Gå til innhold

Miljø og effektivitet - onde sosialisters vikarierende argumenter for kollektivtransport?


Anbefalte innlegg

Onar Åm skriver:

 

En ting jeg har tenkt mye på er hvorfor i alle dager kollektivister er så sterke tilhengere av kollektivtransport slik som tog og buss. De har brukt alle mulige slags argumenter for dette, inkludert effektivitet og miljø.

 

Men effektivt for hvem da? Slett ikke for individet som må bruke 1 time ekstra hver eneste dag av sitt liv i å vente på og skifte busser som kjører i 30 km/t i snitt med alle sine stopp. Bedre miljø for hvem da? Slett ikke for de som må leve i nærheten av stinkende, bråkete busser, eller for de stakkars folkene som må sitte ombord i en varm, svettestinkende, dampende buss. Kollektivister bruker ikke individet som målestokk for effektivitet og miljø.

 

Men selv om man bruker en kollektiv målestokk tror jeg miljø og effektivitet til syvende og sist er vikarierende argumenter. Det som egentlig er motivasjonen til å kollektivistene er å frarøve folk deres individualitet. I en privatbil kan du sitte uforstyrret og helt privat. Det gir rom for privat utfoldelse. På en buss derimot finnes intet privatliv. Alle grenser mellom individer brytes ned. Alle samtaler høres potensielt sett av alle.

 

Dette tror jeg er den egentlige motivasjonen bak kollektivtransport. Kollektivister blir tiltrukket av muligheten til å utslette individet og ser instinktivt tog og buss som en av mange måter å gjøre dette på.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si det er fascinerende nok i seg selv at voksne mennesker får seg til å skrive slikt. Er det faktisk i fullt alvor?

 

En kjapp tanke; individer bør ikke under noen omstendigheter brukes som målestokk for godt miljøvern. Da blir det ikke miljøvern, men individvern, og fullstendig feil.

Lenke til kommentar

Om kollektivtrafikk hadde vært vesentlig billigere en bensin prisen for å kjøre selv så hadde sikkert flere kjørt. Det hadde neppe trengt og være 100% gratis for å få fleste parten til å bruke den.

 

Slik det er nå så er det dyrere i de fleste tilfeller (godt bruk av periode kort kan være unntak), og siden folk allerede har bil så sparer de ikke noe på å ta kollektivtransport.

Lenke til kommentar

Tar man med bilen's verditap per år - så vil det lønne seg for de aller fleste å kjøre kollektivt: dvs, droppe bilen helt.

 

Så penger er ikke alt - friheten til å kjøre i sitt eget tempo, når man selv vil, er nok det som teller mest for folk. Ikke prisen.

 

Men, akkurat den vinklingen er nok OT for denne tråden.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at det å måtte ta fram pengboka hver gang man skal ta buss teller litt.

Verditapet tenker nok de færreste på.

Tror i hvertfall et øyeblikket buss var gratis ville mange flere tatt bussen.

For slik det er nå koster en bytur med unger og kone med buss den nette sum av 180 kroner for 2 voksne og 2 barn.

Lenke til kommentar

Kollektivtransport er rent teknisk å frakte 50 mennesker på 12 meter istedenfor 250 meter +

 

 

Onar Åm beviser en gang for alle at han foretrekker de lovene han har laget inne i hodet sitt, fremfor naturens lover, som vi andre må forholde oss til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...