Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen her har noen kjennskap til hva slags programeringsspråk som brukes når det kommer til oppbyggning av operativsystemer? Ønsker begynne på nytt igjen med programering, og da jeg har et par ideer på tegnebrettet lurte jeg på om noen hadde noen kjennskap til dette.

Tenker da spesielt på operativsystem som Mac OSX og OS med åpen kildekode (Linux)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er stor sansynlighet for at C er språket.

Et OS består jo av mye rart f. eks. en kernel (linux) som nesten garantert er skrevet i C, men andre litt høyere ting kan godt være skrevet i C++ eller andre språk (C++ er vel mest sannsynlig)

Linux og OS X er begge «skrevet» i C. Linux-kjernen er opensource så man kan se selv, og OS X bygger på Darwin, Darwin er også opensoruce og bygger igjen på FreeBSD. I tillegg til C må man til med assembly der det trengs, som andre alt har nevnt. Ellers går det vel litt i andre ting også, men jeg lurer litt på om man egentlig finner noe C++ i linux-kjernen. Det blir også et spørsmål om hva man regner som del av Os'et og ikke. På «folkemunne» betyr jo stort sett Linux det man får med i en gitt Linux-distribusjon, og da er stort sett det som kan krype og gå av programmeringsspråk involvert.

Hvis man tar for seg det «utvidete OS-begrepet», dvs, kjerne, utilities og GUI ender man vel med assembly, C og C++ for Linux' del, og assembly, C og Objective C for OS X' del. Gjetter jeg :o) Også er det vel ymse scriptspråk involvert i byggeprosessene.

Edit: siden du er spesielt interessert i OS'er med åpen kildekode har du jo allverdens anledning til å utforske dette selv. Det er nok også plenty av os-prosjekter rundt omkring som bruker andre språk enn C.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Linux Kernel er skrevet i C og assembly(og senere flere språk)

GNU er for det meste skrevet i C.

Litt av historien om linux fortalt av Linus Torvalds.

Tar en del hvor vanskelig det er og skrive et OS.

Som det og få noe output på skjermen,månder med arbeid og skrive en skjermdriver som virket.

Og han fikk slettet minix OS når han eksperimente modemoverføring,som igjen var bra for satsing på linux.

GNU er jo stor av linux/GNU OS,og da dukker jo denne orginalen opp(Richard Stallman).

The code er jo noe alle er interessert programmering bør få med seg.

Her har du en del info om low level stuff.

http://www.linuxfromscratch.org/

På et høyere nivåspråk liker jeg python godt.

Det virker like fint på alle OS,og man kan samarbeider godt med lavere nivå språk som C.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...