans skal nå funksjonalitetsnivået til ein skikkeleg teksteditor som f.eks Vim?

0.

For å bli mest effektiv så drar ein nytte av ein stor klumpete IDE saman med ein lett teksteditor. Ingen av dei er best aleina.

Det kan jeg være enig i.

Lenke til kommentar
Veit du at ein av dei mest populære plugina til Netbeans er http://plugins.netbeans.org/PluginPortal/f...8?pluginid=2802 ? :)

Så 50.plass er din definisjon av "en av de mest populære"?

Og hvor mange plugins må du installere for at VIM og EMACS skal nå funksjonalitetsnivået til en vanlig IDE som Netbeans eller Eclipse?

Hvilken IDE er det som i det hele tatt er i nærheten av vim eller emacs når det gjelder å redigere tekst?

Aner ikke. Bruker tiden min på programmering, ikke på tekstredigering.

Lenke til kommentar

Så halvparten av programmererne kjører linux enda det er omtrent umulig å få kjøpt en PC med linux. På hvilken måte klarer man å vinkle dette til at utviklerne foretrekker å utvikle på windows? Av og til trenger folk en kakk i huet før de skjønner at de er på jordet.

Når det gjelder vim og emacs så skjønner jeg hvorfor ikke flere tar steget. Dere har jo ikke peiling på hva som finnes på linux. Et meget kjapt google søk viser at Vim har IDE funksjonalitet:

http://www.koch.ro/blog/index.php?/archive...-a-PHP-IDE.html

Når det gjelder Emacs så har den alt mellom himmel og jord. Vennligst ikke sammenlign dette med plastikkopier som notepad++. I tillegg til egen php-modus har den alt du kan ønske deg i en IDE:

http://cedet.sourceforge.net/

men i tillegg har den alt du kan ønske deg i en editor, og kan ved behov kjøres i terminal med full funksjonalitet. Alt ligger naturligvis ferdigpakket i ubuntu, så her er det gjort på sekunder å sette opp det du måtte ønske.

Lenke til kommentar

Hvilken IDE er det som i det hele tatt er i nærheten av vim eller emacs når det gjelder å redigere tekst?

Elvis og Vile :)

Ein har også Textmate til Mac, men det er ikkje gratis :)

Lenke til kommentar

Mye FUD og annet tull i tråden her.

På kontoret hvor jeg jobber programmerer 0% på Windows, 60% GNU/Linux og 40% Mac hvor alle med linux har det på både laptop og arbeidsstasjon mens mac-erne har bare sin PB.

Når noen får en ny maskin setter de inn en *buntu-CD (både gnome, KDE og tiling WMs blir brukt) og kjører denne kommandoen etter install:

sudo aptitude install apache2 php5 mysql-server phpmyadmin memcached php5-memcache php5-curl subversion php5-cli php5-imagic php-apc php5-xdebug kcachegrind graphviz && sudo a2enmod deflate && sudo a2enmod expires && sudo a2enmod rewrite

Og personlig legger jeg til:

sudo aptitude install firefox geany openssh-server

Vi programmerer mot localhost som har komplett server-stack som kloner målserverne (Ubuntu Server) inkludert til tider Varnish, å gjøre det samme Windows er en blanding av umulig, vanskelig og uønskelig. Windows ser jeg på som omtrent et leketøy i forhold til *NIX for denne typen arbeid.

----

Så tittel i forhold til tallene er egentlig «PHP-programmerer foretrekker GNU/Linux».

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...