Nostoc Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Rett etter jula fant jeg ut at jeg skulle rydde og vaske ned hele kjellerleiligheta skikkelig. Jeg fjerner en kurv, og bak i kroken ser jeg en klatt med mugg. Vi gikk selvfølgelig rett opp til utleieren vår, som så på muggen og skulle hente klorin for å vaske ned og bremse utviklingen i førsteomgang. Greit nok. Midlertidig har jeg vært mystisk syk siden august 09. Etter alt for mange legebesøk, satt legen fremdeles og klødde seg i hodet hver gang jeg kom inn med plagene mine. Jeg har hatt fordøyelsesproblemer (meget ille også), er konstant utslitt, hodepine som aldri før og blir veldig fort kortpustet. Legen har gitt meg alt fra reisesyketabletter for å dempe kvalmen til avføringsmidler, og jeg har mistet mye av skole og jobb fordi jeg har vært i så dårlig forfatning. I det siste har jeg også vært 100% sykemeldt fra jobben. Uansett; Vi har etter intensiv leting funnet en ny leilighet, og flytter ut så fort vi overhode klarer. Problemet er bare utleier - han skal fortsette å leie ut denne leiligheten, og legger ikke sjul på det. Vi har utflyttningsdatoen vår satt til 15. mars, og da alt skulle han ha nye folk inn hit. Han har også planlagt å ha en visning i morgen, på fredag eller lørdag. Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det er uhyre frekt å gamble med folks helse på denne måten?! Det er (etter litt nærmere undersøkelse) mugg i alle rom, og aller verst på soverommet. Leiligheten har alltid vært "litt" fuktig, og vi har tatt våre forhåndsregler. Når vi flyttet inn hadde han akkurat malt soverommet, og i en veldig dekkende blåfarge, så vi har våre mistanker til at forrige leietaker også oppdaget mugg der og flyttet ut. Han så heller ikke akkurat overrasket ut når vi hadde funnet synlig mugg. Jeg unner ingen andre det helvete som jeg har vært gjennom med helsa mi, men hva kan jeg gjøre? Jeg er litt redd for at om vi setter foten ned, vil han ta en jafs av, eller beholde hele depositumet. Jeg vil veldig gjerne ha denne leiligheten utbedret, for jeg har bange anelser om at det er mugg i en stor del av veggen. Er det noe vi kan gjøre her? Jeg synes ikke at denne leiligheten bør bli leid ut igjen før det skjer noe drastisk, og ikke bare vasking med litt klorin for å holde utviklingen i sjakk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Han kan selvsagt ikke ta beslag i depositumet uten videre. Står det på særskilt depositumskontokonto, er du uansett relativt godt vernet, jf. husl. §3-5. Du kan evt. holde tilbake leie som gjenstår og la dette avkortes i depositumet, da du tydeligvis ikke krever prisavslag e.l. Utleier plikter å gjøre nye leiere kjent med muggen, jf. husl. §2-4. Jeg er usikker på i hvilken grad det er mulig for det offentlige å gripe inn for å hindre helsefarlig utleie. Har du forsøkt å ringe kommunen? Lenke til kommentar
Estella! Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 huff. bra du tenker på andre. mugg er ikke noe maan tuller med Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Gå til kommunen med dette. De kan nekte ham å leie ut helsefarlige leiligheter. Sørg også for å komme deg ut fra leiligheten med en gang, jo lengre du blir der jo verre blir helseplagene/jo senere blir du frisk. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Hvis dere er tilstede når det skal være visning, går det jo an å si det rett ut til de som kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå