Gå til innhold

Kommentartråd: Prosjekt Gammelt til nytt

Anbefalte innlegg

Tror nesten jeg skal skaffe et am3 HK istedet for 775 siden det er billigere til akkurat dette formålet.

Eneste er at jeg skulle ha hatt et forslag på en bra modell helst til under 800kr.

Store klokkemuligheter er ikke så viktige bare at det er stabilt og funker er greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der var jo ett av de jeg har sjekket litt opp også. Står alltid fast når det kommer til valg av deler siden jeg prøver og finne noe skikkelig.

Morsomt at am3 kortene er såpass billige i forhold til hva man får.

Takker så meget.

Endret av WilliamRobertsen
Lenke til kommentar

Tusen takk.

Det er selvsagt en del jobb og lage en slik eneste er at jeg har et ganske stort verksted og boltre meg på når jeg lager slikt med mye avanserte maskiner. Men det er fult mulig og lage noe lignende i garasjen med billigverktøy. Også er det lurt og ha et par høvler i forskjellig størelse slik at du kan rette det hele ut. Bare husk og stille det hele inn og ha alt skarpt så går det ikke galt. Jeg er noe nybegynner selv når det komer til snekring men jeg lærer.

Og treverk som jeg brukte der kan ikke kjøpes på nærmeste byggevarehandel eller clas ohlson. Dette kan du skaffe fra for eksempel oslo finerfabrikk. Det er dyrt men det blir mye penere enn vanlig furu eller bjørk. Eneste er at noen få eksotiske tresorter har noe bakterier i treverket, så hvis du får en flis kan du bli stygt betent. Men sistnevnte er dog mest afrikanskt tre dette gjelder.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt en del jobb og lage en slik eneste er at jeg har et ganske stort verksted og boltre meg på når jeg lager slikt med mye avanserte maskiner. Men det er fult mulig og lage noe lignende i garasjen med billigverktøy. Også er det lurt og ha et par høvler i forskjellig størelse slik at du kan rette det hele ut. Bare husk og stille det hele inn og ha alt skarpt så går det ikke galt. Jeg er noe nybegynner selv når det komer til snekring men jeg lærer.

Og treverk som jeg brukte der kan ikke kjøpes på nærmeste byggevarehandel eller clas ohlson. Dette kan du skaffe fra for eksempel oslo finerfabrikk. Det er dyrt men det blir mye penere enn vanlig furu eller bjørk. Eneste er at noen få eksotiske tresorter har noe bakterier i treverket, så hvis du får en flis kan du bli stygt betent. Men sistnevnte er dog mest afrikanskt tre dette gjelder.

Takk for tips! :) Men jeg holder meg nok til billig norsk treverk. Tipper det neste prosjektet mitt blir en server i treverk, og da gidder jeg ikke å påkoste den masse eksotisk treverk. :p

Lenke til kommentar

Må si eg er enig med Harddiskhylla var bra! så veldig bra ut.

Angånde PSU, har du noko som holde PSU utom skruene? Da blir lite med kun skrue som skal holde PSU-en der. Om du har festet så beklage men såg ikkje dei.

Jeg har drivet og fundert på festet siden det som var ikke er bra nok. Så jeg kommer mulig til og sveise på en liten metalplate slik at festet blir lenger.

Lenke til kommentar

Tusen takk!

Formen er ikke helt ferdig kantene skal brekkes og den skal freses inn litt her og der. Hva du ser på bildet er midtpartiet som skal få et hull når fronten er ferdig og satt sammen.

Jeg får heldgvis hjelp av en veldig erfaren snekker som snart går av med pensjon om et par år. Han er også flink med data og har holdt på med det siden det kom til norge.

Han har forresten programert ene maskinen fra bunnen av med maskinkode han nevnte noe mad at han hadde skrevet 80 sider. Til de som ikke vet hva maskinkode er så er det:

Fra Wikipedia

Maskinkode (engelsk: binaries) er det «språket» alle programmeringsspråk må oversettes til for at en maskin, f.eks. en datamaskin, skal klare å forstå det. Maskinspråk består bare av tallene 0 og 1. Prosessen med å oversette fra et programmeringsspråk til maskinkode kalles kompilering.

Et typisk program som er skrevet i maskinspråk, kan se ut omtrent som dette:

Maskinkode er i utgangspunktet et meget simpelt (må ikke forveksles med enkelt) språk. Det består for det meste av enkle instruksjoner som f.eks. å lagre et tall i minnet, hente det frem igjen, legge det til et annet tall osv. En enkel sak som å konvertere alle bokstavene i en tekst til store bokstaver krever imidlertid hundrevis - om ikke tusenvis - av slike «små» instruksjoner. Heldigvis klarer en maskin å utføre alle disse instruksjonene i en imponerende hastighet, slik at antallet instruksjoner ikke nødvendigvis sier noe om hvor lang tid maskinen bruker på å utføre dem.

Maskinkode er veldig vanskelig for mennesker å forstå, og selv om man forstår koden så er det et vanskelig språk å forholde seg til når man programmerer. For at programmereren skal slippe å huske maskinkodene, som er bare tall, så brukes som regel assembler, en kortform som består av bokstavkoder i stedet for tallkoder.

Lenke til kommentar

Takk. Liker og jobbe med både metall og tre forresten. Har ikke fått gjordt noe mer enn bare og skjære hull til nå. Men jeg kommer til og gjøre noe mer hvis jeg kan få lånt verkstedets sveisemaskin i et lite øyeblikk til uka.

Men også skal jeg på påskeferie tidlig på fredag morgen. Jeg kommer til og ha med pc hvis det blir lite og gjøre utpå kvelden. Må jpo bare si hurra for intells grafikkløsning på laptoppen som såvidt tar team fortress classic og half life.

Lenke til kommentar

Morsomme er at jeg har knapt holdt på med slik snekring i mindre enn et halvt år.

Det er ikke spesielt vanskelig det er mest bare logisk tenkign og riktig bruk av verktøy.

For eksempel Skomedhull så kan du innkapsle det hele med oljetanken og pcen i en selvbygd trekasse beiset i brun og ha et http://img.alibaba.com/photo/11428516/Porthole.jpg så får prosjektet et steam punk tema so minner om bioshock.

Lenke til kommentar

Lamello er enkelt og greit bare pass på fingrene, for 10 tommeltotter er ingen ting mot og ha 6 tommeltotter og 4 stumper.

Ene lamelloen kom litt skevt inn slik at fronten er lit skjev i bunnen. Men jeg kommer til og pusse det ned senere.

Lenke til kommentar

Da får jeg skaffet hovedkort i ferien når en god venn av meg får seg ny pc jeg skal sette sammen og ordne for han. Så da skal jeg kjøpe noen av delene av han, som er fra gamle pcen så da blir det vel am2 msi hovedkort med en dual core processor på 2.3ghz tipper jeg som skal få seg en liten overklokk og ny kjøler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...