Gå til innhold

Pico og Microceller i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Har dere noen gode eksempler på Pico og Microceller i Norge?

- Slik som på Gardermoen, Oslo S.?

Hvor ellers finnes de?

Er jo liten/ingen oversikt over de på NRK sitt kart....

Mateo

Hva er egentlig definisjonen på pico- og microceller? I min verden er det en glidende overgang fra extended cell og nedover til picoceller, basert på signalstyrke og hvilket område antennen er justert for å lyse opp.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

A microcell is a cell in a mobile phone network served by a low power cellular base station (tower), covering a limited area such as a mall, a hotel, or a transportation hub. A microcell is usually larger than a picocell, though the distinction is not always clear. A microcell uses power control to limit the radius of its coverage area. Typically the range of a microcell is less than a mile wide.

A picocell is wireless communication system typically covering a small area, such as in-building (offices, shopping malls, train stations, etc.), or more recently in-aircraft. A picocell is analogous to a WiFi access point.

In cellular wireless networks, such as GSM, the picocell base station is typically a low cost, small (typically the size of a sheet of A4 paper and about 2-3 cm thick), reasonably simple unit that connects to a Base Station Controller (BSC). Multiple picocell 'heads' connect to each BSC: the BSC performs radio resource management and hand-over functions, and aggregates data to be passed to the Mobile Switching Centre (MSC) and/or the GPRS Support Node (GSN).

- men det jeg altså mener i spørsmålet er INNENDØRS basestasjoner i Norge :)

Jeg har sett de på:

- OSL (Gardermoen)

- SVG (Sola)

- Oslo S

- Senteret på Kløfta (NetCom)

må være mange fler av de på norske kjøpesentrer etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ok, da er vi enige om at geometri og sendeeffekt definer pico og microceller. Noen eksempler i full fart:

Paleet kjøpesenter

Byporten kjøpesenter

Oslo s (en haug av celler, halvkuler i taket)

Oslo City kjøpesenter

Parkveien 16 (usikker på nummeret, kan være tatt ned for alt jeg vet)

Mortensrud senter

Bryn senter (antenna er ei halvkule i taket)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...