Khani Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Prosjekt: Gammelt til Nytt Jeg har et midi stål kabinett stående fra ca 2001. Som ikke har blitt brukt på lenge. Og dette skulle mulig gå i søpla snart eller ende som blink på den lokale skytebanen. Helt til tanken slo meg at jeg kunne lage noe ut av dette. Jeg har tenkt ganske godt over dette og hva jeg kan lage ut av det. For øyeblikket har jeg et verksted til gode med de meste av maskiner som jeg kan bruke på prosjektet. Foresten glemte og nevne at dette er mitt første store prosjekt. Dette er hva jeg har tenkt at det skal se ut som når jeg er ferdig: Nye bilder 31/7-10 Jeg har ikke inkludert dører for disse blir bare helt plane uten vindu i siden. Skal bruke pcen til noe film så da gidder jeg ikke alt for mye gjennskinn på tven. Min kommentartråd: Kommentartråd Kom gjerne med forslag på navn og annet. Til nå har jeg det meste til selve modifiseringen (Lakk, treverk, skruer, pleksiglass, lim...osv). Men jeg mangler en del hardware, så det er noe som må skaffes. Sponsorer søkes! sponsing blir satt stor pris på. Og du blir selvfølgelig nevnet i tråden. Hva jeg har: 2stk 1TB Samsung harddisker Western Digital IDE 200GB hdd (Går som ei klokke) 3 Fosile DVD drev (IDE) 160gb 2.5 hdd (Funker helt fint etter test i en annen pc.) Hva jeg skal bestille: Hva må gjøres: Selve kabinettet har noe dårlige løsninger som jeg har tenkt og gjøre noe med. Noe skal lages og noe skal endre på. Jeg skal lage det meste i tre og bruke minst mulig skruer og mulig ingen spiker. Jeg skal modifisere den gamle fronten og kombinere den med treverk slik at den matcher hardiskhyllen. Hullet til psuen er feil så det må lages nye hull til skruer. Og det må skjæres viftehull og vindu. Kabinettet skal ha blå katoder og blå led vifter. Og selvfølgelig plexiglass i døren. Det kan fort foregå små endringer etterhvert Liste over hva som er gjordt: Viftehull (Ferdig) Hull til ATX psu (Gjordt) Modifisere fronten til kabinettet (I produksjon) Hardiskhylle (Ferdig) Lage bein til kabinett. (Ikke gjordt) Lakkere (Ikke gjordt) Skjære hull til vindu (Ikke gjordt) Legge inn plexiglass i døren(Ikke gjordt) Viftehull i front og vifteskruehull (Gjordt) Endret 9. september 2012 av Khani 1 Lenke til kommentar
Khani Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Update 1 Da har prosjektet fått en pangstart med dagens jobbing i pausen. Da har jeg kappet deler til hardiskhyllen og pusset et par av dem. Hvis noen lurer på hvordan jeg har lagd hullene så har jeg brukt en hylsestemmer på verkstedet. Det er enkelt og få utrivning på tresorten jeg har valgt isteden for bjørk som er bøk husker jeg rett. Tresorten er veldig sterk så det lukter til stadighet svidd mens jeg kjører den igjennom diverse maskiner. Etter hullet var laget måtte det et bredt stemjern til for og gjøre hullet renere.Og etter det var det pussing. Selve treverket har jeg ikke batalt noe serlig for siden det meste var restekapp fra andre og slikt treverk som det her er rimeligt dyrt. Edit: Ene biten var skadet fant jeg ut i dag så jeg måtte kappe til en ny og lage den på nytt. Så det ble ikke mye til til prosjektet. Jeg får heller ikke gjordt mer med delene i tre pga vinterferie. Men jeg har jo alltids nok utstyr i garasjen til og skjære til kabinettet. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Liten update Jeg er blitt syk 2 dager før min 18 bursdag så det er jo topp... Men da har jeg testet hardisken som jeg var usikker på om fungerte. Den kan jeg takke skolen min for. Den har stått minst i 5 uker i regn og fukt i sommer i en kasse for el avfall, og en grei lærer lot meg boltre rundt i. Jeg var sikker på at den hadde spunnet sin siste runde. Men heldigvis var Western digital disken i like god stand. Etter jeg fikk instalert en jumper på den og startet opp pcen fant jeg en haug med filer fra forrige eieren. Men og rote i andres privatliv syns jeg ikke noe serlig om og formaterte disken. Nå har disken kjørt i snart en time og den er så og si lydløs selv om kabinettet det sto i så ut som noen hadde kjørt over og var totalvraket men disken hadde klart seg. Under er et bilde av arbeidshesten min den er blitt testet i. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Update 2 Da har hardiskhyllen begynt og ta form og her er det ikke brukt spiker eller skruer. Bunnen og toppen til den blir laget forhåpentligvis i morgen. Den er ikke helt ferdig bearbeidet enda, den skal pusses og så lakkeres etter den er satt sammen så skal den festes med en skrue i bunnen og en sirkel med silikon for og dempe støy. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Liten Update Jeg har for det meste tegnet i dag, og kommer med den endrede tegningen snart. Da har jeg tettet et par utriv på veggene til hyllen i dag resultatet ble bra. Det er som et pusslespill hvor man må lage bitene selv. Jeg tar ikke de minste siden de skal pusses vekk. Også har jeg høvlet et stykke med bøk som tok sin tid på maskinen siden bøken er såpass hard at den tar bare 1-2mm om gangen og jeg måtte fjerne over 2cm. Men det ble bra og jeg rakk beklagelig vis ikke og dele biten opp til bunn og tak så jeg har tegnet opp men ikke noe mer. Nå har jeg nettop tegnet opp slik at etter jeg har skåret litt bak på kabinettet så passer den atx psuer. Eneste er at jeg nå må nå lage et ventilasjonshull i toppen slik at den kan suge inn luft lettere. Jeg skal også ha et støvfilter laget av damestrømper og hullgitter . Men strømpene kjøper ikke jeg i butikken, det skal jeg spørre venninen min om. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Update 3 De nye tegningene er ferdige: Har også lagt dem til øverst på siden. Vel i dag har det blitt sagd til bunn og tak til hdd hyllen. Det er ikke limt enda, siden jeg hoppet over på litt matallarbeid. Det måtte fjerne litt av feste til den gamle psuen for og få flass til strømutaket i atx psuen. Hull kommer forhåpentlig vis i morgen. Resultatet ble bra Deretter tok jeg og skar et hull ut til kabler og så tok jeg og filte ned to av knottene til hovedkortet siden de var veldig skarpe kanter på dem og hadde laget merker på det orginale hovedkortet. Ha en fortsatt fin ettermiddag Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Update 4 Da har jeg skåret ut enda ett hull til kabler. Så startet jeg med hullet i fronten. Jag har bare en cootech juksedremel for øyeblikket i verkstedet. Den vakler og delene er i dårlig kvalitet. Men jeg klarer og få hull og slikt bra med litt filing og annet. Hullet endte slik. Og jeg har pusset kantene slik at det ikke er skarpt. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Veldig Liten Update Her er et bilde av hovedkortet. Fikk lirket det ut av skapet, og børstet litt støv av det. Skal jeg ikke bruke det til dette prosjektet så skal jeg lage noe ut av det også. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Update 5 I dag har jeg laget hull til vifteskruer og til og feste psuen. Det hele gikk relatvt greit uten problemer. Og på slutten rakk jeg og kjøre bunnen til hardisk hyllen i fresen og så borre et hull til 80mm vifte i toppen av den. Jeg fikk også noe deler av en kompis i dag som skulle egentlig kastes siden han har en ny hobby så jeg tok heller over det. Feste til 80mm vifte bak på kabinettet. Det måtte lages hull. Så var det Psu festet sin tur. Hardiskhyllen fikk bunnen freset i dag. Så limte jeg veggene til bunnen etter litt pussing. Jeg skal ta resten på onsdag. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Miniupdate I dag har det gått mest tid på annet enn prosjektet. Men jeg ahr fått høvlet veggene slik at de er helt jevne. Jeg kommer til og bruke veldig skinnende lakk etter jeg har pusset den ferdig og "Brekke" kantene (Runde av kantene*) Jeg har vurdert og lage den om til en filserver og http pc. Så jeg kommer kansje til og skaffe en stor hotswap hdd bay hylle til de to 5.25" bayene som ikke brukes. Først litt pussing til midterste plassen. Siden det var litt for trangt i den. Så kom høvlingen. Høvelen måtte slipes og stilles inn. Jeg kan det ganske bra, bare at det tar tid og få den til og skjære riktig og jevnt. Nesten ferdig bare kantene igjen. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Update 6 Hardiskhyllen har blitt ferdigpusset og jeg er halvferdig med lakeringen. Jeg kommer til og ha på mange flere lag i tilleg til de 2 som er påført. Resultatet ser bra ut. Jeg startet med fronten i dag. Eneste er at bitene med valnøtt jeg har sagd har mye av det ytre trelaget så det er noe hvitt\gult. Plusset er at dette kan enten beises for og få det likt det indre. Eller så kan jeg bruke det til og lage ujevnheter og mønster som kan se veldig bra ut. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Liten Update Hardisk hyllen er ferdig Her sikler jeg lakken på hyllen (Høvler den helt rett uten avik) Her er den helt ferdig! Jeg ble fornøyd med resultatet. Også har jeg tenkt og bytte ut LEDene som hørte til start knappen med noen som er blå eller uv farget. Kontakten må ordnes slik at den går på det nye hovedkortet jeg skal skaffe. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Update 7 I dag har jeg kappe biter til fronten på kabinettet og limt midtpartiet. Her limes bitene . De lange på siden er ikke limt men brukes slik at bitene blir rette. Og her er ferdig resultat etter limingen av midtpartiet. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Update 8 I dag har jeg holdt på med fronten. Jeg startet dagen med og markere opp et spor jeg skulle frese slik at fronten skulle skjule den stygge kanten og sveisingen på 5.25 bayene. Etter at det var blitt freset 1.5mm inn slik at det ble skult brukte jeg en lamello maskin som skjærer et spor med et lite sagblad slik at de avlange lamello kjeksene "pluggene" passer inn og kan svelle når de får lim på seg. Slik går de inn. Og her er det hele montert på kabinettet med tvinger under tørkingen så det vil passe perfekt. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Mini update Jeg har tenkt meg om og skal lage en annen front til pcen. Jeg skal bruke den gamle fronten og mer treverk. Det blir noe likt men jeg sysns ikke den helt flate fronten ble noe fin. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Update 9 Da har jeg tenkt og bruke den gamle fronten like vel. Og kombinere den med treverk. Grunnen er at den første ikke ble noe bra og jeg syns at den designmessig ikke var noe serlig og se på. Så former er tingen, og det er akkurat hva den gamle fronten har. Jeg startet med og jevne den ut på starten av dagen. Først renset jeg den med tynner (på de stedene støvet/flekker hadde satt seg) Og så var det pussing med fint sandpapir. Jeg hoppet over til toppstykket på fronten som jeg lagde av en bit fra den første fronten. Men eneste var noen biter med plastikk som var startknapp sokkelens feste. De ble fjernet raskt med en kniv. Som dere ser en den på andre siden fjernet. Jeg tok og brukte primer på fronten på slutten av dagen. Har ikke bilde av dette nå men det kommer. her er enda ett bilde av hardisk hyllen. Tok et siste lag med lakk. Det kommer mer bilder i morgen. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Update 10 I dag har jeg tatt flere bilder! Her er bilde av fronten etter grunning og litt pussing. Syns resultatet ble bra i forhold til hvordan den så ut i starten. La til bilde av det stygge dekselet jeg pratet om tidligere i kommentartråden. Her har vi det nye dekselet som skal være hvor den gamle startknappsokkelen var. Her er det nye bunndekselet jeg holder på og lage: Pussing av kanten: Resultatet: [/ Som dere ser har jeg rundet av bunnen av det store dekselet og kommer til og frese de andre kantene. I gapet helt i bunnen kommer jeg til og legge et gitter slik at luften strømmer inn mens hybelkaniner/drit holder seg ute. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Update 11 I dag har jeg pusset kantene på begge dekslene og formet kantene på det nedre dekselet. Så til slutt har jeg hatt på to lag 20 glans klarlakk. Jeg kommer mulig til og kutte litt mer i kassa når den skal hjem igjen da skal det kuttes ut plexi til vindu. Jeg må skaffe litt netting i morra håper jeg. Må ikke glemme billakken på boks* Bilde av første spruten med lakk på nedre dekselet. Her er andre strøket ferdig og den står for tørking over helgen. Ser du denne på nært hold og ikke igjennom bildet så ser man sitt eget speilbilde. Og det er ikke blitt polert med bivoks enda. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Update 12 I dag har jeg med kabel til kamera så jeg kommer til og legge til fler bilder iløpet av dagen. Først ut er de nylakkerte tredekslene som har kost seg over helgen. Disse kan du kan se hvor mye lakken har tørket inn ifra Fredag-Mandag. Øverste dekselet hadde en kant etter at lakke hadde rent litt så den ble siklet og deretter lakkert med et siste lag. Her har jeg teipet kantene på dekslene med like lag på hver side så det ble jevnt. Så boret jeg hull til skruene. Disse skruene er til øverste dekselet Da er de montert på: Så er det et deksel til 3.5 bayet. Sporene er laget med et stemjern Her er det trykt på. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Khani Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Update 13 Jeg kommer til og ta meg en pause framover til etter eksamen. Forresten her er bildene jeg glemte av 3.5 bay dekselet når det var ferdig. Jeg er snart tilbake. Endret 9. september 2012 av Khani Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå